KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

60-vuotias nainen katsoo kohti maailmaa

Pirkko Saisio ja Marja Packalén esittävät näyttämöllä samannimisiä roolihenkilöitä. Sekä lukuisia sivuhenkilöitä talonmiehestä rakastettuihin.

Pirkko Saisio ja Marja Packalén esittävät näyttämöllä samannimisiä roolihenkilöitä. Sekä lukuisia sivuhenkilöitä talonmiehestä rakastettuihin. Kuva: KOM/Laura Malmivaara

Vuonna 2009 kuusikymmentävuotiaita naisia on Suomessa noin 42 200. Marja Packalén ja Pirkko Saisio ovat kaksi heistä. Nyt he tuovat elämänsä KOM-teatterin näyttämölle, sellaisina kuin sen muistavat.

ANNA PAJU
18.9.2009 17.55

Palasista muodostuu kokonainen elämä

60-vuotiaat kuuluvat suuriin sotien jälkeen syntyneisiin ikäpolviin ja samalla teatterin suurkuluttajaryhmään.

Odotuksessa tämän sukupolven naiset nostetaan näyttämölle, sen päähenkilöiksi. Sen sijaan, että näyttämöllä toistettaisiin keski-ikäisen naisen kliseitä vaihdevuosista, tena-vaipoista, vaikeuksista käyttää kännykkää tai oikeudesta hyvään seksiin, siellä tehdään oikeasti vaikeita tunnustuksia.

– Kysymys on henkilöistä, ei ikään liittyvistä ominaisuuksista, huomauttaa Marja Packalén.

Pirkko Saisio ja Packalén sanovat molemmat, etteivät tunnista sitä kuvaa, joka teatterissa, ja muuallakin, kuusikymppisistä naisista esitetään.

– 60-vuotias nainen ei ole vaivojensa vanki ja vain tietyistä asioista kiinnostunut.

Päinvastoin. Kun lapset ovat maailmalla, eikä perhevelvoitteita enää ole, katse kääntyy kohti maailmaa, he sanovat.

– Maailma ei supistukaan, se laajenee. Kuin katsoisi ikkunasta ulos eikä enää sisään, omaan itseen, Saisio kuvailee.

Kokemuksellinen totuus

Odotus on omalaatuinen sekoitus totta ja tarua, esitys henkilöistä nimeltä Marja Packalén ja Pirkko Saisio.

Kaikki alkoi Packalénin ja Saision keskusteluista. Esityksen ohjaaja ja käsikirjoittaja Heini Junkkaala kuunteli ensin, mutta jutut olivat niin mielenkiintoisia, että hän ryhtyi nauhoittamaan niitä. Sitten muistot ja tarinat siirtyivät paperille, peräti 600 liuskaa siitä tuli.

– Samoja tarinoita kerrottiin monta kertaa, Saisio ja Packalén huomauttavat ja nauravat.

Esitys on siis dokumentaarinen?

– Jokainen esityksen lause on peräisin heidän suustaan, sanoo Junkkaala.

Se, miten tätä dokumentaarista materiaalia käytetään, onkin toinen juttu. Näyttämö on suhteellisen totuuden maailma ja taiteen totuus on omalakisensa.

– Taide ei ole yksi yhteen elämän kanssa.

Muistojen palasista syntyy tarina, kokonaisen elämän kaari, jossa tiettyihin asioihin aina palataan. Ne virstanpylväät, joiden takia minusta tuli minä, Marja Packalénista Marja Packalén, Pirkko Saisiosta Pirkko Saisio.

Muistot eivät myöskään ole yhtä kuin totuus. Saman perheen jäsenillä voi olla samasta tapahtumasta täysin erilainen muistikuva ja se mikä toiselle on merkityksellistä, on toiselta unohtunut kokonaan.

– Kyse on kokemuksellisesta totuudesta, Junkkaala sanoo.

Elävän elämän Pirkko Saisio ja Marja Packalén esittävät näyttämöllä samannimisiä roolihenkilöitä, etäännytyskeino totuudesta sekin. Vähän niin kuin lapset leikeissään: tää menis nyt tänne, toi tekis sitä.

Poliittinen teko

Jonkinlaisena sloganina työryhmällä on ollut lainaus kirjailija Doris Lessingiltä: Mutta silloin en vielä käsittänyt, saati tiennyt, missä määrin henkilökohtainen kokemukseni oli yleinen ja yhteinen: tämän me jälkeenpäin ensiksi tajuamme, samanlaisuutemme, emme erilaisuuttamme.

Packalénin ja Saision muistot ja tarinat ovat hyvin henkilökohtaisia, uskaliaallakin tavalla. Mutta se mikä on henkilökohtaista, on myös tunnistettavaa, yli sukupolvien.

– Koen olevani työn suhteen erittäin etuoikeutettu, mutta henkilökohtaisessa elämässäni ihan tavallinen, sanoo Marja Packalén.

Ja niin yksityisestä tulee yleistä, henkilökohtaisesta poliittista.

– Minulle on poliittinen teko tuoda tämän ikäluokan henkilöt, naiset ja heidän kokemuksensa näyttämölle, sanoo Heini Junkkaala.

Naiskolmikko kiittelee sukupolvien välistä yhteistyötä.

– Itse kyllästyy omiin juttuihin ja välillä on ollut vaikea uskoa omien muistojen kiinnostavuuteen, sanoo Pirkko Saisio.

Silloin ohjaaja-käsikirjoittaja Junkkaala, joka ikänsä puolesta voisi olla Saision lapsi, on vakuuttanut niiden kantavan, että niillä on yleistä merkitystä. Hän kuvailee prosessia äärettömän mielenkiintoiseksi.

– Olen päässyt seuraamaan Suomen historian vaiheita, sodanjälkeistä optimismia ja 70-luvun poliittista kuohuntaa vanhempieni ikäluokan silmin.

Kolmikon mielestä suurin ero kuusikymppisten ja kolmikymppisten välillä on suhde työhön.

– Meillä työ on aina tullut ensin ja koko muu elämä on ollut sille alisteista. Kaukaisena kakkosena tulivat kaverit, vasta sitten perhe, Saisio kuvailee.

– Meidän mielestä on käsittämätöntä, kun tänä päivänä näytös halutaan peruuttaa, koska jonkun työryhmästä on mentävä vaimonsa synnytykseen mukaan.

Marja Packalén kertoo tarinan 1970-luvulta. Hän näytteli Turun kaupunginteatterissa, oli viimeisillään raskaana ja hyvin kipeä. Lapsi saattoi syntyä minä hetkenä hyvänsä. Edellinen yö oli kulunut kätilön hoivissa.

Ohjaaja Kalle Holmberg neuvotteli puhelimessa kätilön kanssa: Voisiko Packalén kuitenkin esiintyä, olla vaikka polvillaan tai maassa? Näytöstä kun ei millään viitsisi peruuttaa.

– Kun se on myyty Metallille.

Odotus. Ensi-ilta KOM-teatterissa 10.9. Ohjaus ja käsikirjoitus Heini Junkkaala. Rooleissa Marja Packalén ja Pirkko Saisio.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään