KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Pia Piltz häikäisee Anna Kareninan nimiroolissa

"Ohjaajan ratkaisu nostaa Annan (Pia Piltz) lisäksi esityksen toiseen päärooliin ja kertojaksi lähes pakkomielteisesti Annan elämää tarkkaileva Levin (Lari Halme) on hyvä oivallus."

"Ohjaajan ratkaisu nostaa Annan (Pia Piltz) lisäksi esityksen toiseen päärooliin ja kertojaksi lähes pakkomielteisesti Annan elämää tarkkaileva Levin (Lari Halme) on hyvä oivallus.". Kuva: Harri Hinkka

Tampereen Teatterissa tehtiin vuoden teatteritapaus.

Siskotuulikki Toijonen
29.10.2018 17.01

Leo Tolstoin (1828–1910) vuonna 1877 ilmestynyt avioliitto- ja rakkausromaani Anna Karenina kysyy, mihin ihmisellä on lupa ryhtyä rakkaudettomassa avioliitossa. Se on kuvaus langenneen ylimystönaisen asemasta yhteisönsä moraalin näkökulmasta sekä hänen asemastaan lain edessä.

Tolstoi piti Anna Kareninaa parhaimpana romaaninaan ja aloitti sen lauseella: ”Kaikki onnelliset perheet muistuttavat toisiaan, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan.”

Tampereen Teatterissa Marika Vapaavuoren ohjaamassa uutuusnäytelmässä tämä perusasetelma saa väkevän tulkinnan. Vapaavuoren Anna Karenina on upea, tihkuvan romanttinen ja hurja tulkinta Helen Edmundsonin dramatisoimasta Tolstoin tragediasta. Tavattoman kaunis ja koskettava epookki. Vapaavuori välttää kikkailun ja modernisoinnin luottaen klassikkoteoksen väkevyyteen.

Marjatta Kuivaston hieno lavastus loihtii näyttämölle tsaarin ajan Venäjän kiehtovia tunnelmia kaikessa romanttisessa loistossaan Pietarissa, Moskovassa ja maaseudun aateliskartanoissa, huomioiden myös laitapuolenkulkijat omissa miljöissään.

Tolstoilaisen rakkauden ytimenä on vapaus, koska pakotettuna rakkaus kuolee. Rakkaudessa paljastuu ihmisen rehellisyys, se tavoitteleeko hän suhteesta omaa tyydytystä ja toisen omistamista vai toisesta huolehtimista ja hänen huomioonottamistaan.

Näyttelijän läpimurto

Pia Piltz Anna Kareninana muuttaa näyttämöllä tämän määritelmän lihaksi, vereksi ja hehkuviksi tunteiksi. Hän havainnollistaa, miten rakkaudessa elämän dialektiikka toteuttaa itseään ylitsevuotavan täydellisesti. Se nostaa esiin yksilön hyvät ja huonot puolet. Petetyksi ja hylätyksi tullut toinen osapuoli voi verhota häpeänsä katkeruuteen ja kostoon, kun uuteen, intohimoiseen suhteeseen langennut osapuoli hehkuu rakkauden huumassa.

Ilta on selkeän läpimurtonsa näyttelijänä tekevän, häikäisevän Pia Piltzin juhlaa. Säyseästä, avioliitossaan alistetusta kotirouvasta kehkeytyy intohimoinen ja aistillisen tulisieluinen femme fatale, josta esityksen loppua kohden sukeutuu hurjistunut, rakkaudessaan pettynyt itsetuhoinen ihmisraunio.

Harvoin näkee näin intensiivistä näyttelijän heittäytymistä rooliin. Piltz ei vain näyttele Anna Kareninaa, vaan elää näyttämöllä tuon traagisen romaanihenkilön elämää täydellisesti heittäytyen draaman vietäväksi. Kun vielä Leena Rintalan Annalle ja kaikille muillekin roolihenkilöille ja tanssijoille suunnittelemat epookkipuvut ovat upeita, olin häikäistynyt.

Tolstoin alter ego

Annan rakastajan Vronskin (Marc Gassot) viileän viekoitteleva etäisyys ja Annan lääninkuvernööriaviomiehen (Turkka Mastomäki) jääräpäinen kylmäkiskoisuus korostavat Annan yhä ristiriitaisemmiksi käyviä tunteita rakastumisen, menettämisen pelon ja ilkeämielisten seurapiirijuorujen ristipaineissa.

Ohjaajan ratkaisu nostaa Annan lisäksi esityksen toiseen päärooliin ja kertojaksi lähes pakkomielteisesti Annan elämää tarkkaileva Levin (Lari Halme) on hyvä oivallus.

Masennuksensa ja hyvän elämän pyrkimysten riivaama Levin on Tolstoin alter ego maailmankatsomustensa ja uskonnollisten kriisiensä pyörteissä. Vapaavuori jättää katsojan päätettäväksi, minkälainen suhde Levinillä ja Annalla lopultakin on. Ja hyvä niin, tämäkin lisää esityksen kiinnostavuutta.

Lari Halme tulkitsee Levinin eksistentialistista tuskaa ja rakkaudenkaipuuta rajusti ja intensiivisesti, niin kuin vain hän osaa.

Mainio, vaivattomasti rooliinsa jälleen kerran sukeutuva Ville Majamaa Stivana on melkoinen hedonisti, elämään päähenkilöitä kepeämmin suhtautuva veijari ja häntäheikki.

Aleksei Vronskin roolin Annan viettelijänä näyttelee sulavan lipevästi seksiä tihkuva Marc Gassot, kuten sydämensärkijän tuleekin. Hän saa Annan tolaltaan rakkaudesta ja intohimosta, mistä ei tietenkään tuon ajan aristokraattista yhteisöä hyvää seuraa.

Turkka Mastomäki Aleksei Kareninina, Annan kuivakkaana ja ehdottomuudessaan periksiantamattomana puolisona ja aristokraattisena virkamiehenä on vastenmielinen, niin kuin pitääkin. Esityksen epäuskottavin kohtaus on hänen murtumisensa, joskin toki liikuttava.

Tanssia ja taustaääniä

Miika Riekkisen aistillinen ja tarvittaessa julmisteleva koreografia ja upeat tanssijat rytmittävät esitystä nerokkaasti. Tanssijat tummien valosävyjen keskellä luovat mystisen odottavan tunnelman yhdessä sydämenlyöntejä seuraavien taustaäänirytmien kanssa.

Ilmestymisajankohtanaan Tolstoin romaani ravisutti totunnaissääntöihin turtunutta yläluokkaa. Aviorikokseen syyllistyneen Annan psykologista kuvausta pidettiin kuitenkin uskottavana ja myötätuntoa herättävänä.

Intohimojensa ohella Anna haluaa muutenkin räpistellä pois avioliiton asettamasta vankilastaan. Hän lukee kirjoja naisista, jotka pelastavat miehiä takaisin elämään. Anna haluaisi liikkua sairashuoneessa kuin pyhimys. Hän haluaisi olla sankari, joka nousee pitämään parlamentissa puheen, joka ratkaisee maan kohtalon. Olla lady Mary, joka ratsastaa kuin tuuli ja järkyttää kaikkia rohkeudellaan.

”He tietävät mitä tahtovat elämältä, ja pitävät huolen, että saavuttavat sen. Minä tingin ja sovittelen ja uhraudun. Miesten ei tarvitse tinkiä mistään. Minut naitettiin lääninkuvernöörille ennen kuin tiesin mitään rakkaudesta”, Anna, oman aikansa feministi tuskailee.

Kulttuurisen murrosajan kuvauksena Anna Karenina sopii myös suuntaansa etsivään omaan aikaamme. Anna elää uuden ajan kynnyksellä kulttuurihistorioitsija Egon Friedellin kuvaamaa inkubaatioaikaa. Vanhat moraaliarvot eivät enää käytännössä toimi vaan ahdistavat, mutta kulttuurin muuttumista seuraavat uudet eettiset arvot eivät ole vielä tulleet yleisiksi käytännöiksi.

Anna Karenina on kuluvan syksyn teatteritapaus, upea ja syvällinen esitys. Se osoittaa 140 vuoden takaa monia yhtymäkohtia niiden yhteiskunnallisten ja ihmissuhdeongelmien syihin, joiden parissa edelleenkin painiskelemme.

Tampereen Teatteri: Anna Karenina.

Leo Tolstoin romaanista dramatisoinut: Helen Edmundson.

Suomennos: Aino Piirola

ILMOITUS
ILMOITUS

Ohjaus: Marika Vapaavuori.

Lavastus: Marjatta Kuivasto.

Puvustus: Leena Rintala.

Koreografia: Miika Riekkinen.

Rooleissa: Pia Piltz, Lari Halme, Marc Gassot, Turkka Mastomäki, Pihla Pohjolainen, Ville Majamaa, Eeva Hakulinen, Matti Hakulinen, Elina Rintala, Kirsimarja Järvinen, Elisa Piispanen, Martti Manninen, Risto Korhonen, Otso Majamaa, Veikka Välikoski.

Ensi-ilta: Tampereen Teatterin päänäyttämöllä 25.10.2018.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoi sunnuntaina Yhdysvaltain iskuista. Hänen taustallaan ovat varapresidentti JD Vance (vas.), ulkoministeri Marco Rubio (kesk.) ja puolustusministeri Pete Hegseth.

Näin vasemmistoliiton poliitikot tuomitsivat Yhdysvaltain iskut Iraniin – ”Jos nyt ei puolusteta kansainvälistä oikeutta, koska enää?”

Hevosharrastus muuttuu painajaiseksi Piia Helanderin hyvin toimivassa Helioksessa.

Piia Helanderin lupaava esikoisdekkari Helios vie hevosten ja valta-aseman väärinkäytön maailmaan

Khumbun jäätikkö Mt Everestillä. Uusi raportti kertoo, että jäätiköt ovat maapallon lämpenemiselle vieläkin herkempiä kuin aiemmin on uskottu.

Jäätiköt jatkaisivat sulamistaan, vaikka maapallon lämpeneminen pysähtyisi heti

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
02

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

 
05

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Veri pyyhitään rahalla – näin Pakistanin oikeus pettää naiset

21.06.2025

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

20.06.2025

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

20.06.2025

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

20.06.2025

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

20.06.2025

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään