KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Karamazovit kaikille aisteille – Ainutlaatuinen Kansallisteatterin esitys kutsuu palaamaan

Karamazovin veljeksissä näyttämö pursuaa katsottavaa  ja kuunneltavaa. Kuvassa Smerdjakovaa esittävä Maruska Verona puhumassa mikrofoniin.

Karamazovin veljeksissä näyttämö pursuaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Kuvassa Smerdjakovaa esittävä Maruska Verona puhumassa mikrofoniin. Kuva: Kansallisteatteri/Tommi Mattila

Kansallisteatterin Karamazovin veljekset on moniääninen, kaikille aisteille ohjattu teatteriesitys.

Sirpa Koskinen
8.12.2018 12.31

Siksi se pitää pikemminkin kokea kuin ymmärtää.

Teatteriyleisö tekee aina näytelmän alkaessa kaikkensa selvittääkseen tarinan asetelmat. Sen että kuka on kuka, millainen ja miksi. Luonne. Motiivit. Pyrkimykset. Tiedättehän. Sitten odotellaan, että noita asetelmia jotenkin järkytetään, josta taas syntyy uutta.

Tähän tapaan Karamazovin veljesten tarina kulkeekin. Tässä näytelmässä kaikki tiedetään tavallaan jo alussa. Ei niin, että yleisö olisi Karamazovinsa lukenut. Sitä ei voi olettaa. Kyllä tarina on kerrottava. On esiteltävä veljekset ja Smerdjakov sekä isä-Karamazov. On esiteltävä henkilöiden välisiä siteitä ja ristiriitoja. On esiteltävä teemoja. Mutta kun kaikkea on niin paljon, tekstin merkitys – ehkä näytelmän henkilöidenkin merkitys – alkaa hämärtyä. Tämä alleviivaa kaiken turhuutta, tässä maailmassa.

Tanssillisia vuorosanoja

Samuli Reunasen ohjauksessa Fjodor Dostojevskin tekstimeri on tuotu näyttämölle käyttämällä lukuisia keinoja. Valittu lähestymistapa ei vaadi älyn heittämistä romukoppaan, vaan vain sen oivaltamista, että roolihenkilöiden puheet ovat yksi ääni näytelmässä. Muita ääniä on paljon. Niitä tulee Iiro Ollilan musiikista, koreografiasta ja videotykin suusta.

Kiintoisaa on Liisa Risun koreografia. Hän toteaa käsiohjelmassa, että Dostojevskin romaanin monikerroksisuus mahdollistaa myös näyttämölle moniäänistä ja kontrapunktista muotoa tekstin, äänen ja kuvan sekä kehojen ja esineiden välille. Juuri tätä kaikkea hänen koreografiansa tarjoaa. Hienoja oivalluksia, jotka luovat näytelmän tulkinnoille laajan vapaan kentän.

Esimerkkinä liikekielestä voisi mainita Ivan Fjodorovitsiä esittävän Miro Lopperin lukuisat taiturimaiset tanssilliset vuorosanat. Tai Smerdjakovia esittävän Maruska Veronan mimiikan.

Kaksi ääripäätä

Hannu-Pekka Björkmanin esittämä isä-Karamazov on pirullinen ilveilijä, kerta kaikkiaan sietämätön ja vastuuton tyyppi. Ja sitten on Seela Sellan esittämä Zosima, ymmärtäväinen, harkitseva ja sydämellinen vanhus, jonka suusta kuulee viisauksia.

He edustavat ääripäitä, vastavoimia. Samalla he muodostavat jonkinlaisen vanhan polven – myös näyttelijöinä – kehän, jonka katveessa tarinan nuorempi polvi melskaa.

Mutta näytelmässä on monia muitakin kehiä. Jokaisella veljellä oma taistelukenttänsä. Ja sitten on se kuuluisa isänmurha. Tällä kertaa iloittiin, että joku sen teki, tuon niin vahvaa symboliikkaakin mukanaan kantavan teon.

Dostojevskin romaani sijoittuu Venäjälle maaorjuuden jälkeiseen aikaan 1800-luvun loppuun. Reunanen on tuonut näytelmän pois tuosta ajasta, hämyiseen studiotilaan. Hyvä ratkaisu, jonka myötä esitys puhuttelee suoremmin nykyihmistä.

Reunasen ohjaus on mukavasti monitasoinen. Se, joka on Karamazovinsa lukenut tarkkaan, saa omanlaisensa version nähdäkseen, mutta osattomaksi ei jää kukaan.

Millainen kokemus Karamazovin veljekset siis oli? Ainutlaatuinen runsaudessaan. Niin täynnä kaikkea, että tämä esitys pitäisi nähdä uudestaan!

Karamazovin veljekset. Kansallisteatterin Pieni näyttämö. Fjodor Dostojevskin romaanin suomennos Martti Anhava, ohjaus ja dramatisointi Samuli Reunanen, dramaturgi Aina Bergroth. Rooleissa Hannu-Pekka Björkman, Maria Kuusiluoma, Miro Lopperi, Petri Manninen, Ilja Peltonen, Heikki Pitkänen, Seela Sella, Diana Tenkorang, Juho Uusitalo ja Marunka Verona. Ensi-ilta 28.11.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Kuvituskuvassa raskaana olevia nuoria Latinalaisessa Amerikassa.

Teiniraskauksia tehokkaasti estänyt ohjelma lakkautettiin Argentiinassa

Viinikellarista avautuva salakäytävä johdattaa Tove Alsterdalin romaanissa vähän tunnetun eurooppalaisen tragedian jäljille.

Sudeettisaksalaisten kokema kosto on vähän tunnettu toisen maailmansodan jälkinäytös – Tove Alsterdalin siitä kertova Salakäytävä on enemmän kuin dekkari

Valtiovarainministeriön sisäiset budjettineuvottelut alkoivat Moisniemessä Espoossa 6. elokuuta. Osallistujina muun muassa valtiovarainministeri Riikka Purra (keskellä oikealla), kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (fuksianpunainen paita oikealla) ja valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä (vasemmalla keskellä).

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

Lotta Tuominen.

Mikkelin kaupunki häätää vuokralaisia vastaanottokeskuksen tieltä: ”Kaksi heikossa asemassa olevaa ryhmää on siis asetettu vastakkain”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Hallitus elää omassa todellisuudessa huudellessaan, että menkää työttömät kokoaikatöihin”

 
02

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

 
03

Minja Koskela teki kirjallisen kysymyksen – Ministeri käski kysymään Yhdysvaltain puolustusministeriöltä

 
04

”Ministerin harkintakyky petti”

 
05

Israel aiheutti Gazan nälänhädän tahallaan – taustalla kalorien tarkkuudella tehdyt laskelmat ruoan vähimmäistarpeesta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

HUS antaisi Gazan lapsille sairaalahoitoa Suomessa: ”Ministerin toimettomuudelle ei ole perusteita”

14.08.2025

Vasemmiston Kivelän esitys toteutuu: Ylimääräinen suuren valiokunnan kokous Gazan tilanteesta

14.08.2025

Vuoristoturisti vaarantaa ympäristön ja itsensä: Pakistanin Hunzan laaksossa äkkitulva piiritti luksushotellin

14.08.2025

Onko Opetushallituksen lakkauttamisesitysharhautus? ”Perussuomalaiset yrittävät peittää omat rumat koulutusleikkauksensa”

14.08.2025

Vasemmistoliitosta jyrkkä ei ministerin toimille: ”Grahn-Laasonen on tekemässä vielä suurempaa tuhoa”

14.08.2025

”Ministerin harkintakyky petti”

14.08.2025

Kiinan hiukkaspäästöjen väheneminen kiihdytti lämpenemistä – ”Ei muuta kokonaiskuvaa ilmastonmuutoksen vakavuudesta”

14.08.2025

Valtiottomien bhutanilaisten tulevaisuus on hämärän peitossa

14.08.2025

Vasemmistoliitto valitsee uuden johdon marraskuussa: Ensimmäinen nimi ilmoittautui varapuheenjohtajakisaan

13.08.2025

Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen on yhä kaukana

13.08.2025

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

13.08.2025

Finnwatch vaatii Suomea lopettamaan Israelin siirtokuntatuotteiden tuonnin – ”Keskeinen este rauhalle”

13.08.2025

Huumeriippuvaiset naiset ja lapset jäävät ilman hoitoa kabulilaisella vieroitusklinikalla

13.08.2025

Minja Koskela syyttää: Köyhien kyykyttäminen on hallitukselle ideologinen itseisarvo

13.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään