KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Ruohosen runoelma ydinjätteestä

Edessä arkeologia näyttelevä Alma Pöysti, taustalla insinöörit Markku Maalismaa, Heikki Pitkänen  ja Sari Mällinen.

Edessä arkeologia näyttelevä Alma Pöysti, taustalla insinöörit Markku Maalismaa, Heikki Pitkänen ja Sari Mällinen. Kuva: Timo Teräväinen

Ydinjätteen loppusijoitusluolassa kohtaavat henget, lepakot ja insinöörit. Luolan kosteassa ilmassa on rakkauttakin.

Anna Paju
5.3.2014 17.10

Kansallisteatterin suurella näyttämöllä saa tänään kantaesityksensä Laura Ruohosen Luolasto.

”Elämää suurempi” saa näytelmässä uudet mittasuhteet. Aikajänne on satoja tuhansia vuosia eteen ja taakse.

Esityksen luola on säilyttänyt seinillään maalauksia, ”muinaissuttuja”, kymmeniä tuhansia vuosia. Nyt luolaan pitäisi säilöä ydinjätettä turvallisesti sadaksi tuhanneksi vuodeksi.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ydinvoimaan kiteytyy minulle se, miten me kohdellaan maapalloa ja toisiamme, mikä vastuu otetaan itsestämme ja muista.

Fiktiivisellä näytelmällä on todellinen tausta. Suomalaiset valmistelevat maailman ensimmäistä ydinjätteen loppusijoituspaikkaa, ONKALO:a, Eurajoella.

Luolasta on tehty vuonna 2010 myös palkittu tanskalaisdokumentti Into Eternity (esitetty Suomessa nimellä ONKALO – säteilevä hauta.

Ihmisen valintojen seuraukset

– On muitakin valtavan suuria koko ihmiskuntaa koskevia kysymyksiä, kuten ilmastonmuutos tai globalisaatio, sanoo Luolaston käsikirjoittaja ja ohjaaja Laura Ruohonen.

– Minulle ydinvoima on kuitenkin kirkkain esimerkki siitä, kuinka rajua se on, että teemme valintoja lyhyellä aikajänteellä ja perspektiivillä ja kuinka pitkäkestoiset niiden valintojen seuraukset ovat.

– Ydinvoimaan kiteytyy minulle monta kysymystä siitä, miten me kohdellaan maapalloa ja toisiamme, mikä vastuu otetaan itsestämme ja muista. Se, kuinka huonosti ymmärrämme ihmisen paikan kosmoksessa.

Ydinvoima on askarruttanut Ruohosta teini-ikäisestä saakka.

– En ole poiminut aihetta näytelmääni nyt.

18-vuotias Laura Ruohonen oli vaihto-oppilaana kun Harrisburgin ydinvoimalaonnettomuus tapahtui.

– Isäntäperheeni ja tuhansien muidenkin reaktio oli lähteä katsomaan sitä vuotavaa voimalaa.

Aikakäsitys muuttuu

Ydinvoimakysymyksessä näkyy Ruohosen mielestä myös ihmisten aikakäsityksen jatkuva lyheneminen.

– Viisi minuuttia on nykyään pitkä aika.

Siitä ei kuitenkaan ole pitkä aika, kun löytöretkeilijät lähtivät matkaan 20 vuodeksi. Äkkilähtöjen ja suihkukoneiden aikana sellainen tuntuu käsittämättömältä.

– On ollut valtavan kestäviä vanhoja kulttuureja. Kuten luolamaalausten kulttuuri, joka on kestänyt 40 000 vuotta. Sen vertaaminen meidän tekniseen kulttuuriin, jonka historia on hyvin lyhyt, on minulle iso kysymys.

Kotiluolaan näytän sulle tien

Luola koskettaa Laura Ruohosen mielestä ihmisessä jotain, joka on pysyvää.

– Tunnen huonosti Freudia, mutta siinä on jotain itseensä syvälle menemistä.

– 15 vuotta sitten pääsin ensimmäistä kertaa luolaan, jossa oli asuttu 30–40 000 vuotta sitten ja viimeksi 7 000 vuotta sitten. Ihmisen jälki on siellä. Luolat eivät ole minulle pelottavia, vaan kotiinpaluun ja rauhan paikkoja.

Ihminen on aina tehnyt tiettyjä asioita. Aina on hoidettu lapsia, aina on rakennettu kivestä ja puusta, aina on käyty kalassa. Nämä asiat yhdistävät meidät suoraan menneisyyteen.

Nämä asiat ovat Ruohosen mielestä luolissa läsnä.

– Minulla oli viimeksi Cueva de la Piletan luolaretkellä mukana nuorin lapseni. Hän vastusteli sinne lähtöä, mutta kun pääsimme luolaan, hän ei olisi halunnut lähteä sieltä pois vaan halusi jäädä sinne yöksi ja asumaan.

Ruohonen ei toivo paluuta luolamiesaikaan, mutta ahneudesta pitäisi hellittää. Sillä siitä on hänen mielestään ydinvoimassakin kyse.

– Halutaan saada kaikki mahdollisimman nopeasti ja kieltäydytään näkemistä seurauksia. Ihminen haluaa uskotella, että kaiken voi saada ilman että joutuu luopumaan valtavan tärkeistäkin asioista.

Ja jos ei itse joudu, niin oman ahneuden hinta maksatetaan tulevilla sukupolvilla.

– Ihmisen selviytymisen ja pärjäämisen halu, meidän parhaat ominaisuudet, kääntyvät usein meitä vastaan.

Runollista kieltä reikäjuustossa

Näytelmässä seurataan kolmea tarinaa. Arkeologin ja vartijan välille syttyvää rakkautta, insinöörejä, jotka yrittävät ymmärtää mikä olisi järkevintä ja Entisiä.

– Entiset eivät ole hyviä eikä pahoja, mutta heillä on pisin perspektiivi. Heillä on rauhallinen katse nykyihmiseen, se katse tulee kauempaa.

Rakkaustarinassakin on kyse siitä samasta: mikä on uhkarohkeutta ja vääränlaista riskinottoa, mikä taas sellaista pelkoa ja varovaisuutta, joka estää meitä olemasta ihmisiä.

Ruohonen on kirjoittanut näyttelijöiden suuhun runollista kieltä. Hän nimittääkin näytelmäänsä runoelmaksi.

– Tuntui etteivät esimerkiksi Entiset voi vaan lörpötellä. Vanhin kirjallisuus mitä meillä on, on runoutta. Vähän niin kuin vanhoja hienoja viinoja tislataan, niin tässäkin ajattelen että tislataan sanoista vain olennaisimmat tipat.

Muun muassa kielen takia Ruohonen pitää näytelmäänsä esiintyjille haastavana.

Luolaston näyttelijät ovat kaikki hänen ”käsin poimimiaan”. Päärooleissa Kansallisteatteridebyyttinsä tekevät Alma Pöysti ja Martti Suosalo.

Laura Ruohosella itsellään on pitkä historia Kansallisteatterissa, mutta hän ohjaa ensimmäistä kertaa suurelle näyttämölle. Ohjaaja kehuu talon teknisiä mahdollisuuksia ja puitteita.

– Kotona saa tapella viikon siitä, että joku veisi roskapussin, täällä voin tilata näyttämölle hissin ja se tulee.

Teknisesti haastavaa näyttämötoteutusta varten tilattiin Ypäjän hissitehtaalta useampikin hissi. Esityksessä naiset kävelevät seinillä ja leijuvat ilmassa.

– Näyttämö on nyt paikka, jossa voi liikkua kuin emmental-juustossa, tulla ja mennä mistä vaan. Se on vapauttavaa. Itselleni on aina ollut hieman piinaa se, että näyttelijät on liimattu lattiaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään