KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Vaaliuutiset

”Sormeni syyhyävät päästä ravistelemaan setien kraiveleita”

EU-pöydissä tarvitaan Merja Kyllösen mielestä ihmisiä, jotka uskaltavat tarttua asioihin ja joilla on vasemmistolainen, sosiaalinen omatunto.

EU-pöydissä tarvitaan Merja Kyllösen mielestä ihmisiä, jotka uskaltavat tarttua asioihin ja joilla on vasemmistolainen, sosiaalinen omatunto. Kuva: Jarmo Lintunen

Merja Kyllönen jätti liikenneministeriön, ja haluaisi nyt rakentaa turvallista arkea Europarlamentissa. Turvallisuus ei synny tykein, vaan yhteisillä pelisäännöillä.

Anna Paju
13.4.2014 12.00

Merja Kyllönen

Syntynyt 1977 Suomussalmella, jossa yhä asuu puolisonsa ja viiden koiransa kanssa

Kansanedustaja vuodesta 2007 , liikenneministeri 2011–2014, Suomussalmen kunnanvaltuutettu

Koulutukseltaan bioanalyytikko

Turvallisuus on minulle sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja yhteisesti noudatettavia työelämän pelisääntöjä.

Harrastuksina koirat, runot, elokuvat ja liikunta sekä erilaiset talkoohommat

”Meiän Merja – herrojen riesaksi Eurooppaan”

Eurovaaliehdokkaat 2014

Tätä haastattelua tehtäessä Merja Kyllönen istuu viimeistä viikkoaan liikenneministerinä.

Kyllönen ei vaikuta lannistuneelta, mutta sanoo olevansa huolissaan siitä, mitä liikennesektorin säästöt tarkoittavat suomalaiselle liikennejärjestelmälle ja -verkostolle. Hän sanoo säästöjen vieneen maton ministeriön jalkojen alta.

Vuodet liikenneministerinä ovat opettaneet Kyllöselle toimivan liikennejärjestelmän arvon. Liikenteeseen ja työelämäkysymyksiin hän haluaisi tarttua myös Europarlamentissa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kyllönen muistuttaa niiden myös kytkeytyvän toisiinsa.

– Raskas liikenne ja kabotaasiajo: niiden suhteen sormeni oikein syyhyävät päästä ravistelemaan muutamankin sedän kraiveleita, jotta ymmärrettäisiin millaista työn polkumyyntiä siinä harjoitetaan.

EU-tason liikennepolitiikassa on Kyllösen mukaan monia suuria kysymyksiä ratkottavana koskien muun muassa merenkulkua, lentoliikenteen päästökauppaa ja lentoasemien palveluita sekä rautatieliikenteen mahdollista avaamista kilpailulle.

Lähemmäs kansalaisia

– Ministeritehtävässä ehti nähdä miten iso merkitys EU-lainsäädännöllä, direktiiveillä, asetuksilla ja eurooppalaisella tasolla käytävällä poliittisella keskustelulla on Suomen kaltaiseen pieneen valtioon Pohjolan perukoilla.

Siksi EU-pöydissä pitää Kyllösen mielestä olla energisiä, aktiivisia ihmisiä, jotka uskaltavat tarttua asioihin.

– Ihmisiä, joilla on vasemmistolainen sosiaalinen omatunto.

Hän haluaisi olla tuomassa eurooppalaista päätöksentekoa lähemmäs kansalaisia. Siksi liittovaltio-sana saa Kyllösen huokaamaan. Hänen mielestään siitä puhuminen hämärtää keskustelua.

– Monesti kyse on arkisista asioista. Liittovaltiokehityksenä voi pitää esimerkiksi yhtenäistä minimipalkkaa tai sosiaaliturvaa.

– Liittovaltiokehitystä huolestuttavampaa on kehitys, jossa EU nähdään pukuherrojen kerhona, jossa tavallisen työtätekevän miehen tai naisen ääni ei kuulu, että se on etäinen vallan bunkkeri jossain kaukana.

Heikoimman selkänahka on suojattava

Halpatyömarkkinat ja siihen liittyvät ihmiskauppaelementit huolestuttavat Kyllöstä.

– Ne vaikuttavat koko eurooppalaisen työelämän pelisääntöihin. Ahneus ei ole ihmisluonnosta kadonnut ja rikkaat rahamiehet ovat aina repineet rahansa kaikkein heikoimman selkänahasta.

Työväen asemaa parantamaan hän kannattaa minimipalkkaa ja yhtenäisiä sääntöjä.

– Kanneoikeus tuntuu Euroopassa olevan kynnyskysymys, vaikka ei sen toteuttaminen ole muuallakaan yhteiskuntia kaatanut.

Harmaata taloutta Kyllönen pitää suurena ongelmana.

– Kun Suomessa puhutaan vuositasolla kolmesta miljardista, niin harmaan talouden aiheuttamat menetykset EU-tasolla ovat 1 000 miljardin vuosiluokkaa.

Hänen mielestään harmaan talouden torjunta voisi olla kaikkien suomalaismeppien yhteinen agenda. Otettaisiin mallia hyviksi havaituista keinoista, kuten tilaajavastuulaista. Yhteiselle eurooppalaiselle veronkierron valvonnan järjestelmälle olisi tarvetta.

Kyllönen korostaa harmaan talouden torjumisessakin työelämän reiluja pelisääntöjä: ei työvoiman polkumyyntiä ja minimipalkka käyttöön.

– Valtioiden sisälläkin on niissä asioissa korjaamisen paikka.

Maahanmuuton syihin tartuttava

Maahanmuuttoa Kyllönen ei rajoittaisi.

– Ongelmat eivät johdu siitä, että rajat ovat auki ja että on mahdollisuus liikkua, vaan lähtömaan olosuhteista. EU:n sisällä tämä näkyy selkeimmin Bulgarian ja Romanian kohdalla.

– EU:ssa pitäisi olla rohkeutta tarttua niihin kysymyksiin, jotka pakottavat ihmiset lähtemään.

Näitä ovat esimerkiksi toimeentulo- ja koulutusmahdollisuuksien puute ja olematon sosiaaliturva.

– Ihmisiä tulee sellaisilta kriisialueilta, joilla EU tekee humanitääristä työtä. Taustalla on aina tarve lähteä, eivät ihmiset huvikseen seilaa Välimerellä turvattomilla paateilla.

Sitä pitäisi Kyllösen mielestä miettiä, kuinka pitkälle Euroopan unionin laajentumiskehitys viedään.

– Aika pehmeillä pelisäännöillä on otettu uusia jäseniä.

Missä on eurooppalainen elvytys?

Pankkikriisin hoidossa Kyllönen näkee hyvääkin:

– Sijoittajavastuu, mitä vasemmisto on hyvin vahvasti ajanut, on saatu mukaan, vaikkakaan ei niin vahvasti kuin olisimme toivoneet.

– Huonoa on se, että asioita on alettu ratkoa valtavan tiukalla säästöpolitiikalla, kurjistamispolitiikalla.

Kyllönen ihmettelee, mitä on eurooppalainen elvytys.

– Ei riitä, että potilas saadaan pidettyä hengissä. Myös elinvoimaa pitäisi kasvattaa. Selkeästi elvyttävä politiikka on puuttunut. Pyörät lähtevät muualla maailmassa jo pyörimään, mutta täällä junnataan paikallaan.

Kyllönen sanoo ymmärtävänsä, että vaikeina taloudellisina aikoina aletaan haikailla oman markan perään. Eurosta luopumisen hinta olisi hänen mielestään silti liian kova.

– Näen, että yhteisestä, vakaammasta valuutasta on vuosien varrella ollut enemmän hyötyä kuin haittaa. Meillä on muitakin haasteita esimerkiksi teollisuudessa ja ikääntymisessä. Siihen jos vielä rytkäytettäisiin lähtö eurosta ja katsottaisiin mitä tapahtuu… Se ei mielestäni olisi vastuullista päätöksentekoa.

Eurooppalainen teollisuus- ja työllisyyspolitiikka olisi Kyllösen mielestä linkitettävä ilmastopolitiikkaan. Ilmastonsuojelu kun tarvitsee euroja.

– Nämä (teollisuus ja ympäristönsuojelu) nähdään vielä liikaa toistensa kilpailijoina.

Siinä kissanhännänvedossa häviää Kyllösen mielestä aina ympäristö.

– Itse näen, että se voisi olla myös eurooppalainen vahvuus, että näitä asioita koottaisiin saman katon alle mietittäviksi.

Tykit eivät tuo turvaa

– Euroopan unionin perussopimukset ja muut asiakirjat lähtevät siitä, että kyseessä on rauhanprojekti. Nytkö pitäisi rakentaa jotain Nato kakkosta? Se ei vastaa minun näkemystäni sitä, mitä varten EU on olemassa, vastaa Merja Kyllönen kysymykseen EU:n yhteisen turvallisuuspolitiikan tiivistämisestä.

– Miksei voitaisi tiivistää rauhantyötä?

– Turvallisuus on minulle sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja yhteisesti noudatettavia työelämän pelisääntöjä. Sitä miten turvalliseksi ihminen arkensa kokee.

– Se ei ole tykkien tuomaa turvallisuutta, vaan sitä, että asiat toimivat niin kuin on sovittu.

Merja Kyllönen

Syntynyt 1977 Suomussalmella, jossa yhä asuu puolisonsa ja viiden koiransa kanssa

Kansanedustaja vuodesta 2007 , liikenneministeri 2011–2014, Suomussalmen kunnanvaltuutettu

Koulutukseltaan bioanalyytikko

Turvallisuus on minulle sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja yhteisesti noudatettavia työelämän pelisääntöjä.

Harrastuksina koirat, runot, elokuvat ja liikunta sekä erilaiset talkoohommat

”Meiän Merja – herrojen riesaksi Eurooppaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Uutta virtaa vaalityössä Kaakkois-Suomessa

Nuorten vaalikone aukeaa neljällä kielellä

Ylen Vaaligalleriassa 1 800 vaalitenttiä

Eläinpoliittinen vaalikone avattiin keskiviikkona. Kampanjan päätavoitteena on eläinsuojelulain uudistaminen seuraavalla hallituskaudella.

Eläinpoliittinen vaalikone osaksi vaalikampanjointia

Uusimmat

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään