KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Työmatka on talven vaarallisinta aikaa

Työterveyslaitoksen mukaan yksi liukastumistapaturma maksaa yhteiskunnalle noin 6 000 euroa.

Työterveyslaitoksen mukaan yksi liukastumistapaturma maksaa yhteiskunnalle noin 6 000 euroa. Kuva: Pekka Pajuvirta

UP/Mika Peltonen
22.12.2011 12.47

Työmatka on päivän vaarallisinta aikaa erityisesti talvella, jolloin työmatkatapaturmia sattuu selvästi keskimääräistä enemmän.

Säätilan vaihtelu ja liukkaus näkyvät tapaturmatilastoissa.

– Talvikuukausinakin tapaturmien määrissä on suurta vaihtelua. Yksittäisinä päivinä voi sattua moninkertaisesti enemmän työmatkatapaturmia kuin keskimäärin. Piikkipäivän jälkeen tapaturmia sattuu yleensä vielä muutaman päivän ajan tavanomaista enemmän, kertoo työturvallisuuspäällikkö Janne Sysi-Aho Tapaturmavakuutuslaitosten liitosta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Työmatkoilla sattuu Suomessa vuosittain noin 20 000 tapaturmaa, joista kuolemaan johtaa 20 – 30. Kolme neljästä tapaturmasta sattuu jalankulkijoille tai pyöräilijöille.

Liukastumiset maksavat 150 miljoonaa

Tyypillisin työmatkatapaturma talviaikaan on liukastuminen.

– Vertaamalla eri kulkutapoihin käytettyä aikaa ja sattuneita työmatkatapaturmia voidaan arvioida, että keskimääräistä turvallisempaa on käyttää julkista liikennettä. Jalan tai polkupyörällä kuljettu minuutti on muita selvästi riskialttiimpi, Sysi-Aho kertoo.

Työturvallisuuskeskuksen mukaan talviliikenteessä liukastuu ja loukkaantuu jokaisena talvikuukautena 11 000 – 19 000 suomalaista.

Lievimpien vammojen lisäksi liukastumiset aiheuttavat runsaasti vakavia ja pitkäkestoisia vammoja. Yleisimpiä ovat käden tai jalan murtumat, ruhjeet ja nyrjähdykset.

Liukastumiset johtavat usein pitkiin sairauspoissaoloihin ja pitkäaikaisiin särkyihin sekä merkittäviin kustannusten lisääntymisiin.

Työterveyslaitoksen mukaan yksi liukastumistapaturma maksaa yhteiskunnalle noin 6 000 euroa. Kaikkiaan tapaturmista kertyy vuodessa 150 miljoonan euron lasku.

Unohda kiire talvimaanantaina

Työmatkatapaturmia sattuu jostakin syystä maanantaisin enemmän kun muina työpäivinä. Sysi-Aho arvioi, että maanantaiaamuisin monella on vielä viikonlopun jälkeen työhönlähtörutiinit hukassa.

– Voi olla, että silloin on myös todellista paljon suurempi kiire ja hoppu töihin. Kiireessä matkaa tekevän huomio herpaantuu, eikä hän ehdi tarkkailla riittävästi ympäristöään ja muuta liikennettä.

Työturvallisuuskeskus muistuttaa, että myös kulkuväylillä voi piillä vaaroja. Väylien liukkaus ja epätasaisuus saattavat yllättää. TTK kehottaa huomioimaan aamuisin, että liukasta kulkureittiä ei ehkä vielä ole ehditty hiekoittaa.

Sysi-Ahon mielestä työmatkatapaturmien toiminnassa pätevät talviaamuina edelleen vanhat tutut keinot: säätiedotusten seuraaminen, riittävän matka-ajan varaaminen ja kelin mukaiset varusteet.

Kunnon kengät auttavat

Työterveyslaitoksen tutkija Mikko Hirvonen kehottaa varautumaan talven liukkauksiin kunnollisilla kengillä. Hänen mukaansa huomiota tulisi kiinnittää erityisesti jalkineen pohjamateriaaliin ja kuviointiin.

– Pehmeä ja taipuisia pohjamateriaali tarjoaa kovaa materiaalia paremman pidon. Pohjakuvioinnin pitäisi olla talvikeleillä 5-8 millimetriä.

Tutkimusinsinööri Erkki Rajamäen mukaan erittäin liukkailla keleillä liukastumisen torjuntaan tarvitaan avuksi vielä kunnolliset liukuesteet.

– Helposti irrotettavat liukuesteet toimivat parhaiten silloin, kun samoilla kengillä liikutaan sekä ulkona että sisätiloissa. Sileillä ja kovilla alustoilla, kuten kivilattioilla, liukuesteet voivat jopa lisätä liukastumisriskiä.

Rajamäen mukaan sekä päkiän että kannan alle kiinnitettävällä liukuesteellä saa paremman pidon kuin vain jommallakummalla.

– Kengän korko usein käytännössä vaikuttaa siihen, millaisia liukuesteitä voi käyttää. Monissa naisten kapeakorkoisissa kengissä liukuesteen voi kiinnittää vain päkiän alle eikä tämä annan parasta mahdollista liukastumisturvaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään