KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Minna Canth uuden ajan kynnyksellä

Cécile Orblinin Minna Canth on vahva, uuteen aikaan intohimoisesti tähyävä kirjailija, vaikuttaja, mutta myös äiti.

Cécile Orblinin Minna Canth on vahva, uuteen aikaan intohimoisesti tähyävä kirjailija, vaikuttaja, mutta myös äiti. Kuva: Kansallisteatteri/Stefan Bremer

Kansallisteatterin uutuusnäytelmä Canth herättää henkiin tulisieluisen taistelijan Minna Canthin.

Sirpa Puhakka
3.12.2016 14.00

TEATTERI

Kansallisteatteri on ajassa kiinni. Seppo Parkkisen kirjoittama ja Kaisa Korhosen ohjaama uutuusnäytelmä Canth – Kertomus uuden ajan ihmisistä osuu tämänkin ajan henkeen.

Näytelmää siivittää Minna Canthin vahva usko, että eletään uuden ajan taitekohdassa. Canth vyöryttää Canthin mielenmaisemaa hänen miehensä kuoleman jälkeiseltä ajalta vuodesta 1879 lähtien.

Näytelmä on vahvojen naisten teos.

Nimiroolissa Canthina Cécile Orblin tekee vahvan roolin, joka kantaa alusta loppuun. Ohjaajasta lienee kiinni, että joissain kohdin Orblinin Canth saa – tarkoituksellisesti tai tarkoituksettomasti – naiiveja piirteitä. Hänen kirjailijauraltaan on löydetty viattomuuden aika.

”Oikeutta työmiehelle ja työnaiselle”

Näytelmä kuvaa kirjailijan luomisen tuskaa, riittämättömyyden kokemuksia ja vahvaa tarvetta vaikuttaa ja muuttaa yhteiskuntaa.

Sanat karkaavat käsistä, ilmaisut eivät ole tarpeeksi voimakkaita ja sensuuri vaanii, kuten Kovan onnen lapsia (1888), jonka esitykset keskeytettiin.

Todellisuus oli sekä Canthin että sensuurin liittolainen. Minna Canth pyrki kuvaamaan todellisuutta sellaisena kuin hän sen näki, realistisesti jopa naturalistisesti ihanteenaan Emile Zola. Kaikki Suomalaisessa Teatterissa, jolle Canth kirjoitti, eivät sietäneet tekstien raakaa todellisuutta.

Canth hakee oikeutta ”työmiehelle ja työnaiselle”: Hän halusi kuvata heidän tuskaansa, todellisuuttaan ja ihanteitaan vastoin uskomusta, ettei tästä voi kirjoittaa.

Hänen asemaansa ei helpottanut se, että hän kritisoi avioliittoa, halusi erottaa kirkon ja valtion sekä puolustaa naisten asemaa ja itsemääräämisoikeutta. ”Ihmiset ovat pieniä, varsinkin suomalaiset miehet”, hän julistaa.

Canth sanookin: ”Vähät minä muista välitän, olen itsenäinen”. Hänen oma tapansa elää vahvisti kirjailijanvapautta. Hän loi kirjailijanuraansa leskenä, seitsemän alaikäisen yksinhuoltajana. Samalla hän oli menestyvä ja arvostettu kauppias Kuopiossa.

Minna Canthin kirjailijaura on vahvasti sidoksissa aikaansa. Näytelmässä nostetaan hienosti esiin Canthin suhde aikansa älymystöön, kuten Ida Aalbergiin (Kristiina Halttu) ja Juhani Ahoon (Harri Nousiainen) sekä ”uuden ajan ihmiseen” Arvid Järnefeltiin (Henri Tuominen).

Hän pyöritti Kuopiossa Kanttilaa, josta tuli yksi aikansa kulttuurikeskuksista.

Aatteen paloa ja vahvoja naisia

Canth on myös kunnianosoitus teatterille. Suomalainen teatteri kipuili rahapulan, taiteellisten tavoitteiden ja sensuurin ristipaineessa. Tätä kuvataan Canthin ja Suomalaisen Teatterin perustajan Kaarlo Bergbomin (Jukka Puotila) ja hänen sisarensa Emilie Bergbomin (Pirjo Luoma-Aho) kautta.

Ikkuna tuon ajan teatteriin avautuu myös Canthin ja Aalbergin ystävyyden kautta. Päähenkilön ohella Aalberg sekä Kaarlo Bergbomin läheinen ystävä, näyttelijä, ohjaajan, Niilo Sala (Jussi Lehtonen) ovat kiinnostavia ja vahvoja hahmoja.

Alkuperäisteosten katkelmat lomittuvat Korhosen ohjauksessa osaksi ajan kuvaa ja aatteiden taistelua. Etenkin väliaikaan saakka Canthin elämästä ja näytelmistä kertovien katkelmien rytmi imee mukaansa. Näytelmästä saa hyvän kuvan Canthin aatteen palosta ja tuotannosta.

Kansallisteatterin Canth-näytelmä on vahvojen naisten teos. Näytelmässä Canth tähyää uuteen aikaan, joka tehdään uudistamalla taidetta ja pölyttämällä vanhentuneita aatteita. Tätä tukevat hänen luomansa päähenkilöt, Kristiina Haltun Homsantuu Työmiehen vaimossa ja Sylvi samannimisessä näytelmässä sekä Pihla Maalismaan Anna-Liisa, jotka esiintyvät katkelmissa.

Kovan onnen lapsia –näytelmän Taisto Reimaluodon Topra-Heikki on komea suoritus.

Minna Canthin teemat ovat kestäneet yli sadan vuoden paineen. Kaisa Korhosen Suurelle näyttämölle ohjaama Canth on kokemisen arvoinen.

Canth. Kertomus uuden ajan ihmisistä. Suomen Kansallisteatteri. Käsikirjoitus: Seppo Parkkinen. Ohjaus: Kaisa Korhonen. Rooleissa: Cécile Orblin, Kristiina Halttu, Jukka Puotila, Pirjo Luoma-Aho, Jussi Lehtonen. Musiikin sävellys ja sovitus Hannu Kella. Kantaesitys oli 23.11.2016.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
05

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään