KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Pia Piltz häikäisee Anna Kareninan nimiroolissa

"Ohjaajan ratkaisu nostaa Annan (Pia Piltz) lisäksi esityksen toiseen päärooliin ja kertojaksi lähes pakkomielteisesti Annan elämää tarkkaileva Levin (Lari Halme) on hyvä oivallus."

"Ohjaajan ratkaisu nostaa Annan (Pia Piltz) lisäksi esityksen toiseen päärooliin ja kertojaksi lähes pakkomielteisesti Annan elämää tarkkaileva Levin (Lari Halme) on hyvä oivallus.". Kuva: Harri Hinkka

Tampereen Teatterissa tehtiin vuoden teatteritapaus.

Siskotuulikki Toijonen
29.10.2018 17.01

Leo Tolstoin (1828–1910) vuonna 1877 ilmestynyt avioliitto- ja rakkausromaani Anna Karenina kysyy, mihin ihmisellä on lupa ryhtyä rakkaudettomassa avioliitossa. Se on kuvaus langenneen ylimystönaisen asemasta yhteisönsä moraalin näkökulmasta sekä hänen asemastaan lain edessä.

Tolstoi piti Anna Kareninaa parhaimpana romaaninaan ja aloitti sen lauseella: ”Kaikki onnelliset perheet muistuttavat toisiaan, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan.”

Tampereen Teatterissa Marika Vapaavuoren ohjaamassa uutuusnäytelmässä tämä perusasetelma saa väkevän tulkinnan. Vapaavuoren Anna Karenina on upea, tihkuvan romanttinen ja hurja tulkinta Helen Edmundsonin dramatisoimasta Tolstoin tragediasta. Tavattoman kaunis ja koskettava epookki. Vapaavuori välttää kikkailun ja modernisoinnin luottaen klassikkoteoksen väkevyyteen.

Marjatta Kuivaston hieno lavastus loihtii näyttämölle tsaarin ajan Venäjän kiehtovia tunnelmia kaikessa romanttisessa loistossaan Pietarissa, Moskovassa ja maaseudun aateliskartanoissa, huomioiden myös laitapuolenkulkijat omissa miljöissään.

Tolstoilaisen rakkauden ytimenä on vapaus, koska pakotettuna rakkaus kuolee. Rakkaudessa paljastuu ihmisen rehellisyys, se tavoitteleeko hän suhteesta omaa tyydytystä ja toisen omistamista vai toisesta huolehtimista ja hänen huomioonottamistaan.

Näyttelijän läpimurto

Pia Piltz Anna Kareninana muuttaa näyttämöllä tämän määritelmän lihaksi, vereksi ja hehkuviksi tunteiksi. Hän havainnollistaa, miten rakkaudessa elämän dialektiikka toteuttaa itseään ylitsevuotavan täydellisesti. Se nostaa esiin yksilön hyvät ja huonot puolet. Petetyksi ja hylätyksi tullut toinen osapuoli voi verhota häpeänsä katkeruuteen ja kostoon, kun uuteen, intohimoiseen suhteeseen langennut osapuoli hehkuu rakkauden huumassa.

Ilta on selkeän läpimurtonsa näyttelijänä tekevän, häikäisevän Pia Piltzin juhlaa. Säyseästä, avioliitossaan alistetusta kotirouvasta kehkeytyy intohimoinen ja aistillisen tulisieluinen femme fatale, josta esityksen loppua kohden sukeutuu hurjistunut, rakkaudessaan pettynyt itsetuhoinen ihmisraunio.

Harvoin näkee näin intensiivistä näyttelijän heittäytymistä rooliin. Piltz ei vain näyttele Anna Kareninaa, vaan elää näyttämöllä tuon traagisen romaanihenkilön elämää täydellisesti heittäytyen draaman vietäväksi. Kun vielä Leena Rintalan Annalle ja kaikille muillekin roolihenkilöille ja tanssijoille suunnittelemat epookkipuvut ovat upeita, olin häikäistynyt.

Tolstoin alter ego

Annan rakastajan Vronskin (Marc Gassot) viileän viekoitteleva etäisyys ja Annan lääninkuvernööriaviomiehen (Turkka Mastomäki) jääräpäinen kylmäkiskoisuus korostavat Annan yhä ristiriitaisemmiksi käyviä tunteita rakastumisen, menettämisen pelon ja ilkeämielisten seurapiirijuorujen ristipaineissa.

Ohjaajan ratkaisu nostaa Annan lisäksi esityksen toiseen päärooliin ja kertojaksi lähes pakkomielteisesti Annan elämää tarkkaileva Levin (Lari Halme) on hyvä oivallus.

Masennuksensa ja hyvän elämän pyrkimysten riivaama Levin on Tolstoin alter ego maailmankatsomustensa ja uskonnollisten kriisiensä pyörteissä. Vapaavuori jättää katsojan päätettäväksi, minkälainen suhde Levinillä ja Annalla lopultakin on. Ja hyvä niin, tämäkin lisää esityksen kiinnostavuutta.

Lari Halme tulkitsee Levinin eksistentialistista tuskaa ja rakkaudenkaipuuta rajusti ja intensiivisesti, niin kuin vain hän osaa.

Mainio, vaivattomasti rooliinsa jälleen kerran sukeutuva Ville Majamaa Stivana on melkoinen hedonisti, elämään päähenkilöitä kepeämmin suhtautuva veijari ja häntäheikki.

Aleksei Vronskin roolin Annan viettelijänä näyttelee sulavan lipevästi seksiä tihkuva Marc Gassot, kuten sydämensärkijän tuleekin. Hän saa Annan tolaltaan rakkaudesta ja intohimosta, mistä ei tietenkään tuon ajan aristokraattista yhteisöä hyvää seuraa.

Turkka Mastomäki Aleksei Kareninina, Annan kuivakkaana ja ehdottomuudessaan periksiantamattomana puolisona ja aristokraattisena virkamiehenä on vastenmielinen, niin kuin pitääkin. Esityksen epäuskottavin kohtaus on hänen murtumisensa, joskin toki liikuttava.

Tanssia ja taustaääniä

Miika Riekkisen aistillinen ja tarvittaessa julmisteleva koreografia ja upeat tanssijat rytmittävät esitystä nerokkaasti. Tanssijat tummien valosävyjen keskellä luovat mystisen odottavan tunnelman yhdessä sydämenlyöntejä seuraavien taustaäänirytmien kanssa.

Ilmestymisajankohtanaan Tolstoin romaani ravisutti totunnaissääntöihin turtunutta yläluokkaa. Aviorikokseen syyllistyneen Annan psykologista kuvausta pidettiin kuitenkin uskottavana ja myötätuntoa herättävänä.

Intohimojensa ohella Anna haluaa muutenkin räpistellä pois avioliiton asettamasta vankilastaan. Hän lukee kirjoja naisista, jotka pelastavat miehiä takaisin elämään. Anna haluaisi liikkua sairashuoneessa kuin pyhimys. Hän haluaisi olla sankari, joka nousee pitämään parlamentissa puheen, joka ratkaisee maan kohtalon. Olla lady Mary, joka ratsastaa kuin tuuli ja järkyttää kaikkia rohkeudellaan.

”He tietävät mitä tahtovat elämältä, ja pitävät huolen, että saavuttavat sen. Minä tingin ja sovittelen ja uhraudun. Miesten ei tarvitse tinkiä mistään. Minut naitettiin lääninkuvernöörille ennen kuin tiesin mitään rakkaudesta”, Anna, oman aikansa feministi tuskailee.

Kulttuurisen murrosajan kuvauksena Anna Karenina sopii myös suuntaansa etsivään omaan aikaamme. Anna elää uuden ajan kynnyksellä kulttuurihistorioitsija Egon Friedellin kuvaamaa inkubaatioaikaa. Vanhat moraaliarvot eivät enää käytännössä toimi vaan ahdistavat, mutta kulttuurin muuttumista seuraavat uudet eettiset arvot eivät ole vielä tulleet yleisiksi käytännöiksi.

Anna Karenina on kuluvan syksyn teatteritapaus, upea ja syvällinen esitys. Se osoittaa 140 vuoden takaa monia yhtymäkohtia niiden yhteiskunnallisten ja ihmissuhdeongelmien syihin, joiden parissa edelleenkin painiskelemme.

Tampereen Teatteri: Anna Karenina.

Leo Tolstoin romaanista dramatisoinut: Helen Edmundson.

Suomennos: Aino Piirola

ILMOITUS
ILMOITUS

Ohjaus: Marika Vapaavuori.

Lavastus: Marjatta Kuivasto.

Puvustus: Leena Rintala.

Koreografia: Miika Riekkinen.

Rooleissa: Pia Piltz, Lari Halme, Marc Gassot, Turkka Mastomäki, Pihla Pohjolainen, Ville Majamaa, Eeva Hakulinen, Matti Hakulinen, Elina Rintala, Kirsimarja Järvinen, Elisa Piispanen, Martti Manninen, Risto Korhonen, Otso Majamaa, Veikka Välikoski.

Ensi-ilta: Tampereen Teatterin päänäyttämöllä 25.10.2018.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään