KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Itseironia kukkii KOM-teatterin juhlanäytelmässä

Pekka Valkeejärvi (keskellä) on luonteva valinta patruuna Pekka Herliniksi. Kuvassa myös Juho Milonoff (vas.) ja Niko Saarela.

Pekka Valkeejärvi (keskellä) on luonteva valinta patruuna Pekka Herliniksi. Kuvassa myös Juho Milonoff (vas.) ja Niko Saarela. Kuva: Kom-teatteri/Matti Tanskanen

Näyttelijät esittävät itseään ja kiistelevät näytelmän tekemisestä.

Elias Krohn
15.10.2010 17.03

40 vuotta täyttävä KOM-teatteri lähestyy itseään ja historiaansa äkkiseltään erikoiselta kuulostavalla tavalla: hissiyhtiö Koneen historian kautta. Keskiviikkona ensi-iltansa saaneen Kone-näytelmän keskeisenä lähdemateriaalina on ollut John Simonin teos Koneen ruhtinas – Pekka Herlinin elämä.

Näytelmä on epätavallinen myös sikäli, että se itse asiassa kertoo näytelmän – siis juuri kyseisen näytelmän – tekemisestä. Kun esitystä on kestänyt jo 40 minuuttia, lavalla vielä keskustellaan siitä, kuka näyttelee ketäkin Herliniä. Suurimman osan ajasta näyttelijät esittävätkin itseään.

Myös näytelmän käsikirjoittaja, kirjailija Juha Itkonen esiintyy, tietysti näytelmän käsikirjoittajan roolissa. Samoin teatterinjohtaja Pekka Milonoff on mukana omana itsenään: ”Haluan teatterinjohtajana muistuttaa, että tämä on KOMin 40-vuotisjuhlanäytelmä…”

Kun esitystä on kestänyt jo 40 minuuttia, lavalla vielä keskustellaan siitä, kuka näyttelee ketäkin.

Sukupolvet vaihtuvat

KOMin ja Koneen historioissa on yhteisiä elementtejä. Niin yritystä kuin teatteria pyöritettäessä henkilökohtaista elämää uhrataan asian ja vastuun vuoksi.

Siinä missä Kone on ollut perheyritys, KOM on ollut perheteatteri, vaikkakin perheitä on useampia kuin yksi. Käsiohjelman keskiaukeamalle onkin piirretty hauska kaavio näytelmän tekijöiden välisistä suku- ja muista yhteyksistä.

Yhteistä on myös sukupolvenvaihdoksen ja aikakauden muuttumisen problematiikka. Siinä missä Pekka Herlin oli vanhan ajan patruuna perinteisine arvoineen, häntä esittävä Pekka Valkeejärvi näyttäytyy vanhan polven teatterimiehenä, joka epäilee fragmentaarisuutta ja muita nykyajan kotkotuksia.

Vilma Melasniemi laitetaan tietysti laulamaan Laulua 20 perheestä, kuin äitiään Kristiina Halkolaa esittäen. Ja Kalle Chydenius säestää tätä isänsä Kaj Chydeniuksen säveltämää laulua. Hyvinhän se menee, vaikka aika onkin toinen. Niko Saarela puolestaan palauttaa mieliin isänsä Erkki Saarelan Mysteerio Buffo -monologit.

KOM ja Kone muutosten tuulissa

Pekka Herlinin edustama isänmaallinen ja idänkauppaan nojaava kapitalismi on kuollut. Yhtä lailla on ohi myös se vasemmistolaisuuden aalto, jonka mukana KOM-teatteri syntyi. Tässäkin mielessä sekä Kone että KOM ovat käyneet läpi samantapaista kriisiä.

Kone ja siitä erkaannutettu Cargotec ovat löytäneet paikkansa ja menestyneet myös uudessa globaalissa kapitalismissa. Myös KOMilla menee ihan hyvin, mutta vasemmiston uuden suunnan etsiminen on vielä kesken – sitäkin näytelmässä puidaan, vaikka itseään esittävä Laura Malmivaara ei sitä jaksakaan. Häntä kiinnostaisivat henkilökeskeisemmät näkökulmat ja ihmissuhteet.

Dramaattisimpia kohtauksia on Valkeejärven ja Malmivaaran onnistuneesti esittämä Pekka Herlinin ja tämän pojan Niklas Herlinin yhteenotto. KOMilaistenkin kesken tapahtuu yhteenottoja, mutta ei lopullisia välirikkoja kuten Herlinin suvussa.

Katkelmallinen ja moniaineksinen teos

Näytelmän alaotsikkona on: ”kertomus siitä, miten KOM-teatteri juuttui hissiin matkalla ensi-iltaan”. Varsinkin näytelmän alkupuoli onkin melkoista jumittamista. Jumittaminen ei kuitenkaan ole tylsää, vaan sen aikana käytävä dialogi on usein viihdyttävää, hauskaa ja oivaltavaa.

Fragmentaarisuus eli katkelmallisuus, josta itseään esittävät näyttelijät keskustelevatkin, ei silti ole ongelmatonta. Teemoja ladataan runsaasti, ja monista olisi voinut jatkaa pitemmälle. Myös eri ainesten yhteenpunoutumisen kliimaksi jää puuttumaan. Ehkei sellaista pidä suurten kertomusten jälkeisenä postmodernina aikana odottaakaan?

Erityisen hatunnoston KOM ansaitsee siitä, että kaikki pönötys ja itsensä liian vakavasti ottaminen loistavat poissaolollaan. Harvoin on taidettu tehdä yhtä itseironisia juhlanäytelmiä! Ehkäpä tämä asenne on yksi selitys KOMin menestymiseen maailman myllerrysten keskellä.

KOM-teatteri: Kone. Käsikirjoitus Juha Itkonen, ohjaus Kalle Chydenius, esitysdramaturgia Pekka Milonoff. Rooleissa Laura Malmivaara, Vilma Melasniemi, Juho Milonoff, Niko Saarela, Pekka Valkeejärvi, Kalle Chydenius, Juha Itkonen ja Pekka Milonoff. Lavastus Eeva Ijäs, musiikki ja ääni Kalle Chydenius.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään