KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Nürnbergin mestarilaulajat taiteen filosofian kimpussa

Ralf Lukasin hyvin esittämä ja laulava suutari Hans Sachs on Nürnbergin mestarilaulajat -oopperan keskeisin henkilö.

Ralf Lukasin hyvin esittämä ja laulava suutari Hans Sachs on Nürnbergin mestarilaulajat -oopperan keskeisin henkilö. Kuva: 2015 Sakari Viika

Siskotuulikki Toijonen
19.3.2015 14.45

Viisi tuntia ja rapiat oopperakatsomossa on melkoinen koitos tämmöiselle oopperaentusiastillekin. Ei siis ihme, että Kansallisoopperan Richard Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajia katsellessa ja kuunnellessa mieleen juolahti Pentti Haanpään mainio novelli Urakka kirkonkävijä. Tarinassa palkataan kyläläisten toimesta suruton miekkonen käymään kelirikkojen aikaan sanan kuulolla sunnuntaisin kirkossa muidenkin edestä. Pitkäksihän siinä kirkon penkissä Jussi Korkatin aika tulee vähälahjaista rovastia kuunnellessa, Jussi kun ei ole kovinkaan kirkonkipeä eikä jumalansanan vaivainen.

Kansallisoopperan Nürnbergin mestarilaulajien kaksi ensimmäistä näytöstä kun luvalla sanoen ovat melkoisen jahkaavia ja dramaturgisesti köykäisiä. Mutta, ei hätää, sillä Wagnerin ylivertainen musiikki – vaikka se ei hienointa Wagneria edustakaan – vie mukanaan oopperan lumoon ja loppua kohden esityksen draaman kaari tiivistyy huipentuen laulukilpailuun ja komeaan – jopa hieman liioiteltuun karnevaaliin.

Ei myyttiä, vaan faktaa

Toisin kun Wagnerin muut oopperat, koomisena oopperana markeeratun, kepeähkön Nürnbergin mestarilaulajien (1868) taiteen asemaa ja muuntuvuutta sinänsä kiinnostavasti pohtiva libretto ei kulje mystiikan poluilla, vaan perustuu tositapahtumiin. Oopperassa kuvataan keskiaikaista mestarilaulajaperinnettä, jonka puitteissa ihmissuhdedraamat vellovat. Kyseessä on uuden ja vanhan ristiveto ja dogmaattisten sääntöjen uhmaaminen perinteisessä laulukilpailussa.

Tarinalla mestarilaulajista on faktinen pohja. Erityisesti Nürnbergissä, mutta muuallakin Saksassa, oltiin 1500-luvulla innokkaita runouden harrastajia ja järjestettiin laulukilpailuja. Mestareista maineikkaan oli vuosina 1494- 11578 elänyt suutari, mestarilaulajien johtajaksi valittu Hans Sachs, joka on oopperan keskeisin henkilö. Myöhemmin myös Goethe ylisti hänen runouttaan.

Kilpailun, jossa mestarilaulaja saa palkinnokseen viehättävän ja varakkaan Evan, käsityöläismestarilaulajat edustavat kangistunutta taidetta, kun taas paikalle ilmestyvä railakas ritari Walther von Stolzing tuo esiin uudenlaisen tavan laulaa, uutta taideilmaisua.

Ei natsismia

Nürnbergiin sijoittuvan oopperan patrioottinen loppukohtaus, jossa ylistetään ”pyhää saksalaista taidetta” ja sen perinnettä on houkutellut monet ohjaajat limittämään oopperan nationalismiin ja natsismiin. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä 1868 sävelletyn oopperan kanssa, eikä muutoinkaan Wagnerin suhteen, vaikka hänen musiikkiaan natsien toimesta hanakasti käytettiinkin.

Eikä liioin sovinismin, vaikka Nürnbergin mestarilaulajissa naiset esineellistetäänkin ”palkinnoksi” ja saavuttamattoman tai saavutetun rakkauden kohteiksi. Lähinnä Wagner tässä oopperassa hakee utooppista harmoniaa ja parempaa elämää yhteiskunnan muutospaineissa – ei vaan musiikillaan – vaan myös tarinallisuudella.

Ensi-ilta Zürichissa 2012

Berliinissä 1935 syntyneen, yhteiskuntakriittistä ohjauksistaan tunnetun ja arvostetun Harry Kupferin ohjaama Kansallisoopperaan esitys on hankittu Helsinkiin Zürichin oopperasta. Siellä se sai hänen ohjaamana ensi-iltansa 2012. Tällä kertaa hänen tulkintansa ei ole yltiöyhteiskunnallinen, vaan seesteinen, ajaton ja hieman jahkaileva taiteen filosofiassaan. Mitään viittauksia natsiaikaan tulevaisuuteen suuntaavassa esityksessä ei ole, ja hyvä niin.

Hans Schavernochin lavastama esitys sijoittuu sodan tuhoaman Nürnbergin Katariinankirkon raunioille ja tulevaisuutta kuvaaville rakennustelineille. Karu, Saksan jälleenrakentamista kuvaava lavastus on toimiva ja kaupungin siluettia kuvaavine taustakuvineen kaunis.

Vaikka Kansallisoopperan esitys ei Kupferin ohjausten parhaimmistoon kuulukaan, on hienoa, että Nürnbergin mestarilaulajat vihdoinkin 65 vuoden jälkeen nähdään Suomessa, sillä esitys on musiikin ja lähes kauttaaltaan hyvän ensemblen juhlaa.

