KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Shakespearen Myrsky pauhaa TTT:ssa 46 vuoden tauon jälkeen

Kuvassa Pentti Helin ja Aimo Räsänen.

Kuvassa Pentti Helin ja Aimo Räsänen. Kuva: Tampereen Työväen Teatteri/Kari Sunnari

Oliko näytelmä suuren kirjailijan taiteellinen testamentti ja vallan syvällinen analyysi samassa paketissa?

Juha Drufva
25.1.2019 16.01

William Shakespearen (1564–1616) useissa näytelmissä historia toistaa itseään siten, että eri aikakausina näyttelijät ja roolit vaihtuvat, mutta tilanne pysyy samana.

Vallankaappaukset eivät ole kuninkaiden yksinoikeus, myös muitakin kuin prinssejä vaivaa vallanhimo. Vallankaappauksesta seuraa kostonhimo, ja näin historian kierto pitää itsensä liikkeessä vallanhimon voimalla.

Ainoa helpotus on narrin ilveily. Narrin tehtävänä on sanoa totuus päin kuninkaan naamaa ja näytellä aina se tilanne, joka on kuninkaan yksinoikeus.

Vallan voima ja sen heikkoudet ovat pääosissa myös Tiina Puumalaisen sovittamassa ja ohjaamassa Tampereen Työväen Teatterin Myrskyssä.

Shakespeare kirjoitti Myrskyn vuonna 1611 ollessaan 47-vuotias. Myrsky jäi Shakespearen viimeiseksi näytelmäksi, jonka hän kirjoitti kokonaan itse. Oliko taiteen taikavoima jo pakenemassa kirjailijan sulkakynästä ja edessä oli paluu arkeen ja vanhuuteen?

Myrskyä voi siis pitää myös kuvauksena eläkkeelle jäämisestä. Kuten kuningas Lear aikoo madella hautaan ilman taakkoja, Prospero luopuu taikasauvastaan ja maagisista kyvyistään ja palaa takaisin tavallisten kuolevaisten elämään, ilman magian tarjoamaa turvaverkkoa. Hänestä tulee ihminen kuka tahansa.

Prosperon vapaaehtoinen ”eläkkeelle” jääminen muistuttaa Shakespearen omaa ratkaisua palata vuonna 1611 Lontoosta takaisin synnyinseuduilleen Stratfordiin. Tässä mielessä Prosperon siirtyminen ”eläkkeelle” on paluuta kotiin ja samalla moraalinen voitto. Ehkä parasta kuninkuutta on luopua kuninkuudesta ajoissa.

Autio saari teatterilavana

Milanon herttuana Prospero (Pentti Helin) halusi uppoutua salatieteiden tutkimiseen ja laiminlöi asioiden hoitamisen. Pyrkyriveli Antonio (Aimo Räsänen) anasti häneltä vallan yhdessä Napolin kuninkaan Alonson (Juhani Laitala) kanssa. Prospero ajettiin tuuliajolle pienen Miranda-tyttärensä (Maija Lang) kanssa.

Prospero haaksirikkoutui tyttärensä kanssa autiolle valtameren saarelle, jossa hän taikavoimiaan käyttämällä otti orjakseen karkean epäsikiön, Sykorax noidan pojan Calibanin (Verneri Lilja) ja sai valtaansa tuulenhenki Arielin (Jaana Oravisto).

Ariel on enkeli, pyöveli ja Prosperon käskyjen toimeenpanija, Caliban on eräänlainen villi-ihminen.

Näytelmä alkaa, kun kohtalo ja Prosperon omat maagiset taidot tuovat vanhat viholliset hänen saarelleen. Vallan anastanut veli Antonio, hänen liittolaisensa Alonso sekä joukko heidän seuralaisiaan ovat Prosperon käsissä.

Proseperon yksinvaltiaana hallitsemalla saarella ei ole sääntöjä. Se tarjoaa oivan tilaisuuden tarkastella puhdasta valtaa. Tämä velhon valtakunta on samalla teatteri paljaine näyttämöineen ja avoimine kokeiluineen.

Teatterin maailmassa mikä tahansa on mahdollista. Kuvaako Myrsky samalla myös 1600-luvun siirtolaisuutta uusille mantereille, jossa suuret aarteet odottavat ottajaansa?

Myrsky oli Shakespearen viimeinen hänen kokonaan itse kirjoittamansa näytelmä. Monet Myrskyyn liitetyt kysymykset ovat edelleen avoimia, lopullista vastausta vailla. Oliko se suuren kirjailijan taiteellinen testamentti ja vallan syvällinen analyysi samassa paketissa?

Nuoret eivät näe maailmaa vaan ainoastaan toisensa

Napolin herttuan poika Ferdinand (Saska Pulkkinen) ja Proseperon tytär Miranda ovat historian tapahtumien ja valtataistelujen ulkopuolella. He ovat maailman nuoriso, mutta he eivät näe maailmaa. He näkevät vain toisensa, he katsovat vain toisiaan, eivätkä näe, mitä heidän ympärillään tapahtuu. He ovat toistensa lumovoiman vallassa. Miranda näkee ensimmäisen kerran vieraita ihmisiä ja hän huudahtaa:

Ihmeellistä.

Noin paljon ihania olentoja!

Noin kaunis siis on ihminen. Oi maa

täyttämä tämän kansan.

Miranda ei viattomuudessaan ja kokemattomuudessaan huomaa, että hänen edessään on roistokopla. Yksi heistä on riistänyt hänen isänsä kruunun 12 vuotta aikaisemmin, toinen on valapatto, kolmas on juuri yrittänyt surmata veljensä.

Prospero vastaa tyttärelleen:

”Sinulle tämä on uutta.”

Onko elämä sittenkin vain hupsun tarinoima kertomus, täynnä ääntä ja tuulta, tarkoitusta vailla?

Juopporatti Stephano (Samuli Muje) ja narri Trinculo (Jyrki Mänttäri) suunnittelevat yhdessä Calibanin kanssa Prosperon tuhoamista, mutta tämä suunnitelma hukkuu yleiseen humalaiseen örvellykseen. Juopporatti Stephano uhoaa Calibanille ja Trinculolle:

”Hirviö, minä tapan sen miehen. Hänen tyttärestään ja minusta tulee kuningas ja kuningatar. Jumala varjelkoon meidän majesteettiamme. Ja Trinculo ja sinä tulette varakuninkaiksi.”

Alonson hyväsydäminen hovimies Gonzalo (Matti Pussinen-Eloranta) on näytelmän viisastelija, samalla uskollinen ja rehellinen, sekä naiivi ja naurettava. Gonzalo kertoo tarinan onnellisesta valtiosta, jossa ei ole esivaltaa, kaikille ilman hikeä ja vaivaa maa tarjoaa antimiaan, ja petos ja vilppi ovat kiellettyjä. Antonion mielestä Gontzalon yhteiskunnan loppupää ei muista alkua.

Unen ja todellisuuden välinen kuilu

Näytelmän alussa laivan kannella juhlivat henkilöt eivät huomaa myrskyn nousemista. Valitettavasti he jäävät myös esittelemättä. Heistä muodostuu kautta esityksen epämääräinen, jopa kiusallinen ryyppyporukka ja samalla jää epäselväksi, kuka mitäkin valtapyydettä edustaa.

Narri on kuninkaan viihdepäällikkö, mutta Puumalainen on kirjoittanut Myrskyn sisälle ”pikkujoulunäytelmän”, joka on irrallaan muusta kokonaisuudesta.

Humalaisen suomalaisen merkonomin sökellys ei ole Shakespearelle soveliasta seuraa enempää kuin TV:stä tuttu loputon naaman vääntely. Narrin nokkela sanatykitys katoaa porukkaörvellykseen.

Pentti Helin on surumielisyydessään ilmetty, petoksen kohteeksi joutunut Prospero. Hän havainnollistaa, millainen kuilu unen ja todellisuuden, ihmisessä piilevien mahdollisuuksien ja hänen kohtalonsa kurjuuden välillä on. Myrskyn kuuluisin lause sisältyy Prosperon monologiin:

Samaa kudelmaa

me olemme kuin ovat unelmatkin;

ja uni kietoo pientä elämäämme.

Sinisessä työtakissaan Ariel leijuu välillä tuulen lailla ilmestyen paikalle kuin tyhjästä. Vallan synkän mustat hahmot Antonio ja Alonson petollinen veli Sebastian ovat tunnekylmyydessään vakuuttavia.

Miranda niin sanotusti tynnyrissä kasvaneen viattomuudessaan herättää sympatioita, Saska Pulkkinen prinssi Ferdinandina uhkuu nuorta raikasta elämänvoimaa.

Lavastus tuo näytelmän nerokkaasti nykyaikaan muoviaaltojen ja saaren rannalla lojuvan muovijätteen avulla. Lavastus toimii kaikissa kohtauksissa ja luo shakespearemaisen maagis-mystisen noitamaisen tunnelman osoittaen, että vallan lähteiden silmät ovat mustia, toisin kuin Runebergin runossa.

Myrsky on yksi Shakespearen arvostetuimmista ja esitetyimmistä näytelmistä. Siitä on tehty näytelmäversioiden lisäksi ainakin 46 oopperaversiota, orkesteriteoksia, joista yhden sävelsi Jean Sibelius. Se on ollut innoituksena lukuisille runoille ja kuvataideteoksille. Vuonna 2010 julkaistussa elokuvaversiossa Prospero muutettiin Prosperaksi ja roolin näytteli Helen Mirren.

Suomessa Myrsky on esitetty yli 20 kertaa. TTT:ssa se esitettiin edellisen kerran 1972–73 Kellariteatterissa.

Tampereen Työväen Teatteri, Suuri näyttämö: William Shakespearen Myrsky. Sovitus ja ohjaus: Tiina Puumalainen, lavastussuunnittelu; Teppo Järvinen, pukujen ja hahmojen suunnittelu; Teppo Järvinen ja Tiina Puumalainen, valot ja videot; Eero Auvinen, musiikin sävellys; Pekka Siistonen, äänisuunnittelu; Pekka Siistonen ja Rauli Roininen, kampaukset ja maskit; Pepina Granholm, tuottaja; Arja Ahrens, apulaistuottaja; Elise Richt. Rooleissa: Pentti Helin, Jaana Oravisto, Maija Lang, Saska Pulkkinen, Verneri Lilja, Samuli Muje, Jyrki Mänttäri, Miia Selin, Juhani Laitala, Aimo Räsänen, Janne Kallioniemi, Matti Pussinen-Eloranta, Jari Ahola. Ensi-ilta oli 24.1.2019.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään