KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Mielipide: Linja-autossa ammattilaisten kyydillä

Harri Pasanen
17.6.2019 8.33

Neljän ihmisen kuolemaan ja 19 ihmisen loukkaantumiseen johtaneen linja-auto-onnettomuuden tutkinta on valmistunut, ja onnettomuustutkintakeskus antoi siitä tiedotteen 29.4. Tutkinnan tulos ja sen johdosta annetut kuusi turvallisuussuositusta eivät kerro hyvää linja-autoalan turvallisuudesta tällä hetkellä.

Onnettomuuteen joutunut linja-auto oli tilausajossa, ja tutkinta paljastaa sen, minkä alalla ammatikseen ajavat linja-autonkuljettajat jo tietävät: tilausajoissa käytetään yleisesti tilapäisiä, tarvittaessa töihin kutsuttavia kuljettajia. Tällaisten silloin tällöin ajavien kuljettajien osalta ei yrityksellä usein ole kunnollista tietoa kuljettajan toimintakyvystä ja ajoterveydestä. Tilapäiset kuljettajat eivät useimmiten ole yrityksen työterveyshuollon piirissä, joten yrityksen mahdollisuudet arvioida kuljettajan työkykyä ovat heikot.

Tilapäiseltä kuljettajalta voi myös puuttua tarvittava kokemus linja-auton käsittelystä ja kyseisen ajoneuvon hallintalaitteiden tuntemus, koska ajaminen on satunnaista. Tämäkin tuli esille onnettomuustutkinnassa. Kysymys kuuluukin, pitäisikö linja-autonkuljettajan ajokortin ja ammatti-pätevyyden lisäksi vaatia tietty määrä vuodessa linja-autolla ajamista, jotta ammattipätevyys säilyisi voimassa. Nyt ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta kerrallaan, vaikka kuljettaja ei ajaisi moneen vuoteen lainkaan linja-autoa. Tällainen käytäntö on ymmärtääkseni olemassa esimerkiksi ilmailupuolella lentoluvan säilyttämisen osalla. Ellei kerry vuosittain tiettyä määrää lentotunteja, menettää luvat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Miksi tähän on tultu? Miksi tilausajoja eivät aina aja ammatikseen linja-autoa ajavat kuljettajat? Kysymys on meille kaikille tutusta asiasta, rahasta. Tilausajot on kilpailutettu niin ”kuralle”, että useat isot linja-autoyhtiöt ovat jopa kokonaan luopuneet tilausajoliikenteestä tai ainakin vähentäneet sitä merkittävästi. Mielestäni hintakilpailu tilausajoliikenteessä on ollut epätervettä jo pitkään. Tilausajojen hintoja painaa alas myös linja-autojen vuokraaminen. On yleistä, että linja-auton ajo-oikeuden ja ammattipätevyyden omaava henkilö vuokraa linja-auton jostakin yhtiöstä ja suorittaa tilausajoja ”omaan piikkinsä”. Tämä on Suomessa laillista ja luvallista. Tällainen tilausajo ajetaan yhtiön liikenneluvalla. Osa linja-autoyhtiöstä on valmis antamaan linja-auton ilman kuljettajaa ajoon. Tällaisessa tilanteessa yhtiöllä on vieläkin pienemmät mahdollisuudet varmistua kuljettajan ajoterveydestä ja toimintakyvystä, kokemuksesta puhumattakaan.

Asiakkailla tai ajon tilaajalla on vastuu siitä, että valitaan oikea ja turvallinen tilausajo, jota ajaa ammatikseen linja-autonkuljettajan töitä tekevä henkilö. Linja-autoyhtiöiltä odotan vastuuta siitä, että he varmistavat kunnolla kenelle auton antavat. Mutta ehkä eniten kuulutan vastuuta teiltä, joilla on ajokortti ja ammattipätevyys ajaa linja-autoa, mutta se ei ole teidän varsinainen työnne tai olette jo eläkkeellä esimerkiksi linja-autonkuljettajan ammatista. Antakaa ammatikseen ajavien linja-autokuljettajien tehdä tämä ammattitaitoa ja vastuuta vaativa työ eli linja-auton ajaminen. Ei lähdetä itse, eikä anneta lastemme lähteä tilausajomatkalle, ellei linja-autoa aja ammattilainen, päivittäin linja-autoa ajava kuljettaja.

Itselläni on lähes 20 vuotta takana linja-autonkuljettajan työtä, myös tilausajoja. Ajamisen lopetin vuosia sitten siirtyessäni muihin töihin, enkä missään tapauksessa koe olevani enää ammattitaitoinen linja-autonkuljettaja.

Ettei kirjoituksestani synny väärää kuvaa, meillä on Suomessa myös vastuuntuntoisia linja-autoyhtiöitä, joilla ei ole edellä mainittuja kyseenalaisia ja jopa alan turvallisuutta heikentäviä käytäntöjä. Heiltä kun linja-auton tilaa, sitä ajaa yhtiön oma ja vakituisesti yrityksessä työtä tekevä kuljettaja.

Harri Pasanen

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
2. varapuheenjohtaja

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kuva on vasemmistoliiton perustamiskokouksesta.

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

Mielipide: Progressiivista ulkopolitiikkaa!

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Uusimmat

Kuva on vasemmistoliiton perustamiskokouksesta.

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

Ilveksen Sauli Väisänen ja HJK:n Teemu Pukki taistelevat pallosta Veikkausliigan Mestaruussarjan ottelussa Helsingissä 29. syyskuuta. Pohjola Vakuutuksen päätös uhkaa ensi kautta.

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

Pia Lohikoski.

Lohikoski vaatii taiteen ja kulttuurin avustusten leikkausten perumista

Turun telakalta paljastui lisää ukrainalaisten sotapakolaisten laitonta hyväksikäyttöä.

EK vastustaa alipalkkauksen kriminalisointia ja ammattiliittojen kanneoikeutta samaan aikaan, kun telakalta paljastui uusia riistotapauksia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
05

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

03.10.2025

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

03.10.2025

Minja Koskela vaati pääministeriltä kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen

03.10.2025

En minä kellonaikaa tässä osaa sanoa, milloin minä ehdin tästä keskustella” – Ensin ministeri souti, sitten huopasi ammattiliittojen kanneoikeudesta

03.10.2025

Oikeusministerin mukaan ammattiliittojen ryhmäkanne on tutkittava asia

02.10.2025

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

02.10.2025

Minja Koskela: Suomen hallituksen on turvattava suomalaisten avustuslaivueen jäsenten paluu kotimaahan

02.10.2025

Suomen työttömyys noussut eniten Euroopassa, ykkössijasta jäätiin elokuussa 0,2 prosenttiyksikköä

02.10.2025

Hyödyttäisi vain lähes 100000 euroa ja enemmän ansaitsevia – Soste vastustaa ylimpien rajaveroasteiden alentamista

02.10.2025

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

02.10.2025

Myönnettävä se on: persujen viestintä on ylivoimaista ja nyt se näkyy Ylen gallupissa

02.10.2025

Israel pysäytti Freedom Flotillan, vasemmistomepit vaativat EU:ta puuttumaan laittomaan toimeen

02.10.2025

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

01.10.2025

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

01.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään