KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Vihertävät formulat

JOUKO JOENTAUSTA
6.11.2009 6.00

Viimeinen sana

Ihmiset tarvitsevat liikkuakseen erilaisia välineitä. Autojen määrä kasvaa huimaa vauhtia koko ajan. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n arvioiden mukaan tämän vuosisadan puolessa välissä maailmassa liikkuu yli kaksi miljardia autoa. Nyt maailman teillä huristelee noin 700 miljoonaa autoa.

Kestääkö pallomme autokannan kolminkertaistumisen?

Voimmeko sanoa, kenen tavallisen kansalaisen auto on liikaa? Voivatko suomalaiset vapaasti valita, mutta kiinalaisen, brasilialaisen, meksikolaisen, irakilaisen tai kongolaisen täytyy harkita ainakin kolmesti, ennen kuin ryhtyvät hieromaan autokauppoja?

Jokainen iso autofirma harrastaa vähintäänkin jonkinlaista ”viherpesua”.

Autoilun ja liikenteen kasvusta seuraa IEA:n mukaan väistämättä myös se, että hiilidioksidipäästöt vähintäänkin kaksinkertaistuvat, jos mitään ei tehdä. Suunnan kääntäminen edellyttää muun muassa täysin uudenlaista teknologiaa, sillä lienee epärealistista kuvitella, että autokannan kasvua voitaisiin radikaalisti hillitä.

Päästöjä voidaan vähentää niin parantamalla autojen energiatehokkuutta, lisäämällä vaihtoehtoisia polttoaineita, kehittämällä moottoriteknologiaa sekä panostamalla entistä enemmän joukkoliikenteeseen varsinkin taajaan asutuilla kaupunkiseuduilla tai suoraan rajoittaa autoilua. Mikään näistä keinoista ei ole ongelmaton.

Joka tapauksessa nyt tarvitaan myös luovaa hulluutta, ennakkoluulottomasti ongelmien kimppuun käyviä pelle pelottomia.

Tässä lehdessä on esitelty yksi innovaatio: sähköllä toimiva moottoripyörä.

Sähköauto tekee tuloaan ja muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalla ollaan aloittamassa niiden sarjavalmistus. Kun kokonaispäästöjä sähköautojen osalta lasketaan, niin silloin pitää tietysti huomioida se, että sähkön tekemiseenkin tarvitaan omat laitoksensa.

Ympäristötietoisuus on päivän sana myös uusien autojen valmistajilla. Jokainen iso autofirma harrastaa vähintäänkin jonkinlaista ”viherpesua”. Kauppamiehet ja -naiset tietävät, että tämän päivän markkinoilla ei pärjää, jos firmalla on huono ympäristöimago. Osin myös siksi autourheilu, ennen muuta formulat, on vaikeuksissa.

Rallikisatkin kituvat, kun mukana on enää pari tehdastallia. Yleisö on alkanut äänestää jaloillaan. Tylsät kisat eivät kiinnosta enää myöskään tv-katsojia.

Toyota vetäytyi keskiviikkona F1-sirkuksesta, samaa harkitsee Reanult. Jo aiemmin ovat hanskat tiskiin lyöneet Honda ja BMW.

Formula on kuoleva ”urheilu”laji.

Tv-viihteenäkin tylsät köröttelyajot ovat menettäneet kiinnostavuutensa eikä muutosta ole näköpiirissä.

Vetäytymisilmoituksensa yhteydessä maailman suurin autonvalmistaja Toyota ilmoitti – yllätys, yllätys – että se aikoo nyt keskittää varansa ”vihreään autoiluun”. Japanilaiset ehtivät kuluttaa formulasirkukseen miljardeja euroa saamatta oikeastaan yhtään mitään vastinetta. Toyota ei voittanut yhtäkään kisaan kahdeksan vuoden aikana.

Kun kilpailutilanne on tämä, niin formulatallit varmasti harkitsevat tiukkaa vihertävää vastaiskua.

Voi ollakin, että tulevalla kaudella harjoitusajojen ensimmäisenä päivänä rataohjuksen polttoainetankkiin lorautetaan puoli desiä biopolttoainetta. Mainosmiehet pääsevät hehkuttamaan, että nyt formulatkin vihertävät.

Ensimmäisenä näin radikaalin teon tehnyt talli saa heti ansioistaan ekomerkin, joka sijoitetaan kuljettajan kypärän sisäpuolella vielä olevaan tyhjään mainospaikkaan – ja maailma pelastuu.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Perussuomalaisten takki irtisanomisten helpottamisessa kääntyi täysin.

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

Kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi vasemmistoliitto ovat sitoutuneet velkajarruun.

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
02

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 
05

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään