KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Taide on tragediaa

Seppo Pääkkönen (vas.)  ja Olavi Uusivirta ovat intensiivisiä näyttelijöitä.

Seppo Pääkkönen (vas.) ja Olavi Uusivirta ovat intensiivisiä näyttelijöitä.

Anni-Helena Leppälä
10.3.2015 11.30

Kansallisteatterin Omapohjassa Suomen kantaesityksen saanut Mark Rothkon (1903–1970) elämästä kertova Red on symboliikkaa ja tragediaa pursuava taideteos.

John Loganin kirjoittamassa näytelmässä on vahva teksti, jossa hiljaisuudellakin on ääni. Red ei ole kertomus ainoastaan Mark Rothkon elämästä tai kamppailusta itsensä ja taiteensa kanssa. Se on tutkielma taiteen syvimmästä olemuksesta, vanhenemisesta ja maailman muuttumisesta. Red kääriytyy Friedrich Nietzschen Tragedian synnyn ympärille. Siinä sivussa se tarjoaa kulttuurihistorian luennon, muuttumatta silti tomuiseksi tai vaikeaselkoiseksi.

Tragedia kulkee punaisena lankana läpi koko näytelmän. Red on täynnä luopumisen tuskaa, elämisen tuskaa ja kuolemisen tuskaa. Punaista ja mustaa. Teoksen vahva symboliikka syntyy näkyvillä olevista liikkeistä. Jokaisella tuolin siirtämisellä ja siveltimen vedolla on merkitys, joiden kokonaisuuden tajuaa vasta esityksen jälkeen.

Red on täynnä luopumisen tuskaa, elämisen tuskaa ja kuolemisen tuskaa.

Red sijoittuu 1950 ja 1960 -lukujen taitteeseen, kun Rothko on solminut sopimuksen Seagram Buildingin seinämaalauksista. Samalla se ajoittuu myös siihen ajanjaksoon, jolloin poptaide murtautuu pinnalle.

Nuori taiteilija, Ken,(Olavi Uusivirta) palkataan vanhenevan ja tunnustusta saaneen Rothkon (Seppo Pääkkönen) assistentiksi. Ken pingottaa kankaat ja pohjustaa työt, kuuntelee Rothkon ajatuksia ja yrittää samalla oppia vanhemmalta taiteilijalta jotain.

Isänmurha on läsnä koko näytelmän ajan kaikissa muodoissaan. Rothko kertoo mahtipontisesti Kenille oman sukupolvensa kapinasta kubismia ja Picasson kaltaisia taiteilijoita vastaan. Myöhemmin poptaiteilijoiden tehdessä samaa Rothkon sukupolvelle ei taiteilijan ymmärrys ole riittää. Konkreettisemman murha näyttämölle tuodaan Kenin vanavedessä, samalla luodaan punaiselle värille tukuittain lisää merkityksiä.

Kenin ja Rothkon välinen suhde on osittain vuoropuhelua vanhan ja nuoren taiteilijan välillä, hetkittäin kuitenkin kuulostaa siltä kuin Rothko puhuisi nuoremmalle minälleen.

Red on näytelmä, jolle pitää antaa aikaa. Se pakottaa yleisönsä pysähtymään, istumaan, katsomaan ja kokemaan kaikki ne tunteet, joita näyttämöllä koetaan. Jos pysähtymisen kykyä ei löydy, koko näytelmä katoaa.

Seppo Pääkkönen ja Olavi Uusivirta ovat molemmat intensiivisiä näyttelijöitä. Pääkkönen vyöryttää vanhenevan taiteilijan tuskan yleisön yli niin voimallisesti, että se naulitsee katsojan paikoilleen. Uusivirta hyökyy vuorotellen nuoruuden pidättelemätöntä, jopa riehakasta intoa ja elämässään suuren tragedian kärsineen ihmisen tuskaa.

Juhana von Baghin ohjaus on vahvaa, näytelmän intensiteetti ei pääse laskemaan kertaakaan koko esityksen aikana.

Katri Renton lavastus on minimalistista ja kuvaamalleen ajalle uskollista. Se piirtää katsojan eteen ateljeen, jossa oikeasti tehdään töitä.

Red on näytelmä, jossa juuri valolla on suuri rooli. Ina Niemelän valosuunnittelu loihtii esiin niin raadollisen todellisuuden kuin taiteen kaipaaman pehmeän hämäränkin.

Ja lopulta, onko maalaus vain maalaus?

Kansallisteatteri: Omapohja. John Logan: Red. Suomennos: Aleksi Milonoff. Ohjaus: Juhana von Bagh. Lavastus ja puvut: Katri Rentto. Valosuunnittelu: Ina Niemelä. Äänisuunnittelu: Iiro Iljama.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Mai Kivelä.

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

Puvun suunnittelijan Riikka Ikäheimon mukaan Mai Kivelän puku on valmistettu Pariisista tuodusta, hienostuneesta pitsistä, jonka kultaiset sävyt symboloivat voimaa, toivoa ja tyylikkyyttä. Kristallit tuovat esiin kantajansa rohkeuden ja aitouden.

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

Europarlamentti hyväksyi yritysvastuun heikennykset 12. marraskuuta. Ensi viikolla asiasta on tarkoitus sopia parlamentin ja jäsenmaiden kesken. Suomen hallitus on valmis heikennyksiin.

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

Otto Bruun.

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Toimeentulotuen leikkaus eteni perustuslakivaliokunnassa, Yrttiaholta eriävä mielipide

 
02

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
05

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025

Turkistarhaus on kohta historiaa, myös Suomen on herättävä tähän todellisuuteen, Honkasalo patistaa

03.12.2025

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

03.12.2025

Oppivelvollisuusuudistus vähensi nuorten syrjäytymistä

03.12.2025

Puolakin kieltää turkistarhauksen, kohta jäljellä ovat enää Suomi ja Kreikka

02.12.2025

Työttömyys, konkurssit, talouden nollakasvu ainoana OECD-maana – Suomi elää ikuista marraskuuta

02.12.2025

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

02.12.2025

Suomi ei ohittanut Espanjaa työttömyyden eurotilastossa

02.12.2025

Hallitus tuo lisää tarveharkintaa työttömyysturvaan, yleistukea voi joutua odottamaan 21 viikkoa

02.12.2025

”Tässä kirjassa ei ole yhtään lausetta, jota kirjoittaessa en olisi miettinyt kuolemaa” – Petra Rautiaisen sotaromaanin ytimessä on synnyttävä nainen

02.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään