KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Taju – eheä matka rikkinäisen pään sisään

Iida Kuningas esittää Taju Sallista ja Santeri Kinnunen nähdään Tyko Sallisena.

Iida Kuningas esittää Taju Sallista ja Santeri Kinnunen nähdään Tyko Sallisena. Kuva: Stefan Bremer

Helsingin kaupunginteatterin Taju kuvaa perhehelvettiä, rakkauden metsästämistä ja mielen pirstaloitumista.

Sirpa Puhakka
14.11.2016 13.31

Taju kertoo suomalaisen taiteilijan Tyko Sallisen tyttärestä Taju Sallisesta.

Liisa Urpelaisen kirjoittama ja Laura Jäntin ohjaama esitys kertoo yhtä hyvin kenestä tahansa lahjakkaasta taiteilijasta tai ihmisestä, jonka mieli särkyy.

Se on myös tarina sukupolvelta toiselle siirtyvästä vaikeudesta elää perheessä ihmisiksi.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tajun elämää voi katsoa myös äitinsä hylkäämäksi tulleen lapsen kokemusten kautta.

Sortavalassa vuonna 1912 syntyneen Taju Sallisen – suosittuna ja arvostettuna kirjailijana 1930 – 40 tunnetun Irja Sallan – elämä päättyi 1966 Nikkilän mielisairaalassa.

Hän kirjoitti siellä viimeisen teoksensa Isä ja minä Tyko Sallisen kuoltua vuonna 1955.

Taju, isänsä piinaama tytär

Tyko Sallinen riisti Tajulta äidin vanhempien erottua, vaikka oikeus määräsi Tajun äidilleen. Sortavalassa syntyneellä, lahjakkaaksi luonnehditulla äidillä Helmi Vartiaisella ei ollut voimaa raatelevan avioliiton jälkeen vastustaa entistä aviomiestään.

Aviomiehellä olivat omat traumansa: kotona hakattu lapsuus, lahjakkuus, joka ei tahtonut mahtua sovinnaisuuden puitteisiin ja autoritaarinen, äkkipikainen luonne.

Tyko Sallinen oli vienyt jo ensimmäisen tyttären ottolapseksi Tanskaan äidin tietämättä. Ensimmäisinä vuosinaan Taju näki isänsä nöyryyttävän äitiään.

Näihin muistoihin hän palasi myöhemmin. Ursula Salo eläytyy loistavasti ja koskettavasti Tajun maailmaan muutaman vuoden ikäisestä aina Nikkilän mielisairaalassa vietettyihin viimeisiin vuosiin.

Lapsuuden muistot raastavat Tajua läpi tämän elämän. Urpelainen haluaa kertoa siitä, mitä ”emme tiedä. Se (näytelmä) on yritys päästä toisen ihmisen nahkoihin”.

Tämä tekeekin esityksestä enemmän kuin Tajun tarinan. Tarina on fiktiivinen, vaikka sillä onkin yhtymäkohtia todellisuuteen.

Taju, äitinsä pakosta hylkäämä tytär

Yhtä hyvin Tajun elämää voi katsoa äitinsä hylkäämäksi tulleen lapsen kokemusten kautta. Tajulle tämä jätti ikuisen ikävän.

Äidin – Iida Kuningas – kaipaus oli Tajulle todellista. Se purkautuu vuosikymmenten jälkeenkin, kun hänen mielensä järkkyy toisen maailmansodan kauhuissa Saksassa. Hän huutaa äitiään, hän huutaa isäänsä.

Kumpikaan ei kykene auttamaan häntä: äiti on kuollut jo vuosia aikaisemmin epämääräisissä olosuhteissa ja isä työntänyt hänet pois taitelijaelämästään lestadiolaisten sukulaistensa luo Helsinkiin.

Äiti edusti Tajulle hyvyyttä, ja muisto hänestä oli eräänlainen talismaani. Isä veti syvemmälle, lietsoi heikkoa itsetuntoa ja veti kotia tuhoon vielä haudankin takaa.

Ikuinen rakkauden ja läheisyyden kaipuu

Taju Sallisen ihmissuhteet olivat rikkonaisia ja avioliitot lyhyitä ja epäonnistuneita. Kirjailijana hän onnistui paremmin. Häntä luettiin ja hän oli myös arvostelumenestys.

Tämä ei kuitenkaan pelastanut häntä. Näytelmässä keskeisessä osassa ovat hänen muistonsa matkalta sotivaan Saksaan, jonne hän lähti heinäkuussa 1943 ja palasi tammikuussa 1944.

Näistä kokemuksistaan hän kirjoitti kaksi matkapäiväkirjaa Rakkautta raunioilla (1944) ja Hävityksen keskellä (1947).

Matkansa jälkeen Taju Sallinen luhistui henkisesti ja ajautui hoitolaitoskierteeseen. Yhtä hyvin mielikuvat matkalta voivat olla totta tai mielen tuottamia outoine tyyppeineen, rakkauden etsimisineen ja maanisine kokemuksineen rakkaudesta sodan jaloissa.

Laura Jäntin ohjaama Taju on hieno katsojakokemus, riipaisevakin. Vuosikymmenten aikamatka Tajun lapsuudesta Nikkilän sairaalaan on eheä kokemus.

Eriaikaiset kokemukset limittyvät saumattomasti toisiinsa. Tässä iso ansio on Ursula Salolla, joka taipuu eri-ikäisen Tajun rooleihin.

Tyko Sallista, Tajun isää esittävä Santeri Kinnunen on juuri niin uskottavan vastenmielinen roolissaan kuin hänet on kuvattukin.

Tuskin koskaan voi enää katsoa Mirriä eli Tukaattityttöä pohtimatta Tykö Sallisen maalauksen mallin, Tajun äidin, kohtelua. Ei, vaikka tällä ei olisi todellisuuden kanssa tekemistä.

Ojasen musiikki johdattaa ajasta ja tilasta toiseen

Säveltäjän, jazzpianistin Eero Ojasen musiikki oli olennainen osa esitystä. Se ryydittää saksalaista kapakkamaisemaa ja elämää sodan jaloissa, mutta myös vahvisti näytelmän dramaturgiaa.

Ilman Ojasen musiikkia näytelmän siirtymät ajasta, tilasta ja mielen maisemasta toiseen olisivat jääneet vaillinaisiksi.

Hämmästyttävän pieni näyttelijäjoukko tekee ison esityksen. Kolmen päähenkilön lisäksi joukossa eri rooleja nähdään Rauno Ahonen ja Antti Lang.

Pakko kehua myös lavastusta: se on konstailematon, mutta yhdessä näyttelijöiden, musiikin, puvustuksen ja musiikin kanssa se luo toimivan ympäristön Tajun mielenmaiseman kuville.

Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatteri Pengerkadun näyttämö 10.11.2016
Liisa Urpelainen: Taju. Ohjaus: Laura Jäntti. Lavastus: Antti Mattila
Puvut: Sari Salmela. Sävellys, sovitukset: Eero Ojanen. Valosuunnittelu: William Iles

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

Juho Eerolan kuva on levinnyt kiinalaiseen mediaan.

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

Yhä useampi suomalainen sinnittelee järjestöjen ruoka-avun varassa.

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna lähes 46¿000:lla.

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään