KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Olisiko autohommeli syytä tuumata uusiksi?

"Vuonna 2030 sähköautoja ennustetaan maailmassa olevan 220 miljoonaa kappaletta."

"Vuonna 2030 sähköautoja ennustetaan maailmassa olevan 220 miljoonaa kappaletta.". Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa

Markku Kiiskinen
1.11.2019 17.55

Minua monikin seikka ihmetyttää, mutta eräs enempi muita. Kun nyt nuo niin viisaat poliitikot setvivät keinoja ilmaston lämpenemisen hidastamiseksi, ei voi kuin pelokkaana ihmetellä tätä touhua.

Syyllisiksi tähän maapallon keskilämpötilan nousuun on tuomittu kuluttajat, jotka ovat niin tyhmiä, että ostelevat suurten toimijoitten, eli teollisuuslaitosten, eli tehtaiden valmistamia tuotteita liian paljon. Tästä johtuu, että tehtaiden on pakko valmistaa lisää ja lisää tyhmiä ja lopulta turhia tavaroita laakerit ja liukuhihnat punahehkuisen kuumina markkinoiden kysynnän tyydyttämiseksi.

Ilmastopaneeleiden viisauden tiivistymä on se, että tavaroiden iäti kasvavaan tuotantoon ei tietenkään puututa, vaikka mielestäni siihen pitäisi puuttua. Luonnonvarat, joista tavaroita valmistetaan, ehtyvät. Lisäksi tavaratuotannosta koituu hiilipäästöjä. Tätä skenaariota ei haluta nähdä, vaan päätetäänkin korvata polttomoottoroidut ajoneuvot nopealla aikataululla sähköautoilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vuonna 2012 oli liikennekäytössä jo yli miljardi autoa. Mihin laitetaan arviolta 1,2 miljardia liikennekäytöstä poistettavaa autoa? Heinolassa Kuusakoski Oy koetti pinoamalla varastoida romutettavaksi tuotuja autoja. Pino paloi viime kesänä, ja seurauksena oli lähiympäristön maaperän osittainen saastuminen.

Entä akut, joita sähköautoihin täytyy asentaa? 600 voltin akusto koostuu muun muassa 12 kg:sta kobolttia, 7 kg:sta litiumia ja 36 kg:sta nikkeliä. Koboltti tulee valtaosin Kongosta lapsityövoimalla tuotettuna.

Vuonna 2030 sähköautoja ennustetaan maailmassa olevan 220 miljoonaa kappaletta. Litiumioniakkujen tarvitsemaa raaka-aineyhdistelmää ei maaperässä ole lähestulkoonkaan riittävästi. Poliittinen tahtotila ei ilmeisesti tosiasioista piittaa tässäkään kysymyksessä.

Jokainen voi kotonaan suorittaa laskutoimituksen 220 miljoonaa kertaa edellisessä kappaleessa mainitut sähköauton akkuun tulevat mineraalien määrät.

Mielestäni ojassa ollaan, allikkoon menossa. Olisiko syytä tämä autohommeli vielä tuumata uusiksi? Maaperä on jo pian laavaan asti kuopsutettu tyhjäksi kaikesta raaka-aineeksi kelpaavasta.

Mitä oljenkorsia planeettamme asukeilla on käytettävissä ilmaston liikalämpenemisen hillinnässä? Melko lähellä menneisyydessä 1950-luvulla ihmiskunnan kulutus oli kestävällä tasolla (kansanomaisesti määriteltynä maapallo kykeni antamaan luonnonvaroja väestön kulutusta vastaavasti). Totta on, että maapallon väestömäärä oli tuolloin noin kolmanneksen nykyisestä, mutta ihmisten elämä oli myös vaatimatonta ja säästäväistä. Kohtalon kysymys on, kykeneekö ihminen tinkimään saavutetusta kuluttamisen tasosta, ja kuinka paljon.

Jos jatkuvan talouskasvun uskonnonomaista palvontaa kyseenalaistettaisiin, saattaisi vielä olla mahdollisuus, että tulevilla sukupolvilla olisi planeetta, jolla olla. Tällä menolla sitä ei kyllä varmuudella ole.

Markku Kiiskinen

Vääksy

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mielipide: Progressiivista ulkopolitiikkaa!

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Lukijalta: Suomella on edessään valinta – Seurata Britannian tietä tai pitää luonnonvarat julkisessa omistuksessa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään