Jihadistien käsityksen mukaan kuolema taistelussa on onnellinen asia. Siksi marttyyrikuolemalla on tärkeä osa pyrkimyksessä rekrytoida uusia taistelijoita rintamalle.
Osama bin-Laden lähetti videoitaan kuriirien mukana maailmalle ja niiden julkiseen esittämiseen saattoi mennä filmaamisesta jopa viikkoja. Nyt Syyrian jihadistikapinalliset käyttävät joustavasti ja reaaliaikaisesti sosiaalista mediaa.
Yksi hyvin yleinen muoto ulkomailta Syyriaan lähteneiden jihadistien joukossa ovat omat henkilökohtaiset sivut sosiaalisessa mediassa, sanoo asiaa tutkinut Brookings Instituten tutkija William McCants Washington Postissa tiistaina.
Marttyyri asetellaan kauniisti valokuvaan.
Ulkomailta tulleet taistelijat pitävät yhteyttä ystäviinsä ja sukulaisiinsa Twitterin ja Facebookin avulla.
Parhaat hymyt palkitaan
Sivujen merkitys ei lakkaa, jos jihadisti kaatuu taistelussa. Usein ”marttyyri” asetellaan kauniisti valokuvaan, ikään kuin ruumis näyttäisi hymyilevän tai osoittavan kädellään kohti taivasta.
Näin halutaan korostaa marttyyrikuoleman autuutta. Parhaat hymyt palkitaan runsailla tykkäyksillä.
Tuoreen vainajan sivuille saatetaan liittää myös muuta marttyyrikuoleman mytologiaan liittyvää aineistoa. Mukana voi olla esimerkiksi läsnäolijoiden todistuksia, joiden mukaan ruumis eritti ihmeen ihanaa myskintuoksua.
Jihadistien värvärit käyttävät näitä sivuja ulkomailla houkutellakseen nuoria osallistumaan Syyrian sotaan, sanoo Middle East Media Research Instituten johtaja Steven Stalinsky Washington Postissa.
Korut rahoiksi Twitterissä
Jihadistit käyttävät myös muita sosiaalisen median muotoja kuten Flickriä, YouTubea ja Instagramia moniin tarkoituksiin.
Sosiaalisessa mediassa voidaan kerätä rahaa, kouluttaa ja keskustella teologiasta. Kuvapalveluissa voidaan esittää omia sotasaavutuksia ja vastapuolen julmuuksia.
Skypeä voidaan käyttää rekrytoitavien nuorten etähaastatteluihin.
Sosiaalista mediaa käytetään laajasti rahan keräämiseen. Kuwaitissa toimivat jihadistien tukiryhmät järjestävät Twitterin avulla huutokauppoja, joilla jihadistien tukemiseksi lahjoitettuja autoja ja koruja muutetaan rahaksi.
Siviilien hyväntekijät
Osa sivuista on tarkoitettu lähinnä sisäiseen käyttöön, mutta osassa aikaisemmin suljettu jihadistinen yhteisö haluaa avautua ulospäin, sanoo McCants.
Esimerkiksi suuri jihadistinen Jabhat al-Nusra ryhmä levittää YouTubessa materiaalia, jossa sen taistelijat jakavat ruokaa ja huopia siviileille tai siistivät taistelujen jälkiä Syyrian rauniokaupungeista.
Kyseessä on siis aivan samanlainen pyrkimys julkisen kuvan pehmentämiseen, mitä esimerkiksi amerikkalaisjoukot harjoittavat Irakissa ja Afganistanissa.
Aikaisempi jihadistinen propaganda on tähdännyt pikemminkin vastustajien pelotteluun.