Huumaa saa odottaa

Kansallisoopperan ylikapellimestariksi vuonna 2013 valittu Michael Güttlerin johtama orkesteri hieman arasteli kauniin alkusoiton parissa, eikä wagnerilaista huumaa ja intensiteettiä oikein löytynyt ensimmäisissä näytöksissäkään, mutta mitä pidemmälle esitys eteni sitä upeammin ja herkkävireisemmin musiikki soi.

Ralf Lukasin hyvin esittämä ja laulava suutari Hans Sachs on oopperan keskeisin henkilö. Hän on, hyvyyttä ja syvällisyyttä sekä taiteen tuntemusta omaava mestarilaulaja. Rakastunut Evaan hänkin, mutta luovuttaa paikkansa kivulla ilmiselvästi paremmalle ja lahjakkaammalle sanan- ja lauluntaitajaritarille. Sachs on väsymätön taiteen, sen voiman ja kauneuden ylistäjä, vailla nationalistista uhoa. ”Jos vaikka turmioon maa joutukoon, jää Saksaan silti taide ain”, tämä 1500-luvulla Nürnbergissä elänyt suutari toteaa (Jalmari Finnen kääntämässä libretossa) enteellisesti.

Mestarilaulajien koomisin hahmo – jos nyt saksalaisesta huumorista ja komiikasta voidaan puhua – on surkuhupaisa, tärkeilevä kirjuri Beckmesser, jonka välityksellä Wagner antaa huutia kriitikoille. Itsekin palkintona olevaan Evaan ihastuneen kirjurin tehtävänä on kirjata liitutaululle mestarilaulaja kandidaattien virheet. Ja kyllä hän niitä löytääkin. Harmillista, että Beckmesserin rooliin rekrytoitu Michael Kraus oli ensi-illan tuoksinassa sairastunut, ja vain näytteli roolinsa. Näyttämön laidalla Amin Kolarczykin hoiti lauluosuuden.

Kuoron joukkotappelut

Kilpailun voittavan ritari Walther von Soltzingin romanttisen järrikän roolin hieman epätasaisesti laulava Mika Pohjonen ylsi hienoihin suorituksiin aarioissaan, ja lähes kauttaaltaan muutoinkin.

Illan hienovireisemmästä laulusta vastasi, kaunisääninen, varmaotteinen ja näyttämöllisesti mainio Tuomas Katajala Waltherina.

Heleä-ääninen Tiina-Maija Koskela miesten intohimojen kohteena ennätti sylistä syliin ja oli muutenkin touhukas mutta ei äänellisesti aivan yltänyt Evan vaativaan rooliin lopun kvartettoa lukuun ottamatta. Hänen aikansa Wagner-laulajana vaatii vielä kypsymistä ja kehittymistä.

Nina Keitel Waltherin rakastetun Magdalenan roolissa lauloi erinomaisesti ja näytteli uskottavasti ja herkästi.

Kansallisoopperan kuoron joukkokohtaukset olivat melkoista liioittelua, ikään kun heidän olisi pitänyt joukkotappeluineen pitää huoli esityksen dynamiikasta. Mutta se ei kuoron soinnin ja upean laulun tahtia haitannut.

Suomen Kansallisooppera: Richard Wagner: Nürnbergin mestarilaulajat.
Ohjaus Harry Kupfer. Lavastus Hans Schavernoch. Puvut Yan Tax. Valaistus Jürgen Hoffmann,
musiikinjohto Michael Güttler.
Ensi-ilta 13.3.2015

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Mervi Uusitalo-Heikkinen.

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

Johannes Yrttiaho.

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

Topi Keskinen laukoi Suomen toisen maalin.

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 
03

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

 
04

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
05

Valtio otti viisi miljardia velkaa korkojärjestelyihin, vaikka valtiovarainministeriön työryhmä oli suositellut tekemään toisin – ”Sitä on aika vaikea ymmärtää”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri lupaa: ”Jos kilpailevilla listoilla olleet henkilöt pyrkivät puolueen jäseneksi toisen yhdistyksen kautta, puoluehallitus ryhtyy toimiin”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Pekonen oikaisee Ylen uutista puolustusmenojen kasvattamisesta: ”Tässä on nyt vedetty hieman mutkia suoraksi”

11.06.2025

Vasemmistoliitto vaatii Turulta apua Gazaan

11.06.2025

Eläintuotannon ytimessä on kiusallinen ja ratkaisematon ristiriita – eikä se koske vain eläinoikeuksia

11.06.2025

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Sarkkinen: Ensi viikolla Suomen olisi hyvä tunnustaa Palestiina

10.06.2025

Vasemmistoliitto kehitti uuden juhlapäivän kesäkuulle

10.06.2025

Suomalaisen luontojalanjäljestä valtaosa muodostuu ruuasta – kansalaisen osuus laskettiin ensimmäisenä maailmassa

10.06.2025

Vasemmistoliiton Honkasalo on huolissaan Madleen-laivan aktivisteista: ”Suomen hallitus ei voi katsoa sivusta”

09.06.2025

Vasemmistoliiton mepit vaativat helpottamaan investointeja: Ilmasto puolustuksen rinnalle

09.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään