KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Saran ja Erikin ankara laulu

Näytelmän alun herkkään tanssikohtaukseen Saran (Teija Auvinen) ja Erikin (Ilkka Heiskanen) välillä palataan esityksen lopussa.

Näytelmän alun herkkään tanssikohtaukseen Saran (Teija Auvinen) ja Erikin (Ilkka Heiskanen) välillä palataan esityksen lopussa. Kuva: Kari Sunnari

Siskotuulikki Toijonen
1.9.2016 15.00

Taiteen avulla tulisi saavuttaa arjen huolista vapaita puhtaita tunnetiloja. Taideteokset eivät sisällä moraaliopetuksia tai tietoa vaan esteettisiä arvoja. Toteutuiko tämä taiteen ideaali tamperelaisen liikenaisen ja taidemesenaatin Sara Hildénin (1905–93) ja kuvataiteilija Erik Enrothin (1917–75) avioliitossa?

Pariskuntaa yhdistävä side oli kuvataide. Lempäälässä isovanhempiensa luona köyhissä oloissa kasvanut Sara Hildén nousi taide-elämän huipulle menestyvänä muotiliikkeen omistajana. Vuonna 1962 perustetun Sara Hildénin säätiön kokoelmiin kuuluu peräti 5 000 teosta, joista 537 on Erik Enrothin varhaiskauden teoksia vuosilta 1945–63.

Vaikka esteettiset tunteet eivät liity arjen välittömiin huoliin, elämän realismi tunkee kylmää koipeaan myös Saran ja Erikin onnellisuuden oven väliin. Miksi taiteen tekemisen ulkoiset puitteet kaikkine mahdollisine lisineen ja upeine Rovereineen eivät tarjoakaan taiteilijalle onnen ja taiteen tekemisen tasapainoisia edellytyksiä? Voiko mesenaatti olla pyyteetön? Tai voiko parisuhde olla tasapainoinen, jos toinen on kulujen maksaja ja toinen pelkkä kuluttaja? Mistä taiteilija ammentaa omanarvontuntonsa, kun mesenaatti omistaa työt jo ennen kuin ne ovat edes valmiita.

Erikin alkoholismi olisi tullut vähemmälläkin viinakaapin tyhjennyksellä ja pullon kallistetulla selväksi.

Taiteella on hintansa, mutta niin on rakkaudellakin. Sara Hildén osti upean kokoelman taidetta, mutta rakastamaansa miestä hän ei kokonaan setelitukoillaan saanut. Romua rakkauden valtatiellä ja Enrothin taiteen upeimmat teokset syntyivät heidän kimurantin, toistakymmentä vuotta kestäneen avioliittonsa aikana.

Draamasta puuttuu hehku

Tampereen Työväen Teatterissa saa tuntumaa tähän kipakan mesenaatin ja taiteilijan myrskyisään suhteeseen ja ripauksittain Enrothin taiteilijuuteen.

Pirjo-Riitta Tähden käsikirjoittama Sara ja Erik kuvaa heidän elämäänsä fragmentaarisena epookkinäytelmänä.

Tähti on tehnyt taustatyönsä huolellisesti, mutta ei ole saanut tempoilevaan draamaan syvyyttä eikä hehkua. Käsikirjoitus, osin myös ohjaus potevat selkeän näkökulman puutetta ja sinänsä kiinnostava ajankuvakin jää ohueksi. Luvattoman paljon mukaan on livahtanut niin taiteen, taitelijaelämän kuin liikenaisenkin toimien banalisointia, katsojien aliarvioimista.

Ohjaaja Maarit Pyökäri keskittyy Saran ja Erikin räiskyvään suhteeseen, jossa huutamalla ja riitelemällä peitetään herkimmät tunteet, kuten suru lapsettomuudesta ja Erikin kamppailu luomisvoimansa kanssa.

Esityksestä oli voinut kepeästi karsia joitakin kohtauksia, vaikkapa kesämökkiepisodin. Erikin alkoholismi olisi tullut vähemmälläkin viinakaapin tyhjennyksellä ja pullon kallistetulla selväksi.

Parhaimmillaan esitys antaa tilaa Erikin tunnemaailman kuvaajana hänen murtuessaan, tuntiessaan taiteilijana olevansa tyhjä. Tai Saran itkiessä ja raivotessa Erikin lähdön hetkellä sekä esityksen lopussa, kun Sara vihdoinkin rauhoittuu, nukkuu pois. Herkkä on myös alun tanssikohtaus, johon palataan esityksen lopussa.

Sisäkkö kyseenalaistaa nykytaidetta

Saran ja Erikin lisäksi tarinaa ryydittävät perheen ymmärtäväinen, maalaisjärkinen sisäkkö (Kristiina Hakovirta) sekä ilmiselvästi Sara Hildénin taidemuseon ensimmäistä johtajaa Timo Vuorikoskea esittävä mainio professori, jota ihana klassinen näyttelijä Jukka Saikkonen esittää, sekä Saran ystävä Rut (Minna Hokkanen). Suurelle yleisölle mystisemmäksi henkilöksi jää maisteri (Matti Pussinen-Eloranta), joka käsittääkseni markkeeraa taidehistorioitsija ja kriitikko E. J. Vehmasta. Niin professorin kuin maisterin henkilöllisyyttä olisi ehkä ollut syytä avata yleisölle.

Rauhallinen keramiikkataiteilija Rut, jota Minna Hokkanen mainiosti esittää on kierroksilla käyvän, alati työtätekevän Saran vastakohta ja ymmärtäjä. Saran harmiksi hän ymmärtää ja tukee myös Erikiä, siinäkin vaiheessa, kun pariskunta käy oikeutta Erikin taulujen tekijänoikeuksista ja näytteillepanosta.

Sisäkkö Aunea esittävä Kristiina Hakovirta on hyvä näyttelijä, joka edustaa esityksen huumoria yksikertaisine toteamuksineen ja toimineen. Hänet on pistetty kyseenalaistamaan nykytaiteen teokset ja taivastelemaan taiteilijaelämää. Hän tarjoaa myös kiukuttelevalle Saralle olkapäätä ja viinalle persolle Erikille Saralta salaa naukkuja.

Kuvat hallitsevat näyttämöä

Esityksen lavastus on niukka kotimiljöö, jonne näyttelijät tulevat ja poistuvat kuin oppitunneille järjestelmällisesti omista nurkistaan. Näyttämöä hallitsee Enrothin teosten vaihtuvat kuvat, jotka kertovat hänen taiteestaan ja taiteilijuudestaan ja Saran Erikin suhteen kulloisestakin kiemurasta sekä ajan yhteiskunnallisesta todellisuudesta sen, mihin esitys ei yllä. Ratkaisu on hieno. Tosin seurassani olleet kuvataiteen asiantuntijat huomauttivat hieman närkästyneenä, että teosten suurentaminen ja venyttely on häiritsevää vääristäen alkuperäisiä teoksia.

Teatterin sivuseinille heijastetuissa videoissa tuodaan esiin ajankuvaa, jota muutoin ei esitykseen ole ympätty. Videoilla on vanhaa kuvaa muun muassa Sara Hildénin muotitalon muotinäytöksistä.

Näyttelijät loistavat

Nimirooleissa loistavat Teija Auvinen ja Ilkka Heiskanen.

Auvinen kuuluu näyttelijöiden kuningatarluokkaan. Hänen sävykäs, sensuelli, syvän emotionaalinen näyttelijäntyönsä pääsee oikeuksiinsa Saran kylmäkiskoisessa roolissa käsikirjoituksen ja ohjauksen antamissa raameissa.

Erinomainen on myös vanhemmiten aina vaan näyttelijänä paraneva Ilkka Heiskanen Erikin maailmoja tavoittelevassa, tuskaisessa ja toisessa äärimmäisyydessä viinahuuruissa hummaavana nousujohteisena taiteilijana.

Harmi, että ohjaaja on komentanut sävykkään, laajan tunneskaalan omaavan Heiskasen lähinnä huutamaan. Ja hänhän huutaa ja raivoaa, huutaen myös lämpöä ja rakkautta, jota Sara kitsaasti töihinsä vedoten tarjoaa.

Parhaimmillaan uhoava Heiskanen on murtuneena, kriisissä olevana taiteilijana todetessaan: ”Minussa ei ole enää mitään, olen aivan tyhjä”.

Sara ja Erik esitys kuvaa yhtä vuosisadan rakkaustarinaa toivottavasti usuttaen katsojia myös Tampereen ylpeyteen Sara Hildénin taidemuseoon.

Sara ja Erik
Tampereen Työväen Teatteri
Käsikirjoitus: Pirjo-Riitta Tähti
Ohjaus: Maarit Pyökäri
Lavastus-, projisointi, video- ja pukusuunnittelu: Reija Hirvikoski
Valosuunnittelu: Eero Auvinen
Äänisuunnittelu: Niklas Vainio
Ensi-ilta: Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä 30.8. Kesto 2h 50 min.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään