KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kyllä äiti niin mielensä pahoittaa Valokuvavarkaissa

Unto-sedän hahmo nukkena on toimiva, ja kohtaus Anelman (Teija Auvinen)  kanssa herkkä ja kaunis.

Unto-sedän hahmo nukkena on toimiva, ja kohtaus Anelman (Teija Auvinen) kanssa herkkä ja kaunis. Kuva: Teppo Järvinen

Katkeruus on suloista Orvokki Aution naurut kirvoittavassa tragikoomisessa perhedraamassa.

Siskotuulikki Toijonen
23.1.2015 16.38

Olemme saaneet herkutella viime aikoina perisuomalaisella kateudella, kaunalla ja katkeruudella Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajan mustanpuhuvien, lempeän satiiristen tarinoiden kautta niin elokuvissa kuin teattereissakin. Nyt saimme Mielensäpahoittajalle naispuolisen vastineen Orvokki Aution romaanista Valokuvavarkaat dramatisoidussa näytelmässä Tampereen Työväen Teatterissa.

Siinä elämän kohtaloihinsa ja varsinkin nuorimpaan, kuvataiteilijan uran valinneeseen tyttäreensä Anelmaan (Teija Auvinen) katkeroitunut pohjanmaalainen opettajatar Siviä Luhta (Eeva-Riitta Salo) tuo katkeruutensa esiin lähes päivittäisissä puheluissa tyttärilleen. Aina kryptiseen loppukohtaukseen saakka hänen tavatessa kuopuksensa. Kyllä hän niin mielensä pahoittaa lähes kaikista Anelman toimista.

Katkeruus on oivallinen tapa siirtää itsensä oman elämänsä tapahtumien ulkopuoliseksi tarkkailijaksi. Peittelemällä kaunansa ja kateutensa katkeruuteen voi todistella kohtalokkaasti omaa viattomuuttaan. Sitä, miten elämä on jättänyt toteuttamatta omat vilpittömän puhtaat ja pyyteettömät tavoitteet ja toiveet. Näin juuri on käynyt miehensä ja poikansa menettäneelle Eeva-Riitta Salon esittämän Siviä Luhdalle.

Esityksen hykerryttävimmän roolin tarjoavan Siviän katkeruus kumpuaa selvittämättömistä menneisyyden traumoista ja siitä, ettei hän ja hänen perheensä kykene toiveistaan huolimatta olemaan muita parempi.

Perhekiusattu taiteilijarukka

Vanhempiensa ja sukunsa menneisyyden salaisuuksien traumaattisessa sekamelskassa Valokuvavarkaiden päähenkilö kuvataiteilija Anelma Luhta yrittää luovia ja keskittyä naivistisen taiteen tekemiseen. Hänen vanhempi sisarensa Ansa Ranta (Jaana Oravisto) on ollut äidin lemmikki ja toiveiden täyttymys, kunnes onneton menee ja eroaa miehestään. Mutta, senkin, kuten kaikki asiat, äiti saa solutettua Anelman syyksi. Näyttihän Anelma siskolleen esimerkkiä erotessaan jo paljon aiemmin.

Kuvataiteilija-siskorukka, joka on äidin ja siskon halveksimassa ammatissa, ja on vielä pulskan puoleinenkin, on heidän juonittelujensa ja halveksunnan keskipisteessä kantaen syntipukin raskasta taakkaa. Anelma on perhekiusattu, mutta hänen taiteentutkija miesystävänsä, harvasanainen, mutta rakastava ja kannustava Juhani Joki, mainio (Auvo Vihro) rohkaisee ja kannustaa Anelmaa selvittämään ja avaamaan menneisyyden umpisolmut. Juhani rohkaisee Anelmaa ottamaan poveltaan tuon mustan kyyn taiteensa lähtökohdaksi.

Roolihenkilöiden suhteen Valkokuvavarkaat on mielenkiintoinen näytelmä. Kumpi on todellinen päähenkilö, Anelma vai hänen äitinsä? Onko äiti kateellinen Anelmalle kenties siksi, että hän on kätkenyt omat taiteelliset intohimonsa, joita hänellä selvästikin on.

Pekka Tarkka on todennut Kurikassa maanviljelijän ja ompelijan tyttäreksi 1941 syntyneen Orvokki Aution teksteistä, että Autio kuvaa terävästi pohjanmaalaista elämäntapaa, jossa sokea kuuliaisuus korvaa rakkauden, ja jossa siivot tavat kääntyvät hulluutta ja tuhoa tuottavaksi sosiaaliseksi kontrolliksi. Kerronnan valtteja ovat hellä iva ja lakoninen huvittuneisuus. Juuri näin asiat ovat Valokuvavarkaissakin.

Äideistä katkerin

Eeva-Riitta Salon tehtävänä esityksessä on istua puhelinpöydän ääressä, maisemataulun katveessa ja räksyttää Anelmalle. Teksti on riemastuttava, ja Salon pohjanmaanmurre ja ilmaisu kaikkinensa niin uskottavaa. Katsomossa tulee tunne, että ei siinä luuri korvassa mikään näyttelijä istu tytärtään soimaamassa, vaan sellaanen kipakka, hienosteluunkin ja eritoten siveyteen ja kunniallisuuteen pyrkivä äkäinen pohjalaisakka, että alta pois.

Hyvän, vähäeleisen, mutta puhuttelevan roolityön tekee myös Teija Auvinen taiteilijana, hyljeksittynä tyttärenä ja sisarena. Rakkautta ja hyväksyntää hän sai lapsena ja nuorena sedältään, joka ropsautti perintöjäkin kummitytölleen.

Jaana Oravisto Ansa-siskona tekee toki komean känniläisen roolin arroganttina opettajasiskona, mutta sisarusten tapaamiskohtaus on aivan liian pitkä suhteessa siihen, mitä sillä yritetään valaista. Miksi ihmeessä näitä kännikohtauksia pitää nykyään ängetä esityksiin? Onko se nyt sittenkään niin hauskaa katsoa moista kohellusta? Onneksi kännäämisen lisäksi Oravisto näyttää loppukohtauksessa toisetkin kasvonsa, mielistelijänä ja moralistina, vakuuttavasti näyttääkin.

Ja voi, miten mainion pienen roolin tekee punkkariteini, taiteilijan urasta haaveileva, Ansan tytär Tuire (Henrika Nieminen). Hän on saanut tarpeekseen äitinsä kutemisesta uuden miesystävänsä kanssa ja hakeutuu Anelma-tätinsä turviin.

Nuket tunteiden tulkkina

Tiina Puumalaisen herkkävireisen ohjauksen hieno, hyvin toimiva oivallus on erilaisten nukkien käyttäminen menneisyyden henkilöiden, muistojen ja tunteiden tulkkeina. Erityisen vaikuttava on sodasta palanneen, hankeen humalaisena paleltuneen johtajaopettaja-isän ilmestyminen Anelman taulukankaalle ja eteneminen horisonttiin. Tai hän iloisena haitarinsoittajanukkena. Myös sedän hahmo nukkena on toimiva, ja kohtaus Anelman kanssa herkkä ja kaunis. Muutoinkin taiteenfilosofiaankin nojaava ohjaus pitkine pysähtyneine kohtauksineen ja kaikkinensa antaa tilaa perinteiselle, taiteelliselle, kiireettömälle ja syvälliselle näyttelijäntyölle. Esitys luottaa hyvällä tavalla tekstiin, joka ei kaipaa pakkovideoita eikä kouhotusta tuekseen.

Eritysmaininnan ansaitsee Juha Haapasalon loihtima upea, herkkä jos kohta rajukin valaistus. Haapasalon rytmitaju ja estetiikka valosuunnittelijana on kansainvälistä tasoa.

Tampereen Teatteri. Valokuvavarkaat. Kirjailija Orvokki Autio. Dramatisointi ja ohjaus Tiina Puumalainen.
Lavastus- ja pukusuunnittelu Teppo Järvinen. Nuket / suunnittelu Tiina Puumalainen. Valosuunnittelu Juha Haapasalo. Äänisuunnittelu Kyösti Kallio.
Rooleissa: Teija Auvinen, Eeva-Riita Salo, Jaana Oravisto, Auvo Vihro, Henrika Nieminen.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Hans ja Venla tutkii -sarjan kolmas osa Järjestely on sen heikoin.

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

Kaksi elefanttia ylittää virtaa Malai Mahadeshwara kukkuloiden suojelualueella Keralan osavaltiossa. Kiitos lukuisten suojeluhankkeiden Intian elefanttien populaatio on kasvussa.

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

Ribeirãon kaupunginosan yhteisöpuutarha Brasilian Santa Catarinan osavaltion pääkaupungissa Florianopolisissa. Kaupungissa on yli 150 samantapaista yhteisöpuutarhaa, joiden komposteihin kaupunkilaisten eloperäiset jätteet päätyvät.

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

Pienkalastus on tärkeä elinkeino ja kalat merkittävä proteiininlähde. Ihmiset odottavat kalastajien paluuta Intian valtamereltä Keniassa Gasin rannalla.

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025

Voimasuhteet järkkyvät europarlamentissa: kokoomuksen ryhmä kiristi uhkaamalla liittoutua äärioikeiston kanssa

09.10.2025

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

09.10.2025

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

09.10.2025

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään