Lenin-museossa Tampereella avattiin keskiviikkona Marjut Lehtisen ja Hannu Raineston Sosialistinen realismia Suomessa 2000-luvulla -niminen taidenäyttely.
– On kyse sosialistisen realismin lanseeraamisesta uudestaan maailman tiedostamisen menetelmäksi, Rainesto selvittää.
Tärkeitä tiedostamisen kohteita Rainestolle ovat yhteiskunnallinen oleminen ylipäänsä ja luonto.
Ero neuvostorealismin esitystavan ja Lenin-museossa nyt esillä olevien helsinkiläistaiteilijoiden töiden välillä on Raineston mukaan selvä, kommentoivathan tuoreet työt ympärillä olevaa kapitalistista yhteiskuntaa.
– Taide esiintyy tänä päivänä huomattavasti kriittisempänä. Neuvostorealismin aikaan kuviteltiin rakennettavan uutta ja siksi esitettiin ihanteellista kuvaa.
Hannu Raineston töissä kritiikin kohteena on esimerkiksi järjestelmän koneisto.
– Olen pienen, heikon ihmisen puolella.
Koneiston kouriin pieni ihminen joutuu vaikkapa leipäjonoissa, joiden perimmäinen tarkoitus Raineston mukaan on kansan pitäminen rauhallisena. Sama päämäärä on työttömien yhdistyksissä, joita valtio tukee.
Melko toisenlaisesta lähtökohdasta aihetta lähestyy Marjut Lehtinen, joka kuvaa arkea erilaisten keittiöaiheisten asetelmien kautta. Lehtisen töissä on silti kantaaottavuuttakin.
Taiteilijoita yhdistää voimakas vasemmistolaisuus ja halu oikeudenmukaiseen maailmaan. Tuttavuutensa he aloittivat Pand-järjestössä. Lenin-museon näyttely on heidän ensimmäinen yhteisnäyttelynsä.
Rainesto on myös veneentekijä. Hän on suunnitellut ja rakentanut Tampereen aluepelastuslaitoksen nopean Rib-veneen. Eipä siis ole ihme, että aihe on päätynyt näyttelyynkin Tamperelaiset suomenlahdella -teoksen kautta.
Sosialistinen realismi Suomessa 2000-luvulla -näyttely Lenin-museossa 1.7.- 12. 9.