KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Taide on tragediaa

Seppo Pääkkönen (vas.)  ja Olavi Uusivirta ovat intensiivisiä näyttelijöitä.

Seppo Pääkkönen (vas.) ja Olavi Uusivirta ovat intensiivisiä näyttelijöitä.

Anni-Helena Leppälä
10.3.2015 11.30

Kansallisteatterin Omapohjassa Suomen kantaesityksen saanut Mark Rothkon (1903–1970) elämästä kertova Red on symboliikkaa ja tragediaa pursuava taideteos.

John Loganin kirjoittamassa näytelmässä on vahva teksti, jossa hiljaisuudellakin on ääni. Red ei ole kertomus ainoastaan Mark Rothkon elämästä tai kamppailusta itsensä ja taiteensa kanssa. Se on tutkielma taiteen syvimmästä olemuksesta, vanhenemisesta ja maailman muuttumisesta. Red kääriytyy Friedrich Nietzschen Tragedian synnyn ympärille. Siinä sivussa se tarjoaa kulttuurihistorian luennon, muuttumatta silti tomuiseksi tai vaikeaselkoiseksi.

Tragedia kulkee punaisena lankana läpi koko näytelmän. Red on täynnä luopumisen tuskaa, elämisen tuskaa ja kuolemisen tuskaa. Punaista ja mustaa. Teoksen vahva symboliikka syntyy näkyvillä olevista liikkeistä. Jokaisella tuolin siirtämisellä ja siveltimen vedolla on merkitys, joiden kokonaisuuden tajuaa vasta esityksen jälkeen.

Red on täynnä luopumisen tuskaa, elämisen tuskaa ja kuolemisen tuskaa.

Red sijoittuu 1950 ja 1960 -lukujen taitteeseen, kun Rothko on solminut sopimuksen Seagram Buildingin seinämaalauksista. Samalla se ajoittuu myös siihen ajanjaksoon, jolloin poptaide murtautuu pinnalle.

Nuori taiteilija, Ken,(Olavi Uusivirta) palkataan vanhenevan ja tunnustusta saaneen Rothkon (Seppo Pääkkönen) assistentiksi. Ken pingottaa kankaat ja pohjustaa työt, kuuntelee Rothkon ajatuksia ja yrittää samalla oppia vanhemmalta taiteilijalta jotain.

Isänmurha on läsnä koko näytelmän ajan kaikissa muodoissaan. Rothko kertoo mahtipontisesti Kenille oman sukupolvensa kapinasta kubismia ja Picasson kaltaisia taiteilijoita vastaan. Myöhemmin poptaiteilijoiden tehdessä samaa Rothkon sukupolvelle ei taiteilijan ymmärrys ole riittää. Konkreettisemman murha näyttämölle tuodaan Kenin vanavedessä, samalla luodaan punaiselle värille tukuittain lisää merkityksiä.

Kenin ja Rothkon välinen suhde on osittain vuoropuhelua vanhan ja nuoren taiteilijan välillä, hetkittäin kuitenkin kuulostaa siltä kuin Rothko puhuisi nuoremmalle minälleen.

Red on näytelmä, jolle pitää antaa aikaa. Se pakottaa yleisönsä pysähtymään, istumaan, katsomaan ja kokemaan kaikki ne tunteet, joita näyttämöllä koetaan. Jos pysähtymisen kykyä ei löydy, koko näytelmä katoaa.

Seppo Pääkkönen ja Olavi Uusivirta ovat molemmat intensiivisiä näyttelijöitä. Pääkkönen vyöryttää vanhenevan taiteilijan tuskan yleisön yli niin voimallisesti, että se naulitsee katsojan paikoilleen. Uusivirta hyökyy vuorotellen nuoruuden pidättelemätöntä, jopa riehakasta intoa ja elämässään suuren tragedian kärsineen ihmisen tuskaa.

Juhana von Baghin ohjaus on vahvaa, näytelmän intensiteetti ei pääse laskemaan kertaakaan koko esityksen aikana.

Katri Renton lavastus on minimalistista ja kuvaamalleen ajalle uskollista. Se piirtää katsojan eteen ateljeen, jossa oikeasti tehdään töitä.

Red on näytelmä, jossa juuri valolla on suuri rooli. Ina Niemelän valosuunnittelu loihtii esiin niin raadollisen todellisuuden kuin taiteen kaipaaman pehmeän hämäränkin.

Ja lopulta, onko maalaus vain maalaus?

Kansallisteatteri: Omapohja. John Logan: Red. Suomennos: Aleksi Milonoff. Ohjaus: Juhana von Bagh. Lavastus ja puvut: Katri Rentto. Valosuunnittelu: Ina Niemelä. Äänisuunnittelu: Iiro Iljama.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

Minja Koskela.

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

12.10.2025

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

12.10.2025

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään