KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Eläväistä pirunpeliä Kremlin kanssa

Nikita Hruštšovin (Pertti Sveholm) ja Urho Kekkosen (Eero Aho) iloinen kohtaaminen.

Nikita Hruštšovin (Pertti Sveholm) ja Urho Kekkosen (Eero Aho) iloinen kohtaaminen. Kuva: Helsingin kaupunginteatteri/Tapio Vanhatalo

Noottikriisi oli rauhan ajan kiperin hetki neuvostosuhteissa. Kari Heiskasen näytelmä ei tuo uusia ratkaisevia aspekteja, mutta tulkitsee komean tylysti Kekkosen itsevallan alkuhetket.

Veli-Pekka Leppänen
7.9.2018 11.51

Kun valmistaa näytelmän syksyn 1961 noottikriisistä, ottaa riskin, että etukäteen kuuluu huokauksia, jopa haukotuksia. Aihetta on toden totta tutkittu niin lännen, idän kuin Suomen vinkkeleistä, se on ilman muuta tiiveimmin pengottu sodanjälkeinen arvoitus. Mitä teatteri siitä saisi irti? Miten se voisi arvoitusta raottaa?

Kaiken uhalla Kari Heiskanen sen kirjoitti ja ohjasi, näytelmän Kekkonen ja Kremlin tanssikoulu. Hän hyppää historialliseen draamaan reippain ottein, tuo lavalla tapauksen useita pää- ja sivuhenkilöitä, on Kekkosta, Hruštšovia, Tanneria, Korsimoa ja Leskistä. Moni näyttelijä saa hoitaa useamman roolin.

Pelkästään syksyn 1961 maisemassa ei temmelletä. Yöpakkasaika kolmisen vuotta aiemmin toimii valtiollisen sekaantumisen esinäytöksenä, josta sitten juostaan päin Berliinin muuria, kriisin täyttämää syksyä 1961, noottia, miehiä Havaijilla ja Novosibirskissa. Kronologia funkkaa, ilmavasti mutta kyllin tiukasti, eikä niin pieniin detaljeihin upota, että maallikko putoaisi kyydistä.

Pääparin rinnalla marssi mainioita veijareita.

Sikari vai konjakki?

Juttu laskeutuu muutaman suuren pääkohtauksen varaan. Tilanteen pohjustaa Nikita Hruštšovin ja Urho Kekkosen alkumittelö – se on sisäänheitto, joka muistuttaa, ettei YYA-aika aivan silkkaa rinnakkainolon ja ystävyyden auvoa ole. Se on raakaa painetta ja lujaa vastarintaa. Keskeinen hetki niin ikään on Kekkosen myöhempi visiitti Tehtaankadulle: hän esittää avunpyynnön, jonka neuvostolähettiläs Aleksei Zaharov ymmärtää.

Draama kulminoituu Novosibirskin lavastukseen. Urhon viimeinen ongelma on, että sikari vai konjakki, mutta Nikita palauttaa mieleen, että vaikka tässä ystävyksiä ollaan, niin tarpeen tullen pudotamme sinutkin kuin kakan rattailta. Kuten toverit varmaan pudottavat minut…

Esitys ei karkaa historian kehikosta. Kohtaukset vuoropuheluineen ovat totta kai Heiskasen luomaa sanailua, eikä hahmoissakaan etsitä täysin samaa näköä ja olemusta, vaan lähinnä uskottavuutta. Mitään ylen kummastuttavia ylilyöntejä ei esiinny.

Kekkonen pysyy hyppysissä

Kekkosena Eero Aho aloitti jäykästi, ja puisevin lausein, mutta pääsi pian hikeen ja suli, ja puristi lopulta roolin yhä tiukemmin hyppysiinsä. Pertti Sveholmilla ei Hruštšovissaan ollut pulman pulmaa, ääntä ja vimmaa piisasi kautta linjan, ja ajoituksissaanhan hän on virtuoosi. Myös lyhyen Vennamo-jakson hän veti ihailtavasti.

Pääparin rinnalla marssi mainioita veijareita. Esimerkiksi Risto Kaskilahti sai Arvo Korsimoon suorasukaisen tekemisen meiningin, eivätkä siinä laillisuuden rajat ahdista. Rauno Ahonen teki Väinö Leskisen tärkeän sivuroolin, mutta ihme kyllä sivurooli ei ”Pikku-Väiskille” oikein riitä – kuten ei riittänyt elämässäkään. Matti Olavi Ranin kuljetti luotettavasti neljää osaa, muun muassa Kustaa Vilkunaa. Jari Pehkosen kenraali Sakari Simeliuksesta löytyi kelpo ytyä, ja Johannes Virolaisena hän loisti hetken. Suomen politiikan jöröjukka, Ahti Karjalainen, muovautui Mikko Virtasen työnä joustavaksi, milteipä sutkiksi savolaiseksi – ja Savosta hän alkujaan onkin.

Timo Torikka toteutti Väinö Tannerin sanoisiko juurevalla voimalla. Sikari röyhysi ja ukko höyrysi, paikoin liiankin kanssa, sillä Tannerin vahvuus on kait piillyt enemmänkin viiltävän tyynessä karismassa kuin sadattelun melskeessä, johon Torikka häntä suuntasi.

Vaikuttava vallan näyttämö

Kekkosesta ei liene näytelmää ilman naisia. Leena Rapolan Anne-Marie Snellman ja Vappu Nalbantoglun Anita Hallama eivät olleet kilpailuasetelmassa, vaan pyörittivät Urhoa perätysten. Näyttämöllä Snellman oli asiapitoisempi, Hallama taas riisui tai puki kretonkia alituisesti. Nalbantoglu Anitana oli verrattoman verevä ja läsnäoleva.

Suvereenein nainen, Marjut Toivasen Sylvi Kekkonen, otti loppua kohden paikkansa – täysin. Hänen vuosikymmenten tuoma otteensa Urhosta on eleetöntä ja ehdotonta, jotakin mitä mies ei tohdi lainkaan uhmata. Toivanen ilmaisi Sylvin hegemonian kurinalaisen niukoin keinoin.

Näytelmä on ulospanoltaan huippua. Lava pysyy kaiken aikaa laajana vallan näyttämönä, taustaprojisoinnit heittävät hätkähdyttäviä ajankuvia, eikä musiikki voisi enää paremmin olla tukena. Jimi Hendrixin (Vietnamin veteraani muuten) räväkät kitarat ja 60-luvun alun maailma – mikä sekoitus!

Kekkosen psykologisesta ongelmasta sananen. Kun ihminen pitkään toimii moraalisessa dissonanssissa, hän yleensä haluaa perustella tekojaan ja valintojaan poikkeuksellisen kiihkeästi. Sanonta, että puhetta tulee kuin sudelta paskaa, kuvaa mielentilan hyvin. Nyt Kekkosesta sukeutui jopa himpun verran laimea, sisäinen jännite ei heijastunut realistisesti – nimittäin, jos hän teki kaiken sen, mistä Kremlin tanssikoulukin antoi varteenotettavia viitteitä.

Eläväistä kohtalondraamaa joka tapauksessa, monta mieleen jäävää kohtausta. Vaikkei noottikriisin mysteeri aivan tyhjentävästi vielä ratkeakaan.

Kekkonen ja Kremlin tanssikoulu. Kantaesitys. Helsingin kaupunginteatteri, pieni näyttämö. Käsikirjoitus ja ohjaus Kari Heiskanen. Lavastus Antti Mattila, puvut Elina Kolehmainen, valot Mika Ijäs, äänet Eradj Nazimov, naamiointi Milja Mensonen ja projisoinnit Toni Haaranen. Rooleissa Eero Aho, Pertti Sveholm, Risto Kaskilahti, Rauno Ahonen, Timo Torikka, Vappu Nalbantoglu, Jari Pehkonen, Leena Rapola, Mikko Virtanen, Matti Olavi Ranin, Marjut Toivanen Matti Rasila ja Tiina Peltonen.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään