KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Hädänalaisuutta, taitoa ja tulkintaa

Paavo Kerosuo ja Hanna Seppä ovat Minna Canthin näytelmän nuori aviopari, Risto ja Johanna.

Paavo Kerosuo ja Hanna Seppä ovat Minna Canthin näytelmän nuori aviopari, Risto ja Johanna. Kuva: avoimet ovet/ Mikko Mäntyniemi

Minna Canthin teos osoitti 1800-luvun teräviä epäkohtia, jotka Avoimet Ovet istuttaa nyky-yhteiskunnan maaperään. Musiikin taso ilahduttaa.

Veli-Pekka Leppänen
22.2.2014 13.15

Kirjailija Minna Canthin (1844–1897) syntymästä on 170 vuotta. Teatteri Avoimet Ovet osallistuu juhlamenoon tuomalla ohjelmistoon Canthin Työmiehen vaimon, aikoinaan yhteiskuntaa ja lakia muuttaneen klassikon. Ensiesitys oli vuonna 1885, ja takavuosikymmeninä näytelmä on kiertänyt tiuhaan ympäri maan.

Esityksen ohjaa ja sovittaa Heini Tola. Hän versioi näytelmän kuudelle näyttelijälle, joista eräillä on rinnakkaisrooleja. Tolan pyrkimys on kaksinainen: tarjota realistinen tragedia ja tulkita se uudelleen. Kyllä hän ne samalla kertaa saavuttaa – hahmottaa klassikon pilarit, mutta sirottelee näkökulmiin nykypäivän ajatusmaailmaa.

Canth rajasi nuoreen aviopariin, Johannaan ja Ristoon, ja Riston aiemmin jo pettämään Homsantuuhun, sekä muutamiin sivurooleihin. Polttopisteessä oli räikeä aviollinen epätasa-arvo, mies saattoi sikailla ja kohdella vaimoa kuin omaisuuttaan, vaimolla oli oikeus nöyrtyä osaansa. Taustalla velloi yhteiskunta ja talous lakeineen ja tapoineen – kaksinaismoraali, köyhälistön ankeat olot – mutta vain taustalla.

Hädänalaiset taistelevat keskenään.

Brechtiläisin keinoin

Tola kääntää yleistä huono-osaisuutta enemmän näkyviin. Se realisoituu eräin vahvoin kohtauksin, joita tuetaan faktatiedoin ja ovelin julistusspiikein, 60-lukulaisen poliittisen teatterin tehoja hakien. Canth itse ilmaantuu kommentoimaan, ja muita brechtiläiskeinoja välähtää tuon tuosta.

Klassikon juonta ei liene syytä toistaa. Kohtauksissa toistuvat suurmanipulaattori Riston (Paavo Kerosuo) pohjaton itsekkyys, Johannan (Hanna Seppä) yhä kirkkaampi epätoivo ja Homsantuun (Petriikka Pohjanheimo) loukatun raivo. Heidän keskinäissuhteissaan on kyse vallasta; kuka voi määrätä, kiristää tai maanitella miltäkin pohjalta, kuka on niskan päällä, alakynnessä?

Rahan (tai rahattomuuden) mahti estää myötäelävän rakkauden.

Painavia, jopa raskaita teemoja – ja silti esitys juoksee kevein askelin ja näyttämökeinoja varioiden. Väliin mennään kuin kabareessa, agitpropteatterissa tai stemmalaulajien konsertissa.

Näyttelijät onnistuvat

Näyttelijöille tarjoutuu näytönpaikkoja, jotka he toden totta hyödyntävät. Kerosuo piirtää Riston paskamaisuuden täyteläisesti, samoin kuin Miika Laakso hänen Toppo-kaverinsa sulavan siipeilyn. Yhdessä he ilmentävät elämänsisältöä, joka tiivistyy rahan raapimiseen millä tavalla tahansa, kuten varastamalla Johannan kallisarvoisen kankaan. Kun juomista ”Anniskelussa” pitää jatkaa, kaikki muu väistyköön.

Hanna Seppä luo Johannasta kiltin kunnon ihmisen, joka ei mieheltään pyydä sen kummempia kuin rakkautta ja elämänturvaa. Seppä näyttelee kuulaasti, ilman kikkailuja. Petriikka Pohjanheimo saa Homsantuuhun oikeuksiinsa tulisesti tarraavan asenteen, ja oikeastaan rooli nousee naispääosaksi. Hänen niin ikään esittämässään Leena-Kaisassa näemme kimpun kaikkien aikojen kristillis-moraalisia siveyskäskyjä.

Karoliina Kudjoi ottaa roolit keskittyneesti, eritoten kipakat teesinsä laukovana Minna C:nä. Jukka Pitkänen tulkitsee karheasti Yrjön, ainoan sympaattisen miehen, joka edes yrittää auttaa Johannaa muiden aiheuttamissa ongelmissa.

Kurimuksen lähteet eivät ehdy

Pulassahan he ovat kaikki, ja päällimmäiseksi ajatukseksi esityksestä piirtyykin – hädänalainen ihminen. Canthilaisen ajan jälkeen ovat kurimuksen lähteet ja syyt monta kertaa vaihtuneet, mutteivät ehtyneet. Itse hädän tuntomerkit eivät ole muuttuneet.

Nämä hädänalaiset taistelevat keskenään siitä, kuka on heikoimmassa kuka vähän paremmassa asemassa.

Ja lopuksi, sokerina pohjalla musiikki. Ei aivan heti juonnu mieleen vastaavaa musiikillista tasoa puhenäytelmässä. Kaikki laulavat, kaikki soittavat. Suvi Isotalon vapaasti hengittävät sävellykset tuovat saliin kirpeänhaikean tunnelman. Ja entä se stemmalaulanta?! Huh huh, että soi koreasti.

Aivan näyttämötaiteen timantiksi ei Työmiehen vaimo sittenkään puserru, varsinkaan jälkipuoleltaan. Joka tapauksessa Tola & Company on siirtänyt merkittävän Canth-klassikon nykyihmisten kokemuskenttään. Vaivattomalla otteella, aidolla teatteri-ilolla.

Työmiehen vaimo – kertomus eriarvoisuudesta. Teatteri Avoimet Ovet, ensi-ilta 18. 2. 2014.
Minna Canthin näytelmän sovitti ja ohjasi Heini Tola. Lavastus ja puvut Veera-Maija Murtola, musiikki Suvi Isotalo, valot Antti Kujala.
Rooleissa Paavo Kerosuo, Karoliina Kudjoi, Miika Laakso, Jukka Pitkänen, Petriikka Pohjanheimo ja Hanna Seppä.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään