Uberin liikeideana on mobiilisovellus
Uber on Travis Kalanickin ja Garret Campin San Franciscossa vuonna 2009 perustama yritys. Se on levinnyt nopeasti maailmanlaajuiseksi yritykseksi.
Vuoden 2014 puolivälissä se toimi 37 maassa ja 128 kaupungissa. Yrityksen arvoksi arvioitiin yli 13 miljardia euroa.
Uberin liikeidea on tarjota taksipalveluja vertaispalveluna älypuhelinsovelluksessa. Sovelluksen avulla asiakkaat löytävät palvelun ja maksavat kyydin.
Perustapauksessa Uber-kuskeilla ei ole taksilupaa, eikä Uber edellytä heiltä ammattitaitovaatimuksia. (UP/KL)
Pikkujouluratsioiden yhteydessä Helsingin poliisi päätti ryhtyä sakottamaan Uber-taksikuskeja. Poliisin haaviin jäin noin 30 ns. vertaistaksipalvelun kuljettajaa, joilla ei ollut taksilupaa.
Taksiliikennettä harjoittava Uber on ollut ongelma lainvalvojille Suomessa, kuten monessa muussakin maassa. Viranomaiset eivät ole tienneet, miten perinteisistä poikkeavilla pelisäännöillä toimivaan tulokkaaseen pitäisi suhtautua.
Suomeen Uber rantautui runsas vuosi sitten. Uberin toiminnan lainmukaisuutta on selvitetty viime kesästä lähtien. Taksinvälityspalvelun suhteen ei ole moitittavaa. Se ei edellytä erityistä lupaa, vaan pelkkä ilmoitus ELY-keskukseen riittää.
Taksin ajaminen on toinen asia. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan taksiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan lupa ja taksinkuljettajana toimimiseen ammattipätevyys. Sellaista ei Uber-kuskeilla ole esittää.
Poliisi kerää tietoa uber-kyydeistä
Uber-kuljettajat ovat omilla autoillaan kyytejä ajavia tavallisia ihmisiä. Asemaltaan he ovat itsenäisiä, toistensa ja tavallisten taksien kanssa kilpailevia urakoitsijoita. Uber kutsuu heitä ”ajokumppaneiksi”. Autoissa ei ole taksamittareita.
Poliisi on kehottanut Twitter-viestissään ilmoittamaan Uber-kuljettajista poliisille.
Ministeriössä valmistellaan uutta ohjeistusta, joka ottaa huomioon Uberin kaltaiset palvelut.
Riskit ulkoistettu kuljettajille
Uberia on arvosteltu siitä, että yrittäjäriski on siirretty kokonaan ”ajokumppaneille”. Uber ainoastaan rahastaa ja tulouttaa kuljettajille heidän osuutensa viikoittain. Kuljettajien tulot eivät arvostelun mukaan riitä kustannusten jälkeen edes minimitoimeentuloon.
He maksavat kyydeistä 20 prosentin osuuden Uberille. Lisäksi ajosopimukseen voi liittyä muitakin maksuja.
Helsingin poliisin kuulustelemien Uber-kuljettajien mukaan pääosa tienesteistä menee Uberille ja pienempi osa jää kuljettajille. Nämä huolehtivat kaikista auton kustannuksista.
Kyseenalaista mainetta
Monissa maissa Uberin tulo henkilökuljetusmarkkinoille ei ole sujunut ongelmitta. Esimerkiksi Pariisissa ja Milanossa taksinkuljettajat ovat osoittaneet mieltään Uberia vastaan.
Yhtiön toimintatapa on omiaan luomaan ongelmia. Johtoajatuksena on, että tehdään ensin ja katsotaan, jos ongelmia ilmenee.
Ongelmia on paljastunut ainakin Saksassa, Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa ja nyt myös Suomessa.
Ranskassa Uberin toiminta kiellettiin kokonaan 2015 tammikuussa. Valvonta on ollut kuitenkin heikkoa. Viime kesänä Marseilleissa vajaan 3 000 vihaisen taksikuskin mielenosoitus sulki liikennettä ja sen ohessa poltettiin autoja.
Maineensa kohentamiseksi yhtiö käynnisti USA:ssa PR-kampanjan, joka ei osoittautunut menestykseksi. Yhtiön johtoon kuuluva Emil Michael erehtyi uhkailemaan toimittajia lehdistötilaisuudessa. Hän varoitti yhtiön palkkaavan ”tutkijoita” mustamaalaamaan Uberin arvostelijoiden mainetta.
Uberin liikeideana on mobiilisovellus
Uber on Travis Kalanickin ja Garret Campin San Franciscossa vuonna 2009 perustama yritys. Se on levinnyt nopeasti maailmanlaajuiseksi yritykseksi.
Vuoden 2014 puolivälissä se toimi 37 maassa ja 128 kaupungissa. Yrityksen arvoksi arvioitiin yli 13 miljardia euroa.
Uberin liikeidea on tarjota taksipalveluja vertaispalveluna älypuhelinsovelluksessa. Sovelluksen avulla asiakkaat löytävät palvelun ja maksavat kyydin.
Perustapauksessa Uber-kuskeilla ei ole taksilupaa, eikä Uber edellytä heiltä ammattitaitovaatimuksia. (UP/KL)