KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Taide on tragediaa

Seppo Pääkkönen (vas.)  ja Olavi Uusivirta ovat intensiivisiä näyttelijöitä.

Seppo Pääkkönen (vas.) ja Olavi Uusivirta ovat intensiivisiä näyttelijöitä.

Anni-Helena Leppälä
10.3.2015 11.30

Kansallisteatterin Omapohjassa Suomen kantaesityksen saanut Mark Rothkon (1903–1970) elämästä kertova Red on symboliikkaa ja tragediaa pursuava taideteos.

John Loganin kirjoittamassa näytelmässä on vahva teksti, jossa hiljaisuudellakin on ääni. Red ei ole kertomus ainoastaan Mark Rothkon elämästä tai kamppailusta itsensä ja taiteensa kanssa. Se on tutkielma taiteen syvimmästä olemuksesta, vanhenemisesta ja maailman muuttumisesta. Red kääriytyy Friedrich Nietzschen Tragedian synnyn ympärille. Siinä sivussa se tarjoaa kulttuurihistorian luennon, muuttumatta silti tomuiseksi tai vaikeaselkoiseksi.

Tragedia kulkee punaisena lankana läpi koko näytelmän. Red on täynnä luopumisen tuskaa, elämisen tuskaa ja kuolemisen tuskaa. Punaista ja mustaa. Teoksen vahva symboliikka syntyy näkyvillä olevista liikkeistä. Jokaisella tuolin siirtämisellä ja siveltimen vedolla on merkitys, joiden kokonaisuuden tajuaa vasta esityksen jälkeen.

Red on täynnä luopumisen tuskaa, elämisen tuskaa ja kuolemisen tuskaa.

Red sijoittuu 1950 ja 1960 -lukujen taitteeseen, kun Rothko on solminut sopimuksen Seagram Buildingin seinämaalauksista. Samalla se ajoittuu myös siihen ajanjaksoon, jolloin poptaide murtautuu pinnalle.

Nuori taiteilija, Ken,(Olavi Uusivirta) palkataan vanhenevan ja tunnustusta saaneen Rothkon (Seppo Pääkkönen) assistentiksi. Ken pingottaa kankaat ja pohjustaa työt, kuuntelee Rothkon ajatuksia ja yrittää samalla oppia vanhemmalta taiteilijalta jotain.

Isänmurha on läsnä koko näytelmän ajan kaikissa muodoissaan. Rothko kertoo mahtipontisesti Kenille oman sukupolvensa kapinasta kubismia ja Picasson kaltaisia taiteilijoita vastaan. Myöhemmin poptaiteilijoiden tehdessä samaa Rothkon sukupolvelle ei taiteilijan ymmärrys ole riittää. Konkreettisemman murha näyttämölle tuodaan Kenin vanavedessä, samalla luodaan punaiselle värille tukuittain lisää merkityksiä.

Kenin ja Rothkon välinen suhde on osittain vuoropuhelua vanhan ja nuoren taiteilijan välillä, hetkittäin kuitenkin kuulostaa siltä kuin Rothko puhuisi nuoremmalle minälleen.

Red on näytelmä, jolle pitää antaa aikaa. Se pakottaa yleisönsä pysähtymään, istumaan, katsomaan ja kokemaan kaikki ne tunteet, joita näyttämöllä koetaan. Jos pysähtymisen kykyä ei löydy, koko näytelmä katoaa.

Seppo Pääkkönen ja Olavi Uusivirta ovat molemmat intensiivisiä näyttelijöitä. Pääkkönen vyöryttää vanhenevan taiteilijan tuskan yleisön yli niin voimallisesti, että se naulitsee katsojan paikoilleen. Uusivirta hyökyy vuorotellen nuoruuden pidättelemätöntä, jopa riehakasta intoa ja elämässään suuren tragedian kärsineen ihmisen tuskaa.

Juhana von Baghin ohjaus on vahvaa, näytelmän intensiteetti ei pääse laskemaan kertaakaan koko esityksen aikana.

Katri Renton lavastus on minimalistista ja kuvaamalleen ajalle uskollista. Se piirtää katsojan eteen ateljeen, jossa oikeasti tehdään töitä.

Red on näytelmä, jossa juuri valolla on suuri rooli. Ina Niemelän valosuunnittelu loihtii esiin niin raadollisen todellisuuden kuin taiteen kaipaaman pehmeän hämäränkin.

Ja lopulta, onko maalaus vain maalaus?

Kansallisteatteri: Omapohja. John Logan: Red. Suomennos: Aleksi Milonoff. Ohjaus: Juhana von Bagh. Lavastus ja puvut: Katri Rentto. Valosuunnittelu: Ina Niemelä. Äänisuunnittelu: Iiro Iljama.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään