KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuriuutiset

Asa uudesta levystään: ”Kun tiedät mistä se kertoo, sun pitää repiä kartta”

Asan uudella albumilla mennään metsään ja etsitään kotia.

Asan uudella albumilla mennään metsään ja etsitään kotia. Kuva: Pinja Nikki

Taiteilija viihtyy mökillä, ihailee Vysotskia ja haluaisi olla raaempi kirjoittaja.

Emilia Männynväli
9.1.2023 9.57

Asan (Matti Salo) aatonaattona ilmestynyt seitsemästoista studioalbumi Täytyy mennä metsään ei ihan ensikuulemalta aukene. Musiikki kyllä on sillä tavalla kuulijaystävällistä, että esimerkiksi laulua on paljon, mutta jotain hämärää tässä nyt on – eikä vain Twin Peaks -vibojen ja muiden sumuisten vaikutteiden puolesta.

Sanoitukset ovat tavallistakin moniulotteisemmat. Tuntuu, että albumi ei antaudu käsitettäväksi noin vain, vaan vaatii kiireetöntä kohtaamista, intuitiivista kuulemista ja järkeilyn hyllyttämistä. Levyä on kuunneltava silmät kiinni.

– Se on tarkoitushakuista. Idea on ollut rikkoa kaavoja ja tehdä lauluja, jotka eivät kuulosta selkeiltä. Niin sanotusti syvään päätyyn ja diippiä matskua.

Seuraavalla levyllä räppäri käsittelee köyhyyttä Suomessa.

Asa sanoo tehneensä paljon musiikkia idea edellä ja penänneensä myös kavereiden teksteistä, että mistä tämä kertoo.

– Ihmiseen on rakennettu halu järkiperäistää kaikki. Mutta mitä pidemmälle menen musiikin ja taiteen tekemisessä, sitä selvemmin huomaan sen estävän taiteeseen kiinni pääsemistä. En halunnut, että Täytyy mennä metsään ideat ovat selkeitä. Enemmänkin siinä teemat lomittuvat.

Se, mistä albumi kertoo, on artistin mukaan oikeastaan täysin toissijaista.

– Sillä ei ole mitään väliä, Asa sanoo hymyssä suin.

– Ja sitten kun tiedät sen, sun pitää repiä kartta taas.

Kuulemma tuottaja Tero Holopainenkin oli jossain vaiheessa alkanut kysellä, että mistä tämä oikein kertoo.

– Me oltiin, ettei me tiedetä eikä pidäkään.

Asakin sanoo ennen ajatelleensa, että on tärkeää tietää biisin idea ja tarkoitus.

– Muistan, kun ystävät pyysivät mua koripallonhehkutusbiisiin. Mietin vain, että eihän se ole mikään laulun aihe. Sitten olen saanut fiittipyyntöjä räppäreiltä keskellä yötä. Niillä on yksi säkeistö, jossa ei ole mitään aihetta… Ja mietin, että on kyllä paljon parempi, ettei ole mitään aihetta kuin että on paska aihe.

Räppi bard-runoutena

Monitulkintaisuus on tavallaan antiteesi ajan hengelle, joka vaatii, että kaiken pitäisi olla helposti pureskeltavaa ja selkeää. Tulkintojakin tuntuu usein olevan vain yksi oikea tai ainakin siihen tulisi pyrkiä.

– En mä tiedä dissataanko diippiä räppiä ny-
kyään, mutta selkeys on tosi toivottavaa. Meikäläisen styget ovat sen verran vinksallaan, että en mä niitä kaikille suosittele. Useimmat ihmiset tahtovat jatkuvuutta ja tasapainoa elämään eivätkä mitään psykoterapeuttista turpaanvetoa.

Asalle räpissä on kuitenkin kysymys sanoituksista. Tämä korostui varsinkin uran alkuvaiheessa.

– Mä näen räpmusiikin venäläisenä bard-runoutena, että sävellyksellä ei ole niin väliä. Kun me alettiin tehdä tätä, niin laitettiin taustalle kuusi sekuntia mitä vaan mikä toimii ja oltiin tyhmiä siihen päälle.

Muutamassa vuosikymmenessä koko räpskene on mullistunut ja musiikki muuttunut. Asa näkee siinä myös lyyrisiä mahdollisuuksia.

– Uuden ajan räpin myötä sanoitusten muoto on muuttunut tosi lyhyeksi ja voi olla, ettei lyriikoista saa mitään selvää, kun voksut on efektoitu soittimiksi. Siinä on abstraktille runoudelle paikka, mitä mun mielestä räpistä on puuttunut. Ettei kaikki värssyt ole sitä yhtä ja samaa leveilyä omasta elämästä.

Räppi on myös valtavirtaistunut.

– Räpistä on tullut popmusiikkia ja biisit ovat lyhentyneet. Mulla oli hirveä överi tästä muodosta, että räpätty säkeistö ja laulettu kertosäe. Sanoin Terolle, että haluan tehdä toisinpäin. Yritetään tehdä lauletut R’n’B-säkeistöt ja räppihuukit.

Asa sanoo intoilevansa autotunen kaltaisista uusista jutuista.

– Mä olen onnellinen, ettei räppi ole samaa kuin meidän nuoruudessa. Elämä menee eteenpäin.

Poliittisuuden vaatimus

Selkeyttä idioottimaisuuteen asti ei vaadita nykyisin vain kaupallisessa mielessä, vaan myös mustavalkoinen poliittisuuden vaade on tullut taiteen kentälle pitkän uinumisen jälkeen.

Kokeeko nimenomaan yhteiskunnallisena sanoittajana tunnettu Asa painetta ottaa kantaa milloin minkäkin asian puolesta tai vastaan?

– En. Haluan laittaa sitä musiikkiin välillä ja tykkään kyllä kuunnella poliittista räppiä, mutta olen salaa vähän onnellinen, etten pysty enää olemaan niin yksiulotteinen. Se on liian pelkistettyä eikä siinä anneta kuulijalle vaihtoehtoa ajatella toisin. On vaikea olla yhtä aikaa sentimentaalinen ja yhteiskunnallinen. (Vladimir) Vysotski on musta tosi hyvä artisti. Hänellä on poliittisuus, rakkaus ja älykkyys kauniissa tasapainossa.

Asa mainitsee Sinivuokko-kappaleen uudelta albumilta.

– Siinä tavallaan kuittaillaan kiihkoisänmaallisille ihmisille, mutta pääasiassa siinä vittuillaan poliisille mun sisällä.

Pahiksen etsiminen peilistä ei kuulosta viestiltä, jota monikaan haluaisi kuulla. Kuitenkin vaikkapa monet fasismin tutkijat ovat löytänet sen siemeniä nimenomaan tavallisuudesta. Hannah Arendt esimerkiksi katsoi pahuuden olevan hyvin arkista. Se versoo sokeasta tottelemisesta ja halusta kuulua joukkoon.

Asa korostaa taiteen kokeellisuuden ja kriittisyyden merkitystä ajattelulle laajemminkin. Musiikissa pitää olla särmää, ettei se taannu konservatiivisuuden palvelukseen.

Miten artisti itse pyrkii välttämään helpon ja varman tien houkutusta? Lähes kaikki olisivat tyytyväisiä, jos musiikki olisi aina juuri sitä, mitä on totuttu odottamaankin.

– Jos olisin hinkannut tätä vielä vuoden, voisin ehkä kuunnella sitä kotonakin ja olla tyytyväisempi, Asa aloittaa. Seuraa resepti, jolla hyvät biisit syntyvät.

– Välillä mietin, että tässähän mä vaan päästän höyryjä ulos, että missä on se abstrakti runopoika, tähän tarvitaan nyt sumua, tähän taas jotain yhteiskunnallisuutta. Samaan aikaan tunneäly, että myöntää jonkin häpeän tai ilon aiheen rehellisesti, ja se runollinen puoli. Joillain levyillä nämä yhdistyvät, joillain koen niiden olevan epätasapainossa.

Taiteen tekeminen on jatkuvaa kehitystä.

– Mussa on runoilijana kilttiä hippimäisyyttä, josta mä haluaisin eroon. Haluaisin olla kirjoittajana raaempi.

Ei mikään vakiokasvo

Asa ei ole lehtien kansissa kasvojaan liiemmin kuluttanut, vaikka mahdollisuuksia siihen on taatusti tarjoutunut. Kuinka tietoinen on ollut päätös pysyä poissa julkisuuden kirkkaimmasta valokeilasta?

– Tein sen päätöksen heti 1997 kun näin, miten Fintelligens sai ihan himmeän huomion ja hehkutusta. Samaan aikaan tuli Kiasmalla tomaatteja niskaan maalaajilta ja jengi oli suunnilleen tappamassa, että pyytäkää anteeksi vanhemmalta sukupolvelta.

Toinen syy on tavallaan romanttinen.

– Mä rakastan sitä, kun saan itse mukamas löytää vaikka uuden leffan. Mulle on ihan mahdottomuus esitellä itse uusi biisi ja sanoa, että käykää kuuntelemassa ja pistäkää kommenttia. Viimeiset viisi levyä olen julkaissut vuoden lopussa, niin niitä ei tarvitse lähettää Emma-palkintosarjaan eikä niitä huomioida missään. Tietenkin haluan jonkun löytävän valmiin jutun, mutta kuten ystäväni DJ Polarsoul sanoi, ei tämä ole mikään vitun laulukilpailu.

Kolmas syy on hieman yllättävä.

– Ja tällä uudella levylläkin joutuu käsittelemään ihan himmeitä häpeän tiloja…

Mitä ansioituneen ja arvostetun artistin muka pitää hävetä?

– Häpeä kulkee julkisessa ammatissa aina vierellä. En tiedä olenko nykyään tavallista kovempi tyrimään, mutta esimerkiksi viimeksi sanoin Asunnottomien yössä keikan lopuksi, että turvallista kotimatkaa kaikille. Sitten viis sekuntia hiljaa – ei kun pitäkää toisenne lämpimänä… Mutta kun antaa mikrofonin mun tapaiselle adhd-ihmiselle, joka ei ole oppinut esiintymään, niin jotain tyhmää tulee aina sanottua.

Tulossa levy köyhyydestä

Tulevaisuudessa Asa kertoo haluavansa siirtyä kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen, mutta sitä ennen on tehtävä vielä ainakin kolme levyä. Vauhti on jatkossakin tuttu levy per vuosi, mutta niitä tehdään myös lomittain. Seuraavalla levyllä räppäri käsittelee köyhyyttä Suomessa.

Asa & Bäändin kanssa mennään taas alkuvuodesta studioon.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Olen fiilistellyt viime aikoina Idlesiä. Saattaa olla, että siitä tulee jotain transsiräppiä. Jos mä vaan runoilen hissukseen ja basisti ja rumpali jumittavat jytinää paikallaan ja kaksi kitaraa vetävät jotain Sigur Rós -vinkunaa.

Mutta milloin ilmestyy Jätkäjätkien uusi albumi?

– Se nauhoitettiin vuosia sitten ja on nyt 3rd Rail Musicilla miksauksessa. Ollaan kuunneltu demoversioita Asa & Bäändin keikkareissuilla ja se kuulostaa ihan ookoolta.

Tuoreella Täytyy mennä metsään -levyllä kuuluu tietynlainen draaman kaari kodin etsimisestä sen löytämiseen. Kaupungista lähdetään ja sinne palataan, mutta siinä välissä levyä äänitettiin kirjaimellisesti metsässä mökillä.

– Kun skedeyksessä on reccikammo, niin studiossa on sama. Vasta kun aloin laittaa valmiita biisejä järjestykseen tajusin, että tämähän kertoo siitä, että mökillä on mukavampaa. Mun olkapäiden asento on parempi, kun ei ole ketään, kelle esittää mitään.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Islantilaiset dekkarit ovat nousseet suureen suosioon. Uutena nimenä Suomeen tulee nyt Islannissa jo moneen kertaan palkittu Lilja Sigurdardóttir.

Uusi islantilainen dekkariavaus ei ole niin jääkylmä kuin toivoisi

Kjell (kuvassa oikealla) ja Mårten Westö kuvattiin Helsingissä lapsuudenmaisemissaan Munkkivuoren ostoskeskuksessa joulukuun alkupuolella. Helsinki on vahvasti läsnä Vuodet-teoksessa.

Kirjallisuus tekee maailman näkyväksi

Pasilan myrkky -sarja on ehättänyt jo viidenteen osaan. Kale Puonti tuntee maailman, josta kirjoittaa ja tekee sen erittäin hyvin.

Panokset kovenevat Kale Puontin huippusarjan viidennessä osassa Fadi

Markku Ropponen virittää mielen huumoritaajuudelle.

Kuhala mielii huolestuttavasti eläkkeelle Suomen viihdyttävimmässä dekkarisarjassa

Uusimmat

Suomalaisia ISAF-kriisinhallintajoukkoja partioimassa Sharar Bolakin piirikunnassa Afganistanissa marraskuussa 2011.

Kysymyksiä humanitaarisista interventioista: kolonialismia vai oikeutettua toimintaa ja miten keskustelut Valladolidissa vuosina 1550–1551 liittyvät siihen

Kaupan alan tyäntekijöillä menee taloudellisesti aiempaa huonmmin. Kuva on kauppakeskus Mall of Triplasta Helsingistä.

Kaupan työntekijöiden oma talous yhä heikompi

Teollisuuliitto on valmis tarvittaessa koviin toimiin. Sitä varten organisaatiomme on vuosien varrella hankkinut sellaista vaurautta, että tällaiseen taisteluun kykenemme, sanoo ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen.

Teollisuusliiton Lehtonen sovintoesityksen hylkäyksestä: ”Luvut eivät maistuneet keskinäisissä neuvotteluissa, miksi ne olisivat maistuneet nyt”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Translaki ei tule vaikuttamaan Päivi Räsäsen arkeen mitenkään – monelle se on elämän tai kuoleman kysymys”

 
02

Puolustusministeri myöntänyt vientiluvan puolustusmateriaalille Turkkiin – Li Andersson: Asiaa ei ole käsitelty hallituksessa, vientilupaa ei tulisi myöntää

 
03

Teollisuusliiton Lehtonen sovintoesityksen hylkäyksestä: ”Luvut eivät maistuneet keskinäisissä neuvotteluissa, miksi ne olisivat maistuneet nyt”

 
04

Vartijaväkivalta ei ole uusi ilmiö – entinen graffitimaalari ja toimittaja kertovat kokemuksistaan

 
05

Kiky-sopimus täyttää seitsemän vuotta – keskituloinen duunari maksanut tuhat euroa työnantajalle kuuluneita maksuja

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

20 vuotta sitten: Vasemmistoliitto pohti demokratian rapautumista – Köyhät ja osattomat nukkuvat vaaleissa

27.01.2023

Kaatopaikka muuttui viherkeitaaksi Zimbabwen Bulawayossa

27.01.2023

Näin Turussa: Yhä 1 500 lasta jonossa neuvolaan

27.01.2023

Teollisuusliitto varautuu työtaisteluun: ”Aika käy vähiin”

27.01.2023

Kuluvalla viikolla on yksi selkeästi tärkein asia eduskunnassa

27.01.2023

Marin pyysi transihmisiltä anteeksi eduskunnassa käytävää keskustelua

26.01.2023

Turkin kiristykseen ei pidä suostua, Rauhanliitto kommentoi asevientiä

26.01.2023

Viime vuonna reaaliansioissa oli pahin lasku yli 60 vuoteen –  Li Andersson: ”Oikeisto on valintansa osoittanut”

26.01.2023

Hakkuut uhkaavat Uudenmaan lintumetsää: Kansanedustaja vaatii metsän säästämistä

26.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään