KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Tarjousvaihtoehtoina elämän sunnuntai ja täystuho

JUHA DRUFVA
30.12.2008 6.00

Alexandre Kojéve: Historian loppu. Suom. Saara Hacklin, Tapani Kilpeläinen, Elisa Koponen, Mika Luoma-aho, Jussi Omaheimo ja Eetu Viren. Esipuhe: Jussi Omaheimo. Tutkijaliitto 2007

Jos eläimiä inhimillistetään (Disney) ihmisen käyttäytymismallien mukaisiksi, samalla itse ihminenkin eläimellistetään. Alexandre Kojéve (1902–68) epäili, että näin tässä leikissä voi käydä.

Teoksessaan Historian loppu hän arvelee Hegelin tarkoittaman historian lopun tapahtuneen Stalinin hahmossa, eikä Napoleonin, jota puolestaan Hegel veikkasi kyseisen tapahtuman isäksi.

Kun kaikki lauseet, ”totuudet” mitä rivoimpienkin valheiden muodossa on sanottu, suuntaamme kohti venäläisamerikkalaista antropomorfismia, jossa eläimet, luonnonvoimat ja jumalat käsitetään ihmisen kaltaiseksi. Siirryttyämme kyseiseen satumaailmaan, kaikkien päiväunelmien kohteena ja keskipisteenä on ainoastaan ihminen haluineen ja tarpeineen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Pohjimmiltaan tämä on animaalista halujen tyydyttämistä, johon ei kuulu kielteisyyttä. Tätä Kojéve kutsuu ”elämän sunnuntaiksi”, joka Hegelin sanoin häivyttää ja karkottaa kaiken sen, mikä on huonoa: Hyväntuuliset ihmiset eivät voi pohjimmiltaan olla huonoja ja alhaisia, eläimellisiä kylläkin.

Toteutuakseen elämän sunnuntai edellyttää, että japanilaistamme lännen, jolloin voimme rakastella luonnollisesti. Toisena vaihtoehtona on, että amerikanisoimme Japanin, jolloin voimme rakastella oppineiden apinoiden tavoin.

Kojéven mukaan teknologinen edistys on tehnyt maailmasta hohdotonta. Yhdessä ateismin kanssa se on kuihduttanut ylevän sankarillisuuden idean. Arjen sankarit eivät johda suuria vallankumouksia. He tekevät laskelmia.

Utopiat paremmasta maailmasta ovat poliittisesti voimattomia kilpailemaan nykyhetken houkutusten kanssa.

Politiikasta tulee taloutta ja kansainvälistä oikeutta. Kansainvälinen kilpailukyky yhdessä ihmisoikeuksien kanssa kuuluu lausua samaan hengenvetoon.

Kaikkien asioiden ja tekojen pikkutarkka erittely, analysoiminen ja psyykkaaminen on tärkeämpää kuin asioiden syvällinen pohdinta, filosofia.

Taloustiede, psykologia ja journalismi, porvariston lempilapset, määrittelevät ajan hengen. Syy–seuraus-suhteet haihtuvat kirpunnyljennän sekamelskaan, poliittis-taloudellisen yötä päivää avoinna olevan kasvogallerian nuoruusnäyttelyyn.

Oman vähäpätöisyytensä vuoksi krooniseksi väsymykseksi ja kyllästymiseksi muuttunut kulttuurin nihilistinen naurunremakka yrittää peitellä sitä, että itse naurun kohde muuttuu yhä epäselvemmäksi. Entistä hankalampaa on tietää, kenen pitäisi nauraa, kenelle tai miksi. Onko aitoja elämänilonaiheita enää lainkaan olemassa? Paitsi vahingonilon?

Loppuuko ensin
historia vai luonto

Kojéve väittää, että Hegelin historia-käsite on ymmärretty väärin. Hegelin maailman henki -käsitettä ei pidä samaistaa kristillisen Jumalan kanssa. Historiallisen, dialektisen liikkeen lopullinen päämäärä on ihmisyksilön itsestään tietoinen tyytyväisyys:

”Ihminen pyrkii olemaan täydellinen vain siksi, että voisi olla tyytyväinen täysin tietoisena täydellisyydestään. Hän muuttuu ja liikkuu vain kulkeakseen kohti täyttä tietoisuutta.”

Kant korosti valistuksen yhteydessä ajattelun itsenäisyyttä ja pelkästä auktoriteettiuskosta vapautumista. Hänen mukaansa valistus oli rohkeutta ajatella itse ja sitä kautta se oli ihmisen sekä ihmiskunnan henkisen täysi-ikäisyyden saavuttamista.

Kaikkia ihmisyksilöitä koskeva yleismaailmallinen universaalihistoria on viime kädessä jokaisen ihmisyksilön itsetietoisuuden historiaa. Ihminen taistelee ja tekee työtä todellistaakseen itsensä. Kojéven mukaan jokainen yleismaailmallinen ihminen todellistaa itsensä vain tullakseen tietoiseksi itsestään paljastamalla itsensä itselleen ja muille merkityksellisen puheen avulla. Sanoessaan nimensä hän erottuu muista ja kertoo, kuka hän on ja mitä hän elämältä odottaa. Niinpä historia pysähtyy hetkellä, jolloin ihminen tulee täysin tietoiseksi itsestään.

Ihminen voi olla täysin tyytyväinen vain, jos hän on täysin tietoinen tyytyväisyydestään. Tästä syystä historiallinen dialektiikka on ratkaisevasti vielä jotain enemmän kuin työtä ja taistelua, tiedettä, taidetta ja uskontoa. Tasavertaiseksi tunnustaminen on kaiken itsetietoisuuden lähtökohta. Viisauskaan ei ole muuta kuin täyden itsetietoisuuden antamaa täydellistä tyydytystä.

Karl Marx, Oswald Spengler ja Max Weber olivat Hegelin kanssa hieman eri mieltä historian loppumisesta yksilöiden itsetietoisuuden täydelliseen tyytyväisyyteen. Historian lopun näyttämölle uudelleen astunut luonto näyttäisi olevan jo lähitulevaisuudessa se historiallisen edistysnäytelmän häiritsijäksi tullut käänteentekijä, jonka kanssa taidetaan vielä olla ihmeissään itse kukin, vaikka kuinka tiedostavia itsetietoisuudessamme kotioloissa olisimmekin.

Kojéven Historian loppu on niin raikasta tekstiä, että parhaassa tai pahimmassa tapauksessa sitä voi lukea kuin apokalyptista ilmestyskirjallisuutta. Koska nämä tekstit käsittelevät etukäteen sodan jälkeistä eurooppalaista historiaa, ja kun nyt tiedämme, miten asiat ovat sujuneet vuoden 1945 jälkeen, Kojéven ennusteluja on mukavaa varman päälle arvioida. Ja ennustaa näiden pohjalta maailman tulevaisuutta seuraavat 50 vuotta eteenpäin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sosialisti-lehti, 9.1.1918, Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot.

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

Puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokous kesti 12.4.1995 seitsemän tuntia. Äänin 47–25 vasemmistoliitto päätti osallistua hallitukseen ja katkaista 12 vuotta kestäneen oppositioputken.

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Uusimmat

Äärioikeistolaisen Active Club Francen jäseniä Suomi herää -mielenosoituksessa Eduskuntatalon edessä Helsingissä itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta 2023.

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu Töölöntorille itsenäisyyspäivänä kello 17.45

Perussuomalainen ministeri Ville Tavio saa kritiikkiä vasemmistoliitoksta.

Vasemmistoliitossa paheksutaan Tavion toimia: ”Törkeää vihamielisyyttä ay-liikettä kohtaan”

Finnveran viennin rahoituksesta yli 50 prosenttia kohdistuu alus- ja telakkatoimialalle.

Yrttiaho vaatii halpatyövoiman hyväksikäytön estävää ehtoa telakkateollisuutta rahoittavan Finnveran lainsäädäntöön

Yksityissektoria painottava ministeri Ville Tavio leikkasi raskaalla kädellä ay-taustaista kehitysyhteistyötä.

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

 
05

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

05.12.2025

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

05.12.2025

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

05.12.2025

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään