KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Hanna Sarkkinen ja kymmenen kysymystä sote-vaaleista

Sote-vaaleissa valitut päättäjät vaikuttavat paikallistasolla siihen, millaisia palvelut ovat, missä ne sijaitsevat ja miten ne tuotetaan, sanoo sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas).

Sote-vaaleissa valitut päättäjät vaikuttavat paikallistasolla siihen, millaisia palvelut ovat, missä ne sijaitsevat ja miten ne tuotetaan, sanoo sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas). Kuva: Jussi Joentausta

Suomen historian ensimmäiset sote-vaalit järjestetään 23. tammikuuta 2022. Kysyimme sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkiselta (vas.), mistä näissä vaaleissa oikeasti on kyse.

Toivo Haimi
3.10.2021 12.00

Kansan Uutiset: Mistä aluevaltuustot oikeasti päättävät?

Hanna Sarkkinen: Tammikuussa valittavat aluevaltuustot päättävät sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä. Tällaisia ovat vaikkapa perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito, neuvolat, vanhusten hoivapalvelut ja sosiaalityö. Lisäksi alueiden vastuulle tulee pelastustoimesta päättäminen.

Valtuutetut päättävät muun muassa siitä, tuotetaanko palveluita itse vai ostetaanko ne yrityksiltä. Lisäksi tietenkin siitä, millaisia ne palvelut ovat ja mitä ne maksavat. Valtuustojen on tehtävä päätöksiä myös siitä, miten palvelut sijoittuvat, eli vaikkapa siitä, onko terveyskeskuksia myös pienemmissä taajamissa.

KU: Miksi vaalit pitää järjestää nyt? Eikö asia olisi voinut odottaa seuraaviin kuntavaaleihin tai edes eduskuntavaaleihin 2023?

HS: Tiukka aikataulu johtuu siitä, että alueilla pitää olla istuvat valtuustot valittuina ja valmiina, kun sote-palveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnilta niille vuoden 2023 alussa. Valtuustot tekevät merkittäviä päätöksiä jo ensi vuoden aikana, ennen itse uudistuksen voimaantuloa. Siksi ensimmäiset sote-vaalit järjestetään jo ensi vuonna.

Vuoden 2022 sote-vaalit ovat ainoat, jotka järjestetään erikseen. Jatkossa sote-vaalit ovat aina kuntavaalien yhteydessä. Kuntavaalien 2021 aikaan oli liian aikaista järjestää sote-vaaleja, koska sote-lakeja ei ollut vielä hyväksytty, ja eduskuntavaalien aikaan 2023 olisi liian myöhäistä, koska alueet ovat silloin jo aloittaneet toimintansa.

”Ensimmäisillä valtuutetuilla tulee olemaan aivan poikkeuksellisen paljon valtaa.”

Ensimmäiset sote-vaalit ovat hyvin tärkeät siinäkin mielessä, että ensimmäisillä valtuutetuilla tulee olemaan aivan poikkeuksellisen paljon valtaa. He päättävät sen, mikä palveluiden rakenne alueilla tulee olemaan. Nämä ovat tärkeitä ja kauaskantoisia päätöksiä, eikä niitä voi jättää virkamiesten tehtäväksi, vaan ne pitää päättää demokraattisesti. Pitää muistaa, että sote-uudistus on Suomen suurimpia rakenteellisia uudistuksia, ja se on mittakaavassaan verrattavissa 1970-luvun peruskoulu-uudistukseen.

KU: Marinin hallitus perustaa 23 hyvinvointialuetta. Esimerkiksi Juha Sipilän hallituksen sote-mallissa niitä oli vähemmän. Miksi alueita on niin monta?

HS: Verrattuna Sipilän uudistukseen meidän mallissamme on Uudenmaan erillisratkaisu, eli Uudellemaalle perustetaan neljä hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupunki on oma alueensa. Muuten tämä on aluejaon osalta sama malli. Hallitus haluaa kunnioittaa Uudenmaan kuntien tahtoa ja näkemystä siitä, miten palvelut on järkevintä järjestää. Alueella on ilmeisesti nähty, että jos Uusimaa olisi yhtä aluetta, se olisi liian iso ja demokraattisesti ongelmallinen. Jos oltaisiin yritetty runnoa maata isompiin yksiköihin, jotka eivät vastaa alueiden tahtoa tai ole jo jollain tavalla vakiintuneita, niin tuskin oltaisiin päästy eteenpäin.

Pitää muistaa, että nämä uudet alueet järjestävät jatkossa myös ihan perustason sosiaalipalveluita, kuten vanhuspalveluita ja vammaispalveluita, jotka eivät vaadi niin isoja alueita. Se, mikä on tarkoituksenmukaisen kokoinen alue, riippuu siitä, mistä näkökulmasta sitä tarkastellaan. Katsotaanko sitä demokratian näkökulmasta, lähitason sosiaali- ja terveyspalveluiden kautta, vai erikoissairaanhoidon kautta? Nyt valittu määrä on kompromissi eri näkökulmien välillä.

KU: Suurten kaupunkien, mukaan lukien kotikaupunkisi Oulun, kaupunginjohtajat ovat kritisoineet sote-mallia siitä, että niiden oma kyky investoida heikkenee uudistuksen myötä. Miten kommentoit tätä?

HS: Eiväthän suuret kaupungit tarvitse tätä uudistusta. Ne voisivat jatkaa tällä kuntapohjaisella mallilla aivan hyvin. Meidän on kuitenkin ajateltava kaikkia suomalaisia. Myös ikäihmisiä, jotka asuvat kasvukeskusten ulkopuolella.

Vanha kuntapohjainen malli on tullut tiensä päähän. Meillä on muutama kourallinen kuntia, jotka voivat järjestää palveluita vanhalla mallilla. Isot kaupungit onnistuvat, mutta muille se ei toimi. Me emme kuitenkaan voi tehdä tätä valtakunnallista uudistusta siten, että isot kaupungit jäisivät sen ulkopuolelle. Niin iso osa varsinkin työikäisestä väestöstä asuu kaupungeissa, että tarvitaan valtakunnallinen uudistus.

On muistettava, että kuntatalouden tasapaino ei sinänsä heikkene. Eli kun kaupungeilta lähtevät nämä tehtävät ja niiden rahoitus, niin niiltä lähtevät myös kustannusvastuut. Tulot lähtevät, mutta niin myös menot. Nythän kunnat ovat voineet säästää sote-palveluista ja investoida vaikkapa tienpitoon. Jatkossa, kun niitä sote-palveluita ei ole kuntien vastuulla, liikkumavara sektoreiden välillä on pienempi.

Jatkossa kunnat joutuvat miettimään tarkasti, mikä on kuntien rooli ja niiden identiteetti. Tämä kritiikki kumpuaa osin siitä, että kunnan rooli on jatkossa pienempi.

KU: Miten tämä uudistus edistää parempien palveluiden syntymistä?

HS: Ei rakenneuudistus tuota automaattisesti parempia palveluita. Se kuitenkin luo päättäjille puitteet tehdä parempia päätöksiä. Nyt puretaan vanha rakenne, jossa perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito ovat erillään, ja tuodaan ne saman katon alle. Silloin on mahdollista ja kannattavampaa panostaa matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviin palveluihin. Se on ihmisten kannalta parempaa, mutta se on myös taloudellisesti tehokasta.

KU: Moni alue on kriisissä jo perustettaessa. Voiko luottaa siihen, että esimerkiksi Kainuun hyvinvointialue voi selviytyä sille asetetuista tehtävistä?

HS: Alueiden rahoitus on turvattu valtion toimesta, ja se tarkistetaan aina jälkikäteen. Jos rahat eivät riitä palveluiden järjestämiseen, alue voi hakea lisää rahoitusta valtiolta. Perustuslaki on aika tiukka sen suhteen, eli ihmiset eivät voi jäädä ilman palveluita siksi, että alueilta loppuvat rahat. Eli kyllä voi luottaa siihen, että jokaisella alueella ihmiset saavat palvelunsa.

Siinä vaiheessa, jos alueet toistuvasti hakevat lisärahoitusta, mennään arviointimenettelyyn, eli katsotaan, pitäisikö alue yhdistää toisen alueen kanssa.

KU: Sementoivatko aluevaalit kaupunkien asemaa entisestään? Esimerkiksi Lappeenrannassa asuu enemmän ihmisiä kuin koko muussa Etelä-Karjalassa yhteensä.

HS: Tässä pitäisi tehdä ajatuksellinen käännös. Valtuutettujen ei pitäisi ajatella ajavan kuntiensa etuja, vaan edustavan koko aluettaan ja kaikkia sen alueen ihmisiä. En kiistä, etteikö sillä olisi vaikutusta, mistä ihminen tulee, mutta siitä kuntapohjaisesta ajattelumallista pitäisi pyrkiä irrottautumaan ja nousemaan sen yläpuolelle.

Aluevaltuustossa edustetaan puoluetta, ja puolueilla on eri näkemyksiä siitä, miten palvelut tulisi järjestää. En usko, että vasemmistolaiselle aluevaltuutetulle pienen paikkakunnan asukas olisi vähemmän arvokas kuin kaupunkilainen.

KU: Tuleeko alueille verotusoikeus eli niin sanottu maakuntavero?

HS: Alueet aloittavat puhtaasti valtion rahoituksella 2023, ja hallitus on sitoutunut alueiden verotusoikeuden valmisteluun. Samalla tarkastellaan, mitä tehtäviä alueille siirrettäisiin yhtäältä kunnilta ja toisaalta valtiolta.

Osa valtion verotuksesta siirretään alueveroksi. Se ei siis tarkoita sitä, että valtionveron päälle tulisi vielä uusi aluevero, vaan se otetaan pois valtion verotuksesta. Se ei tarkoita myöskään sitä, että alueiden palvelut rahoitettaisiin pelkästään niiden omalla verotuksella, vaan realismia on se, että suurin osa alueiden rahoituksesta tulee edelleen valtion budjetista, ja sen lisäksi niillä on oma verotuksensa.

KU: Eikö alueverotus aseta ihmisiä alueellisesti epätasa-arvoiseen asemaan?

HS: Nykytilanne se vasta epätasa-arvoinen onkin, kun kunnat joutuvat rahoittamaan palvelunsa pääosin kuntaverotuksella. Useinhan tilanne on juuri se, että niillä alueilla, missä on kaikista heikoin tulopohja, on myös kaikista isoimmat palvelutarpeet. Jos hyvinvointialueiden rahoitus tulisi täysin alueverolla, niin tilanne säilyisi epätasa-arvoisena. Hallitus hakee nyt sellaista tasapainoista rahoitusmallia, missä osa alueiden tuloista tulee valtiolta ja osa on alueiden itsensä päätettävissä.

KU: Miten sote-vaalien tulos vaikuttaa tavallisen kansalaisen elämään?

HS: Sosiaali- ja terveyspalvelut vaikuttavat kaikkien kansalaisten elämään eri elämänvaiheissa. Jossain vaiheessa enemmän, joissain vaiheissa vähemmän. Lähtien jo syntymästä: Suomessa synnytään sote-palveluiden piirissä, ja neuvolassa käydään jo ennen syntymää.

Sote-uudistus vaikuttaa siihen, miten sote-palvelut järjestetään. Sote-vaaleissa valitut päättäjät vaikuttavat paikallistasolla siihen, millaisia palvelut ovat, missä ne sijaitsevat ja miten ne tuotetaan. Näiden vaalien tulos vaikuttaa jokaisen Suomessa asuvan ihmisen elämään jollain tavalla. Jos ei omaan elämään, niin sitten läheisiin.

Tammikuun vaaleissa kannattaa äänestää vasemmistoliittoa, koska me olemme vahva tasa-arvopuolue. Vasemmistolaiset päättäjät kaikkialla Suomessa tekevät töitä sen eteen, että sote-palvelut järjestetään yhdenvertaisesti, tasa-arvoisesti ja tarpeenmukaisesti. Lisäksi meille tärkeää on sote-alan työntekijöiden työhyvinvointi, heidän työolonsa ja -ehtonsa. Se, miten työntekijät voivat, vaikuttaa suoraan palvelujen laatuun.

Sote-vaalit 23.1.2022. Ennakkoäänestys kotimaassa 12.–18.1.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

Europarlamentaarikko Li Andersson Vasemmistoliiton puhui eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Tampereella.

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela arvioi kovin sanoin pääministeri Petteri Orpon johtamaa hallitusta.

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

Uusimmat

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Sri Lankan uusi presidentti Anura Kumara Dissanayake puhui JVP-puolueen vaalitilaisuudessa viime syksynä.

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

Europarlamentaarikko Li Andersson Vasemmistoliiton puhui eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Tampereella.

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
03

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
04

”Ministerin harkintakyky petti”

 
05

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025

Kerjäämisestä nousi kohu Kuubassa – Sosiaaliministerin kommentti johti eroon

17.08.2025

Väkivallan pitkästä varjosta kasvaa taidokasta tummaa tunnelmaa Tuire Malmstedtin psykologisessa dekkarissa Lintusielu

16.08.2025

Teiniraskauksia tehokkaasti estänyt ohjelma lakkautettiin Argentiinassa

16.08.2025

Sudeettisaksalaisten kokema kosto on vähän tunnettu toisen maailmansodan jälkinäytös – Tove Alsterdalin siitä kertova Salakäytävä on enemmän kuin dekkari

15.08.2025

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

15.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään