KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Maailmanpankki tukee Argentiinan rautateitä

Argentiinan rautatiet ovat historiansa aikana olleet sekä yksityisiä että valtiollisia. Viimeinen yksityisen raideliikenteen kausi päättyi vuoden 2012 Buenos Airesin suuronnettomuuteen, jossa 51 matkustajaa menehtyi ja lähes 800 sai vammoja. Onnettomuuden syynä yleisesti pidettiin rautateiden huonoa hoitoa.

Argentiinan rautatiet ovat historiansa aikana olleet sekä yksityisiä että valtiollisia. Viimeinen yksityisen raideliikenteen kausi päättyi vuoden 2012 Buenos Airesin suuronnettomuuteen, jossa 51 matkustajaa menehtyi ja lähes 800 sai vammoja. Onnettomuuden syynä yleisesti pidettiin rautateiden huonoa hoitoa. Kuva: IPS/Daniel Gutman

Raideliikenne nähdään hyvänä keinona lieventää ilmastonmuutosta.

Buenos Aires – IPS/Daniel Gutman
28.8.2021 12.00

Argentiina saa Maailmanpankilta 347 miljoonan dollarin (n. 296 miljoonaa euroa) lainan Buenos Airesin tärkeimpiin lukeutuvan paikallisjunaradan kohentamiseen. Laina on osa pankin uutta käytäntöä, jolla se pyrkii syventämään sitoutumistaan taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.

– Lähtökohtana on, ettei kehitystä ja ilmastonmuutosta enää voi nähdä erillisinä asioina, Maailmanpankin vanhempi ilmastonmuutosasiantuntija Ana Bucher sanoo.

Radan kohennustyöhön kuuluu raiteiden uusiminen, sähköjärjestelmän parantaminen, kahden uuden aseman rakentaminen ja kuudentoista vanhan aseman remontoiminen. Buenos Airesin keskustan ja Suur-Buenos Airesin pohjoiset kunnat yhdistävä rata on nimeltään Kenraali Bartolome Mitren rautatie, 1862-68 Argentiinan presidenttinä toimineen kenraalin mukaan.

Mitren rautatien pääteasema Retiro on yksi Buenos Airesin neljästä pääasemasta. Ennen pandemiasta johtuneita julkisen liikenteen rajoituksia radan junat kuljettivat yli seitsemän miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Mitre-radan pääteasema Retiro on yksi Buenos Airesin neljästä pääasemasta. Ennen pandemian aiheuttamaa notkahdusta matkustajamäärissä juna toi asemalle seitsemän miljoonaa ihmistä vuodessa.

Mitre-radan pääteasema Retiro on yksi Buenos Airesin neljästä pääasemasta. Ennen pandemian aiheuttamaa notkahdusta matkustajamäärissä juna toi asemalle seitsemän miljoonaa ihmistä vuodessa. Kuva: IPS/Daniel Gutman

Maailmanpankin mukaan hanke edistää hiilipäästöiltään vähäistä liikennettä kannustaessaan ihmisiä välttämään henkilöautoja ja tukiessaan muitakin kestävän liikkumisen muotoja, kuten pyöräilyä. Polkupyöriähän voi kuljettaa junavaunuissa. Pankki kertoo myös, että radan infrastruktuuri suunnitellaan ilmastonmuutosta sietäväksi.

– On päätetty, että ilmastokysymys läpäisee kaiken toiminnan, ja varsinkin pankin kaksi päätavoitetta, köyhyyden vähentämisen ja tasa-arvon vahvistamisen, Bucher selittää.

– Lisäksi olemme vakuuttuneita, että hanke tarjoaa työpaikkojen luomisen mahdollisuuksia ja elämänlaadun paranemista ja että se osaltaan kasvattaa kansantaloutta.

Yksityinen raideliikenne tuli tiensä päähän

Mitre-radan ensimmäisen osuuden rahoittivat englantilaiset ja ranskalaiset pankit. Se vihittiin käyttöön vuonna 1862, jolloin Argentiina oli nuorena valtiona aloittamassa taloudellista kehitystään.

