KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Karamazovit kaikille aisteille – Ainutlaatuinen Kansallisteatterin esitys kutsuu palaamaan

Karamazovin veljeksissä näyttämö pursuaa katsottavaa  ja kuunneltavaa. Kuvassa Smerdjakovaa esittävä Maruska Verona puhumassa mikrofoniin.

Karamazovin veljeksissä näyttämö pursuaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Kuvassa Smerdjakovaa esittävä Maruska Verona puhumassa mikrofoniin. Kuva: Kansallisteatteri/Tommi Mattila

Kansallisteatterin Karamazovin veljekset on moniääninen, kaikille aisteille ohjattu teatteriesitys.

Sirpa Koskinen
8.12.2018 12.31

Siksi se pitää pikemminkin kokea kuin ymmärtää.

Teatteriyleisö tekee aina näytelmän alkaessa kaikkensa selvittääkseen tarinan asetelmat. Sen että kuka on kuka, millainen ja miksi. Luonne. Motiivit. Pyrkimykset. Tiedättehän. Sitten odotellaan, että noita asetelmia jotenkin järkytetään, josta taas syntyy uutta.

Tähän tapaan Karamazovin veljesten tarina kulkeekin. Tässä näytelmässä kaikki tiedetään tavallaan jo alussa. Ei niin, että yleisö olisi Karamazovinsa lukenut. Sitä ei voi olettaa. Kyllä tarina on kerrottava. On esiteltävä veljekset ja Smerdjakov sekä isä-Karamazov. On esiteltävä henkilöiden välisiä siteitä ja ristiriitoja. On esiteltävä teemoja. Mutta kun kaikkea on niin paljon, tekstin merkitys – ehkä näytelmän henkilöidenkin merkitys – alkaa hämärtyä. Tämä alleviivaa kaiken turhuutta, tässä maailmassa.

Tanssillisia vuorosanoja

Samuli Reunasen ohjauksessa Fjodor Dostojevskin tekstimeri on tuotu näyttämölle käyttämällä lukuisia keinoja. Valittu lähestymistapa ei vaadi älyn heittämistä romukoppaan, vaan vain sen oivaltamista, että roolihenkilöiden puheet ovat yksi ääni näytelmässä. Muita ääniä on paljon. Niitä tulee Iiro Ollilan musiikista, koreografiasta ja videotykin suusta.

Kiintoisaa on Liisa Risun koreografia. Hän toteaa käsiohjelmassa, että Dostojevskin romaanin monikerroksisuus mahdollistaa myös näyttämölle moniäänistä ja kontrapunktista muotoa tekstin, äänen ja kuvan sekä kehojen ja esineiden välille. Juuri tätä kaikkea hänen koreografiansa tarjoaa. Hienoja oivalluksia, jotka luovat näytelmän tulkinnoille laajan vapaan kentän.

Esimerkkinä liikekielestä voisi mainita Ivan Fjodorovitsiä esittävän Miro Lopperin lukuisat taiturimaiset tanssilliset vuorosanat. Tai Smerdjakovia esittävän Maruska Veronan mimiikan.

Kaksi ääripäätä

Hannu-Pekka Björkmanin esittämä isä-Karamazov on pirullinen ilveilijä, kerta kaikkiaan sietämätön ja vastuuton tyyppi. Ja sitten on Seela Sellan esittämä Zosima, ymmärtäväinen, harkitseva ja sydämellinen vanhus, jonka suusta kuulee viisauksia.

He edustavat ääripäitä, vastavoimia. Samalla he muodostavat jonkinlaisen vanhan polven – myös näyttelijöinä – kehän, jonka katveessa tarinan nuorempi polvi melskaa.

Mutta näytelmässä on monia muitakin kehiä. Jokaisella veljellä oma taistelukenttänsä. Ja sitten on se kuuluisa isänmurha. Tällä kertaa iloittiin, että joku sen teki, tuon niin vahvaa symboliikkaakin mukanaan kantavan teon.

Dostojevskin romaani sijoittuu Venäjälle maaorjuuden jälkeiseen aikaan 1800-luvun loppuun. Reunanen on tuonut näytelmän pois tuosta ajasta, hämyiseen studiotilaan. Hyvä ratkaisu, jonka myötä esitys puhuttelee suoremmin nykyihmistä.

Reunasen ohjaus on mukavasti monitasoinen. Se, joka on Karamazovinsa lukenut tarkkaan, saa omanlaisensa version nähdäkseen, mutta osattomaksi ei jää kukaan.

Millainen kokemus Karamazovin veljekset siis oli? Ainutlaatuinen runsaudessaan. Niin täynnä kaikkea, että tämä esitys pitäisi nähdä uudestaan!

Karamazovin veljekset. Kansallisteatterin Pieni näyttämö. Fjodor Dostojevskin romaanin suomennos Martti Anhava, ohjaus ja dramatisointi Samuli Reunanen, dramaturgi Aina Bergroth. Rooleissa Hannu-Pekka Björkman, Maria Kuusiluoma, Miro Lopperi, Petri Manninen, Ilja Peltonen, Heikki Pitkänen, Seela Sella, Diana Tenkorang, Juho Uusitalo ja Marunka Verona. Ensi-ilta 28.11.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Laura Meriluoto.

Hallituksen politiikka lisää eriarvoisuutta ja turvattomuutta, Laura Meriluoto sanoi sisäisen turvallisuuden keskustelussa

Työttömyysongelma ei sitä vähättelemällä hellitä.

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

Israelin pidättämät aktivistit saapuivat maanantaina Ateenaan. Kreikan ulkoministeriön mukaan saapuneissa oli 161 ihmistä 16 Euroopan maasta.

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

Euroopan Israel-suhde murroksessa – Tutkijan mukaan Israelin tukemisesta tulee keskustaoikeistolle taakka, jonka vasemmistolaiset tuntevat hyvin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
05

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

06.10.2025

Venäjä hyökkää Ukrainaan kännissä, pilvessä ja kaaoksessa mieltä kääntävässä esikoisromaanissa

05.10.2025

Ilmastonmuutos runtelee myös siitä kertovia journalisteja

05.10.2025

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

05.10.2025

Trilleri, jollaista ei ole ennen Suomessa kirjoitettu: pakohuonepeli muuttuu peliksi elämästä ja kuolemasta Alex Ansamaan Pelintekijässä

04.10.2025

Häpeä estää Sierra Leonen naisia käyttämästä ehkäisyä: Moni mies uskoo ehkäisyä käyttävän naisen olevan siveetön

04.10.2025

Nepalin kumousta säestivät historiaa reaaliajassa vääristelevät intialaiset valeuutiset

04.10.2025

Rasismi ja ilmastonmuutoksen kieltäminen kulkevat käsi kädessä, väittää väitöskirjatutkija

04.10.2025

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

03.10.2025

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

03.10.2025

Lohikoski vaatii taiteen ja kulttuurin avustusten leikkausten perumista

03.10.2025

EK vastustaa alipalkkauksen kriminalisointia ja ammattiliittojen kanneoikeutta samaan aikaan, kun telakalta paljastui uusia riistotapauksia

03.10.2025

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

03.10.2025

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

03.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään