KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Ja pelottavin on ihminen

Kansallisteatterin Frankenstein on komeata katseltavaa. Kuvassa Olio (Esa-Matti Long) ja tämän luoja, tiedemies Viktor Frankenstein (Antti Luusuaniemi).

Kansallisteatterin Frankenstein on komeata katseltavaa. Kuvassa Olio (Esa-Matti Long) ja tämän luoja, tiedemies Viktor Frankenstein (Antti Luusuaniemi). Kuva: Stefan Bremer

Unohtakaa elokuvien mutteripäiset hirviöt, unohtakaa kauhu. Kansallisteatterin Frankenstein on vakava moraalitutkielma, joka ei pelota sillä perinteisimmällä tavalla.

Anna Paju
25.1.2013 13.09

Näytelmässä kauhistuttaa ihminen, ei hänen luomansa Olio.

Englantilaisen Nick Dearin uudelleen kirjoittama näytelmä Mary Shelleyn romaaniklassikosta Frankenstein on kertomus nerokkaasta Viktor Frankensteinista (Antti Luusuaniemi), joka ryhtyy sormeilemaan luonnonjärjestystä.

Kun hänen täydelliseksi ihmiseksi suunnittelemansa Olio osoittautuu rujoksi hirviöksi, Frankenstein pakenee ja jättää Olion selviytymään omillaan. Olio kaipaa rakkautta, mutta oppii nopeasti karttamaan vihamielisiä ihmisiä.

Mitä tapahtuu lapselle, jonka kaikki hylkäävät?

Esa-Matti Long tekee Oliosta inhimillisen.

Miksi sinä loit minut, miksi sinä teit minusta tällaisen ja miksi sen jälkeen hylkäsit minut, hän kysyy ”isältään”, kun tämän vihdoin kohtaa. ”Olisin halunnut vain, että rakastaisit minua”.

Olio haluaisi vain olla samanlainen kuin muut, mutta on erilainen. Ei auta lukeminen eikä oppi, ei runouden tunteminen, ei pukeutuminen ihmisen vaatteisiin. Olio pysyy ihmisten silmissä oliona. Erilaisena, vastenmielisenä ja pelottavana.

Miten käyttäytyy olento, jonka hyvät aikeet tyrmätään kerta toisensa jälkeen heittämällä tätä kivillä, sylkemällä ja haukkumalla? Huonosti, lopulta. Sen tiedämme myös elävästä elämästä.

On erikoista, että tarina, joka on ajankohtaisempi kuin koskaan, ilmestyi jo vuonna 1818. Teksti herättää kysymyksiä, jotka eivät ole vanhentuneet.

Kenellä on oikeus päättää kuka saa syntyä? Miksi pelkäämme erilaisuutta? Mihin sokea kunnianhimo voi johtaa? Antavatko luonnontieteet ratkaisun kaikkeen? Mikä on tutkijan vastuu, vanhemman vastuu? Mitä tapahtuu lapselle, jonka vanhempi hylkää? Mitä tapahtuu lapselle, jonka kaikki hylkäävät? Mikä tekee ihmisestä ihmisen, onko sielua olemassa?

Kukaan ei halua luoda tai synnyttää ”hirviötä”, ei koulusurmaajaa, ei sairasta lasta, ei sosiopaattia. Silti meillä on vimmainen halu ratkaista elämän arvoitus ja luoda elämää.

Erityisen tekstistä tekee myös se, että tarinan kirjoitti, tuohon aikaan, nuori nainen. Kun romaani ensimmäistä kertaa julkaistiin sen oikean kirjoittajan Mary Shelleyn nimellä, se herätti epäilyksiä siitä, voiko naisen mielikuvitus tuottaa mitään niin hirvittävää.

Sukupuolikysymys nousee näytelmässä esiin Minka Kuustosen hienosti näyttelemän Elisabethin hahmossa.

Hänkin olisi halunnut opiskella, mutta ei tyttönä ole sitä voinut tehdä. Elisabeth toimii myös vastavoimana sulhasensa Viktor Frankensteinin kylmälle kunnianhimolle. Viktor uskoo tieteeseen, sähköön, numeroihin, Elisabeth tuo niiden rinnalle uskon ihmiseen ja rakkauteen.

Elisabethin hahmossa näkyy myös Mary Shelleyn oma historia.

Shelley kasvoi taiteilijakodissa. Isä William Godwin oli yhteiskunta- ja moraalifilosofi ja romaanikirjailija, ja äiti Mary Wollstonecraft tunnetaan nykyaikaisen naisasialiikkeen uranuurtajana.

Hänen vuonna 1792 kirjoittamansa pamfletti Vindication of the Rights of Women (Naisten oikeuksien julistus) oli monin tavoin edellä aikaansa.

Kansallisteatterin Frankenstein näyttää ja kuulostaa hyvältä. Kati Lukan lavastus, Tarja Simosen puvustus, Ville Toikan valosuunnittelu ja Tapani Rinteen musiikki luovat komeat ja synkät puitteet synkälle tarinalle. On tulta, jäätä ja urkupillejä. Olion naamiointi on Jani Kylmälän ja Tarja Ylianttilan käsialaa.

Ensimmäisellä puoliskolla näyttämön tapahtumat ja kohtaukset tuntuvat välillä suoritteilta, joita tehdään tietyssä järjestyksessä, vailla sen kummempaa syvyyttä. Se mikä näytelmän ensimmäisellä puoliajalla puuttuu, korjaantuu toisella puoliskolla, kun tarinan intensiteetti kasvaa.

Ja kas. Taide jäljittelee elämää ja elämä taidetta. Uutiset kertoivat tällä viikolla Harvardin yliopiston genetiikan professorista, joka haluaisi herättää henkiin neandertalinihmisen.

”Tarvitaan seikkailunhaluinen nainen synnyttämään neandertalilainen”, visioi synteettisen biologian edelläkävijänä tunnettu George Church Der Spiegel -lehdessä.

Verkkokalvoilla välkähtelee vielä Frankensteinin viimeinen kuva, Olio luojansa kanssa loputtomalla matkalla, toistensa kuvina ja taakkoina. Ympärillä palavat maapallot.

ILMOITUS
ILMOITUS

Nick Dear: Frankenstein. Perustuu Mary Shelleyn romaaniin. Ohjaus Mika Myllyaho. Rooleissa mm. Antti Luusuaniemi, Esa-Matti Long, Maria Kuusiluoma, Minka Kuustonen, Ismo Kallio, Amos Bortherus/Lauri Karo/Pablo Ounaskari. Suomen Kansallisteatteri.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään