Kesän kaksi kadunvaltausta, kesäkuinen Elokapina ja juovuspäissään törttöilevät sähkösokkilautailijat, paljastivat erinomaisen selkeästi, mille piireille Suomessa tarjotaan mahdollisuus verorahoilla ylläpidetyn julkisen tilan eli yhteismaiden valtaamiseen.
Jenkkiläisille ja saksalaisille sähkösokkilautojen vuokrausfirmoille levitettiin hanakasti punainen matto niiden vallatessa jo kolmatta kesää peräkkäin kaupunkien kadut rahastuspaikoikseen. Esimerkiksi täällä Tampereella yksistään saksalaisella TIER:llä on jo tuhat vuokrattavaa sähkösokkilautaa, ja lisäksi täällä toimii kolme muuta vuokrausfirmaa.
Kesäkuun 17. päivänä Mannerheimintiellä alkaneen Elokapina-liikkeen mielenosoittajista poliisi pidätti 117 henkeä, heillä kun oli otsaa vaatia hallitukselta nopeita toimenpiteitä ilmastonmuutoksen estämisasioissa.
Tietenkin Nokialandiassa yksityisautoilu on koskemattoman pyhä asia, samoin it-firmojen oikeus ulostaa henkisesti epäekologista teknojätettään verovaroilla ylläpidetyille toreille ja kaduille.
Elävän katukulttuurin tulevaisuuden suhteen näky on lohduton: aavemaisen atomistiset ylipainoiset kyborgit sahaamassa sähkösokkilaudoillaan päämäärättömästi katuja ristiin rastiin. Lisäksi he ylikuormittavat ensiapupoliklinikat teloessaan itsensä ja muita päissään hurjastellessaan.
Näistä ja monista muista syistä johtuen esitänkin ex-vihreälle liikenneministeri Timo Harakalle seuraavat kysymykset, joihin toivoisin kiertelemättömät ja kaartelemattomat vastaukset:
1) Mikä taho ja ketkä henkilöt tekivät sopimukset näiden jenkkiläisten ja saksalaisten sähkösokkilautojen vuokrausfirmojen kanssa vuonna 2019? Mitkä olivat motiivit ja tavoitteet kyseisiä lupia myönnettäessä? Kuka maksoi kenelle ja paljonko?
2) Kun näille sähkösokkilautailijoille ei julkinen liikenne kelpaa, eikö silloin olisi loogista, että onnettomuustilanteissa ei myöskään julkinen terveyspalvelu heidän vammojaan paikkaile, vaan he voivat rakastamansa valinnanvapauden periaatteen mukaisesti valita yksityisten terveyspalvelujen tarjoajien väliltä itselleen mieluisimman?
3) Miten on mahdollista, että poliisi ei puutu näiden lautailijoiden kypärättä ja päihtyneenä ajamiseen, mutta sitä vastoin poliisi kävi hanakasti hallitukselta ilmastotekoja vaativien rauhanomaisten nuorten mielenosoittajien kimppuun?
4) Onko liikenneministeriössä suunnitelmia näiden sähkösokkilautojen vuokrausfirmojen lupien peruuttamiseen ja sitä kautta rauhan rahalta takaisin palauttamiseen kaduille?
Loppuvalaistukseksi palautan mieleen filosofi G. E. Mooren (1873–1958) ns. naturalistisen virhepäätelmän: aistinautinto, joka tällä hetkellä tuntuu hyvältä ja kätevältä, johtaakin huonoon tulevaisuuteen (ylipainon tuomiin sairauksiin, katujen levottomuuteen ja ruuhkautumiseen, ihmisten välisiin ristiriitoihin julkisen tilan käytöstä, voittorahojen katoaminen ulkomaille veronmaksajien kustantaessa haitat).
Juha Drufva
Tampere