Argentiinan rautatiet olivat Juan Perónin valtakauteen (1946-55) asti yksityisiä, kunnes Perón kansallisti ne. Carlos Menemin hallinto (1989–1999) puolestaan yksityisti ne jälleen.

Yksityinen raideliikenne tuli uudestaan tiensä päähän 22. helmikuuta 2012, kun täysi matkustajajuna rysäytti Oncen aseman puskureihin. 51 matkustajaa kuoli ja lähes 800 sai vammoja. Tragedia nosti esiin rautateiden välinpitämättömän hoidon yksityisten käsissä ja sai presidentti Cristina Fernándezin ajamaan rautateiden saattamista valtion haltuun.

– Mitrellä on yleisesti ottaen ollut hyvä palvelu. Se oli aina parempaa luokkaa kuin muut, ainakin Oncen tragediaan saakka. Sen jälkeen nousi voimakas tarve parantaa muita ratoja ja Mitre puolestaan alkoi mennä alaspäin ja palvelu huonontui, juristi Guillermo Rossi sanoo.

– Se näkyi esimerkiksi junien kulkutiheydessä. Parhaiden päivien viiden minuutin vuorovälistä luisuttiin yli kymmeneen minuuttiin, ja vuorojen peruutuksia oli usein.

Ennen pandemiaa Rossi matkusti La Lucilan kaupungista Buenos Airesiin päivittäin, mutta nyt matkat ovat harventuneet kertaan tai kahteen viikossa.

Liikenne on Argentiinan suurin energiankuluttaja

Kenraali Bartolomé Mitre -rautatien pääteaseman Retiron kupoli. Maailmanpankki antaa 296 miljoonan euron lainan radan infrastruktuurin ja palvelun parantamiseen. Tarkoitus on tukea vähäpäästöistä liikennettä.

Kenraali Bartolomé Mitre -rautatien pääteaseman Retiron kupoli. Maailmanpankki antaa 296 miljoonan euron lainan radan infrastruktuurin ja palvelun parantamiseen. Tarkoitus on tukea vähäpäästöistä liikennettä. Kuva: IPS/Daniel Gutman

Mitren rata on täysin sähköistetty, mutta valtaosa Argentiinan sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja vain kuusi prosenttia tulee uusiutuvista lähteistä. Liikenne on 33 prosentin osuudellaan maan suurin energiankuluttaja.

Argentiinan tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 19 prosenttia vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Tarkoituksena on tukea kestäviä kuljetusjärjestelmiä eli tähdätä parempaan energiatehokkuuteen sekä entistä suurempaan biokaasun, vedyn, sähkön ja biopolttoaineiden käyttöön. Tällä hetkellä liikenteen vaatima energia on 75-prosenttisesti öljypohjaista.

Ilmastonmuutos lainanannossa

Bucher vakuuttaa, että pankki on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen kunnioittamiseen kaikessa lainanannossaan. Se priorisoi hankkeita, jotka toimivat sopusoinnussa kansallisten ilmastotavoitteiden kanssa.

Maailmanpankki on tähän päämäärään pyrkiessään luonut niin sanottujen ”ilmastolisäetujen” järjestelmän. Se tarkoittaa rahoituksen vähimmäisosuutta, joka menee kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tai äärimmäisten sääilmiöiden sietokyvyn parantamiseen kehitysmaissa.

Pankki on kasvattanut ilmastolisäetujen osuutta lainoistaan viime vuoden 25 prosentista 35:een. Mitre-radan tapauksessa se on peräti noin 90 prosenttia, joskaan vaikutuksen täsmällistä mittaustapaa ei ole vielä kehitetty.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Me haluamme olla paljon aiempaa kunnianhimoisempia. Pandemianjälkeinen toipuminen yhtäältä edellyttää meiltä entistä kiireellisempää siirtymää toisenlaiseen talouteen. Toisaalta vähähiiliset teknologiat avaavat uusia mahdollisuuksia parantaa energian saatavuutta ja kohentaa kuljetusjärjestelmiä sekä tukea kasvua kiertotalouden kautta, Bucher selittää.

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
04

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään