KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Taiteilijoiden luomisen tuska on tyhjiön täyttämistä

Tommi Korpelasta tehtiin elokuvassa kirjailija, joka tuijottaa tietokoneen vilkkuvaa kursoria eikä saa mitään tehtyä.

Tommi Korpelasta tehtiin elokuvassa kirjailija, joka tuijottaa tietokoneen vilkkuvaa kursoria eikä saa mitään tehtyä. Kuva: Peter Flinckenberg

Aleksi Salmenperän elokuva Tyhjiö kertoo taiteilijoiden luomisen tuskasta. Sen tarina kasvaa yleisinhimilliseksi saagaksi onnistumisen etsimisen vaikeudesta.

Jouko Huru
29.9.2018 12.20

Miljoonien tuotantobudjetista haaveilleelle elokuvaohjaajalle on valtava helpotus saada nollabudjetilla tehty elokuva onnistuneesti maaliinsa. Sen näkee ohjaaja Aleksi Salmenperän kasvoilta, kun hän puhuu taiteellisesti kunnianhimoisesta elokuvastaan Tyhjiö.

Se on fiktiivinen kertomus kirjailijaa näyttelevän Tommi Korpelan ja hänen siippaansa esittävän Laura Birnin suhteesta. Tarina kertoo luomisen vaikeudesta ja taiteen ohessa olevan elämän järjestämisen mahdottomuuksista. Vaikka elokuvassa puhutaan taiteilijoista, se kasvaa saagaksi yleisinhimillisestä elämän vajavaiseksi kokemisesta ja onnistumisen täyteyden etsimisen epätoivosta.

Tyhjiö purkaa taiteilijoiden sisintä, mutta kuvallisesti liikutaan laajalla maantieteellisellä akselilla Helsinki–Kuuba–Inari–Los Angeles.

ILMOITUS
ILMOITUS

Neljä vuotta kesti näyttelijöiden ja ohjaajan muiden töiden lomaan sovitetun Tyhjiön teko. Valmiina se on dokumentilta näyttävä fiktio. Siinä elävän elämän dokumentointi sekoittuu osaksi fiktiota. Salmenperä kertoo, että tosiasiat muokkasivat tarinan yksityiskohtia matkan varrella.

– Se oli vähän semmoinen hyppy pimeään, kun ryhdyimme sitä tuolla metodilla tekemään. Tiesin tarinan kaaren ja sen mihin se loppuu, mutta en tiennyt, miten me kuvataan ne välivaiheet.

– Päätettiin, että mennään oikeisiin tilanteisiin ja tehdään fiktiota sinne sekaan. Se johtui osittain siitä, että meillä ei ollut mihinkään muuhun mahdollisuutta, kun meillä ei ollut tuotantokoneistoa vaan ainoastaan sellainen dokkariryhmä: kuvaaja, äänittäjä ja näyttelijät. Olihan meillä tietysti suunniteltuja hallittuja tilanteita, mutta myös sellaisia, etteivät tilanteet olleet hallinnassa. Ne vain tulivat eteen.

Salmenperä vertaa tätä elokuvanteon metodia jazzin soittamiseen. Liikkeelle lähdetään tietyistä kuvioista, joita sitten soitettaessa improvisoidaan.

Salmenperän henkilökohtainen ystävä Tommi Korpela pukee elokuvaidean syntyä osuvasti:

– Meidän piti alun perin tehdä toinen projekti, mutta siihen ei saatu rahaa. Aleksi sanoi, että hän on nyt niin lukossa, ettei hän voi kirjoittaa muuta kuin sellaisesta äijästä, joka tuijottaa tietokoneen vilkkuvaa kursoria eikä saa mitään tehtyä.

Korpelasta tuli tuo äijä, kirjailija Eero.

Laura Birnin mukaan Tyhjiössä on armollinen katse vajavaisia, mutta kunnianhimoisia ihmisiä kohtaan..

Laura Birnin mukaan Tyhjiössä on armollinen katse vajavaisia, mutta kunnianhimoisia ihmisiä kohtaan.. Kuva: Peter Flinckenberg

Laura Birnin oloinen Pihla

Salmenperä sanoo, että tarinan iso kaari sidottiin siihen, mitä Laura Birnin elämässä tapahtuu.

– Alussa jo sovittiin, että Lauran esittämän Pihlan tarinan kaari pannaan myötäilemään sitä, mitä Lauralle tapahtuu, jotta Laura tietää, mitä hän oikeasti näyttelee. Se on tietysti fiktiivinen henkilö, mutta kuitenkin sillä tavalla paralleeli.

Elokuvanteon aikana Birn alkoi odottaa lasta. Salmenperä innostui asiasta.

– Kun Laura tuli raskaaksi, niin ajattelin, että on hyvä, että saan sen kirjoitettua siihen tarinaan sisään.

Elokuvassa Pihlalle syntyy lapsi, mutta kuvissa nähtävä vauva ei ole Birnin.

Birn on niitä näyttelijöitä, jotka vetävät tarkan rajan julkisen näyttelijätyönsä ja yksityisyytensä välille. Samoin tekee Tyhjiön Pihla. Birn sanoo, että tiukka rajanveto julkisuudessa pysyy edelleen – vaikka omasta raskaudesta tulikin nyt osa roolityötä.

Mestariteosten tavoittelu ja jatkuva tyytymättömyys itseensä ovat taiteilijan arkea.

Birn pohtii itsensä oloisen Pihlan näyttelemistä ja sanoo hymyillen, että se onnistui aika hyvin. Välillä piti kuitenkin varoa liian näkyvää itseironiaa.

Pihlassa on Birnin mukaan paljon sellaista, mitä hän tunnistaa itsestään. Ei kuitenkaan itse sitä paljon ajatellut. Rooliin on otettu paljon tilanteita myös hänen ystävistään ja muiden elämäntilanteista.

– Kuvauksissa oli vapauttavaa nauraa lempeästi sellaisille oikeille epätoivon ja tuskan hetkille, joissa on repinyt hiuksia päästään eikä ole nähnyt niissä mitään huumoria. Nauraa hetkille, jolloin on suhtautunut itseensä aivan äärimmäisellä vakavuudella.

– Mutta tuossa elokuvassa on jotenkin armollinen katse, että me ollaan juuri tuommoisia. Välillä niin hassuja ja välillä ihan hölmöjä. Se on ihanaa. Aleksi ja Tommi tekevät oikeassa elämässään koko ajan tarkkoja havaintoja ihmisistä. He näkevät myös itsensä rakastettavassa ja huvittavassa valossa. Se näkyy ja se on just tuossa elokuvassa hienoa.

Aleksi Salmenperä sanoo, että jos tyhjiötä yrittää narsistisesti täyttää menestyksellä ja toisilta saadulla ihailulla, niin se kyllä pysyy tyhjänä.

Aleksi Salmenperä sanoo, että jos tyhjiötä yrittää narsistisesti täyttää menestyksellä ja toisilta saadulla ihailulla, niin se kyllä pysyy tyhjänä. Kuva: Lehtikuva/Markku Ulander

Tyhjiön täytön vaikeus

Salmenperä teki edellisen fiktiivisen elokuvansa Jättiläisen (2016) dokumentaarisesta aineistosta, jota hankittiin ja työstettiin uskaliaasti edelleen Suomea puhuttavan Talvivaara-skandaalin tiimoilta. Nyt liikkeellä ollaan huippunäyttelijöiden kanssa pohtimassa, mitä ihmisenä onnistuminen on, mitä se vaatii ja minkälaisiin valintoihin se lopulta johtaa.

Tyhjiössä puhutaan ehdottomista pyrkimyksistä, niihin pääsemisen vaikeuksista ja elämän realiteettien asettamista vaatimuksista, kompromissien pakoista.

Salmenperä sanoo, että taiteilijaelämää kokeneena ja sitä nähneenä hän tuntee henkilökohtaisesti, mitä luomisen vapaus ja tuska, onnistuminen ja epäonnistuminen ovat. Tilanne ennen tämän elokuvan tekoa oli hänellä juuri tuo, mitä Korpela sanoi: mies meni lukkoon.

Aleksi Salmenperä pyörittelee aikansa käsiään, kun häneltä kysyy, mitä vakavaa hän haluaa elokuvallaan taiteen tekemisestä sanoa. Hän kiertelee ja sanoo, ettei halua opettaa.

– Mutta kaikki tämä tekeminen on myös prosessointia itselleen. Kysymys Tyhjiö-nimessä on tyhjiön täyttymisestä. Ehkä kommenttini on siinä, että se tyhjiö ei ikinä täyty ikään kuin saavutuksista. Se malja on aina tyhjä. Ja se tyhjyys vain kasvaa, mitä enemmän sä teet.

Salmenperä selittää, että jos kunnianhimoisen taiteilijan tyhjiötä yrittää narsistisesti täyttää menestyksellä ja toisilta saadulla ihailulla, niin se kyllä pysyy tyhjänä.

– En osaa sitä tarkemmin sanoa, mutta sillä tavalla me sitä tarinaa ajateltiin.

– Ylipäätänsä lähtökohtana oli se, että me tehdään elokuva niistä asioista, joista me tiedetään jotain, joista meillä on oikeasti jotain kokemuspohjaista tietoa. Ura, perhe ja luovan työn vaikeus. Jatkuva lunastaminen. Mestariteosten tavoittelu. Jatkuva tyytymättömyys itseensä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään