Kokemus ja havainto ovat porvariston suosiman positivismin mukaan ainoat luotettavat keinot tarkastella maailmaa. Filosofiakin on tässä katsannossa lähinnä metafyysistä saivartelua, kuten mystiset kokemukset ovat harhaanjohtavia.
Monet filosofian perinteiset ydinkysymykset ovat positivistisessa katsannossa ratkaisemattomia ja kielen väärinkäytöstä johtuvia näennäisongelmia.
Näistä lähtökohdista positivismi tulkitsee mielellään myös taiteen reaalimaailman ulkopuoliseksi ilmiöksi. Sitä ei tarvitse ”ottaa todesta,” koska taide on oma, itsenäinen maailmansa, irrationaalisista muodostelmista koostuva ”tuonpuoleinen” todellisuus, kuten virtuaalitodellisuuskin.
Tamperelainen kuvataiteilija Heli Ryhänen (s.1971) on töissään hieman toista mieltä. Tänä kesänä on Tampereella Tammerlammessa ollut esillä Ryhäsen suurteos Tuuli kääntyy itään.
Teräksestä, keinonahkasta, puusta ja lajitemuovista valmistettu teos kuvaa ihmisten ajelehtimista elämän virrassa ilman airoja ja päämäärää. Suunnan määrää tuuli, sattuma tai kohtalo.
Kenties ne ovat yksi ja sama asia eri muodoissaan. Veneessä istujat odottavat ja katselevat mitä tuleman pitää.
Tilanteessa voi olla kysymys siirtymästä, muuttamisesta, maastapaosta, maahanmuutosta tai henkisestä muutoksesta.
Ajelehtimisen aikakausi
Kenties ajelehtiminen kuvaa käsitteenä melko tarkasti nykyistä maailmanmenoa ja ihmisten syvimpiä tuntoja.
Ajelehtiminen voisi kuvata myös eräänlaista yhteiskunnallista mykkyyttä, kuten aikoinaan puhuttiin Suomen ajautumisesta sotaan ikään kuin ajopuuna.
Onko meillä enää sellaista yhteistä kieltä tai sanoja, joilla voimme ilmaista omia kokemuksiamme ja olemassaolomme tuntoja.
Lääkärin vastaanotolle mennessä odotushuoneessa on erilainen tunnelma kuin teatterin tai konsertin alkamista odotellessa. Miten tämän tunnelmien erilaisuuden voisi pukea sanoiksi, jonka muutkin ymmärtävät.
Positivismi tuottaa numeraalisia tilastoja taidehallinnon ja kulttuuripoliittisen suunnittelun tarpeisiin. Marxilaisuudessa ensisijaisena tutkimuskohteena on ollut taideteokset. On katsottu, että taideteos on sidoksissa yhteiskuntaan ja yhteiskunnallinen todellisuus ilmene taideteoksissa. Taideteosten kautta voi yhteiskunnallista kehityshistoriaa tulkita.
Taideteokset eivät ole viestejä tuonpuoleisesta vaan juuri tästä meidän yhteiskunnastamme, ja sen todellisuuden ilmentymistä.
Tammerlampeen on hankittu vaihtuva taideteos kesäajaksi vuodesta 2010 lähtien. Ryhäsen teos Tuuli kääntyy itään ajelehtii Tammerlammessa lokakuuhun saakka, jolloin lampi tyhjennetään talven ajaksi.