KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Heikki Kännö vispaa faktaa ja fiktiota

Heikki Kännö sai Runeberg-palkinnon romaanistaan Sömnö.

Heikki Kännö sai Runeberg-palkinnon romaanistaan Sömnö.

Runeberg-palkittu Sömnö syntyi halusta rikkoa traditio.

Siskotuulikki Toijonen
18.2.2019 12.00

Runeberg-palkintoa vastaanottaessaan Heikki Kännö totesi juhlapuheessaan romaanistaan Sömnö (Sammakko, 2018) näin: – Jos pitäisi määritellä yhdellä sanalla, mistä kirjani kertoo, sanoisin sen kertovan itsekkyydestä.

Alun pitäen kirjan piti olla Dorian Graytä lainaava kauhukertomus järkensä menettävästä kuvataiteilijasta, joka kuvittelee pystyvänsä muokkaamaan todellisuutta maalaustensa avulla.

– Mielikuvassani tuo mies seisoi ulkosaariston kallionkielekkeellä alusvaatteisillaan, salamat halkoivat taivasta ja Richard Wagnerin musiikki pauhasi taustalla. Miehen tai hänen sukunsa menneisyydessä oli jotain pahaenteistä; Wagner viittasi siihen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tämä tapahtui yksitoista vuotta sitten, ja innoitti Kännön huikealle, kunnianhimoiselle kirjalliselle matkalle kirjailija Isak Severin seurassa. Kirjoittamaan näyssä näkemänsä kuvataiteilija Werner H. Bergerin ja hänen sukunsa tarinan biografiaksi, ja samalla kirjoittamaan pidäkkeettömästi ”aivan kaikesta”.

– Olin kiinnostunut siitä, miten Edgar Allan Poe 1800-luvulla määritti amerikkalaista novellia kauhuromanttisilla kertomuksillaan, ja miten Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva fantasia-aineksistaan huolimatta nousi arvostetuksi klassikoksi. Mietin, miksei ole mahdollista saada arvostusta vastaavilla aihevalinnoilla Suomessa. Jotkin aiheet määriteltiin – ja määritellään edelleen – liian mielikuvituksellisiksi ollakseen vakavasti otettavaa kirjallisuutta, Kännö kertoo.

Niinpä kykyihinsä surutta luottava, kuvataiteilijan koulutuksen saanut ja taiteilijana työskennellyt Kännö päätti uhmakkaasti kirjoittaa niin taidokkaan fantasia-aineksia sisältävän romaanin, että moinen traditio murtuisi.

Se muita tärkeämpi sielu

Kännö vertaa kirjassaan sielun vangitsemista teknologisen aikamme visioihin tekoälystä ja virtuaalitodellisuuksista, joiden avulla ihminen luulee ylittävänsä rajansa.

– Ihmisen usko kuolemattomaan sieluun on yksi suurimmista itsekkyyden muodoista, Kännö sanoo.

Sömnön päähenkilö Werner H. Berger on kuuluisa kuvataiteilija ja opetuslapsia ympärilleen haaliva mystikko. Näiden saavutustensa ansiosta hän katsoo olevansa oikeutettu ympärilleen tuhoa kylvävään käytökseen. Siekailematta hän käyttää hyväkseen ihailijoitaan, avustajiaan ja perhettään, ja tuhoutuu itsekin lopulta hulluihin pyrkimyksiinsä.

– Werner ajattelee, että juuri hänen taiteensa ja sielunsa ovat niin tärkeitä ja merkityksellisiä, että niiden tulee elää ikuisesti, ja tämän tavoitteen puolesta hän on valmis turvautumaan kyseenalaisiin keinoihin. Äärimmäisyyksiin vietynä tekoäly ja virtuaalitodellisuus toki tähtäävät tähän samaan, mutta ensisijaisesti niillä uskotaan täytettävän toisenlaisia, sotimiseen ja mukavuudenhalun tyydyttämiseen liittyviä itsekkäitä tarpeita.

Säveltäjä Richard Wagnerilla on paikkansa kirjassa, jonka tyyliä voisi luonnehtia vaikkapa wagnerilaiseksi runsaudessaan.

– Wagnerin päätyminen Sömnöön perustui intuitioon. En tiennyt tuohon aikaan Wagnerista mitään, ainoastaan sen, että hänen taiteestaan innostui eräs tupsuviiksinen saksalainen, josta sittemmin muodostui näkyvin symboli ihmiskunnan pahuudelle. Lopulta hänestä tuli kuitenkin taiteellisen narsismin symboli.

Faktaa ja fiktiota vispaamassa

Kännön moniaalle rönsyilevässä tekstissä viehättää absurdismi. Hän alistaa todellisetkin hahmot fiktion vietäviksi ja vispaa faktaa ja fiktiota mitä mielikuvituksellisimmiksi tapahtumiksi ja ihmiskohtaloiksi.

– Sömnön perusjuoni on fiktiota, mutta yksityiskohdat tarinan ympärillä ovat pääosin faktaa. Olen tietysti ottanut vapauden muokata dokumentaatiota hienovaraisesti juonen edellyttämällä tavalla, mutta pääpiirteissään olen hyödyntänyt todellisuutta niin paljon kuin suinkin mahdollista.

Sömnö kuvaa myös Kolmannen valtakunnan nousua. Valitettavasti tämä aihepiiri on äärioikeistolaistuvassa maailmassa ajankohtainen.

Sömnö on myös eräänlainen manifesti aikamme epäkohtien huomioimisen puolesta.

– Sömnö on valitettavan ajankohtainen. Asioiden kärjistymisen vuoksi elämme itsekkyyden aikakautta, jossa valtiojohtoisesti halutaan kannustaa ihmisiä ajattelemaan vain itseään ja olemaan huolehtimatta niistä, jotka tarvitsevat apua. Kiihdytämme ympäristön tuhoutumista, koska olemme kiinnostuneita ennen kaikkea omasta mukavuudestamme, eikä mikään määrä vaurautta tunnu olevan meille tarpeeksi. Ja mikä pahinta: unohdamme historian, ja sen, miten ihmisen kehityskulku on aina noudattanut sykliä, jossa nousua seuraa romahdus.

Emme opi virheistämme

Sömnö kuvaa myös Kolmannen valtakunnan nousua.

– Valitettavasti tämä aihepiiri on äärioikeistolaistuvassa maailmassa ajankohtainen. Kirjassani käsitellään myös nykypäivää, joten pystyin upottamaan siihen ajankohtaisia aiheita aina Syyriasta tulleita pakolaisia myöten.

Kännö muistuttaa, että emme siis ota opiksemme virheistämme, emmekä ilmeisesti kaihda edes niitä samoja keinoja, jotka aikoinaan saivat Wagnerista innostuneen viiksimiehen hukuttamaan tuleen puolet maailmasta.

– Sömnöä ei kuitenkaan ole kirjoitettu manifestiksi, vaikka se sisältääkin teemoja, jotka koen merkityksellisiksi kuten itsekkyys, ihmisten hyväksikäyttö ja pahuuden teemat. Kun uumoiltiin perussuomalaisten pääsyä hallitukseen, aika moni tuttavani ilmoitti muuttavansa maasta. Kukaan heistä ei muuttanut, mutta kirjani miljöö vaihtui Turun ulkosaaristosta Ruotsin ulkosaaristoon. Se oli minun henkilökohtainen protestini, jonka tein oman mielenrauhani takia.

Enää ei ihailla älyä vaan tyhmyyttä

Kännön mielestä kirjailijan, kuten muidenkin taiteilijoiden, tärkein tehtävä saada ihmiset ajattelemaan ja sivistymään.

– Viimeisen vuosikymmenen häiritsevimpiä kehityskulkuja ovat kirjallisen sivistyksen systemaattinen alasajo, minkä vuoksi enää ei ihailla älyä vaan tyhmyyttä. Lisäksi suorastaan ihaillen puhutaan niin sanotusta totuuden jälkeisestä ajasta, joka saa meidät pitämään valehtelemista ja valheisiin uskomista hyveenä. Puhumattakaan siitä, että kaikkein vastenmielisimmistä asioista, kuten rasismista, pyritään tekemään poliittisesti korrektia käytöstä.

– Ihmisen pitää lukea kirjoja! Kaunokirjallisuuden lukeminen on sienestyksen ohella tehokkainta aivojumppaa. Lukeminen on sosiaalinen prosessi, jonka avulla oppii ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja tunnistamaan johdonmukaisuuksia. Näitä taitoja jokainen tarvitsee osallistuessaan yhteisen maailmamme rakentamiseen. Naulat menevät suoraan, kun tietää, miten ne lyödään, eikä räiski raivon vallassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Uusimmat

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään