KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Molièren Luulosairas sotemaisessa tienestivauhdissa

Miia Selin, Auvo Vihro ja Verneri Lilja Molièren Luulosairaassa.

Miia Selin, Auvo Vihro ja Verneri Lilja Molièren Luulosairaassa. Kuva: Tampereen Työväen Teatteri/Kari Sunnari

345 vuotta vanha näytelmä riemastuttaa Tampereen Työväen Teatterissa.

Siskotuulikki Toijonen
4.9.2017 15.22

Tampereen Työväen Teatterin Otso Kauton ohjaamassa, onnistuneessa tulkinnassa Molièren vuosisatainen satiiri iskee piikin medikalisaation persukseen irvaillen hyväntahtoisesti ihmisten hyväuskoisuudelle ja terveydenhoidon poppamiesten silmänkääntötempuille.

Jos kansalaiset vaatisivat poliitikoilta yhtä tarkkoja yhteiskunnan taudinmäärityksiä, mitä he vaativat omalääkäriltään omasta terveydentilastaan, asiat saattaisivat tasavallassamme olla tyystin toisella tolalla. Entä jos olisimme yhtä herkkiä reagoimaan valepolitiikkaa kohtaan kuin kauhistelemaan muutamaa valelääkäritapausta? Sekin saattaisi viedä merkittävästi myönteisiä asioita eteenpäin.

Näistäkin lähtökohdista lähdetään liikkeelle TTT:n uutuusnäytelmässä. Molièren Luulosairas on jo 345-vuotias, mutta yhä ajankohtainen – ehkä enemmän kuin koskaan. Teksti hersyy neulanpistoja sote-uudistuksen pakaroihin, kiitos Arto af Hällströmin tuoreen, aikamme ilmiöihinkin vihjailevan suomennoksen ja Kauton ajantasaisen rennon ohjauksen.

Näyttelijärekrytoinnit ovat kauttaaltaan erinomaiset ja Kauton ohjaus syväluotaavan onnistunut.

Päähenkilö Argan, pitelemättömän hersyvän ja satuttavan roolityön tekevä Auvo Vihro, kuvittelee sairastavansa kaikkia mahdollisia tauteja turvautuen päivittäin lääkärinsä ja apteekkarin apuun. Hän saa raivokohtauksia perheenjäsenten huomautellessa, ettei perheenisää oikeasti vaivaa mikään.

Arganin ”sairasvuoteen” taustalla hänen toinen vaimonsa, tyttärien äitipuoli Béline, uhkea ja katala Miia Selin, järjestelee asioita oman tulevaisuutensa näkökulmasta myönteiseen suuntaa salarakkaansa, notaari Bonnefoyn, mainion Verneri Liljan asiantuntevalla opastuksella.

Tytär Angélique, rooliinsa sopiva, mutta häiritsevästi ylinäyttelevä Heidi Kiviharju riutuu rakkaudesta salskeaa Cléantea, Janne Kallioniemeä kohtaan. Minäkin rakastan Kallioniemeä, tässäkin esityksessä. Tai ainakin hänen kokonaisvaltaista, älykästä ja sävykästä näyttelemistään.

Molièrekin nauraisi

Näytelmän dynamo, jokaisessa hetkessä läsnä oleva, rooliinsa joka solullaan uppoutunut, sympatiaa ja raivoa katsojassa aiheuttava, luulosairas Vihro Arganina haluaa kuitenkin naittaa tyttärensä juuri lääkäriksi valmistuneelle, hieman saamapuolelle jääneelle Tuomas Diafoirukselle, saadakseen perheeseen oman lääkärin.

Diafoiruksen poskettoman hauskan roolityön tekee Mika Honkanen saaden katsojat ulvomaan naurusta. Ja hänen isänsä, poikaansa tarmokkaasti naittava herra Diaforus, Verneri Lilja, vasta mainio onkin. Kautto on rakentanut heidän roolinsa ja puvustaja asut niin överiksi, että Molièrekin hihkuisi naurusta.

Topakka palvelustyttö Toinette, mainiosti touhottava, mitä parhain Teija Auvinen, puuttuu kuitenkin nokkelasti tapahtumien kulkuun yhdessä Arganin järkevän nuoremman Béralde-veljen, hyvin ja aina yhtä varmaotteisesti näyttelevän Tommi Raitalehdon kanssa.

Taustalla apteekkari Fleurant tarkkailee rahasaataviaan pitäen huolta, ettei Argan saa tietoonsa liikaa terveysvinkkejä. Arganin nuoremman, kehitysvammaisen tyttären, Maija Langin rooli tapahtumien kulussa jää hieman päälle liimatuksi, vaikka Lang roolinsa tyylipuhtaasti ja koskettavasti esittääkin. Mitä lisäarvoa Kautto hänen kauttaan haluaa esitykseen tuoda ei oikein avautunut, mutta kiinnostava lisä tämäkin luulosairautta ja sairautta pohtivassa esityksessä.

Paras valhe eniten totta

Kuten Moliéren näytelmissä asiaan kuuluu, vauhtia ja käänteitä riittää. Luulosairas on maailman esitetyimpiä näytelmiä, mutta kulumavikoja siitä on vaikea löytää. Se sopii kuin nappi silmään ylimainostettuun totuuden jälkeiseen aikaamme.

Totuutta osattiin vältellä jo 345 vuotta kenties vielä sujuvammin kuin nykyään. Paras valhe oli tuolloinkin eniten tosi. Lisäksi kielenkäyttö, käytöstavat ja eleet olivat huomattavasti moniselitteisempiä kuin someaikakautemme lähinnä naisen sukupuolielimiä käsittelevät kaksitavuiset ilmaukset.

Luulosairaan ympärillä touhuavien lääkäreiden ja apteekkarin periaatteet ovat paljolti samat kuin tulevan konsulttipainotteisen soteuudistuksenkin: varakas potilas on pidettävä sairaana mutta hengissä ja medikalisaatio voimissaan, Totuus diagnoosista jää jokaisen oman harkinnan ja valinnanvapauden huoleksi.

Turhaa selittelyä

Näyttelijärekrytoinnit ovat kauttaaltaan erinomaiset ja Kauton ohjaus syväluotaavan onnistunut, sopivissa määrin modernisoitu ja ajankohtaisuudessaan terävä. Mutta karsimisen varaa olisi ollut, esitys on aivan liian pitkäkestoinen. Ylimääräisiä rönsyjä, kuten pienoisoopperaesitys, alinomaisia potalla juoksemisia ja juonittelua olisi voinut huoletta karsia, sillä ne vain pitkittivät hersyvän hauskaa ja notkeaa esitystä. Ei satiiria tarvitse selittää.

Puvustus upeine epookkipukuineen ja rokkivermeineen on hieno. Minkä entréen Miia Selin äitipuoli Bélinenenä upeassa punaisessa puvussa tekeekään. Ilmiömäisen hieno näyttelijäntyö ja puvun loisteliaisuus saa katsomon kohahtamaan. Angéliquen goottipuku ja Cléanten rokkivermeet ja konemusiikki kuvannevat nuorten anarkiaa, epätoivoista irtautumista ajan tavoista ja moraalikäsityksistä ihan hauskasti, joskin hieman kliseisesti yleisöä kosiskellen.

Ääni- ja valosuunnittelu ovat Niklas Vainion ja TJ Mäkisen taitavissa käsissä tukien ja rytmittäen hienosti esitystä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Luulosairas esitettiin ensimmäisen kerran helmikuun 10. päivänä 1673. Sen neljännessä esityksessä tuberkuloosia sairastanut Molière sai verensyöksyn ja joutui keskeyttämään esityksen. Muutaman tunnin kuluttua hän kuoli kotonaan 51-vuotiaana.

Molière on sovittanut Luulosairaaseen häntä itseään koskevan jakson. Arganin veli ehdottaa, että he lähtisivät katsomaan Moliéren uutta Luulosairas -näytelmää, koska se voisi helpottaa Arganin tautien pelkoa.

Argan saa raivokohtauksen ja huutaa kostoa Moliérelle ja tämän rienaaville komedioille. Argan uhoaa, että jos Moliére sairastuisi, hän antaisi tämän kuolla ilman hoitoa.

Tämänkin kohtauksen Kautto on ohjannut nerokkaasti, kuten esityksen riipaisevan lopunkin.

Tampereen Työväen Teatteri, Eino Salmelaisen näyttämö: Luulosairas. Käsikirjoitus: Molière, suomentanut Arto af Hällström. Ohjaus: Otso Kautto. Lavastus ja pukusuunnittelu: Annukka Pykäläinen, kampaukset-maskit; Pia Kähkönen, valosuunnittelu; TJ Mäkinen, äänisuunnittelu; Niklas Vainio, tuottaja; Heidi Kollanus, apulaistuottaja; Elise Richt. Rooleissa: Auvo Vihro, Miia Selin, Teija Auvinen, Heidi Kiviharju, Maija Lang, Tommi Raitalehto, Janne Kallioniemi, Verneri Lilja, Mika Honkanen ja Jukka Saikkonen. Ensi-ilta oli 2.9.2017.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Työttömät saavat entistä huonommin palveluja.

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

Laura Gustafssonin uusimman teoksen päähenkilölle olennaista ei ole lopulta kosto tai oikeus vaan totuus.

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään