KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kiipeäminen Mount Everestille – puhutteleva kantaesitys Q-teatterissa

Iina (Minna Haapkylä) ja Sampo (Pyry Nikkilä) puhuvat toistensa ohi, mutta kumpikaan ei yksin ole tähän syyllinen.

Iina (Minna Haapkylä) ja Sampo (Pyry Nikkilä) puhuvat toistensa ohi, mutta kumpikaan ei yksin ole tähän syyllinen. Kuva: Q-teatteri/Pate Pesonius

Mount Everest -esityksessä ihmiset puhuvat toistensa ohi ja ymmärtävät toisiaan väärin tai eivät lainkaan.

Sirpa Puhakka
21.9.2018 18.02

Raskas, käsin kosketeltava ja ahdistava suru. Se on läsnä Iinan (Minna Haapkylä) ja Sampon (Pyry Nikkilä) halauksessa, joka aloittaa Q-teatterin Mount Everest -näytelmän. Sitten aviopari ei saakaan enää yhteyttä toisiinsa.

Lapsen menettämisen suru eristää Iinan omaan maailmaansa, johon Sampo ei ulotu, ei pääse eikä välttämättä haluakaan.

Iina ei halua muuttaa uuteen asuntoon, jonne Sampo on jo muuttanut. Hän käpertyy sohvalle, ja kun Sampo ja hänen kaverinsa Hannes ”Siltsi” Salo (Paavo Kinnunen) vievät sohvan, hän käpertyy patjalle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Hanneksen mukaan patja on Tempur. Yhtä vähän kuin patjan merkillä on väliä, tuntuu puheella olevan merkitystä Mount Everest -näytelmässä.

Ihmiset puhuvat lyhyesti, puhuvat toistensa ohi tai huutavat. On peiteltyä aggressiota, joka purkautuu väkivallaksi. On seksuaalista alistamista. On ulkopuolisuutta. On kateutta. On surua, ja paljon pinnan alla tunteita.

Jokaisella on oma päänsä sisäinen maailma, johon muilla ei ole pääsyä.

Aavemaista yksinäisyyttä

Mount Everest -esityksestä voi kääntää esiin erilaisia näkökulmia. Se voi olla dekkarimainen kertomus jostain ja samalla ei mistään lähiöstä, jossa toisilleen vieraat ihmiset asuvat.

Tulkinta syntyy helposti valojen, varjojen ja äänten maailmassa, jonka lavastus ja Kasperi Laineen musiikki luovat.

Pääosassa on lapsensa menettänyt nainen, Iina, joka näkee vastakkaisessa ikkunassa tytön (Lotta Kaihua) ja naisen (Pirjo Lonka). Vastapäisessä huoneistossa käy Siltsi ja lopulta hänen miehensäkin. Sähköt katkeilevat, ja tunnelma on aavemainen.

Kukaan ei usko Iinan kokemaa todeksi. Hän kokee, että hänet leimataan hulluksi. Hänen ”pitää herätä”, kuten hänen miehensä Sampo sanoo.

Yllättäen paljastuukin, että kaikki on totta. Vai onko kuitenkaan?

Anna mun olla

Ovatko kaikki ympärillä pyörivät ihmiset ja näiden kokemukset sittenkin yhden masentuneen naisen harhaista mielikuvitusta?

Jos Sampoa on uskominen, Iinan tilanne on jatkunut pitkään. Sinänsä Mount Everest -näytelmässä ajalla ei ole juuri merkitystä, sitä ei mitata mitenkään. Kohtaukset tulevat, katkeavat veitsellä leikaten ja katoavat.

Ihmiset puhuvat lyhyesti, puhuvat toistensa ohi tai huutavat.

Katsoja jätetään kehittelemään jatkoa. Tappoiko Iina miehen vai ei? Ei voi tietää varmaksi. Ja jos tappoi, tappoiko hän Sampon vai Siltsin?

Siinä missä Sampo on itsekäs ja traaginen hahmo, on Hannes ”Siltsi” ikään kuin ulkopuolinen ja ennen kaikkea arvaamaton. Hänen puheensa ovat absurdeja, tilanteeseen aina sopimattomia, mutta menevät normaalin (miehen) piikkiin.

Syksyn näytelmien paras henkilöhahmo, sanoi avec ensi-illassa.

Mikä olikaan Mount Everest?

Mount Everest kuuluu kasitonnisten luokkaan, sanoo Niina. Lotta Kaihuan Niinassa on jotain samaa kuin Silta-televisiosarjan ruotsalaisessa rikospoliisissa Saga Norénissa (Sofia Helin).

Niina on kuitenkin lapsekas, hauras, hyväksikäytettävä ja helposti murtuva. Niinalla ja Iinalla on vain yksi kirjain nimessä eroa, mitä he pitävät merkittävänä.

Lotta Kaihuan Niina on alistettu ja hyväksikäytetty. Tähän ovat osallisina ystävykset Sampo (Pyry Nikkilä) ja Siltsi (Paavo Kinnunen).

Lotta Kaihuan Niina on alistettu ja hyväksikäytetty. Tähän ovat osallisina ystävykset Sampo (Pyry Nikkilä) ja Siltsi (Paavo Kinnunen). Kuva: Q-teatteri/Pate Pesonius

Hatara ystävyys Niinaan ajaa Iinan kiipeämään omalle Mount Everestilleen, etsimään kadonnutta ja kuolleeksi epäiltyä ystäväänsä tai pikemminkin tuttavaansa – ja etsimään itseään.

Kiivettyään omalle Mount Everestilleen Iina on ensimmäisen kerran pitkään aikaan todellisessa maailmassa, kuolleesta heräävän Sampon kanssa. Haapkylä tekee siirtymän vahvasti, kuten koko roolinsa.

Tilaa mielikuville

Mount Everest -esitys pitää otteessaan paria pientä hetkeä lukuun ottamatta. Näytelmä varmastikin hämmentää ja jakaa katsojia.

Haapkylä, Nikkilä, Kaihua, Kinnunen ja Lonka pelaavat hienosti yhteen nopeatempoisissa siirtymissä.

Kohtausten välisissä hetkissä on uhka vaivautua, mutta ei tässä esityksessä. Ne antoivat tilaa jatkaa teemojen kehittelyä.

Kantaesitys Q-teatterissa 19.9.2018. Käsikirjoitus ja ohjaus: Antti Hietala. Dramaturgi: Jani Volanen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Laura Gustafssonin uusimman teoksen päähenkilölle olennaista ei ole lopulta kosto tai oikeus vaan totuus.

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään