KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Saran ja Erikin ankara laulu

Näytelmän alun herkkään tanssikohtaukseen Saran (Teija Auvinen) ja Erikin (Ilkka Heiskanen) välillä palataan esityksen lopussa.

Näytelmän alun herkkään tanssikohtaukseen Saran (Teija Auvinen) ja Erikin (Ilkka Heiskanen) välillä palataan esityksen lopussa. Kuva: Kari Sunnari

Siskotuulikki Toijonen
1.9.2016 15.00

Taiteen avulla tulisi saavuttaa arjen huolista vapaita puhtaita tunnetiloja. Taideteokset eivät sisällä moraaliopetuksia tai tietoa vaan esteettisiä arvoja. Toteutuiko tämä taiteen ideaali tamperelaisen liikenaisen ja taidemesenaatin Sara Hildénin (1905–93) ja kuvataiteilija Erik Enrothin (1917–75) avioliitossa?

Pariskuntaa yhdistävä side oli kuvataide. Lempäälässä isovanhempiensa luona köyhissä oloissa kasvanut Sara Hildén nousi taide-elämän huipulle menestyvänä muotiliikkeen omistajana. Vuonna 1962 perustetun Sara Hildénin säätiön kokoelmiin kuuluu peräti 5 000 teosta, joista 537 on Erik Enrothin varhaiskauden teoksia vuosilta 1945–63.

Vaikka esteettiset tunteet eivät liity arjen välittömiin huoliin, elämän realismi tunkee kylmää koipeaan myös Saran ja Erikin onnellisuuden oven väliin. Miksi taiteen tekemisen ulkoiset puitteet kaikkine mahdollisine lisineen ja upeine Rovereineen eivät tarjoakaan taiteilijalle onnen ja taiteen tekemisen tasapainoisia edellytyksiä? Voiko mesenaatti olla pyyteetön? Tai voiko parisuhde olla tasapainoinen, jos toinen on kulujen maksaja ja toinen pelkkä kuluttaja? Mistä taiteilija ammentaa omanarvontuntonsa, kun mesenaatti omistaa työt jo ennen kuin ne ovat edes valmiita.

Erikin alkoholismi olisi tullut vähemmälläkin viinakaapin tyhjennyksellä ja pullon kallistetulla selväksi.

Taiteella on hintansa, mutta niin on rakkaudellakin. Sara Hildén osti upean kokoelman taidetta, mutta rakastamaansa miestä hän ei kokonaan setelitukoillaan saanut. Romua rakkauden valtatiellä ja Enrothin taiteen upeimmat teokset syntyivät heidän kimurantin, toistakymmentä vuotta kestäneen avioliittonsa aikana.

Draamasta puuttuu hehku

Tampereen Työväen Teatterissa saa tuntumaa tähän kipakan mesenaatin ja taiteilijan myrskyisään suhteeseen ja ripauksittain Enrothin taiteilijuuteen.

Pirjo-Riitta Tähden käsikirjoittama Sara ja Erik kuvaa heidän elämäänsä fragmentaarisena epookkinäytelmänä.

Tähti on tehnyt taustatyönsä huolellisesti, mutta ei ole saanut tempoilevaan draamaan syvyyttä eikä hehkua. Käsikirjoitus, osin myös ohjaus potevat selkeän näkökulman puutetta ja sinänsä kiinnostava ajankuvakin jää ohueksi. Luvattoman paljon mukaan on livahtanut niin taiteen, taitelijaelämän kuin liikenaisenkin toimien banalisointia, katsojien aliarvioimista.

Ohjaaja Maarit Pyökäri keskittyy Saran ja Erikin räiskyvään suhteeseen, jossa huutamalla ja riitelemällä peitetään herkimmät tunteet, kuten suru lapsettomuudesta ja Erikin kamppailu luomisvoimansa kanssa.

Esityksestä oli voinut kepeästi karsia joitakin kohtauksia, vaikkapa kesämökkiepisodin. Erikin alkoholismi olisi tullut vähemmälläkin viinakaapin tyhjennyksellä ja pullon kallistetulla selväksi.

Parhaimmillaan esitys antaa tilaa Erikin tunnemaailman kuvaajana hänen murtuessaan, tuntiessaan taiteilijana olevansa tyhjä. Tai Saran itkiessä ja raivotessa Erikin lähdön hetkellä sekä esityksen lopussa, kun Sara vihdoinkin rauhoittuu, nukkuu pois. Herkkä on myös alun tanssikohtaus, johon palataan esityksen lopussa.

Sisäkkö kyseenalaistaa nykytaidetta

Saran ja Erikin lisäksi tarinaa ryydittävät perheen ymmärtäväinen, maalaisjärkinen sisäkkö (Kristiina Hakovirta) sekä ilmiselvästi Sara Hildénin taidemuseon ensimmäistä johtajaa Timo Vuorikoskea esittävä mainio professori, jota ihana klassinen näyttelijä Jukka Saikkonen esittää, sekä Saran ystävä Rut (Minna Hokkanen). Suurelle yleisölle mystisemmäksi henkilöksi jää maisteri (Matti Pussinen-Eloranta), joka käsittääkseni markkeeraa taidehistorioitsija ja kriitikko E. J. Vehmasta. Niin professorin kuin maisterin henkilöllisyyttä olisi ehkä ollut syytä avata yleisölle.

Rauhallinen keramiikkataiteilija Rut, jota Minna Hokkanen mainiosti esittää on kierroksilla käyvän, alati työtätekevän Saran vastakohta ja ymmärtäjä. Saran harmiksi hän ymmärtää ja tukee myös Erikiä, siinäkin vaiheessa, kun pariskunta käy oikeutta Erikin taulujen tekijänoikeuksista ja näytteillepanosta.

Sisäkkö Aunea esittävä Kristiina Hakovirta on hyvä näyttelijä, joka edustaa esityksen huumoria yksikertaisine toteamuksineen ja toimineen. Hänet on pistetty kyseenalaistamaan nykytaiteen teokset ja taivastelemaan taiteilijaelämää. Hän tarjoaa myös kiukuttelevalle Saralle olkapäätä ja viinalle persolle Erikille Saralta salaa naukkuja.

Kuvat hallitsevat näyttämöä

Esityksen lavastus on niukka kotimiljöö, jonne näyttelijät tulevat ja poistuvat kuin oppitunneille järjestelmällisesti omista nurkistaan. Näyttämöä hallitsee Enrothin teosten vaihtuvat kuvat, jotka kertovat hänen taiteestaan ja taiteilijuudestaan ja Saran Erikin suhteen kulloisestakin kiemurasta sekä ajan yhteiskunnallisesta todellisuudesta sen, mihin esitys ei yllä. Ratkaisu on hieno. Tosin seurassani olleet kuvataiteen asiantuntijat huomauttivat hieman närkästyneenä, että teosten suurentaminen ja venyttely on häiritsevää vääristäen alkuperäisiä teoksia.

Teatterin sivuseinille heijastetuissa videoissa tuodaan esiin ajankuvaa, jota muutoin ei esitykseen ole ympätty. Videoilla on vanhaa kuvaa muun muassa Sara Hildénin muotitalon muotinäytöksistä.

Näyttelijät loistavat

Nimirooleissa loistavat Teija Auvinen ja Ilkka Heiskanen.

Auvinen kuuluu näyttelijöiden kuningatarluokkaan. Hänen sävykäs, sensuelli, syvän emotionaalinen näyttelijäntyönsä pääsee oikeuksiinsa Saran kylmäkiskoisessa roolissa käsikirjoituksen ja ohjauksen antamissa raameissa.

Erinomainen on myös vanhemmiten aina vaan näyttelijänä paraneva Ilkka Heiskanen Erikin maailmoja tavoittelevassa, tuskaisessa ja toisessa äärimmäisyydessä viinahuuruissa hummaavana nousujohteisena taiteilijana.

Harmi, että ohjaaja on komentanut sävykkään, laajan tunneskaalan omaavan Heiskasen lähinnä huutamaan. Ja hänhän huutaa ja raivoaa, huutaen myös lämpöä ja rakkautta, jota Sara kitsaasti töihinsä vedoten tarjoaa.

Parhaimmillaan uhoava Heiskanen on murtuneena, kriisissä olevana taiteilijana todetessaan: ”Minussa ei ole enää mitään, olen aivan tyhjä”.

Sara ja Erik esitys kuvaa yhtä vuosisadan rakkaustarinaa toivottavasti usuttaen katsojia myös Tampereen ylpeyteen Sara Hildénin taidemuseoon.

Sara ja Erik
Tampereen Työväen Teatteri
Käsikirjoitus: Pirjo-Riitta Tähti
Ohjaus: Maarit Pyökäri
Lavastus-, projisointi, video- ja pukusuunnittelu: Reija Hirvikoski
Valosuunnittelu: Eero Auvinen
Äänisuunnittelu: Niklas Vainio
Ensi-ilta: Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä 30.8. Kesto 2h 50 min.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Mai Kivelä.

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

Puvun suunnittelijan Riikka Ikäheimon mukaan Mai Kivelän puku on valmistettu Pariisista tuodusta, hienostuneesta pitsistä, jonka kultaiset sävyt symboloivat voimaa, toivoa ja tyylikkyyttä. Kristallit tuovat esiin kantajansa rohkeuden ja aitouden.

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

Europarlamentti hyväksyi yritysvastuun heikennykset 12. marraskuuta. Ensi viikolla asiasta on tarkoitus sopia parlamentin ja jäsenmaiden kesken. Suomen hallitus on valmis heikennyksiin.

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

Otto Bruun.

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Toimeentulotuen leikkaus eteni perustuslakivaliokunnassa, Yrttiaholta eriävä mielipide

 
02

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
05

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025

Turkistarhaus on kohta historiaa, myös Suomen on herättävä tähän todellisuuteen, Honkasalo patistaa

03.12.2025

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

03.12.2025

Oppivelvollisuusuudistus vähensi nuorten syrjäytymistä

03.12.2025

Puolakin kieltää turkistarhauksen, kohta jäljellä ovat enää Suomi ja Kreikka

02.12.2025

Työttömyys, konkurssit, talouden nollakasvu ainoana OECD-maana – Suomi elää ikuista marraskuuta

02.12.2025

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

02.12.2025

Suomi ei ohittanut Espanjaa työttömyyden eurotilastossa

02.12.2025

Hallitus tuo lisää tarveharkintaa työttömyysturvaan, yleistukea voi joutua odottamaan 21 viikkoa

02.12.2025

”Tässä kirjassa ei ole yhtään lausetta, jota kirjoittaessa en olisi miettinyt kuolemaa” – Petra Rautiaisen sotaromaanin ytimessä on synnyttävä nainen

02.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään