Säveltäjä, saksofonisti, klarinetisti ja huilisti Pertti ”Pepa” Päivinen on työskennellyt päätoimisesti 40-vuotisjuhlavuottaan viettävän Umo Jazz Orchestran muusikkona jo yli neljännesvuosisadan.
Uralle on mahtunut vierailut lukuisissa bändikokoonpanoissa ja studiomuusikkona yli 2 500 äänitteellä.
– On ollut suuri kunnia saada työskennellä Edward Vesalan, Otto Donnerin, Pekka Pöyryn ja Junnu Aaltosen kaltaisten jazzsuuruuksien kanssa, Pepa Päivinen sanoo.
Ystävä ja esikuva Pekka Pöyry
Pepa Päivinen (s. 2.6.1955, Vantaa) on paljasjalkainen vantaalainen. Vanhemmat sisarukset kuuntelivat Ylen suosittua Kahdeksan kärjessä -listaohjelmaa. Lapsuuden kodin pihaympäristössä Naapurin Sirpan kanssa Pepalla oli ”Laulupuu” mihin kaksikko kiipesi laulamaan päivän iskelmiä.
Klassisen huilun soittotunnit alkoivat Vantaan musiikkiopistossa 12-vuotiaana. Ohessa oli kitaran rämpytystä – Beatles ja Rollarit tulivat tutuiksi. Myöhemmin sitten Frank Zappa, Jethro Tull ja Tasavallan Presidentti.
– Pressan edesmennyt alttosaksofonisti, huilisti ja kosketinsoittaja Pekka Pöyry oli merkittävä esikuvani. Pekan henkevyydessä, nöyryydessä ihmisenä ja muusikkona yhdistyivät tunne ja järki. Hän puhutteli.
– Oli hienoa saada soittaa Taurus-yhtyeessä Pöyryn kanssa, Pepa muistelee.
Maarit Hurmerinnan bändiin
Ylioppilaskirjoitusten jälkeen Päivinen alkoi tosissaan opiskella musiikkia.
– Hankin alttosaksofonin 14-vuotiaana, jota soitin itseoppineesti kuusi vuotta. Tämän jälkeen aloitin opiskelut Oulunkylässä Juhani
Aaltosen oppilaana. Kaukokatseinen Junnu avasi ovia ja kannusti kuuntelemaan eri bändien ja muusikoiden soundia. Hän kehotti myös
omien harjoitusten tekemiseen.
– Maarit ja Sami Hurmerinnan Janus oli ensimmäisiä ammattibändejäni. Samin tunsin jo aiemmin, koska soitimme Taivaanvuohi-nimisessä progebändissä.
Siitä tie vei Arto Sotavallan bändin kautta Tapani Kansan bändiin. Studiotöitä alkoi myös olla paljon.
– Monestikaan me muusikot emme tienneet mistä biiseistä oli kyse, koska teimme taustoja artisteille, monipuolinen muusikko kertoilee.
Jazz Emma
Pepa Päivisen sooloura alkoi jo 80-luvun alkuvuosina.
Vuonna 1999 Umpsukkelis-albumi palkittiin Jazz-Emmalla.
– Musiikkini on pitkälti läpisävellettyä ja tonaalista. Sooloissa on free-henkistä improvisaatiota.
– Seuraavalle levylle olen suunnitellut, että soittaisin itse kaikki instrumentit. Livekeikoilla haluan kuitenkin edelleen avointa vuorovaikutusta muilta bändimuusikoiltani, säveltäjä maalailee.