KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Itäinen rantarata ei auttaisi Kotkaa

Raideyhteydet puhuttavat.

Raideyhteydet puhuttavat. Kuva: Jarkko Mänttäri

Markku af Heurlin
8.6.2018 15.17

Kotkan kaupunginvaltuutettu ja Rantaratatoimikunnan jäsen Pentti Tiusanen esitti (KU 25.5.) puheenvuoron niin sanotun itäisen rantaradan puolesta perustellen sen myönteisestä vaikutuksesta alueen talouteen. Aina ratayhteys ei riitä. Karjaa on rantaradan varressa, ja osa Turun junista junista pysähtyy siellä, mutta silti tämä Raaseporin kaupunginosa on vähän kuihtumassa.

Minun on vaikea nähdä mielekkääksi lähinnä vain henkilöliikennettä palvelevan raideyhteyden avaamista Porvoon ja Loviisan kautta Kotkaan. Kotkassa on 54 000 asukasta, ja asukasmäärä on vähentynyt 10 prosentilla vuodesta 1980. Haminassa on 20 000 asukasta. Porvoossa 50 000 ja Loviisassa 15 000. Nämä eivät muodosta riittävää pohjaa raideliikenteelle.

Helsingistä Kotkaan kulkee päivittäin 22 linja-autovuoroa. Täysinä ne kuljettaisivat yhteensä 1 100 matkustajaa, eli suunnilleen yhden kaukojunan matkustajamäärän. Nopeimmat bussiyhteydet kulkevat kahteen tuntiin, eikä junayhteydellä aikaa juuri kuroisi lyhyemmäksi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Suorasta Kouvola–Loviisa-radastakin on puhuttu. Nykyäänhän rata Loviisaan kulkee Lahden kautta. En tunne asiaa tarkemmin, mutta tarkoitus lienee saada parempi yhteys erityisesti puutavaraa välittävästä Valkon satamasta koilliseen Savoon ja idän suuntaan.

Kotkan satama puolestaan on tavaramäärältään Suomen suurin yleissatama, ja toinen kaikista satamista. Vain Sköldvik on suurempi.

Junalla on etuja bussiin verrattuna, mutta matkustusmukavuudessa ei ole juuri eroa. Semminkin kun vähitellen saadaan hiljaisia sähkö- tai hybridibusseja liikenteeseen. Kotkaan on erinomainen moottoritie. Vastoin yleistä käsitystä juna ei ole sen ekologisempi kuin auto. Varsinkin, jos otamme huomioon radan rakentamiseen vaaditut luonnonvarat.

Markku af Heurlin
Kirkkonummi

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kuva on vasemmistoliiton perustamiskokouksesta.

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

Mielipide: Progressiivista ulkopolitiikkaa!

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Uusimmat

Minja Koskela.

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

Radio Free Europe/Radio Libertyn afgaanipalvelun Azadi Radion televisio- ja videotallennusstudio Prahassa. Azadi Radio lähettää Afganistaniin pashtun ja darinkielistä ohjelmaa.

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

12.10.2025

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään