Millaista on suomalaisen teatterin uusi yhteiskunnallisuus? Onko se kuvausta siitä, millaista elämä on porvariston kummitusjunassa vai antaako se vastauksia todellisuuden asettamiin kiperiin kysymyksiin.
Realismissa painoarvo oli todenkaltaisuuden luomisessa. Nyt voi kysyä, onko todellisuutta edes olemassa. Mitä väliä sillä kenellekään on, mitä päässäsi liikkuu tai kuka siellä liikkuu ja millä asioilla.
Teatterimuseon juhlanäyttelyssä Kuvia nyky-Suomesta esitellään 2000-luvun suomalaista teatteria. Näyttely on avoinna kesäkuun alkuun Työväenmuseo Werstaalla Tampereella.
Näyttelyn erityinen kohderyhmä ovat nuoret ja nuoret aikuiset. Ahkerin teatterissa kävijä on 55-vuotias, hyvin koulutettu keskiluokkainen nainen. Riittääkö hänelle teatterin tarjoama musikaaliviihde?
Onko hän aidosti kiinnostunut suomalaisen 2000-luvun uuden teatterin tarjoamista teemoista kuten rasismista, syrjäytymisestä ja yhä pahenevista ennakkoluuloista.
Erityispiirteet esillä
Teatterimuseonjohtaja Helena Kallion mukaan tämän hetken teatterikäsitykset poikkeavat toisistaan, jopa rajustikin. Perinteiset ja uudet esitysmuodot elävät myös rinnakkain ja niitä saatetaan yhdistellä samoissa esityksissä.
– Perusteatterin esityksissä on juoni, roolihenkilöitä ja draamallinen rakenne. Esitystaiteessa yhdistyy teatterin, kuvataiteen ja performanssin piirteitä. Nykyteatterissa koetellaan ja uudistetaan perinteisen draaman rakenteita ja todellisuussuhteita. Esityksen todellisuussuhteen tiedostaminen ja näkyväksi tekeminen on osa esitystapahtuman politisointia.
Kymmenen esityksen fragmenteista koottu kokonaisuus kertoo 2000-luvun teatterin erityspiirteistä ja tavoista hahmottaa todellisuutta. Kallio muistuttaakin, että teatteri ei ole vallannutkaan viihteellistyminen vaan sen parissa tapahtuu vaikuttavaa poliittista liikehdintää.
Teatteriesitysten esittelyt on teemoitettu otsikoilla Työ ja syrjäytyminen, Talous, raha ja ihminen sekä Muuttuva Suomi.
Tekijäjoukossa on sellaisia nimiä kuin Kristian Smeds, Esa Kirkkopelto, Reko Lundán, Arto Salminen, Anna Krogerus, Juha Jokela ja lukuisia muita 2000-luvun teatterimme kärkinimiä.