KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Ja pelottavin on ihminen

Kansallisteatterin Frankenstein on komeata katseltavaa. Kuvassa Olio (Esa-Matti Long) ja tämän luoja, tiedemies Viktor Frankenstein (Antti Luusuaniemi).

Kansallisteatterin Frankenstein on komeata katseltavaa. Kuvassa Olio (Esa-Matti Long) ja tämän luoja, tiedemies Viktor Frankenstein (Antti Luusuaniemi). Kuva: Stefan Bremer

Unohtakaa elokuvien mutteripäiset hirviöt, unohtakaa kauhu. Kansallisteatterin Frankenstein on vakava moraalitutkielma, joka ei pelota sillä perinteisimmällä tavalla.

Anna Paju
25.1.2013 13.09

Näytelmässä kauhistuttaa ihminen, ei hänen luomansa Olio.

Englantilaisen Nick Dearin uudelleen kirjoittama näytelmä Mary Shelleyn romaaniklassikosta Frankenstein on kertomus nerokkaasta Viktor Frankensteinista (Antti Luusuaniemi), joka ryhtyy sormeilemaan luonnonjärjestystä.

Kun hänen täydelliseksi ihmiseksi suunnittelemansa Olio osoittautuu rujoksi hirviöksi, Frankenstein pakenee ja jättää Olion selviytymään omillaan. Olio kaipaa rakkautta, mutta oppii nopeasti karttamaan vihamielisiä ihmisiä.

Mitä tapahtuu lapselle, jonka kaikki hylkäävät?

Esa-Matti Long tekee Oliosta inhimillisen.

Miksi sinä loit minut, miksi sinä teit minusta tällaisen ja miksi sen jälkeen hylkäsit minut, hän kysyy ”isältään”, kun tämän vihdoin kohtaa. ”Olisin halunnut vain, että rakastaisit minua”.

Olio haluaisi vain olla samanlainen kuin muut, mutta on erilainen. Ei auta lukeminen eikä oppi, ei runouden tunteminen, ei pukeutuminen ihmisen vaatteisiin. Olio pysyy ihmisten silmissä oliona. Erilaisena, vastenmielisenä ja pelottavana.

Miten käyttäytyy olento, jonka hyvät aikeet tyrmätään kerta toisensa jälkeen heittämällä tätä kivillä, sylkemällä ja haukkumalla? Huonosti, lopulta. Sen tiedämme myös elävästä elämästä.

On erikoista, että tarina, joka on ajankohtaisempi kuin koskaan, ilmestyi jo vuonna 1818. Teksti herättää kysymyksiä, jotka eivät ole vanhentuneet.

Kenellä on oikeus päättää kuka saa syntyä? Miksi pelkäämme erilaisuutta? Mihin sokea kunnianhimo voi johtaa? Antavatko luonnontieteet ratkaisun kaikkeen? Mikä on tutkijan vastuu, vanhemman vastuu? Mitä tapahtuu lapselle, jonka vanhempi hylkää? Mitä tapahtuu lapselle, jonka kaikki hylkäävät? Mikä tekee ihmisestä ihmisen, onko sielua olemassa?

Kukaan ei halua luoda tai synnyttää ”hirviötä”, ei koulusurmaajaa, ei sairasta lasta, ei sosiopaattia. Silti meillä on vimmainen halu ratkaista elämän arvoitus ja luoda elämää.

Erityisen tekstistä tekee myös se, että tarinan kirjoitti, tuohon aikaan, nuori nainen. Kun romaani ensimmäistä kertaa julkaistiin sen oikean kirjoittajan Mary Shelleyn nimellä, se herätti epäilyksiä siitä, voiko naisen mielikuvitus tuottaa mitään niin hirvittävää.

Sukupuolikysymys nousee näytelmässä esiin Minka Kuustosen hienosti näyttelemän Elisabethin hahmossa.

Hänkin olisi halunnut opiskella, mutta ei tyttönä ole sitä voinut tehdä. Elisabeth toimii myös vastavoimana sulhasensa Viktor Frankensteinin kylmälle kunnianhimolle. Viktor uskoo tieteeseen, sähköön, numeroihin, Elisabeth tuo niiden rinnalle uskon ihmiseen ja rakkauteen.

Elisabethin hahmossa näkyy myös Mary Shelleyn oma historia.

Shelley kasvoi taiteilijakodissa. Isä William Godwin oli yhteiskunta- ja moraalifilosofi ja romaanikirjailija, ja äiti Mary Wollstonecraft tunnetaan nykyaikaisen naisasialiikkeen uranuurtajana.

Hänen vuonna 1792 kirjoittamansa pamfletti Vindication of the Rights of Women (Naisten oikeuksien julistus) oli monin tavoin edellä aikaansa.

Kansallisteatterin Frankenstein näyttää ja kuulostaa hyvältä. Kati Lukan lavastus, Tarja Simosen puvustus, Ville Toikan valosuunnittelu ja Tapani Rinteen musiikki luovat komeat ja synkät puitteet synkälle tarinalle. On tulta, jäätä ja urkupillejä. Olion naamiointi on Jani Kylmälän ja Tarja Ylianttilan käsialaa.

Ensimmäisellä puoliskolla näyttämön tapahtumat ja kohtaukset tuntuvat välillä suoritteilta, joita tehdään tietyssä järjestyksessä, vailla sen kummempaa syvyyttä. Se mikä näytelmän ensimmäisellä puoliajalla puuttuu, korjaantuu toisella puoliskolla, kun tarinan intensiteetti kasvaa.

Ja kas. Taide jäljittelee elämää ja elämä taidetta. Uutiset kertoivat tällä viikolla Harvardin yliopiston genetiikan professorista, joka haluaisi herättää henkiin neandertalinihmisen.

”Tarvitaan seikkailunhaluinen nainen synnyttämään neandertalilainen”, visioi synteettisen biologian edelläkävijänä tunnettu George Church Der Spiegel -lehdessä.

Verkkokalvoilla välkähtelee vielä Frankensteinin viimeinen kuva, Olio luojansa kanssa loputtomalla matkalla, toistensa kuvina ja taakkoina. Ympärillä palavat maapallot.

ILMOITUS
ILMOITUS

Nick Dear: Frankenstein. Perustuu Mary Shelleyn romaaniin. Ohjaus Mika Myllyaho. Rooleissa mm. Antti Luusuaniemi, Esa-Matti Long, Maria Kuusiluoma, Minka Kuustonen, Ismo Kallio, Amos Bortherus/Lauri Karo/Pablo Ounaskari. Suomen Kansallisteatteri.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

Nälkä on vähentynyt Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla neljän viime vuoden aikana, mutta kasvanut Afrikassa.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 
05

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025

Intian rannikkojen naiset tekevät hiljaista mangrovekumousta

11.12.2025

Potkulaki koveni valiokunnassa, koskee myös virkasuhteita

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään