KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Taju – eheä matka rikkinäisen pään sisään

Iida Kuningas esittää Taju Sallista ja Santeri Kinnunen nähdään Tyko Sallisena.

Iida Kuningas esittää Taju Sallista ja Santeri Kinnunen nähdään Tyko Sallisena. Kuva: Stefan Bremer

Helsingin kaupunginteatterin Taju kuvaa perhehelvettiä, rakkauden metsästämistä ja mielen pirstaloitumista.

Sirpa Puhakka
14.11.2016 13.31

Taju kertoo suomalaisen taiteilijan Tyko Sallisen tyttärestä Taju Sallisesta.

Liisa Urpelaisen kirjoittama ja Laura Jäntin ohjaama esitys kertoo yhtä hyvin kenestä tahansa lahjakkaasta taiteilijasta tai ihmisestä, jonka mieli särkyy.

Se on myös tarina sukupolvelta toiselle siirtyvästä vaikeudesta elää perheessä ihmisiksi.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tajun elämää voi katsoa myös äitinsä hylkäämäksi tulleen lapsen kokemusten kautta.

Sortavalassa vuonna 1912 syntyneen Taju Sallisen – suosittuna ja arvostettuna kirjailijana 1930 – 40 tunnetun Irja Sallan – elämä päättyi 1966 Nikkilän mielisairaalassa.

Hän kirjoitti siellä viimeisen teoksensa Isä ja minä Tyko Sallisen kuoltua vuonna 1955.

Taju, isänsä piinaama tytär

Tyko Sallinen riisti Tajulta äidin vanhempien erottua, vaikka oikeus määräsi Tajun äidilleen. Sortavalassa syntyneellä, lahjakkaaksi luonnehditulla äidillä Helmi Vartiaisella ei ollut voimaa raatelevan avioliiton jälkeen vastustaa entistä aviomiestään.

Aviomiehellä olivat omat traumansa: kotona hakattu lapsuus, lahjakkuus, joka ei tahtonut mahtua sovinnaisuuden puitteisiin ja autoritaarinen, äkkipikainen luonne.

Tyko Sallinen oli vienyt jo ensimmäisen tyttären ottolapseksi Tanskaan äidin tietämättä. Ensimmäisinä vuosinaan Taju näki isänsä nöyryyttävän äitiään.

Näihin muistoihin hän palasi myöhemmin. Ursula Salo eläytyy loistavasti ja koskettavasti Tajun maailmaan muutaman vuoden ikäisestä aina Nikkilän mielisairaalassa vietettyihin viimeisiin vuosiin.

Lapsuuden muistot raastavat Tajua läpi tämän elämän. Urpelainen haluaa kertoa siitä, mitä ”emme tiedä. Se (näytelmä) on yritys päästä toisen ihmisen nahkoihin”.

Tämä tekeekin esityksestä enemmän kuin Tajun tarinan. Tarina on fiktiivinen, vaikka sillä onkin yhtymäkohtia todellisuuteen.

Taju, äitinsä pakosta hylkäämä tytär

Yhtä hyvin Tajun elämää voi katsoa äitinsä hylkäämäksi tulleen lapsen kokemusten kautta. Tajulle tämä jätti ikuisen ikävän.

Äidin – Iida Kuningas – kaipaus oli Tajulle todellista. Se purkautuu vuosikymmenten jälkeenkin, kun hänen mielensä järkkyy toisen maailmansodan kauhuissa Saksassa. Hän huutaa äitiään, hän huutaa isäänsä.

Kumpikaan ei kykene auttamaan häntä: äiti on kuollut jo vuosia aikaisemmin epämääräisissä olosuhteissa ja isä työntänyt hänet pois taitelijaelämästään lestadiolaisten sukulaistensa luo Helsinkiin.

Äiti edusti Tajulle hyvyyttä, ja muisto hänestä oli eräänlainen talismaani. Isä veti syvemmälle, lietsoi heikkoa itsetuntoa ja veti kotia tuhoon vielä haudankin takaa.

Ikuinen rakkauden ja läheisyyden kaipuu

Taju Sallisen ihmissuhteet olivat rikkonaisia ja avioliitot lyhyitä ja epäonnistuneita. Kirjailijana hän onnistui paremmin. Häntä luettiin ja hän oli myös arvostelumenestys.

Tämä ei kuitenkaan pelastanut häntä. Näytelmässä keskeisessä osassa ovat hänen muistonsa matkalta sotivaan Saksaan, jonne hän lähti heinäkuussa 1943 ja palasi tammikuussa 1944.

Näistä kokemuksistaan hän kirjoitti kaksi matkapäiväkirjaa Rakkautta raunioilla (1944) ja Hävityksen keskellä (1947).

Matkansa jälkeen Taju Sallinen luhistui henkisesti ja ajautui hoitolaitoskierteeseen. Yhtä hyvin mielikuvat matkalta voivat olla totta tai mielen tuottamia outoine tyyppeineen, rakkauden etsimisineen ja maanisine kokemuksineen rakkaudesta sodan jaloissa.

Laura Jäntin ohjaama Taju on hieno katsojakokemus, riipaisevakin. Vuosikymmenten aikamatka Tajun lapsuudesta Nikkilän sairaalaan on eheä kokemus.

Eriaikaiset kokemukset limittyvät saumattomasti toisiinsa. Tässä iso ansio on Ursula Salolla, joka taipuu eri-ikäisen Tajun rooleihin.

Tyko Sallista, Tajun isää esittävä Santeri Kinnunen on juuri niin uskottavan vastenmielinen roolissaan kuin hänet on kuvattukin.

Tuskin koskaan voi enää katsoa Mirriä eli Tukaattityttöä pohtimatta Tykö Sallisen maalauksen mallin, Tajun äidin, kohtelua. Ei, vaikka tällä ei olisi todellisuuden kanssa tekemistä.

Ojasen musiikki johdattaa ajasta ja tilasta toiseen

Säveltäjän, jazzpianistin Eero Ojasen musiikki oli olennainen osa esitystä. Se ryydittää saksalaista kapakkamaisemaa ja elämää sodan jaloissa, mutta myös vahvisti näytelmän dramaturgiaa.

Ilman Ojasen musiikkia näytelmän siirtymät ajasta, tilasta ja mielen maisemasta toiseen olisivat jääneet vaillinaisiksi.

Hämmästyttävän pieni näyttelijäjoukko tekee ison esityksen. Kolmen päähenkilön lisäksi joukossa eri rooleja nähdään Rauno Ahonen ja Antti Lang.

Pakko kehua myös lavastusta: se on konstailematon, mutta yhdessä näyttelijöiden, musiikin, puvustuksen ja musiikin kanssa se luo toimivan ympäristön Tajun mielenmaiseman kuville.

Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatteri Pengerkadun näyttämö 10.11.2016
Liisa Urpelainen: Taju. Ohjaus: Laura Jäntti. Lavastus: Antti Mattila
Puvut: Sari Salmela. Sävellys, sovitukset: Eero Ojanen. Valosuunnittelu: William Iles

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Roman "Tino" Hibalovin esittämä klovni auttaa ja houkuttelee Gelsominaa (Ella Pyhältö) itsenäisemmille teille

Fellinin La Strada Helsingissä – Ihmisyyden ehdoilla, keskittyneesti

Päämiestä, Otso Kekkiä, näyttelee Tommi Rantamäki.

Teatteri katsoo Lahden ja työväen historiaan

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua.

Saatana saapui Moskovan kautta Tampereen Teatteriin

Lehman-trilogia Tampereen Työväen Teatterissa. Timo Torikka (edessä) esittää Hayam Lehmania. Vierellä Juha Sääski nuorimman veljen Mayerin roolissa.

Lehman-trilogia vie finanssikapitalismin ytimeen

Uusimmat

Aija Andersson menehtyi sunnuntaina.

Runoilija Aija Andersson on kuollut

JHL:n neuvotteluista vastanneet sopimusasiantuntijat ovat tyytyväisiä sopimuksen lopputulokseen.

Henkilökohtaisille avustajille uusi työehtosopimus voimaan

Tuomas Liusin uusimmassa dekkarissa kannattaa muistaa, että sanalla lahti on useampia merkityksiä suomen kielessä, eikä sioillakaan aina tarkoiteta eläimiä.

Härskin hauskaa menoa Tuomas Liusin liioittelevassa ekojännärissä Sikojen lahti

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kuuleeko hallitus? ”Noin 100 000 ihmistä tekee vastentahtoista osa-aikatyötä, koska kokopäiväistä työtä ei ole tarjolla”

 
02

Suomen Yrittäjistä väläytellään jo sunnuntailisistä luopumista – ”Kun mikään ei riitä”, vastaa vasemmiston Andersson

 
03

Kansanedustaja kysyy Purralta: Miksi 60 miljoonaa on pieni summa, kun se annetaan rikkaille, mutta vammaisten kohdalla puolet pienempi summa on pakko säästää?

 
04

Hyvinvointialueiden alijäämä jopa 1,2 miljardia: Keskeinen syy keikkalääkärit

 
05

Tutkimuslaitos varottaa hallitusta Suomen talouden suhdannekuopasta: ”Elvytykseksi saattaisi riittää se, että vähäksi aikaa lakattaisiin kaivamasta kuoppaa syvemmäksi”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen sosiaaliaktivistit vaativat miesten ja naisten todellista tasa-arvoa – ”Sukupuolten eriarvoisuus on Chilessä yhä avoin haava”

01.10.2023

Arabiemiraatit hankkimassa päästöoikeuksia Liberian sademetsistä

01.10.2023

Muutama kilometri erottaa äänestysaktiivisuuden ääripäät – ”Koulutuksen ja tulotason osalta moni helsinkiläinen naapurusto vastaa Lapin syrjäseutuja”

01.10.2023

Ugandan öljyhankkeet jakavat kansaa

30.09.2023

Ilkka Remeksen trilleri viihdyttää pitkästä aikaa

30.09.2023

Oopiumin viljely romahti Afganistanissa

30.09.2023

Nopea väestönkasvu on Egyptin siunaus ja kirous

30.09.2023

Poliittinen kulttuuri on nostalgian läpitunkemaa, ja se hyödyttää oikeistoa, sanoo tutkija Timo Miettinen

30.09.2023

Hyvinvointialueiden alijäämä jopa 1,2 miljardia: Keskeinen syy keikkalääkärit

29.09.2023
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään