KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Pääkirjoitus

Yhtiöittämiset kasvattavat poliittista turbulenssia hallituksessa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner  aikoo yhtiöittää liikenneväylät ja niiden ylläpidon valtion omistamaan yhtiöön. Kuvassa liikennettä Kuopiossa 5-tiellä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner aikoo yhtiöittää liikenneväylät ja niiden ylläpidon valtion omistamaan yhtiöön. Kuvassa liikennettä Kuopiossa 5-tiellä. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Kansan Uutiset
22.4.2016 12.11

Meno Hallituksessa on kovaa. Ensin yhtiöittämislistalle joutuivat sote-palvelut. Tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) julisti liikennekaaren sanomaa. Tämän seurauksena veronmaksajien vuosikymmenten kuluessa maksama väyläomaisuus siirtyy – vielä tässä vaiheessa – valtion omistamaan yhtiöön vuonna 2018.

Päätökset osoittavat, että äänestämisellä on väliä. Hallitus päättää kansalaisten antaman legitimiteetin suojassa rajusta kansallisomaisuuden uusjaosta. Sotepalvelut ja väylät yhtiöitetään. Miten kauan nämä yhtiöt pysyvät yhteiskunnallisessa omistuksessa?

Väyläyhtiön perustamisen yksi julki lausuttu peruste on rahoituslähteiden avautuminen Euroopan investointipankin, Pohjoismaisen investointipankin ja kotimaisten eläkeyhtiöiden suuntaan. Liikenneinvestoinnit irrotetaan valtion budjetista ja samalla myös demokraattisesta päätöksenteosta. Enää ei raami- eikä budjettiriihessä taistella liikenneinvestointien määrärahoista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kiirehti jo rauhoittelemaan hallituksen sisäistä kiehuntaa. Jatkonäytös on syksyn budjettiriihessä.

Perussuomalaiset ovat keskittyneet taksien – äänestäjäkuntansa – etujen ajamiseen. Kaikille perussuomalaisille ei liene myönteistä myöskään väylänpidon yhtiöittäminen. Keskustankin kentällä syntyy äläkkä, kun maakuntien ja syrjäseutujen keskustalaiset heräävät.

Europarlamentaarikko, entinen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) nostaa huolen aiheeksi liikennekaarihankkeen vaikutukset haja-asutusalueille ja siellä asuville ihmisille sekä maa- ja metsätalouden kannalta tärkeisiin kuljetusreitteihin.

Sekä sote- että liikenneväylien yhtiöittäminen kaventavat rajusti demokratiaa ja julkista sektoria. Yhtiössä valta on yhtiön hallituksella ja toimivalla johdolla. Valtionyhtiöiden omistajaohjaus mahdollisesti perustettavassa liikenneverkkoyhtiössä jää ohueksi nykymallilla.

Hallituksen tavoite on julkisen sektorin leikkaaminen ja markkinaehtoisuuden lisääminen. Ideologinen tavoite ajaa hallitusta nopeisiin ratkaisuihin, sillä äänestäjät saattavat kääntää peukalonsa markkinaehtoisuutta vastaan. Tyytymättömyys kasvaa myös hallituspuolueiden sisällä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomi ei ole eurooppalaisessa tarkastelussa suuri poikkeus – virta vie oikealle tai äärioikealle melkeinpä kaikkialla

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Petteri Orpo kokoomuksen puoluehallituksen kokouksessa huhtikuussa.

Petteri Orpo tuli ja muutti Suomen – Muutoksen suunnasta voi olla monta mieltä, sen merkityksestä ei

Uusimmat

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään