KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Savonlinnassa loistanut kapellimestari Kalle Kuusava: Jokainen ooppera on aikansa tuote

- Hyvän esityksen myötä voi halutessaan paeta todellisuutta. Ooppera voi myös avata uusia näkökulmia ajatteluun ja tunne-elämään kuten hyvä taide ylipäätään, sanoo hienon debyytin Savonlinnassa tehnyt kapellimestari Kalle Kuusava.

- Hyvän esityksen myötä voi halutessaan paeta todellisuutta. Ooppera voi myös avata uusia näkökulmia ajatteluun ja tunne-elämään kuten hyvä taide ylipäätään, sanoo hienon debyytin Savonlinnassa tehnyt kapellimestari Kalle Kuusava. Kuva: Valtteri Hirvonen

Kannuksensa lähinnä ulkomailla kiillottanut, nuori kapellimestarilupaus Kalle Kuusava debytoi erinomaisesti Savonlinnan Oopperajuhlilla Madama Butterfly -oopperan kapellimestarina.

Siskotuulikki Toijonen
24.7.2018 13.00

Kapellimestarilupaus Kalle Kuusava ei peittele tyytyväisyyttään suoritukseensa Savonlinnan Oopperajuhlilla:

– Tämä on suuri kunnia sekä luottamuksen osoitus ja urani kannalta merkityksellistä. Ehdinkin jo toivoa salaa, että pääsisin joskus viisikymppisenä johtamaan Savonlinnan oopperaorkesteria, mutta sehän napsahti kohdalleni jo nyt.

Kuusava vitsailee ja korostaa, että Savonlinnan Oopperajuhlat on tunnettu ja tunnustettu festivaali maailmanlaajuisesti. Sen orkesteri ja kuoro ovat valioluokkaa. Hän rohkenee verrata Savonlinnan juhlia jopa Bayreuthin musiikkijuhliin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tekniset taidot suvereenisti hallitseva, tarkka Kalle Kuusava sai orkesterin tulkitsemaan Giacomo Puccinin musiikkia väkevän dramaattisesti ja pakahduttavan kauniisti.

Kapellimestarina lähinnä maailmalla ansioitunut Kuusava tuntee Madama Butterfly –oopperan hyvin. Kesällä 2014 hän toimi Savonlinnan Butterfly-esityksissä orkesterijohtajan assistenttina. Sitä ennen hän on perehtynyt oopperan partituuriin soittaessaan sitä lukuisia kertoja laulajien harjoituspianistina.

Italialainen Puccini oli mieltynyt oopperoissaan kaukaisten maiden kulttuureihin kuvatessaan ihmiskohtaloita. Butterflyn kauniissa musiikissa kuultaa idän eksotiikka, jota korostetaan muun muassa harvinaisilla lyömäsoittimilla.

– Se on ihanan tunnekylläinen ja ooppera kaikessa melankolisuudessaan, Puccinin oopperoista mielestäni paras. Musiikki on itämaisen värikylläistä kauneudessaan ja draama toimii hyvin vailla turhia koukeroita. Savonlinnan esitys on hienosti ohjattu, kaunis ja koskettava.

Öykkäreitä ja häntäheikkejä

Traaginen Madama Butterfly kuvaa 1800-luvun japanilaisen geishatytön ja amerikkalaisen meriupseerin epäsuhtaista rakkaustarinaa. Se on rankka kuvaus siirtomaaherruuden suomasta vallasta, länsimaisesta itsekkyydestä ja hyväksikäytöstä. Se on myös surumielinen tarina geishatytön rakkauden huumasta ja pettymyksistä.

Mutta, mitä sanottavaa tällä oopperalla meidän ajassamme on?

– No huh! Tällaisiahan nuo oopperajuonet usein ovat. Irstas mies menee nuoren mimmin kanssa naimisiin päästäkseen lempimään ja jättää hänet sitten törkeästi.

Nykyinen spekulaatio kulttuurisesta omimisesta on mielestäni tämän oopperan ja ylipäätään oopperataiteen kontekstissa liioiteltua ja turhaa. Jokainen ooppera on aikansa tuote, ja niitä tulee tarkastella sen mukaisesti. Kuusava ei oikein innostu oopperoiden modernisoinnista, varsinkaan silloin, jos uhkana on teosten tuhoaminen.

– Totta kai oopperantekijöiden ja katsojien täytyy tiedostaa myös teosten yhteiskunnallinen ja kulttuurinen viitekehys. On hyvä, että asioista keskustellaan, mutta oopperataidetta tulee lähinnä tarkastella suhteessa niiden säveltämisen ja librettojen ajankohtaan. Jos taidetta tarkastellaan liian ryppyotsaisesti suhteessa aikamme arvoihin ja käytäntöihin, kohta ei voida esittää mitään.

–  Eihän vaikkapa häntäheikkinä tunnetun Mozartin musiikkia voitaisi esittää lainkaan. Öykkärinä tunnetun Beethovenin musiikista puhumattakaan, Kuusava heittää viitaten muun muassa #metoo-kampanjaan.

Rakkaus oopperaan syntyi pikkupoikana

Kaikki alkoi siitä, kun lahtelaisen Kuusavan äiti osti pojannulikalle lahjaksi lipun Kansallisoopperan esitykseen. Se lippu tiesi paikkansa. Konserttimusiikkiin jo pikkupoikana mieltyneelle Kuusavalle Wagnerin ooppera oli suuri elämys, eikä siltä tieltä ollut paluuta. Jo aikaisemmin hän haaveili kapellimestarin urasta.

– Kuuntelin jo pikkupoikana paljon orkesterimusiikin levytyksiä. Sinfoniaorkesterin esittämä musiikki on niin monisävyistä ja mukaansatempaavaa, että halusin kuunnella ja oppia tuntemaan sitä enemmän ja enemmän ja jossain vaiheessa edetä kapellimestariksi.

Kuusava aloitti opiskelunsa Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla ja jatkoi solistisella osastolla pääaineenaan piano. Oopperan kylkeen hän pääsi työskennellessään laulajien pianistina ja päästyään Oslon kuninkaallisen oopperan harjoituspianistiksi. Siellä hän jatkoi opintojaan Musiikkikorkeakoulun kapellimestariluokalla. Onnenkantamoinen oli, että kannustava ja märkäkorvalle läheiseksi tullut, Jukka-Pekka Saraste vieraili siellä professorina.

– Opiskelijoita oli vain vähän, joten saimme hyvää opetusta. Vaikka toisaalta, eihän tätä työtä, luovuutta voi opettaa. Taito tulee oivalluksen ja tekemisen kautta. Kaikeksi onnekseni pääsin Sarasteen assistentiksi, mikä merkitsi etenemistä omalla uralla. Hän ja Hannu Lintu ovat tärkeitä tutoreitani ja ystäviäni, joilta voi aina kysyä neuvoja.

”Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan”

Sympaattisen ja vaatimattoman oloisen Kuusavan kyvyistä ei juurikaan ole metelöity Suomessa, eikä hän ole johtanut oopperaa täällä aikaisemmin. Siihen hän toteaa tyynesti, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.

Kuusava voitti kansainvälisen kapellimestarikilpailun Oslossa 2013. Se oli hyvä ponnahduslauta alalla. Sittemmin hän on toiminut orkesterinjohtajana muun muassa Norjan kansallisoopperassa, Pietarin Mariinski-teatterissa, Zürichissä ja Wienissä.

Lähitulevaisuudessa hän johtaa muun muassa Saigonissa, Istanbulissa, Moskovassa ja Monte Carlossa. Suomen Kansallisoopperassa hän johtaa syksyllä ensi-iltansa saavan Iiro Rantalan ja Minna Lindgrenin koomisen pienoisoopperan Pikaparantola.

– Siitä vasta hauska tuleekin, kun tekijöinä ovat tuollaiset veijarit, Kuusava hekottaa.

Mitä ooppera parhaimmillaan voi antaa?

– Voi, vaikka mitä! Hyvän esityksen myötä voi halutessaan paeta todellisuutta. Ooppera voi myös avata uusia näkökulmia ajatteluun ja tunne-elämään kuten hyvä taide ylipäätään. Eipä silti kyllähän ooppera voi olla tosi tylsääkin kuultavaa, eikä sen tarvitsekaan kaikkia miellyttää, Kuusava täräyttää ja lähtee Puruvedelle kalaan.

– On tietysti kiusallista, että ooppera taidemuotona on niin kallista tuottaa, mutta sen saamia valtiontukia ja hintaa pitäisi suhteuttaa moniin muihin menoeriin. Niiden rinnalla oopperan kalleus ja puheet eliittitaiteesta kyseenalaistuvat kummasti, hän vielä huikkaa.

Madama Butterfly, esitykset Savonlinnan Oopperajuhlilla: 21.7. & 26.7.2018. Ensi-ilta oli 9.7.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
04

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 
05

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään