Itämerellä on Merimies-Unionin mukaan kaikessa hiljaisuudessa käynnissä Kaipolan kokoinen työllisyyskriisi. Perjantaina kerrottiin, että Suomen lipun alla purjehtiva Tallink-konsernin M/s Silja Serenade jää rantaan. Kesän aikana suosituksi tulleella Riikan-reitillä alkaa liikennöidä Baltic Queen, jolla on virolainen miehistö. Silja Serenaden miehistö lomautetaan.
Tallink perusteli päätöstä sillä, että kesäsesongin jälkeen reittiä ei voi liikennöidä isolla laivalla. Laivat ovat kuitenkin samaa kokoluokkaa. Kumpaankin mahtuu noin 2 800 matkustajaa.
Merimies-Unioni ja Suomen Varustamot esittävät yhteisvoimin, että alalle ryhdyttäisiin maksamaan väliaikaista, EU-komission linjausten sallimaa palkkatukea. Tuella turvattaisiin suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys koronakriisin yli. Työllisyystukea tarvittaisiin nopeasti, jotta irtisanomisilta voidaan välttyä.
Merimies-Unionin mukaan Suomessa on jäljellä enää 6 700 merenkulkijaa. Heitä työskentelee muun muassa jäänmurtajilla, saaristolautoilla, yhteysaluksilla ja losseilla. Suomalaisille rahtilaivoilla työskentelee 1 300 ja matkustajalaivoilla 4 800 merenkulkijaa. Nyt heistä useampi sata suomalaista merimiestä joutuu kortistoon ja heidät korvataan virolaisella työvoimalla.
Kun suomalainen laiva jää rantaan ja miehistö lomautetaan, menettää Suomi verotulot ja yhteiskunta maksaa työttömyyden hinnan. Tallinkin pääkonttori on Tallinnassa. Verotulot ja risteilytulot valuvat lahden taakse. Suomelle jää maksettavaksi työttömyyskorvaukset. Suomi häviää aina, ammattiliitossa kuvaillaan tilannetta.
Myös suomalainen Viking Line kertoi viime viikolla yt-neuvotteluista, joissa tullaan osa-aikaistamaan, lomauttamaan tai irtisanomaan korkeintaan 200 ihmistä.
Yhtiö teki toisella neljänneksellä miljoonatappiot matkustajamäärien romahdettua. Sen M/s Mariella seisoi kevään satamassa työtä vailla. Samaan aikaan rahteja aivan sen vierestä kuljetti Viron lipun alla purjehtiva M/s Megastar, jolle Suomen Huoltovarmuuskeskus antoi taloudellista tukea.
Pahin kriisi 30 vuoteen
Huoltovarmuuskeskus tuki myös Turun linjalla Ruotsin Lipun alla liikennöinyttä M/s Galaxy -alusta.
Suomen Varustamoiden varatoimitusjohtaja Hans Ahlström on todennut tällä hetkellä elettävän vaikeinta aikaa 30 vuoteen suomalaisen merenkulun historiassa:
– Neljätoista rahti- tai matkustaja-alusta on ollut makuutettuna, kuusi alusta on päätetty myydä ja kaksi rahtialusvarustamoa on päättänyt lopettaa toimintansa, hän toteaa Merimies-Unionin tiedotteessa.
Ammattiliiton mukaan pahin skenaario Suomelle olisi, jos se kadottaisi merimiesosaamisensa. Kotimaisista merenkulkijoista ja alan tulevaisuudesta sekä uusista osaajista on pidettävä huolta. Merenkulku on ympäristöystävällisin kuljetusmuoto maailmassa ja suomalainen laivatekniikka alan huippua.