KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Y-sukupolven räjähtävä ruumiinavaus

Eero Ritala (vas.), Lotta Kaihua ja Jussi Nikkilä ovat kaikki Kaspar Hausereita Q-teatterin esityksessä, joka on pirstaleinen, hauska ja brutaali.

Eero Ritala (vas.), Lotta Kaihua ja Jussi Nikkilä ovat kaikki Kaspar Hausereita Q-teatterin esityksessä, joka on pirstaleinen, hauska ja brutaali. Kuva: Pate Pesonius

”Hitto kun närästää ja väsyttää, mutta pakko saada ihmiskunnalta kunnioitusta ja huomioo”. Kaspar Hauserissa ihmisyys on kuluttamista ja kulissien pystytystä.

Anna Paju
23.2.2014 13.00

Kaspar Hauser 1812–1833

Historiallinen henkilö, jonka tarinasta on esitetty useita erilaisia tulkintoja.

Kun Kaspar Hauser löydettiin harhailemasta Nürnbergin kaupungista noin
16-vuotiaana, hän osasi vain muutamia sanoja. Poikaa oli pidetty lähes koko elämänsä pienessä kellarikopissa, vailla ihmiskontakteja, ruokanaan vettä ja leipää.

Hän oppi puhumaan, mutta moni ihmiselämän piirre jäi hänelle vieraaksi ja hän olisi halunnut palata takaisin kellariinsa.

Kaspar Hauser on viihdettä ja vittuilua, se on myötätunteva ja armoton.

Kaspar Hauser murhattiin, mutta tekijää ei koskaan saatu selville.

Q-teatterin Kaspar Hauser on ryöpsähdys, ilotulitus ja tykitys. Se on viihdettä ja vittuilua, se on myötätunteva ja armoton.

Se on Y-sukupolven visuaalinen ja meluisa ruumiinavaus. Ohjaaja Akse Pettersson on työryhmineen kaivautunut sukupolvensa pinnan alle – ja löytänyt lisää pintaa.

Taiteessa aikaa, ilmiöitä ja ihmistä tutkitaan usein tyhjää taulua; idioottia, lapsen kaltaista vasten. Sellainen taulu on Kaspar Hauser, jolla ei ole minkäänlaista ennakkokäsitystä muista ihmistä eikä mistään muustakaan.

Kaspar katselee kaikkea avoimin silmin. Esityksen kirjoittajien mukaan hän työntää jakoavaimen kapitalismin koneistoon ja rikkoo hetkeksi haluntuotannon ja yhteiskunnallisen uusintamisen mekanismit.

Näyttämöllä teoria ja käsitteet muuttuvat kohtauksiksi, jotka itkettäisivät, jolleivat naurattaisi.

Unohtakaa kuitenkin se saksalainen kellarissa kasvanut poika. Vitut Kaspar Hauserista, esitystä lainatakseni.

Tämä on sukupolven tarina.

Kattokaa mua!

Jäbäleissonit kokkelipäissään baarissa, hevospäinen Kaspar kuuntelemassa vanhempiensa riitelyä. Esityksen kuvat eivät hetkessä pyyhkiydy mielestä.

Päräyttävää läppää heitetään mainosten iskulausein, parisuhdetta ylläpidetään, koska kulisseista on tullut sisältö.

Kaspar Hauser osoittaa kohkaamisen onttouden. Esityksen nähtyään ei kehtaa enää keuhkota televisiosarjoista, vaikka ne olisivat kuinka loistavia.

Huomiotalous ja kuluttaminen. Silppu, sälä, sekunnin sadasosa julkisuuden valokeilassa. Mitään väliä millään. Ja samaan aikaan joka hemmetin kenkävalinnalla ihan hemmetisti väliä.

Merkkitavara ihmisen mittana: kato mua! Kattokaa nyt mua! Tällaiset lenkkarit laitoin jalkaan, mitäköhän niillä yritän viestiä, kattokaa!

Kaikki auki, eikä mikään

Edellistä, X-sukupolveksi kutsuttua, yhdistää lamakokemus, Y-polvi on lamaantunut vaihtoehtojensa edessä. Y-sukupolvi syntyi juuri ennen internetin tuloa ja viestintäteknologian rynnäkköä elämäämme. Sille on opetettu, että siitä voi ja pitää tulla mitä vaan.

Kaikki mahdollisuudet ovat avoinna, mutta jokainen niistä on kaukana.

Mitä tapahtuu kun ihminen haluaa kaiken? Paljonkin, mutta ihminen ei saa lopulta mitään.

On liian kiire, liian monessa paikassa, liian monen kanssa. Pintaa ja pikakokemuksia, pikaruokaa, pikasuhteita, pätkätöitä.

Halutaan jooga-retriitin hiljaisuuteen Intiaan ja krebaamaan läpi yön Ibizalle, halutaan vilkasta perhe-elämää ja kahdenkeskistä aikaa kumppanin kanssa. Halutaan rajua ja herkkää, pornoa ja romantiikkaa, nopeaa ja hidasta, rentoa ja sliipattua, halutaan sekä ja että.

Suurin osa kuitenkin putoaa unelman ja todellisuuden väliseen kuiluun.

Kaspar ei halua mitään eikä hän osaa kuluttaa.

”Kaspar Hauser on maabrändeistä ja kilpailukyvystä vähät välittävä prekaari barbaari, joka voi sulavasti liikkua missä vaan, mutta ei ole kotonaan missään.”

Kasparista ei saa kiduttamallakaan vastausta kysymykseen ”mitä sinä haluat”. Hänestä on koulittava kuluttaja. Äkkiä kuria ja terapiaa!

Ikuinen leikki ja nimet addressiin

Y-sukupolvi potee maailmantuskaa, mutta johtaako tuska tekoihin?

Sillä maailmaa potevankin keskipiste on minä. Katse on koko ajan omassa itsessä, tai oikeastaan hieman itsestä ohi: Siinä itsestä luodussa kuvassa, virtuaali-minässä, joka bittinapanuoran päässä leijuu.

Tässä minä juoksen maratonia, tässä minä leivon leipää. Katsokaa, tällaisen tyypin minä olen luonut.

Brändi ja imago on todempaa kuin lihaa ja verta olevan ihminen. Aikuisen elämä on muuttunut ikuiseksi barbi-leikiksi. Tää menis nyt töihin, tää lähtis tässä matkalle, tää rakastuis. ”Hyvältä näyttää niinku kuuluuki.”

Vilpittömyys ja tosissaan oleminen eivät tähän maailman mahdu.

Tämän kaiken Q-teatterin kiihkeä esitys tuo näyttämölle.

Kaikki on merkityksillä ladattua: visuaalinen ilme videoprojisointeineen, sen päälle vyöryvä äänimaailma ja pienet, mutta tärkeät merkit (kuten mainoskuvaan valittu Comic Sans -fontti, jota ”kukaan” ei käytä kuin vitsinä).

Y-sukupolvi kerää nimiä adresseihin, joilla kirjasintyyppi halutaan kieltää. Läpällä tietenkin.

Mutta hei, länsimaisen nuoren (kaupunkilaisen, hyväosaisen) aikuisen ahdistus: Mitä välii?

Kiinnostaako ketään, mitä Y-sukupolvi haluaa tai ei halua? Kuka tarvitsee sukupolvimääritelmää? Ei ainakaan Y-sukupolvi itse. Vitut sukupolvista.

Toiveikkaan taitava työryhmä

Sillä on merkitystä, että Q-teatterin lavalla sukupolveaan edustavat juuri Lotta Kaihua, Jussi Nikkilä ja Eero Ritala.

Paitsi että ovat erinomaisen taitavia näyttelijöitä kaikki kolme, kukaan heistä ei ole valinnut taiteilijuudelleen vain yhtä polkua. Ovat sekä ja että, taidetta ja poppia, kaikkialla.

Kaihua on tuttu muun muassa maailmallakin palkitusta Ylen Sohvasurffaajat-sarjasta, Nikkilä on näytellyt elokuvissa ja televisiosarjoissa ja soittaa useissa bändeissä. Jussi-palkinnon jalkapallokomediasta pokanneen Ritalan koomikon kyvyt on testattu Putous-ohjelmassakin.

Kaikki kolme kuuluvat myös Q-teatterin ohjelmistosta vastaavaan taiteelliseen ensembleen.

Pettersonin ja Johannes Ekholmin näytelmä ei anna kovin ruusuista kuvaa sukupolvesta, jonka pitäisi lähitulevaisuudessa ottaa vastuu yhteiskuntien rattaiden pyörittämisestä.

Jos mitään ei haluta haluta eikä valintoja osata tehdä, onko ihmiskunnalla toivoa?

Ainakin suomalaisella teatterilla on, sen todistavat Q-teatteri ja Kaspar Hauser.

Kaspar hauser. Q-teatteri.
Käsikirjoitus: Akse Pettersson ja Johannes Ekholm. Ohjaus: Akse Pettersson. Äänisuunnittelu ja musiikki: Kasperi Laine. Lavastus ja valosuunnittelu: Ville Seppänen. Videosuunnittelu: Seppänen ja Martti Tervo.
Rooleissa: Lotta Kaihua, Jussi Nikkilä ja Eero Ritala.

Kaspar Hauser 1812–1833

Historiallinen henkilö, jonka tarinasta on esitetty useita erilaisia tulkintoja.

Kun Kaspar Hauser löydettiin harhailemasta Nürnbergin kaupungista noin
16-vuotiaana, hän osasi vain muutamia sanoja. Poikaa oli pidetty lähes koko elämänsä pienessä kellarikopissa, vailla ihmiskontakteja, ruokanaan vettä ja leipää.

Hän oppi puhumaan, mutta moni ihmiselämän piirre jäi hänelle vieraaksi ja hän olisi halunnut palata takaisin kellariinsa.

Kaspar Hauser on viihdettä ja vittuilua, se on myötätunteva ja armoton.

Kaspar Hauser murhattiin, mutta tekijää ei koskaan saatu selville.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään