KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kansallisteatteri järistysten kourissa

Mika Myllyaho kouluttautui ensin autonasentajaksi. Teatterissa hän viehättyi mahdollisuudesta luoda uusia maailmoja.

Mika Myllyaho kouluttautui ensin autonasentajaksi. Teatterissa hän viehättyi mahdollisuudesta luoda uusia maailmoja. Kuva: Jarno Mela

Pääjohtaja Mika Myllyaholle teatteri on ”mielikuvituksen tyyssija”.

Veli-Pekka Leppänen
9.6.2019 12.00
ILMOITUS
ILMOITUS

Mika Myllyaho

Syntyi 1966 Keravalla.
Valmistui ohjaajaksi teatterikorkeakoulusta vuonna 1999.
Ohjaajatyön lehtori teatterikorkeakoulussa 2002–2006.
Kirjoittanut kymmenkunta näytelmää.
Ohjannut 40 näytelmää Ryhmäteatteriin, Kansallisteatteriin ja Seinäjoen kaupunginteatteriin ja muualle.
Kuului Tampereen Teatterikesän taiteelliseen johtoon 2007–2009.
Kansallisteatterin pääjohtaja vuodesta 2010.

Mika Myllyaho puski läpi suuret muutokset Kansallisteatterissa – ja onnistui.

Rautatientorin laidalla seisoo graniittinen pytinki, Kansallisteatteri. Sitä on arvostettu näyttämötaiteemme ykköstalona, pian jo puolentoista vuosisadan ajan. 150-vuotisjuhlaa vietetään vuonna 2022.

Tätä nykyä Kansallisteatteria johtaa Mika Myllyaho, 52, taustaltaan ohjaaja ja näytelmäkirjailija. Hänen 2010 alkaneella pääjohtajan kaudellaan teatterin ohjelmisto on vetänyt järjestään innostuneen kiittäviä kritiikkejä. Ja yleisö kansoittaa lehtereitä erittäin hyvin – jopa 200 000 kävijää parhaimpina kausina.

Muutoksia on ajettu läpi, ja Kansallisteatteri hengittää taas raikkaasti.

Teatteriin, sattumalta

Mutta mikä on miehiään tämä Myllyaho?

1970-luvun keravalaisnuori ei pyörinyt taidepiireissä. Autonasentajaksi ja koneteknikoksi opiskellutta Myllyahoa veti tiiviimmin rock ja bändit, suorasukaisempi ilmaisu. Hän oli myös radiotoimittajana ja sijaisopettajana.

Sitten teatteri astui kuvaan, sattumalta.

– Kyllä se oli heti menoa, vaikka täysin tajusinkin, että leikkiähän tämä on, Mika Myllyaho kuvaa kokemaansa teatterin ensihipaisua.

Lehti-ilmoituksen nähtyään hän oli hakeutunut teatterilinjalle Lahden kansanopistoon vuonna 1992.

”Ennen oli tapana kavahtaa uutta draamaa, mutta se on jo voitettu pelko.”

– Teatterityössä viehätyin ennen muuta siitä, että voin luoda näyttämölle aivan uusia maailmoja. Teatteri on mielikuvituksen tyyssija.

Myllyaho tunsi varhain omimmaksi lajikseen nimenomaan ohjaamisen. Hän pyrki ja pääsi 1994 teatterikorkeakoulun ohjaajalinjalle, ja samalle kurssille osuivat muun muassa Juha Jokela, Pasi Lampela ja Minna Nurmelin.

Koulu oli antoisaa ja tuotteliasta aikaa. Vaikutteita saatiin laajalti.

– Ohjaajana saan rakentaa kohtauksia, joita sitten katson ulkopuolelta, sivullisena mutta syvästi osallisena. Se vaatii täyden läsnäolon, ja nopean reagoinnin jopa ennen näyttelijää.

1990-luvun lopulla helsinkiläisen Ryhmäteatterin otti haltuun nuori polvi, yhtenä keulassa Myllyaho. Ohjata sai sydämen kyllyydestä, lähes niin paljon kuin ehti, ja usein vielä kantaesityksiä.

Ryhmäteatteriin Myllyaho kirjoitti ja ohjasi omakohtaisen trilogiansa. Paniikki (2005), Kaaos (2008) ja Harmonia (2009) olivat kolmen läheltä katsovan tutkielman ketju, ja näytelmien eräänä pontimena oli Myllyahoa nuoresta asti vaivannut paniikkihäiriö.

Niin trilogia kuin koko Ryhmis-kausi koituivat suureksi menestykseksi. Teatteri hankki ja kunnosti myös uuden näyttämön Kallion Urheilutalolta, ja avajaiset olivat vuonna 2008. Suunta näytti ylöspäin.

Myllyaho ei kuitenkaan epäröinyt, kun hänelle tarjottiin teatterimaailman valtaistuinta, pääjohtajan tuolia Kansallisteatterissa.

Kansallinen päälava

Elettiin vuotta 2010. Mika Myllyaho otti loikan tuntemattomaan.

Oli ollut erilaista johtaa – yhdessä Esa Leskisen kanssa – virkeää avantgarde-teatteria kuin ottaa luotsattavakseen suuri teatterilaitos, joka työllistää 170 ihmistä ja jonka vuosibudjetti on 15 miljoonan euron luokkaa.

Mahdollisuudet epäonnistua eivät olleet aivan vähäiset.

– Päätin ottaa haasteen vastaan. Sanoisin juhlallisesti, että minulla heräsi näky siitä, miten Kansallisteatteri voi muuttua ja kestää muutoksen, hän kuvaa.

Myllyaho hahmotteli haluamansa uudet pääsuunnat.

– Oli tehtävä suomalaisen draaman esiinmarssi, myös suurella näyttämöllä. Toisekseen laitosteatterin piti reippaasti avautua ulos maailmaan, muun muassa kiertueryhmin. Ja kolmanneksi: oli ennemmin suunnattava kohti aihelähtöistä kuin yleisölähtöistä teatteria.

Myllyahon lista on käynyt toteen. Kansallisteatteri on kokenut muutoksen, peräti järistyksen.

Suomalaisten kantaesitysten luku on tätä nykyä huipussaan, talon esitykset ovat lisääntyneet 600:sta 1 200:aan vuodessa, eikä aihelähtöisyyskään ole koitunut yleisökadoksi – päinvastoin: kävijämäärät ovat 2010-luvulla nousseet reilusti yli 50 prosentilla. Talon neljän näyttämön täyttöaste hipoo 90 prosenttia.

– Ennen oli tapana kavahtaa uutta draamaa, mutta se on jo voitettu pelko. Yleisö ei ole karannut, vaan odottaa uutta.

Näytäntökausi valmistuu monimutkaisena palapelinä.

– Joka vuosi poimitaan pari uutta tekstiä ulkomailta, samaten jokunen klassikko, mutta kaksi kolmasosaa ohjelmistosta täyttyy kotimaisin kantaesityksin, pääjohtaja selvittää.

Musikaaleissakin on suosittu suomalaista, eikä ole petytty, kuten Pirkko Saision taannoinen trilogia osoitti.

Kotimaisuusastetta nostaa sitoutuminen kotikirjailijoihin ja -ohjaajiin, joilta kultakin on aina tilattu kolme näytelmää tai ohjausta.

– Luonnollisestikaan johtaja ei diktaattorina määrää talon ohjelmistoa, vaan näytelmistä on löydyttävä diversiteettiä. Mutta yhtä asiaa niiltä edellytän: laatua. Esitettävät ajatukset saattavat ja saavat olla hyvinkin kiistanalaisia, mutta kaikkia draamoja pitää aina leimata korkea ammattitaito, Myllyaho linjaa.

– Siksikin haluan istua läpi jokaisen näytelmän viime läpimenon ja ensi-illan.

Johtaja johtaa, mutta ehtiikö ohjaaja ohjata?

Myllyaho sanoo pyrkivänsä pitämään ammattitaitoa yllä ohjaamalla kutakuinkin säännöllisesti.

Viime vuodeksi hän kirjoitti ja ohjasi pienimuotoisen Korjaamo-näytelmän, ja tulevana syksynä hänen käsistään lähtee suuren klassikon ohjaus: Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema. Kansallisen suurella näyttämöllä nähdään silloin jymäkkä kaarti Hannu-Pekka Björkmanista Kristiina Halttuun, Aku Hirviniemestä Samuli Niittymäkeen.

– Omaa tekstiään sitä ohjaa edelleen aivan samoin fiiliksin kuin nuorena. Millerin näytelmässä on totta kai omat valtavat vaatimuksensa, rima on korkealla.

– Odotan jo harjoituksia.

Mika Myllyaho

Syntyi 1966 Keravalla.
Valmistui ohjaajaksi teatterikorkeakoulusta vuonna 1999.
Ohjaajatyön lehtori teatterikorkeakoulussa 2002–2006.
Kirjoittanut kymmenkunta näytelmää.
Ohjannut 40 näytelmää Ryhmäteatteriin, Kansallisteatteriin ja Seinäjoen kaupunginteatteriin ja muualle.
Kuului Tampereen Teatterikesän taiteelliseen johtoon 2007–2009.
Kansallisteatterin pääjohtaja vuodesta 2010.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään