KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Maailmanpankki tukee Argentiinan rautateitä

Argentiinan rautatiet ovat historiansa aikana olleet sekä yksityisiä että valtiollisia. Viimeinen yksityisen raideliikenteen kausi päättyi vuoden 2012 Buenos Airesin suuronnettomuuteen, jossa 51 matkustajaa menehtyi ja lähes 800 sai vammoja. Onnettomuuden syynä yleisesti pidettiin rautateiden huonoa hoitoa.

Argentiinan rautatiet ovat historiansa aikana olleet sekä yksityisiä että valtiollisia. Viimeinen yksityisen raideliikenteen kausi päättyi vuoden 2012 Buenos Airesin suuronnettomuuteen, jossa 51 matkustajaa menehtyi ja lähes 800 sai vammoja. Onnettomuuden syynä yleisesti pidettiin rautateiden huonoa hoitoa. Kuva: IPS/Daniel Gutman

Raideliikenne nähdään hyvänä keinona lieventää ilmastonmuutosta.

Buenos Aires – IPS/Daniel Gutman
28.8.2021 12.00

Argentiina saa Maailmanpankilta 347 miljoonan dollarin (n. 296 miljoonaa euroa) lainan Buenos Airesin tärkeimpiin lukeutuvan paikallisjunaradan kohentamiseen. Laina on osa pankin uutta käytäntöä, jolla se pyrkii syventämään sitoutumistaan taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.

– Lähtökohtana on, ettei kehitystä ja ilmastonmuutosta enää voi nähdä erillisinä asioina, Maailmanpankin vanhempi ilmastonmuutosasiantuntija Ana Bucher sanoo.

Radan kohennustyöhön kuuluu raiteiden uusiminen, sähköjärjestelmän parantaminen, kahden uuden aseman rakentaminen ja kuudentoista vanhan aseman remontoiminen. Buenos Airesin keskustan ja Suur-Buenos Airesin pohjoiset kunnat yhdistävä rata on nimeltään Kenraali Bartolome Mitren rautatie, 1862-68 Argentiinan presidenttinä toimineen kenraalin mukaan.

Mitren rautatien pääteasema Retiro on yksi Buenos Airesin neljästä pääasemasta. Ennen pandemiasta johtuneita julkisen liikenteen rajoituksia radan junat kuljettivat yli seitsemän miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Mitre-radan pääteasema Retiro on yksi Buenos Airesin neljästä pääasemasta. Ennen pandemian aiheuttamaa notkahdusta matkustajamäärissä juna toi asemalle seitsemän miljoonaa ihmistä vuodessa.

Mitre-radan pääteasema Retiro on yksi Buenos Airesin neljästä pääasemasta. Ennen pandemian aiheuttamaa notkahdusta matkustajamäärissä juna toi asemalle seitsemän miljoonaa ihmistä vuodessa. Kuva: IPS/Daniel Gutman

Maailmanpankin mukaan hanke edistää hiilipäästöiltään vähäistä liikennettä kannustaessaan ihmisiä välttämään henkilöautoja ja tukiessaan muitakin kestävän liikkumisen muotoja, kuten pyöräilyä. Polkupyöriähän voi kuljettaa junavaunuissa. Pankki kertoo myös, että radan infrastruktuuri suunnitellaan ilmastonmuutosta sietäväksi.

– On päätetty, että ilmastokysymys läpäisee kaiken toiminnan, ja varsinkin pankin kaksi päätavoitetta, köyhyyden vähentämisen ja tasa-arvon vahvistamisen, Bucher selittää.

– Lisäksi olemme vakuuttuneita, että hanke tarjoaa työpaikkojen luomisen mahdollisuuksia ja elämänlaadun paranemista ja että se osaltaan kasvattaa kansantaloutta.

Yksityinen raideliikenne tuli tiensä päähän

Mitre-radan ensimmäisen osuuden rahoittivat englantilaiset ja ranskalaiset pankit. Se vihittiin käyttöön vuonna 1862, jolloin Argentiina oli nuorena valtiona aloittamassa taloudellista kehitystään.

Argentiinan rautatiet olivat Juan Perónin valtakauteen (1946-55) asti yksityisiä, kunnes Perón kansallisti ne. Carlos Menemin hallinto (1989–1999) puolestaan yksityisti ne jälleen.

Yksityinen raideliikenne tuli uudestaan tiensä päähän 22. helmikuuta 2012, kun täysi matkustajajuna rysäytti Oncen aseman puskureihin. 51 matkustajaa kuoli ja lähes 800 sai vammoja. Tragedia nosti esiin rautateiden välinpitämättömän hoidon yksityisten käsissä ja sai presidentti Cristina Fernándezin ajamaan rautateiden saattamista valtion haltuun.

– Mitrellä on yleisesti ottaen ollut hyvä palvelu. Se oli aina parempaa luokkaa kuin muut, ainakin Oncen tragediaan saakka. Sen jälkeen nousi voimakas tarve parantaa muita ratoja ja Mitre puolestaan alkoi mennä alaspäin ja palvelu huonontui, juristi Guillermo Rossi sanoo.

– Se näkyi esimerkiksi junien kulkutiheydessä. Parhaiden päivien viiden minuutin vuorovälistä luisuttiin yli kymmeneen minuuttiin, ja vuorojen peruutuksia oli usein.

Ennen pandemiaa Rossi matkusti La Lucilan kaupungista Buenos Airesiin päivittäin, mutta nyt matkat ovat harventuneet kertaan tai kahteen viikossa.

Liikenne on Argentiinan suurin energiankuluttaja

Kenraali Bartolomé Mitre -rautatien pääteaseman Retiron kupoli. Maailmanpankki antaa 296 miljoonan euron lainan radan infrastruktuurin ja palvelun parantamiseen. Tarkoitus on tukea vähäpäästöistä liikennettä.

Kenraali Bartolomé Mitre -rautatien pääteaseman Retiron kupoli. Maailmanpankki antaa 296 miljoonan euron lainan radan infrastruktuurin ja palvelun parantamiseen. Tarkoitus on tukea vähäpäästöistä liikennettä. Kuva: IPS/Daniel Gutman

Mitren rata on täysin sähköistetty, mutta valtaosa Argentiinan sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja vain kuusi prosenttia tulee uusiutuvista lähteistä. Liikenne on 33 prosentin osuudellaan maan suurin energiankuluttaja.

Argentiinan tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 19 prosenttia vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Tarkoituksena on tukea kestäviä kuljetusjärjestelmiä eli tähdätä parempaan energiatehokkuuteen sekä entistä suurempaan biokaasun, vedyn, sähkön ja biopolttoaineiden käyttöön. Tällä hetkellä liikenteen vaatima energia on 75-prosenttisesti öljypohjaista.

Ilmastonmuutos lainanannossa

Bucher vakuuttaa, että pankki on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen kunnioittamiseen kaikessa lainanannossaan. Se priorisoi hankkeita, jotka toimivat sopusoinnussa kansallisten ilmastotavoitteiden kanssa.

Maailmanpankki on tähän päämäärään pyrkiessään luonut niin sanottujen ”ilmastolisäetujen” järjestelmän. Se tarkoittaa rahoituksen vähimmäisosuutta, joka menee kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tai äärimmäisten sääilmiöiden sietokyvyn parantamiseen kehitysmaissa.

Pankki on kasvattanut ilmastolisäetujen osuutta lainoistaan viime vuoden 25 prosentista 35:een. Mitre-radan tapauksessa se on peräti noin 90 prosenttia, joskaan vaikutuksen täsmällistä mittaustapaa ei ole vielä kehitetty.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Me haluamme olla paljon aiempaa kunnianhimoisempia. Pandemianjälkeinen toipuminen yhtäältä edellyttää meiltä entistä kiireellisempää siirtymää toisenlaiseen talouteen. Toisaalta vähähiiliset teknologiat avaavat uusia mahdollisuuksia parantaa energian saatavuutta ja kohentaa kuljetusjärjestelmiä sekä tukea kasvua kiertotalouden kautta, Bucher selittää.

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Aasiassa ja Tyynenmeren alueella on 200 000 kätilön vajaus. Kuvituskuvassa pakistanilainen terveydenhoitajanainen vauvansa kanssa.

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

Maanviljelijä kaataa biomädättäjään lehmänlantaa.

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

Ilmastotekniikkayhtiö Teran työntekijät tarkastavat maapalstoja, jonne on kylvetty biohiileen sekoitettua lannoitetta. Biohiili kohentaa maaperän kuntoa ja pitää hiilidioksidin maassa pitkiä aikoja.

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

Meksikolainen Oliva Ramírez agavekasvien keskellä. Hän oppi agaven perinteen isoisältään ja mezcaliin liittyvät taidot veljeltään.

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

Uusimmat

Maahanmuuttajien elämästä yritetään tehdä mahdollisimman hankalaa, Veronika Honkasalo sanoi lain lähetekeskustelussa.

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

Heinäkuun helleputki johtui ilmastonmuutoksesta.

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
03

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
04

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
05

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025

Ulkomaalaislakia on kiristetty jo 16 kertaa: ”Silkkaa persupolitiikka hallitukselta ja se näyttää sopivan myös RKP:lle”

12.09.2025

Oppositio kurmootti hallitusta ”karmeista” työttömyysluvuista – työllisyystavoite 78000 miinuksella

11.09.2025

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

11.09.2025

Hallitus löi hanskat tiskiin Suomen ilmastopolitiikassa, syyttää Luonnonsuojeluliitto

11.09.2025

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

11.09.2025

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

11.09.2025

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu, katsoo neljä viidestä naisesta ja lähes puolet miehistäkin

11.09.2025

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

11.09.2025

Yksinkertainen keino tarjolla opioidikuolemien vähentämiseksi: Poliisi, vartija tai nuorisotyöntekijä saisi annostella nenäsuihketta yliannostustilanteessa

11.09.2025

Kauppaa käydään ilman avointa keskustelua: ”Aseita Israelilta kohta yli miljardilla eurolla”

10.09.2025

Myös suomalaisia aktivisteja mukana iskuja saaneessa laivueessa: ”Olen ollut syvästi vaikuttunut rohkeudesta”

10.09.2025

Putin ei ole kiinnostunut rauhasta, Li Andersson kommentoi Puolaan osuneita drooneja

10.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään