Maailmalla kulttimaineeseen noussut Tanz der Vampire -musikaali saa skandinaavisen kantaesityksensä Seinäjoen kaupunginteatterissa ensi syksynä nimellä Dance of the Vampires.
Roman Polanskin elokuvaan The Fearless Vampire Killers or Pardon Me, But Your Theet Are In My Neck (1967) perustuvan musikaalin ohjaa Olli-Matti Oinonen.
– Polanskilla on aikoinaan tarkoitus pitää hauskaa klassisen Dracula -elokuvan kustannuksella ja siinä hän onnistui. Elokuvasta tuli nokkela, elegantti, visuaalisesti kaunis sekä kiehtova ja tietyllä tavalla hyvin seksikäs. Lisäksi siinä oli mustaa monimielistä huumoria ja sitä sisältää myös tämä musikaali, kertoo Oinonen.
Hampaat suussa on helpompi laulaa kuin puhua.
Musikaalista löytyy yllättävän paljon viitteitä, muun muassa Raamatusta, kristinuskosta ja kansanperinteistä, unohtamatta Nietzscheä ja Immanuel Kantia.
– Tämä on uskomattoman monisyinen juttu. Tällaista viitteiden määrää ei kovin monesta musikaalista löydy. Minua hämmästyttää ja kiehtoo se, mitä kaikkea tämä teos sisältää, ohjaaja toteaa.
Perinteen rikkoja
Oinonen kuvailee musikaalia kasvukertomukseksi, rakkaustarinaksi ja vertauskuvalliseksi neitsyyden menetykseksi.
– Tässä musikaalissa hauskinta on se, ettei se suhtaudu edes itseensä kauhean vakavasti.
Musiikki itsessään tulee olemaan mahtipontista ja melodista goottirockia, joka ottaa vaikutteita muun muassa Wagnerista, kansanmusiikista ja gregoriaanisesta kirkkomusiikista.
Dance of the Vampires -musikaalin osuminen keskelle vampyyribuumia on lähinnä sattumaa.
– Silloin kun tätä tuotantoa ruvettiin rakentamaan huomasin yllätyksekseni, että koko ympäristö rupesi muuttumaan. Alkoi tulla Vampyyrielokuvia ja kirjoja. Musikaali kuitenkin puhuttelee kaikkia. Tässä on kyse siirtymävaiheriitistä, joita ihminen käy monta kertaa elämässään läpi, toteaa teatterin johtaja Vesa Tapio Valo.
Valo myös velmuilee, että Seinäjoesta tulee nyt vampyyripääkaupunki.
Visuaalisuus korostuu
Yksi tärkeä osa näytelmän visuaalisesta kokonaisuudesta syntyy maskeerauksen ja puvustuksen kautta. Maskeerausten ja kampausten suunnittelusta vastaa Kaija Ilomäki, joka on suunnitellut maskit myös muun muassa Rölli ja metsänhenki sekä Äideistä parhain -elokuviin.
– Jo viime keväänä alettiin miettimään ohjaajan kanssa millainen maailma tästä tulee, Ilomäki kertoo.
Musikaalin tyylilajiksi on valittu goottilainen mennyt aika, jonka vuoksi esiintyjät joudutaan muuttamaan hyvin erinäköisiksi.
– Hyvin vapaat kädet tässä on ollut, mutta täytyy kuitenkin muistaa tehdä samaa teosta kuin lavastaja, puvustaja ja ohjaaja. Meillä on kaikilla oma erikoistehtävämme.
Ilomäki sanoo, että mitä vähemmän itsellä on ennakkoasenteita sen parempi.
– Jos on lähtenyt liikkeelle vahvoilla visioilla, niin silloin siitä omasta ideasta luopuminen saattaa käydä vaikeaksi. Tässä työryhmässä voi kyllä tuoda hyvin vahvasti omia näkemyksiään esiin, Ilomäki kiittelee.
– Etuna on myös se, että olen tehnyt Olli-Matti Oinosen kanssa kymmenen näytelmää ennen tätä. Eli ymmärrämme toistemme puhetta ja puhutaan suoraan.
Tummaan valaistukseen Ilomäki on luonut maskeerauksen, jossa käytetään vahvoja värejä ja tummia sävyjä. Hän lupaa, että näyttämöllä on seksikkäitä naisia ja komeita miehiä.
– Tavoitteena on tarjota hyvä visuaalinen kokemus. Kun katsoja on teatterissa, niin se kyllä aika tiiviisti katsoo sitä näyttelijää. Ja maskeeraajan työ sitten kiteytyy siihen roolihenkilön päähän.
Hampaat peliin
Perinteisemmän maskeerauksen lisäksi Kaija Ilomäki saa toimia myös hammasvastaavana, sillä vampyyreille on tehtävä kunnon purukalusto, jokaiselle mittatilauksena.
Maskeerausryhmässä on mukana erikoishammasteknikko Jouko Pohjonen. Hampaiden tekeminen on pitkä prosessi, jonka aikana niitä sovitellaan ja viilaillaan näyttelijän suuhun sopiviksi.
Perinteisempien musikaaliharjoitusten lisäksi esiintyjien on opittava myös puhumaan ja laulamaan lainahampaat suussa.
– Luulen, että hampaat suussa on helpompi laulaa kuin puhua. Laulaessa saa kuitenkin pitää keskimäärin enemmän suuta auki, kuin puhuessa, sanoo kreivi von Krolockin roolin tekevä Jyri Lahtinen, jolla on jo hampaista vähän kokemusta.
Visuaalista ja musiikillista teosta pääsee ihailemaan Seinäjoella 10. syyskuuta lähtien.