Ihmissala- kuljettajien suuntaa antavat taksat Yhdysvaltain dollareina:
Afganistanista Iraniin 700.
Turkista Italiaan 2 500–5 000.
Aasiasta Eurooppaan 3 000–10 000.
Pohjois-Koreasta Etelä-Koreaan 6 000.
Irakista Saksaan 7 000–14 000.
Kuubasta Yhdysvaltoihin 10 000.
Afganistanista Britanniaan 25 000.
Kiinasta Yhdysvaltoihin 40 000–70 000.
Eurooppa ylläpitää ihmissalakuljetusta.
– Te itse, Eurooppa, ruokitte meidän bisnestämme, ihmissalakuljettajat kertovat.
EU-maat käyttävät ihmissalakuljetuksen estämiseen paljon rahaa, mutta sekavasti ja yksin. Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn mukaan EU kulutti vuosien 2007 ja 2013 välisenä aikana kaksi miljardia euroa rajojensa suojelemiseen.
Samaan aikaan Eurooppa käytti maanosassaan oleskelevien turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten tilanteen parantamiseen 700 miljoonaa euroa.
Huipulla pukumiehet
Auton- tai veneenkuljettaja on pikkutekijä tai keskiluokan tekijä ihmissalakuljetusketjussa. Kuljettaja saattaa olla siirtolainen, joka maksaa matkansa toimimalla kuljettajana.
Yleisin toimintamalli on verkostoituminen. Agenttien verkosto käy kauppaa laittomista ihmissalakuljettajista.
Sulut, vartiointi ja reittien sulkeminen eivät lopeta ihmissalakuljetusta, koska rikollisorganisaatioiden toimintaperiaate on joustava ja nopea. Jos verkosto repeää, muodostetaan uusi. Esimerkiksi mafia on raskasliikkeisempi.
Ihmissalakuljetuksen huipulla ovat rikollisuuden ammattilaiset. Heitä kuvaillaan pukumiehiksi ja päteviksi liikemiehiksi.
Autonkuljettaja ja pukumies eivät usein ole tietoisia toisistaan. Tällä tavalla pukumies suojelee itseään ja bisnestään.
Pehmeät käytöstavat
ihmiset päätyvät ihmissalakuljettajiksi usein sattumalta. Perunaa maasta toiseen vievä kuorma-autonkuljettaja korvaa vähitellen lastinsa EU-alueelle haluavilla ihmisillä.
Ihmissalakuljettajissa on monenlaisia ihmisiä. Englannin kanaalin yli toimiva irlantilainen Tom juo suuret määrät kahvia ja polttaa savukkeita. Tomin ranskalaisella avustajalla on kiltin pojan kasvot. Hän vaikuttaa poissaolevalta ja on pelokas.
Pakistanilainen Kabir toimii Italiassa virallisesti katukauppiaana ja omistaa kebab-ravintolan. Hän auttaa rahallisesti Pakistanissa asuvia sukulaisiaan. Kabirilla on pehmeät käytöstavat. Hänen arkuutensa lisää luottamusta.
Egyptiläisellä al-Dawlilla on hyvä ihmistuntemus.
Suurimmat tekijät
Kroatialaista alkuperää oleva Josip Lončarić on ihmissalakuljettajien esikuva. Esimerkiksi, hänen organisaationsa toi 1990-luvulla 90 prosenttia Italiaan tulleista kiinalaisista.
Lončarić johti organisaatiota entisen vaimonsa kanssa. Matkojen järjestäminen oli yleensä delegoitu pienille ja keskisuurille rikollisille.
Lončarić pidätettiin Sloveniassa. Hänet vapautettiin muutaman kuukauden tutkintavankeuden jälkeen. Hän jätti rikollisen elämäntavan ja katosi.
Lončarićin jälkeen suurimmaksi tekijäksi nousi turkkilainen Muammer Küçük, joka oli Välimeren valtias. Küçükia kuvaillaan markkinoinnin mestariksi.
Vuonna 2011 viranomaiset ottivat kiinni Küçükin, turkkilaisen kansanedustajan ja lääkealan yrittäjän epäiltyinä ihmissalakuljetuksesta. Poliisi on saanut kiinni 35 Küçükille töitä tekevää laivankapteenia. Sittemmin Küçük pääsi vapaaksi. Hän saattaa olla tarkoituksella kadonnut Lončarićin tavoin.
Halpa ihmishenki
Vain huumekauppa on ihmissalakuljetusta isompi laiton bisnes. Samat ihmiset voivat kuljettaa ihmisiä ja huumeita. Lastien välillä on silti suuri ero.
Arvokkaan kokaiinilastin katoaminen on vakavaa.
Ihmisten katoaminen tai kuolema ei ole yhtä vakavaa, koska ihmiset yleensä maksavat matkansa ennakkoon. Lisäksi asiakkaita on maailma täynnä, salakuljetettavien ihmisten määrä on loputon.
Ihmisiä salakuljettavissa rekka- ja venekuskeissa on eroja. Osa käsittelee asiakkaitaan hyvin, osa huonosti.
Pettäminen tappaa
Verkoston pettäminen on vaarallista.
Libyassa välikätenä toiminut egyptiläinen mies lupasi järjestää joukon ihmisiä Eurooppaan. Mies otti rahat ja katosi.
Petetyt kävivät puhumassa ison järjestön johtajalle, jonka miehet etsivät ja tappoivat egyptiläismiehen. Ruumis jätettiin erämaahan.
Jopa 20 miljardia
Ihmissalakuljetuksen rahasummien arviointi on vaikeaa. Arviot ovat keskenään ristiriitaisia.
YK:n raportti toteaa, että Afrikasta Eurooppaan kuljettavien järjestöjen vuosiansiot ovat noin 150 miljoonaa yhdysvaltain dollaria. Yhdysvaltoihin ihmisiä salakuljettavat järjestöt tuottavat vuosittain noin kuusi miljardia dollaria.
Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön OIM:n raportissa vuodelta 2011 todetaan, että ihmissalakuljetuksen toiminnan tuotto
maailmassa on 3–10 miljardia dollaria. Monet muut lähteet arvioivat arvioivat tuotoksi 20 miljardia dollaria.
Rahoille Hawala-järjestelmä
Ihmissalakuljettajat käyttävät luottamukseen perustuvaa Hawala-maksujärjestelmää.
Esimerkkitapauksessa Italiassa asuva afganistanilainen haluaa lähettää rahaa kotimaahansa. Lähettäjä antaa paikalliselle välittäjälle summan käteisenä ja välityspalkkion.
Välittäjä on yhteydessä kollegaansa Afganistanissa. Italiassa asuvan lähettäjän nimeämä henkilö nostaa rahat Afganistanissa paikalliselta välittäjältä.
Juttu perustuu italialaisten Andrea Di Nicolan ja Giampaolo Musumecin kirjaan Kuoleman matkatoimisto – ammattina ihmissalakuljetus. Suomentanut Taru Nyström. Art House 2015. 231 sivua.
Ihmissala- kuljettajien suuntaa antavat taksat Yhdysvaltain dollareina:
Afganistanista Iraniin 700.
Turkista Italiaan 2 500–5 000.
Aasiasta Eurooppaan 3 000–10 000.
Pohjois-Koreasta Etelä-Koreaan 6 000.
Irakista Saksaan 7 000–14 000.
Kuubasta Yhdysvaltoihin 10 000.
Afganistanista Britanniaan 25 000.
Kiinasta Yhdysvaltoihin 40 000–70 000.