KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Näytelmä näkymättömästä

? Et kai sä jumalauta uskoon oo tullu? Pekan (Jani Johansson) yhtäkkinen uskoontulo ei ilahduta Elina-vaimoa (Maija Siljander). Parin adoptioneuvoja Kaarinaa (oik.) näyttelee Katja Peacock.

? Et kai sä jumalauta uskoon oo tullu? Pekan (Jani Johansson) yhtäkkinen uskoontulo ei ilahduta Elina-vaimoa (Maija Siljander). Parin adoptioneuvoja Kaarinaa (oik.) näyttelee Katja Peacock.

Ensi-illan alla kirjailija kohtasi papin Riihimäen keskuskirkossa.

ANNA PAJU
17.9.2009 16.43

Hotakaisen Punahukka Riihimäen teatterissa

Konduktööri tulee uskoon, siskopuoli tulee venäjältä, adoptioneuvoja tulee kuudelta – mitä tästä tulee?

Kari Hotakaisen Punahukka on vakava komedia ihmisistä, jotka eivät tyydy rauhallisesti pohtimaan yleistilannetta, vaan haluavat vastauksen heti. Jopa sellaisiin kysymyksiin, joihin vastausta ei ole.

Näkyvä ja näkymätön olivat ne kaksi sanaa, jotka nousivat päällimmäisiksi, kun Riihimäen seurakunnan kappalainen Sirpa Viherä luki Hotakaisen näytelmän.

”Minä en usko mihinkään” on ilmoitusluontoinen asia, mutta jos joku uskoo jonkin, se herättää heti epäilyn mielenvikaisuudesta.

– Tässä liikutaan koko ajan niiden rajapinnalla ja ne ovat hyvin ajankohtaisia teemoja, hän kuvailee.

– Miten henkilökohtaisen uskon pitäisi näkyä ihmisen elämässä, arjessa, työssä tai ihmissuhteissa? Sitä on pohdittu aina.

– Tänä päivänä usko kuitenkin koetaan hyvin privaatiksi. Asiaksi, jota ei halutakaan jakaa muiden kanssa. Kuitenkaan ihmisten usko ja uskominen ei ole hävinnyt mihinkään.

Tapa-ateistien
sateensuoja

Riihimäen teatteri järjesti tiedotus- ja keskustelutilaisuuden Riihimäen keskuskirkossa. Vanha, kaunis rakennus mäen harjalla raikui, kun työryhmä esitti näytelmästä katkelman.

Kari Hotakainen esittää näytelmän päähenkilön, uskoon pamahtavan konduktööri Pekan suulla varsin tiukkaa, ”hourupäistäkin” kritiikkiä luterilaista kirkkoa kohtaan. Kirkossa esitettynä kohtaus sai astetta vakavamman sävyn.

Pekka kutsuu kirkkoa keski-luokkaisten tapa-ateistien sateensuojaksi, jonne voisi perustaa vaikka diskon; tarjoilla siellä armo-buffetia tai synnintunto-aamiaista. Kokonaiselämyskeskus, jonne kolehdinkerääjä möisi lippuja.

– Kohteliaisuudella ei voi saavuttaa mitään eikä kohtuudella kirjoittaa, kommentoi Hotakainen.

Sirpa Viherä ei pelkää kritiikkiä, päinvastoin:

– Sellainen yhteisö, joka ei kestä kritiikkiä, on pian kuollut yhteisö, hän sanoo.

Näkymätön
näkyväksi

Mikä sitten sai Kari Hotakaisen tarttumaan sellaiseen aiheeseen kuin usko?

– Vanhan gospelin kuunteleminen jättää pysyviä vaurioita, hän vastaa, naama peruslukemilla.

– Olen enemmän uskonnollinen kuin uskova ihminen.

Hotakaisen mukaan suurista teemoista ei voi ryhtyä kirjoittamaan, ei voi päättää että tekee jostain isoista teemasta.

– On kirjoitettava pienistä asioista.

– Jos joku tulee ja sanoo nähneensä valon, se on heti hankala henkilö eli draaman kannalta hyvä hahmo. ”Minä en usko mihinkään” on ilmoitusluontoinen asia, mutta jos joku uskoo jonkin, se herättää heti epäilyn mielenvikaisuudesta.

Sen jälkeen alkaa totinen työ; kirjailijan on ryhdyttävä keksimään arkista ja konkreettista, tehtävä näkymätön näkyväksi.

– En olisi tarttunut uskoon, jos olisin tiennyt miten vaikea aihe se on, sanoo Kari Hotakainen nyt, kun näytelmän kirjoittamisesta on viisi vuotta. Kantaesityksensä se sai Kom-teatterissa vuonna 2005.

Hotakainen paini uskon, näkyvän ja näkymättömän parissa useamman vuoden, sillä samoja teemoja hän käsitteli myös romaanissaan Iisakin kirkko (WSOY 2004).

Kirjoitusprosessi oli Hotakaiselle niin ankara, ettei hän näytelmän valmiiksi saatuaan ole sitä enää lukenut. Liuskoja syntyi 700, kun valmiissa näytelmässä niitä on reilusti alle sata. Vaikeus syntyi siitä, miten käsitellä näkymätöntä, sellaista mitä ei voi todistaa.

– Kirkon työstäkin iso osa on sellaista, joka ei ole kovin näkyvää, huomauttaa Sirpa Viherä.

Radikaalit vanhukset

Usko ei ole Punahukan ainoa teema. Näytelmä sivuaa myös adoptiota, hyväntekemisen vaikeutta ja ikääntymistä. Hotakainen nimenomaan halusi kirjoittaa näytelmäänsä vanhan ihmisen. Pekan äiti Helmi on näytelmän totuudentorvi.

– Nuoria sanotaan radikaaleiksi ja rohkeiksi, mutta todella radikaali ihminen on vasta täytettyään 76, sanoo Kari Hotakainen.

– Vanhat näkevät jo takaseinän eikä heidän siksi tarvitse enää todistaa mitään.

Kari Hotakainen on vasta viisikymppinen, mutta kysytään silti: Mikä on kirjailijan viesti luterilaiselle kirkolle?

– Lopettakaa homo- ja naispappeuskeskustelu. Se ei kuulu tähän aikaan enää ollenkaan. Keskittykää siihen näkymättömään eli ruohonjuuren sosiaalityöhön.

Aamen.

Kari Hotakaisen Punahukka Riihimäen teatterissa 12.11 saakka. Ohjaus Taru Kivinen, rooleissa mm. Jani Johansson, Riitta Elstelä ja Esko Rissanen.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään