KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Chicagon armoton meno puhuttelee ja viihdyttää

Lahden kaupunginteatterin Chicago-näytelmän Velmana Elsa Saisio (vas.) ja Roxiena Laura Huhtamo.

Lahden kaupunginteatterin Chicago-näytelmän Velmana Elsa Saisio (vas.) ja Roxiena Laura Huhtamo. Kuva: Sami Heiskanen

Juha Drufva
14.10.2014 15.00

Osakesalkkuporvaristo yrittää kätkeä yhteiskunnan proletarisoimishaaveensa viihteen kevyeen huolettomuuteen, että eihän tässä mitään, otetaan vaan ihan iisisti -meininkiin.

Musikaalikin voi johdatella kasvotusten kapitalismin kovien totuuksien kanssa. Lahden kaupunginteatterissa esitettävä musikaali Chicago herättää kysymään kaikenlaisia peruskysymyksiä tämän idolsien ja tanssii tähtien kanssa -propagandaviihteen keskellä.

Musikaali perustuu amerikkalaisen Maurine Dallas Watkinsin Chicago-näytelmään, joka ilmestyi 1926. Watkins toimi Chicago Tribunen toimittajana ja työnsä puolesta tutustui kahteen oikeudenkäyntiin, joissa syytettiin pesulatyöntekijä Beulah Annania ja kabaree-laulaja Belva Gaertneria omien rakastajien murhista. Nämä naiset ovat esikuvina näytelmän päähenkilöille Velma Kellylle ja Roxie Hartille. Näkemässäni esityksessä Roxiena esiintyi Laura Huhtamo ja Velmana Elsa Saisio.

1920-luvun Chicago kieltolakeineen oli aikansa osakesalkkuporvariston tehosekoitin. Siellä tulevaa kapitalismia kaavoitettiin, miten kurjuuden tuottaminen rikoksen keinoin saa aikaan halvan työvoiman loputtoman virran. Kaiken proletarisoiminenhan on porvariston syvin uni. Vuonna 1928 ensi-iltansa saanut Bertolt Brechtin ja Kurt Weilin Kerjäläisooppera kertoo samantapaisen tarinan siitä, miten Lontoon slummeissa kerjäläiset, poliisit, huorat ja roistot käyvät armotonta taistelua rahasta ja rakkaudesta.

Murha parasta viihdettä

Lahden kaupunginteatterin suurproduktio Chicago-musikaali on hieno ja esteettisesti näyttävä esitys kamalasta aiheesta. Kuinka niin rumasta todellisuudesta saadaan näin hienoa taidetta? Salaisuus piilee julkisuuden janossa ja sen tuomassa kirouksessa. Kieltolain ajan Chicagossa syntiset kabaree-luolat olivat yksi tie tähtiin.

Murha on parasta viihdettä, tämä synkkä tosiasia oli myös1920-luvun gangstereiden hallitseman Chicagon arkipäivää. Murha kiinnosti myös laajempia piirejä. Hannah Arendt arvioi, että 1920-luvulla kapitalismi pelasti nahkansa liittoutumalla eliitin ja roskaväen kanssa.

Sen jälkeen kaikki historialliset väärennökset olivat sallittuja. Huhuista ja juoruista tuli uutisoinnin pääsisältö. Eliitin ilo perustui siihen, miten roskaväki teki lopun kaikesta säädyllisyydestä. Rikoksesta ja varsinkin murhista tuli julkisuuden huomion keskipiste. Yhteiskuntaa voi shokeerata vain liioittelemalla sen omaa käyttäytymistä. Porvarillisuudesta tuli oman typeryytensä ivanaurun kohde. Mutta jokainen haluaa olla julkkis keinolla millä hyvänsä. Huomion keskipisteenä oleminen on kuin jatkuvasti olisi hyväilyjen kohteena.

Loppuvatko suurmusikaalit Lahdessa tähän?

Tämän yksilökeskeisen porvarillisuuden omaan nilkkaan Chicago-musikaali koko ajan potkii. Meno on koko ajan mutkatonta. Vankilassa käydään taistelu, jota kapitalismin ideologiassa ylistetään, jolloin jokainen yksilö on toisensa vihamies ja kilpailija.

Tästä taistelusta syntyy mahdollisimman suuri jokaisen onni jokaisen yrittäjän kesken. Chicago musikaalissa tämä onni kääntyy toisin päin. Pelin lopputulos on ennakolta selvä, ja viekas asianajaja Billy Flynn (Mikko Pörhölä) kerää oikeuskäyntikulujen voitot.

Olla hyväksikäytetty, käyttää toista hyväkseen, tästä ankarasta laulusta syntyy mielenkiintoista musiikkia. Lahden kaupunginteatterilta iso satsaus, on kannattanut, kuuluu vastaus.

Nuoruus, notkeus, nokkeluus, nuo kolme hienoa ännää viihdyttävät aidosti. Musikaalin miehitys on iso ja toimiva, orkesteri osaa soittamisen taidon ja ilon.

Ohjaaja Miika Muranen totesi kuitenkin Yle Lahden lähetyksessä 13. syyskuuta, että Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjan opiskelijat ovat vuosia tuoneet teatterin näyttämölle nuorta intoa ja taitoa.

Musiikkiteatterin opetus ollaan kuitenkin lopettamassa Lahdessa, eikä alan opiskelijoita enää saada helposti ja edullisesti teatterin suuriin musikaaleihin. Nähtäväksi jää, onko tämä Lahden kaupunginteatterin viimeinen suursatsaus näyttävään musikaaliin.

Lahden Kaupunginteatteri: Chicago. Musiikki: John Kander, teksti; Fred Ebb ja Bob Fosse, laulujen sanat; Fred Ebb, suomennos; Jukka Virtanen, ohjaus; Miika Muranen, koreografia; Petri Kauppinen, kapellimestari ja musiikin sovitus; Antti Vauramo, lavastus; Minna Välimäki, pukusuunnittelu; Jaana Kurttila, valosuunnittelu; Jouni Nykopp, äänisuunnittelu; Kai Poutanen.

Rooleissa Hiski Grönstrand, Laura Huhtamaa, Tapani Kalliomäki, Kai Kokko, Ilona Pukkila (vier.), Mikko Pörhölä, Maiju Saarinen, Elsa Saisio, Hanna Vahtikari, Lumikki Väinämö. Lisäksi Linda Hämäläinen, Panu Kangas, Noora Koivumies, Anni-Maija Koskinen, Peter Nyberg, Aino Paranko, Konsta Reuter, Markus Saari ja Elina Varjomäki Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjalta sekä Eleonoora Martikainen ja Anna Pukkila (vier.).

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Viimeisen rukouksen kansi lupaa hyytävämpää menoa kuin sisältö antaa.

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

Patrizio Lainà palaa SAK:hon, jossa työskenteli viime vuosikymmenellä ekonomistina.

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

Kymmenesosalla taksiyrityksistä on korkea riski harmaaseen talouteen.

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

Presidentit Alexander Stubb ja Donald Trump sinetöivät jäänmurtajasopimuksen allekirjoituksillaan.

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 
05

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025

Voimasuhteet järkkyvät europarlamentissa: kokoomuksen ryhmä kiristi uhkaamalla liittoutua äärioikeiston kanssa

09.10.2025

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

09.10.2025

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

09.10.2025

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

09.10.2025

Kertakäyttö- ja krääsätalous on yksinkertaisesti lopetettava, Mai Kivelä sanoo

08.10.2025

Oulaskankaan yöpäivystys on pidettävä auki, vaatii oululaisedustaja Hanna Sarkkinen

08.10.2025

Kysely: Puolet sosiaalialan ammattilaisista kohtaa väkivaltaa työssään

08.10.2025

Oulaskangas-kansalaisaloite tänään eduskunnassa – Meriluoto: perussuomalaiset sanelevat lähipalveluja Helsingistä

08.10.2025

Meppi Kyllösen ”työvoitto” säästi Suomelle miljoonia – EU-byrokratia ei rantaudu Saimaalle

08.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään