KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Vielä kerran mustaa huumoria työelämästä

Tiina Lymi ja Martti Suosalo uudenlaisten apuvälineiden ihmemaailmassa Ryhmäteatterin Pengerkadun näyttämöllä.

Tiina Lymi ja Martti Suosalo uudenlaisten apuvälineiden ihmemaailmassa Ryhmäteatterin Pengerkadun näyttämöllä. Kuva: Jarmo Lintunen

Jatkuvan kasvun tavoittelu sai aikaan romahduksen. Sen paikkaamiseen tarvitaan siis lisää jatkuvaa kasvua, ihmetellään Ryhmäteatterin uutuudessa.

Kai Hirvasnoro
28.10.2011 4.33

Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän Ryhmäteatterille kirjoittama trilogia työelämän muuttumisesta on valmis. Viimeinen osa Jatkuvaa kasvua sai ensi-iltansa torstaina. Se käsittelee talouskriisin loppuvaihetta ja kriisin vaikutusta tavallisen ihmisen elämään. Edellisistä osista Päällystakki kertoi työelämän huononemisesta ja Euroopan taivaan alla työvoiman liikkuvuudesta.

Jatkuvan kasvun keskushenkilö on Martti Suosalon esittämä Antero Alapylpyrä, joka työnsä menetettyään ryhtyy yrittäjäksi ja ajautuu jatkuvan kasvun vaatimuksesta yhä hurjempaan kierteeseen.

Ajatus koko ajan jatkuvasta kasvusta on kirjoittajaparin mielestä paradoksi:

Ainut paikka, missä kapitalismi enää toimii, on totalitaristinen Kiina.

– Meille sanotaan, että on pakko saada kasvua, jotta voitaisiin paikata sitä romahdusta, jonka kasvun tavoittelu on alunperin aiheuttanut, Esa Leskinen sanoo.

Jatkuvalla kasvulla perustellaan myös heikkojen auttamista ja hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämistä.

– Se on täydellinen valhe. Viime nousukaudella Suomessa väestön rikkaimman prosentin tulot kasvoivat 170 prosenttia ja köyhimmän prosentin tulot pienenivät 40 prosenttia. Ja nyt tullaan sanomaan köyhille, että pitää kiristää, koska menee vähän huonosti, Leskinen tulistuu.

Rikkain prosentti sosialismissa

Kun pankkien voitot ovat yksityisiä, mutta tappiot yhteisiä, ollaan Leskisen mielestä sosialismissa maailman rikkaimman prosentin osalta ja kapitalismissa kaikille muille.

– Tämä peli on jo hävitty. Ainut paikka, missä kapitalismi enää toimii, on totalitaristinen Kiina.

Näyttelijä Robin Svartsrömin mielestä Jatkuvaa kasvua on brechtiläinen näytelmä.

– Tässä on keskushenkilö ja sitten tulee jotain tiettyä ihmistyyppiä tai yhteiskunnallista ilmiötä edustavia ihmisiä, jotka tuovat muutoksen päähenkilön elämään. Pitää olla aika tiukka fokus siinä, minkä impulssin annan päähenkilön elämälle eikä niinkään ajattele sitä, miten oma henkilöni tässä kehittyy, Ryhmäteatterin tyyliin useita hahmoja näytelmässä esittävä Svarström pohtii.

Tietoisuuden muutosta

Ryhmäteatterin työelämätrilogia on tarjonnut tiukkaa asiaa mustan huumorin keinoin. Toimiiko teatteriesitys yhteiskunnallisena puheenvuorona? Millaista palautetta aiemmat näytelmät ovat herättäneet?

– Itse en seuraa sosiaalista mediaa, mutta siellä on nähdäkseni käyty aika paljonkin näytelmiin liittyvää keskustelua, Leskinen sanoo.

– Yhä suurempi osa ihmisistä on ruvennut ajattelemaan näitä asioita. Näkisin näiden näytelmien olevan osa laajempaa yhteiskunnallisen tietoisuuden muutosta, joka on tapahtumassa. En tiedä, ovatko nämä näytelmät erityisen stimuloivia, mutta ne ovat osa sellaista, mitä nyt tapahtuu.

– Minusta teatterissa pitäisi olla paljon enemmän tällaista. Itse en tällaisessa maailmantilanteessa ole kovin kiinnostunut itseensä käpertyneestä teatterista.

Trilogian valmistumisen jälkeen Leskinen ja Keski-Vähälä tekevät Suomi-kuvaa Kansallisteatterin suurelle näyttämölle. Vuonna 2013 sinne valmistuu Suomen poliittista lähihistoriaa käsittelevä näytelmä, joka ulottuu 1970-luvulta lähitulevaisuuteen.

– Sosialidemokraattisen Suomen muutos euro-Suomeksi, jotain sellaista on näytelmän teema Leskisen mukaan.

Katso ote näytelmästä:

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään