KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rapolan kalmistot ja moderni aika

Vanhan pellon pientareella muinaismaiseman olemus voi olla vielä tavoitettavissa.

Vanhan pellon pientareella muinaismaiseman olemus voi olla vielä tavoitettavissa. Kuva: Kari Arvola

Kun kolmostien suunnittelijat päättivät ylittää Vanajaveden Sääksmäen kohdalla ja työnsivät hyppysensä Rapolan linnaharjun kupeisiin, he tuskin ymmärsivät tekonsa koko merkitystä.

KARI ARVOLA
29.7.2009 16.58

Matkalla Suomessa

Hämeenlinna-Tampere valtaväylän tarpeellisuudesta oli kylläkin puhuttu pitkään. Sääksmäen kunnallismiehet ajoivat ponnekkaasti tieyhteyttä järven yli Hämeenlinnan suuntaan. Lossikin olisi riittänyt, mutta ison politiikan astuessa 1950-luvun puolimaissa näyttämölle valtatiestä tuli välttämättömyys.

Kolmostien suunnittelua ohjasivat lähes yksinomaisesti talousajattelu ja tekninen järki. TVH halusi lyhimmän tielinjan ja piirsi sen Vanajaveden kapeikon yli. Ratkaisu edellytti pitkää pengertä ja riippusiltaa. Silta salli laivaliikenteen, mutta penkere katkaisi Vanajavedeltä selän. Sääksmäen kirkonkylän puolella tie runnottiin läpi ikiaikaisen kulttuurimaiseman, sananmukaisesti yli hautojen.

Tiesuunnittelun oppia haettiin tuolloin USA:sta ja Saksasta. Aikaisempien suorien ja ympyränkaarien rinnalle suunnittelijat omaksuivat klotoiodi-nimisen kaaren. Sen avulla siirtymät saatiin sulaviksi ja autojen liikeradoille paremmin sopiviksi.

Hämeenlinnan suunnalta Sääksmäen sillalle johtava pengertie on tämän suunnitteluelementin näyttävä dokumentti. Kaareva penger rauhoittaa autoilijan lähestymään erästä Suomen kauneimmista maisemista asiaankuuluvalla hartaudella. Jälleenavattu siltakahvila antaa pätevän tekosyyn pysähtymiseen. Mutta sillalta tie jatkuu halki synkeän kallion pakanallisen Sääksmäen sydämeen.

Marssi yli hautojen

Alle parikymppisenä mittamiehen apulaisena kiikutin kesällä 1962 vaaituslattani tietyömaan kiintopisteelle. Vaikka olen syntyjäni sääksmäkeläinen, en tiennyt seisovani keskellä rautakautista kalmistoa. Tien perusrakenteet olivat valmiit ja siltatyömaa loppuvaiheissaan. Kalmiston ydinkallio oli räjäytetty tien edestä ja suuri osa historiallista esineistöä menetetty. Liikennejärjestelyineen kolmostie pirstoi paloiksi Sääksmäen kirkonkylän ja Rapolan muinaisharjun vähintäänkin 3 000 vuotta asutetun maiseman.

Lähes yhdenmiehen sodan tiehanketta vastaan käynyt akateemikko Martti Rapola onnistui hädin tuskin estämään harjun etelärinteen laajojen hauta-alueiden tuhoamisen. Taistelun tuloksena tielinja siirrettiin lähemmäksi rantaa. Se oli torjuntavoitto, mutta taistelu Sääksmäen historiallisen maiseman pelastamiseksi oli hävitty.

Se joka poikkeaa Hämeenlinnan moottoritieltä Valkeakosken Sääksmäelle voi autostakin ihailla oikealla piirtyvää linnaharjua ja vasemmalla pilkottavaa Vanajavettä. Sääksmäen keskiajalta peräisin oleva kivikirkko ei tielle näy, siitä taannoiset kaavamuutokset ja pusikoituminen pitävät huolen.

Rapolan harjumuodostelman keskelle varustettu muinaislinna oli vanhan asutuksen kokoava maisemaelementti. Sen liepeille rakentui vuosituhansien kuluessa eräs hämäläiskulttuurin tärkeimmistä voimakeskuksista. Sääksmäki tunnetaan silti paremmin sen kuuluisan bullan ansiosta. Kirjeessään vuodelta 1237 paavi valitti, että hämäläisillä oli tapana juoksuttaa katolisia pappeja kuoliaaksi pyhien puiden ympärillä. Käskykirje vuodelta 1342 osoitti, ettei pakanallisten sääksmäkeläisten käännyttäminen uskoon miekan avulla tahtonut edistyä eikä verojakaan haluttu maksaa.

Voimakas kotiseututunne, osin myös heikot maayhteydet saattavat olla syynä siihen, että maaseutukulttuuri ja perinteinen yhteistalous olivat Sääksmäellä voimissaan pitkälle 1800-luvulle saakka.

Moderni aika

Vuonna 1963 avattu Sääksmäen silta on modernin kauden voiton ja maaseutuelämän tappion aikamerkki Hämeen ytimessä. Yhteiskunnan oppimisen vaikeudesta puolestaan kertoo sitä seurannut lähihistoria. Kolmostiestä toivottu piristysruiske ei riittänyt pitämään Sääksmäkeä elinvoimaisena. Urbaani kehitys pakotti kuntaliitokseen entisen myllykylän Valkeakosken kanssa jo 70-luvulla.

Vain parikymmentä vuotta kolmostien rakentamisen jälkeen kunnallispoliitikot, maakuntaliitto ja maan hallitus tulivat vakuuttuneiksi Hämeenlinna–Tampere-moottoritien tarpeellisuudesta. Suunnittelijat valistivat jälleen katseensa Sääksmäen ja Valkeakosken puoleen. Etenkin Valkeakoskella moottoritiestä toivottiin pelastusta kuntataloudelle.

Tällä kertaa Sääksmäen ja Rapolan kulttuurimaisemaa nousi puolustamaan useiden satojen ihmisten kansanliike. Siinä oli maanomistajien rinnalla tutkijoita, kulttuurityöntekijöitä ja myös helsinkiläisiä vaikuttajia, Museovirasto mukaan lukien.

Aktiivisesta vastarinnasta huolimatta linjauspäätös roikkui ilmassa vuoteen 1990 saakka. TVH kypsyi vähitellen ajatukseen, että tien johtaminen Toijalan puolelta olisi Sääksmäki-Valkeakoskea parempi ratkaisu. Linjauksen vahvisti toukokuussa 1990 liikenneministeri Raimo Vistbacka.

Tietaistot Sääksmäellä ovat tauonneet. Rapolan kartanoa harjuineen linnoineen isännöi Museovirasto. Toinen Sääksmäen mahtikartano Voipaala on monipuolinen kulttuurikeskus. Sen pihamaalta muinaislinnaan johtavat hyvin merkityt vaelluspolut opaste- ja infotauluineen. Maantie klotoideineen harjun ja järven välimaastossa istuu kauniisti maisemaan. Ehkäpä puolensataa vuotta kestänyt tietaistelu kääntyi sittenkin voitoksi?

Jos autossa on jarru ja navigaattori löytää moottoritieltä Sääksmäelle, niin muinaismaiseman olemus saattaa olla vielä tavoitettavissa. Tarvitaan kuitenkin muutama tunti aikaa ja rauhallista mieltä. Silloin henget puhuvat.

www.nba.fi/fi/rapola fi.wikipedia.org/wiki/Sääksmäen_silta

Kasper-Schuerba-
Lorenz: Die Klotoide als Trassierungselement, Bonn 1961

Anneli Jussila: Sääksmäen kolme maisemaa Valkeakoskella, Rapola-tutkimuksia 2, Museovirasto 2002

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kertoi, miksi puolue on mukana velkajarrussa.

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

Minja Koskela esitteli vasemmistoliiton katnaa niin sanottuun velkajarruun tiedotustilaisuudessa eduskunnassa tiistaina iltapäivällä.

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

Eduskuntaryhmät kertoivat velkajarrusta saavutetusta kompromissista, jossa mukana ovat kaikki muut paitsi vasemmistoliito.

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

Tässä sidotaan kulloinkin istuvan hallituksen käsiä kahta kautta. Parlamentaarinen työryhmä asettaa vaadittavat sopeutusmiljardit, ja VM raamittaa käytössä olevat sopeutuskeinot, sanoo vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen.

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

Uusimmat

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kertoi, miksi puolue on mukana velkajarrussa.

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

Minja Koskela esitteli vasemmistoliiton katnaa niin sanottuun velkajarruun tiedotustilaisuudessa eduskunnassa tiistaina iltapäivällä.

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

Eduskuntaryhmät kertoivat velkajarrusta saavutetusta kompromissista, jossa mukana ovat kaikki muut paitsi vasemmistoliito.

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

Tässä sidotaan kulloinkin istuvan hallituksen käsiä kahta kautta. Parlamentaarinen työryhmä asettaa vaadittavat sopeutusmiljardit, ja VM raamittaa käytössä olevat sopeutuskeinot, sanoo vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen.

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
05

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025

SAK hyvin kriittinen velkajarrulle – ”Sitovana lainsäädäntönä ei ole järkeä asettaa kansallisesti ylimääräisiä sitoumuksia”

14.10.2025

Suomalaisten luottamus on romahtanut kaikkeen, ja erityisesti hallitukseen, todistaa hallituksen oma tutkimus

14.10.2025

Yritysvastuu on lentämässä europarlamentissa romukoppaan, sanoo Li Andersson

14.10.2025

Oikeistovalta jyllää – vuoden paras politiikka-kirja kertoo, miksi

14.10.2025

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

13.10.2025

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

13.10.2025

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

13.10.2025

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

12.10.2025

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

12.10.2025

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

12.10.2025

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään