KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Kohtauksia eräästä avioerosta

Sivistynyt sopuero Juhanin (Hannu-Pekka Björkman) ja Tuulan (Elina Knihtilän) tyyliin hämmentää Tuulan uutta poikaystävää (Ilkka Villi).

Sivistynyt sopuero Juhanin (Hannu-Pekka Björkman) ja Tuulan (Elina Knihtilän) tyyliin hämmentää Tuulan uutta poikaystävää (Ilkka Villi). Kuva: Jami Granström

Kohta 30 vuotta elokuvia tehnyt Mika Kaurismäki ei pidä itseään niinkään ohjaajana kuin tarkkailijana. Viime vuodet hän onkin keskittynyt enimmäkseen dokumenttiin, mutta nyt oli kotimaisen fiktion vuoro.

KAI HIRVASNORO
23.8.2009 16.09

Mika Kaurismäen paluu kotimaiseen fiktioon on hypervauhdikas farssi

Tätä ei olisi osannut odottaa 1980-luvulla useita kulttielokuvia ohjanneelta Mika Kaurismäeltä. Perjantaina ensi-iltaan tullut Haarautuvan rakkauden talo on suurelle yleisölle suunnattu komedia, jossa on enemmän farssia kuin kaurismäkeläistä tragikomediaa.

Päähenkilötkään eivät ole yhteiskunnan reuna-alueiden kulkijoita, vaan Espoossa meren rannalla asuvat Juhani (Hannu-Pekka Björkman) ja Tuula (Elina Knihtilä), jotka aikovat päättää avioliittonsa porvarillisen sivistyneesti. Saman katon alla asutaan sääntöjä noudattaen siksi, kunnes talo on myyty.

Ja sitten onkin helvetti irti.

ILMOITUS
ILMOITUS
Koulutukseen, ikään tai sukupuoleen katsomatta ihmiset itkevät samoja asioita.

Elokuva pohjautuu vuosi sitten ilmestyneeseen Petri Karran samannimiseen esikoisromaaniin, jossa intohimot pörräävät ylikierroksilla ja pääparin merkillisesti risteilevät sukulaisuussuhteet tuovat Espoon ökytaloon värikkään henkilögallerian Juhanin uutta tyttöystävää Tuulalle näyttelevästä prostituoidusta (Anna Easteden) ja Tuulan yhden illan heilasta (Ilkka Villi) virolaisiin gangstereihin. Sivistynyt sopuero kääntyy Tuulan ja Juhanin väliseksi kostonkierteeksi.

”Sivistyksen alla
asuu ihmispeto”

”Haarautuvan rakkauden talossa, kuten länsimaisessa kulttuurissammekin, korostetaan korskeasti sivistyneisyyttä ja rationalisoidaan omaa etua, käyttäytymistä ja hyvyyttä. Mutta kuten olemme usein todistaneet niin historian kuin arjenkin näyttämöillä, sivistyksen ja järjellisyyden lehtikullanohuen yläkerroksen läpi iskee ihmispedon tassu ja pääroolin anastavat järkeä väkevämmät itsekkäät tunteet, himot, pelot, vaistot ja halut, ne todelliset ihmiseläimen liikuttajat”, on Petri Karra luonnehtinut tarinaansa.

Haarautuvan rakkauden talo ja viime talvena nähty pienimuotoinen Kolme viisasta miestä merkitsivät Mika Kaurismäen paluuta suomalaiseen elokuvaan pitkän tauon jälkeen. Vuonna 1981 Valehtelija-lyhytelokuvalla ja Saimaa-ilmiö -musiikkidokumentilla yhdessä veljensä Aki Kaurismäen kanssa debytoinut Mika Kaurismäki lähti nopeasti etsimään kansainvälisiä kontakteja. Hänen edellinen supisuomalainen fiktionsa Zombie ja kummitusjuna on vuodelta 1991. Ja Istanbuliin siinäkin lopulta päädytään.

1990-luvun alusta Kaurismäki on asunut pitkiä aikoja Brasiliassa, mihin hänet veivät Amazon-elokuvan kuvaukset. Viime vuosina hän on profiloitunut musiikkidokumenttien ohjaajana ja tällä saralla töitä riittää jatkossakin. Viime viikolla hän oli Etelä-Afrikassa valmistelemassa dokumenttia laulaja Miriam Makebasta ja Suomessa työn alla on dokumentti monilahjakkaasta Vesa-Matti Loirista. Molemmat kuvataan tulevan syksyn aikana ja leikataan keväällä.

Painopiste
välillä fiktioon

Nyt oli kuitenkin kotimaisen fiktion aika, sanoo itsekin pitkää taukoa hämmästelevä Mika Kaurismäki.

– Se oli aika ihme juttu. Katselin jo kymmenen vuotta sitten, että näin kauan on mennyt ja jotain pitäisi tehdä. Sitten tuli muita projekteja ja nyt kun oli mennyt melkein 20 vuotta, päätin, että se on pakko tehdä.

– En koskaan ajatellut, etten tekisi enää mitään Suomessa. Toisaalta 1980-luvulla tuli tehtyä niin paljon Suomi-juttuja, että tavallaan se riitti. En halunnut ryhtyä toistamaan sitä samaa kuviota. Olen kuitenkin sen verran utelias näkemään maailmaa ja kiertämään kameran kanssa, kertoo Kaurismäki.

Hän uskoo, ettei seuraavaan kotimaiseen mene taas pariakymmentä vuotta. Useita mahdollisia projekteja on vireillä sekä Suomessa että maailmalla.

Dokumentaristiksi ryhtymistä Mika Kaurismäki ei koskaan suunnitellut, mutta varsinkin 2000-luvulla hän on tehnyt enimmäkseen niitä.

– Dokumentti on terapeuttinen ja mielenkiintoinen täydennys, hän sanoo.

Kaurismäki kertoo, että nimenomaan musiikkidokumentteja pyydetään tekemään jatkuvasti. Halutessaan niitä voisi tehdä koko loppuelämän.

– Uskon kuitenkin, että lähivuosina toiminta on enemmän fiktiopainotteista.

Romaanin synty
seurannassa

Haarautuvan rakkauden talo oli vuosi sitten jo kuvattu, kun viime vuoden paras esikoisromaani ilmestyi kauppoihin. Aikataulu oli mahdollinen, koska Kaurismäki seurasi romaanin syntyprosessia alusta alkaen. Hän oli tutustunut Petri Karraan sitä kautta, että tämä lähetti konkariohjaajalle käsikirjoituksiaan luettavaksi.

Mika Kaurismäki halusi pitkästä aikaa suomalaiseen elokuvaansa paljon dialogia, paljon näyttelijöitä ja lajityypiksi komedian, johon tosin sekoittuu draaman ja rikoselokuvan aineksia. Romaanin aihe kutkutti, koska kaiken komediallisuuden, jopa farssin, takaa se kuitenkin käsittelee nykypäivän ihmisten itsekeskeistä arvomaailmaa.

”Lähtöajatukseni oli se, että kun ihmisen toimintaa ja pyristelyä eri tilanteissa katsoo hieman etäämmältä, se alkaa näyttää koomiselta riippumatta siitä, kuinka traaginen tilanne itse asiassa olisikaan”, Kaurismäki on luonnehtinut elokuvaansa.

Perussuomalaisen miehen surkuhupaisaa pyristelyä, hän kiteyttää saman asian Viikkolehden haastattelussa.

Elokuvaa tehdessään hän ajatteli amerikkalaisen screwball-komedian mestareita Ernst Lubitschia ja Preston Sturgesia, mutta ei ketään moderneja ohjaajia, vaikka jossain mielessä romaani kuin Espooseen siirretty Coenien elokuvaveljesten huipputyö Fargo. Kummassakin pieneksi ajateltu vilppi johtaa traagiseen tapahtumaketjuun, mutta komediallisesti kerrottuna.

Komedia tragiikkaa
vaikeampi laji

Haarautuvan rakkauden talo vaikuttaa paitsi paluulta, myös Mika Kaurismäen osalta lopulliselta irtiotolta 1980-luvun ”kaurismäkeläiseen” elokuvaan. Hänen vanhoista perusnäyttelijöistään mukana on ainoastaan Kari Väänänen eikä tuotantoryhmästäkään löydy vanhoja tuttuja nimiä kuvaaja Rauno Ronkaista lukuunottamatta.

Kaurismäki kieltää, että kyse olisi mistään tietoisesta irtiotosta, mutta sanoo myöhemmin, ettei halunnut tehdä tyypillistä kaurismäkeläistä elokuvaakaan.

– Sitäkin siellä varmasti on, mutta halusin sellaista, joka toimii isolle yleisölle.

Komediaa hän pitää vaikeana lajina, koska ihmiset nauravat erilaisille asioille.

– Surua ja tragiikkaa on helpompi kuvata, koska koulutukseen, ikään tai sukupuoleen katsomatta ihmiset itkevät samoja asioita. Komediassa itsekin huomaan usein, että tuo, mikä jotain toista naurattaa, ei huvita minua yhtään. On vaikea löytää sellainen komedian taso, joka toimii mahdollisimman laajasti ilman, että menee puskaan tai liian älylliseksi. Nyt ainakin tuntuu, että olen osittain onnistunut tässä, Kaurismäki arvioi lopputulosta.

”Ennen oli
auteur-meininki”

Tuotantoryhmä selittyy sillä, ettei hänellä enää ole vakituista porukkaa Suomessa. Tuotantopäällikkö hankkii ryhmän, se on elokuva-alan tämän päivän käytäntö.

– Systeemi on kyllä muuttunut kokonaan siitä, kun itse aloin tekemään näitä leffoja. Silloin oli auteur-meininki, että itse tuotettiin ja kirjoitettiin, kun ei ollut tuottajia. Nykyisin on vähän amerikkalainen systeemi, että tuottajat valitsevat usein aiheen, palkkaavat ohjaajan ja tekevät castingin.

Tässä tapauksessa roolitus on joka tapauksessa osunut nappiin. Haarautuvan rakkauden talon näyttelijät ovat tämän hetken suomalaista tähtikaartia kuumimmasta päästä. Päärooleja Mika Kaurismäki kirjoitti nimenomaan Elina Knihtilälle ja H-P Björkmanille.

– Se aina helpottaa kirjoittamista, kun on joku mielessä. Niin kuin aikoinaan usein kirjoitettiin Väänäselle ja Pellonpäälle, hän vertaa.

Ei ohjaaja,
vaan tarkkailija

Mika Kaurismäki on asunut pari vuosikymmentä enimmäkseen Brasiliassa. Hän kieltää lähteneensä Amazonin jälkeen tekemään kansainvälistä uraa. Mies ei vain halunnut jäädä toistamaan samaa kuviota, kun suomalaisen elokuvan rajat olivat selvästi nähtävissä.

– En pidä itseäni niinkään elokuvaohjaajana, vaan enemmänkin tarkkailijana antropologisesta näkökulmasta. Kierrän kameran kanssa maailmaa, kuvaan ja tarkkailen. Se siinä enemmän ajoi kuin olisin ajatellut uraa.

Unelmatehdas Hollywoodiakin Kaurismäki kävi katsomassa, mutta se ei kiinnostanut ollenkaan. Omia pikkujuttuja on mukavampi tehdä, hän sanoo. Kontrolli on omissa käsissä, kun tuottaa, kirjoittaa ja ohjaa itse eikä toisen palkkaamana.

Lähimpänä Hollywood-tuotantoa Kaurismäki oli, kun hänen Berliini-elokuvastaan Helsinki-Napoli All Night Long suunniteltiin amerikkalaista uusintaversiota.

”Suomi muuttunut
eksoottiseksi paikaksi”

Mika Kaurismäen ensimmäisen vaiheen mestariteos Arvottomat (1982) kuvasi muuttuvaa Suomea oikeastaan reaaliajassa. Moni sen elokuvan miljöö katosi saman tien, muukin kuin Kuopion Kaupunginhotelli. Baari Barin kaltaisia kivijalkabaareja ei juuri enää löydy, ei myöskään Tampereen kauppahallin kahvilaa, josta sai aitoa kotiruokaa.

Nyt yli neljännesvuosisata myöhemmin Mika Kaurismäki katsoo jälleen muuttunutta Suomea maapallon toiselta puolelta käsin. Ensimmäinen reaktio on, että muutos on hirmuinen. Sitten hän vetää vähän takaisin: ei maaseutu juuri ole muuttunut, mutta Helsinki on aivan erilainen.

– Kansainvälistymisessä täällä on aivan huikea ero. Muistan kun Arvottomien ranskalainen kuvausryhmä tuli tänne ensi-iltaan ja mentiin Stockmannille. Ranskalainen apulaisohjaajani oli mustasta Afrikasta peräisin. Yhtäkkiä kuului huuto ja me näimme ylhäällä mustan miehen, joka heilutti apulaisohjaajalleni ja tuli sieltä hirveää vauhtia halaamaan häntä. Hän ei ollut nähnyt mustaa miestä ties koska. Nyt kansallisuuksia, ravintoloita ja kaikkea tällaista näkyy.

On käynyt niin päin, että Suomi on muuttunut Mika Kaurismäelle eksoottiseksi paikaksi.

– Maailma on pienentynyt ja se näkyy kyllä Suomessa, hyvässä ja pahassa. Tietysti kaipaan sitä mennyttä suomalaisuutta, mutta onneksi Aki käsittelee sitä elokuvissaan. Voi käydä siellä katsomassa.

Niin, Aki Kaurismäki. Veljekset aloittivat elokuvanteon yhdessä, mutta muutamassa vuodessa he lähtivät eri suuntiin. Onko mahdollista, että he tekevät joskus vielä yhteisen elokuvan?

– Luulen, että se on aika mahdotonta käytännössä. Asumme eri paikoissa ja elokuvan tekeminen on yksinäänkin tarpeeksi hankalaa. Enkä näe sille mitään syytäkään, Mika Kaurismäki vastaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Tänään eduskunnassa puhutaan tuotantoeläinten hyvinvoinnista.

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
03

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

14.05.2025

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

14.05.2025

Sijoitus rikkaiden maiden lasten hyvinvointivertailussa romahti – ”Näillä mittareilla Suomea ei voida pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”

14.05.2025

Järjestö vaatii hallitusta perumaan yhteisöveron alennuksen: ”Heikot perusteet ja virheelliset arviot”

13.05.2025

Li Andersson tylyttää: Hallituksen talouspolitiikka on surkea epäonnistuminen kaikilla keskeisillä mittareilla

13.05.2025

Maanpakolaistoimitukset verkostoituvat Latinalaisessa Amerikassa

13.05.2025

Miten valtiovarainministeriöstä tuli hallituspolitiikkaa ohjaava superministeriö? KU:n podcastissa pohditaan ministeriön historiaa ja tulevaisuutta

13.05.2025

Chilen huippujuustot tuotetaan ankarissa olosuhteissa

12.05.2025

KU kysyi Stubbilta Israelin toimista Gazassa, lännen kaksoisstandardeista ja globaalista etelästä – Näin presidentti vastasi

12.05.2025

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

11.05.2025

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

10.05.2025

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

10.05.2025

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

09.05.2025

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

09.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään