KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Jäädytetyt Venäjän varat pitää käyttää Ukrainan hyväksi, sanoo Merja Kyllönen: ”Kyse on siitä, onko halua löytää ratkaisut”

Eurooppa on jäänyt autoteollisuuden kehitystyössä muusta maailmasta jälkeen, sanoo Merja Kyllönen.

Eurooppa on jäänyt autoteollisuuden kehitystyössä muusta maailmasta jälkeen, sanoo Merja Kyllönen. Kuva: Euroopan parlamentti

Viime viikon täysistunnossaan Euroopan parlamentissa käsiteltiin muun muassa eurooppalaisen autoteollisuuden tulevaisuutta sekä EU-alueella sijaitsevien Venäjän keskuspankin jäädytettyjen varojen käyttöä.

Toivo Haimi
19.3.2025 10.00

Euroopan parlamentti kokoontui viime viikolla täysistuntoon Strasbourgissa. Vasemmistoliiton europarlamentaarikko Merja Kyllönen kertoo täysistuntoviikon menneen puolustuksellisten asioiden sekä Venäjältä jäädytettyjen varojen käytön parissa. Lisäksi Kyllönen osallistui parlamentin käymään keskusteluun autoteollisuuden turvaamispaketista.

– Autoteollisuuden kanssa tehtiin virheitä jo vuosia sitten, Merja Kyllönen kertoo KU:lle.

Kyllösen mukaan jo hänen toimiessaan ensimmäistä kertaa europarlamentaarikkona 2014-19 oli erittäin vahvaa yhteistyötä sen eteen, että autoteollisuuden kehittäminen tapahtuisi teknologianeutraalisti. Se olisi tarkoittanut sitä, että autoteollisuuden päästöille asetettaisiin tietyt rajat ja velvoitteet, mutta autoteollisuutta ei ohjailtaisi tiettyyn muottiin.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Autoteollisuuden kanssa tehtiin virheitä jo vuosia sitten.”

– Sitten kuitenkin kävi niin, että Euroopassa nousi hyvin vahvana sähköautohype. Lopulta komissio parlamentin tuella teki sellaisen ratkaisun, jossa käytännössä komissio valitsi poliittisin perustein voittajat – eli sähköautot. Se ei kuitenkaan ole ollut autoteollisuudessa voittava valinta, vaan pikemminkin virhe, Merja Kyllönen moittii.

– Se on johtanut heikkoon kehitykseen, ja nyt ollaan tilanteessa, jossa Eurooppa on jäänyt autoteollisuuden kehitystyössä muusta maailmasta jälkeen, etenkin Kiinasta, Kyllönen sanoo ja muistuttaa, että yhden kortin varaan pelaaminen ei tässä asiassa toimi.

– Meillä on Suomessa siitä kokemusta, kun muistetaan, miten kävi esimerkiksi Nokian kanssa.

Yksi askel eteen, kaksi taakse

Nyt käytävä keskustelu autoteollisuuden tulevaisuudesta onkin eräänlaisten taka-askelten ottamista, Merja Kyllönen kertoo. Euroopassa halutaan olla edelläkävijöitä muissakin teknologioissa ja avata myös polttomoottorikeskustelua uudelleen, tällä kertaa sähköpolttoaineiden muodossa. Sähköpolttoaineet ovat vedestä ja hiilidioksidista tai typestä valmistettuja hiilineutraaleja polttoaineita.

– Minun mielestäni tämä on vähintäänkin haastavaa, koska lähdemme Euroopassa takamatkalta. On toki hyvä tunnustaa virheensä, mutta ei ole aivan yksinkertaista antaa nyt tilaa polttomoottoriteknologian kehittämiselle ja mennä eteenpäin, Merja Kyllönen tuumii.

Hänen mielestään nykyhetkessä olennaisinta on se, että nyt pystytään ajattelemaan liikennettä kaukokatseisemmin ja laajemmalla perspektiivillä.

– Voidaan analysoida sitä, mitä ajoneuvoteollisuudessa on ylipäätänsä tapahtumassa. Tunnistetaan, etteivät sähköautot ole yksi ja ainoa ratkaisu liikenteen päästövähennyksiin. Henkilöautojen osalta se on varmasti toimiva ratkaisu. Keskustelussa pitäisi kuitenkin palata uudelleen siihen, mitkä ratkaisut kehittävät liikennesektoria kokonaisvaltaisesti, mahdollistaen kehityksen raskaassa liikenteessä, ja auttaisivat myös merenkulkuun ja lentoliikenteeseen.

Merja Kyllösen mukaan eräs iso kysymys, joka on jäänyt poliittisesta keskustelusta kokonaan pois, on joukkoliikenne.

– Jos tänä päivänä menee melkein mihin tahansa Euroopassa, on joukkoliikennettä kehitetty ainakin jonkin verran. Henkilöautot eivät ole kuitenkaan minnekään vähentyneet, Kyllönen huomauttaa.

Liikenteen ja ajoneuvoteollisuuden uudistaminen ei ole pelkästään ympäristö- ja ilmastokysymys: kyse on myös siitä, miten yleisellä tasolla vähennetään kokonaispäästöjä.

– Meillä on liikenteessä todella vanhoja ja saastuttavia autoja, joiden pakokaasuissa on rikin ja typen yhdisteitä. Liikenteen hiukkaspäästöjen kautta ne vievät ihmisiä ennenaikaiseen hautaan. Siltä osalta tämä on siis myös terveyspolitiikkaa.

Julkisen liikenteen lisäksi liikennepolitiikassa pitää Merja Kyllösen mukaan ajatella myös pyöräilyä ja kävelyä.

– Nyt keskustelu on pyörinyt hyvin autokeskeisesti. Liikkumisen ratkaisuja pitäisi pystyä katsomaan koko ketjun kautta: maalla, merellä ja ilmassa. Kaikissa liikennemuodoissa olisi haettava toimivimmat ratkaisut ja minimoitava haitat.

Jussi Saramo, Li Andersson ja Merja Kyllönen europarlamentin istuntosalissa Strasbourgissa.

Jussi Saramo, Li Andersson ja Merja Kyllönen europarlamentin istuntosalissa Strasbourgissa. Kuva: Euroopan parlamentin vasemmistoryhmä

Mitä Venäjän varoille?

Merja Kyllönen osallistui täysistuntoviikolla myös Euroopan parlamentin keskusteluun Venäjän jäädytettyjen varojen käytöstä. Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 2022, Euroopan unioni jäädytti ne Venäjän keskuspankin varat, jotka olivat säilytettävinä EU:n rahalaitoksissa. Yhteensä rahapotti on yli 200 miljardia euroa.

– Henkilökohtaisesti ajattelen, että tämän pitäisi olla yksiselitteinen asia. Mikään rahasumma ei voi jäädä Euroopan tileille venymään. Varsinkaan tässä vaiheessa, kun Ukrainan turvaamisen ja auttamisen kanssa ollaan todella vaikeassa tilanteessa, taloudelliset haasteet painavat kaikkia EU-maita ja lisäksi USA on vetäytymässä Euroopasta, Merja Kyllönen toteaa.

– Kyse on sellaisen maan varoista, joka aloitti sodan, ja nyt niitä varoja makuutetaan eurooppalaisilla pankkitileillä, toistellen syitä, miksei näitä varoja saataisi käytettyä Ukrainan, hyökkäyksen kohteeksi joutuneen maan hyväksi. Mielestäni pitäisi saada aikaan yksiselitteinen ratkaisu, jonka avulla ne varat saataisiin Ukrainan käyttöön tässä kriittisessä vaiheessa.

EU:lla ei tähän mennessä ole ollut selkeää linjaa siitä, miten Venäjän jäädytetyt miljardit käytetään Ukrainan jälleenrakentamiseen.

– Jos ratkaisu on se, että todetaan, että tässä vaiheessa Ukraina ei tarvitse niitä rahoja, niin milloin sitten?, Kyllönen kysyy.

”Tämän pitäisi olla yksiselitteinen asia.”

Hän myös muistuttaa siitä, että sekin on päätös, jos jäädytetyille varoille ei tehdä mitään.

– Se tarkoittanee käytännössä sitä, että kansainvälisessä politiikassa voi tehdä mitä tahansa törkeyksiä, ja kansainvälinen oikeus seisoo vieressä leuka rinnassa löytämättä ratkaisuja toimia. Ja vaikka EU:ssa olevat varat jäädytettäisiin, niin voisi silti luottavaisin mielin odottaa sitä, että rahat palautetaan pölyn laskeuduttua, Kyllönen puuskahtaa.

Tällä hetkellä poliittinen puhe pyörii sen ympärillä, miten vaikeaa on saada jäädytettyjä varoja laillisesti käyttöön. Merja Kyllönen ihmettelee viivyttelyä.

– Onko todellakin uskottavaa väittää, että EU:sta ei löydy sellaisia juristeja, jotka pystyisivät pyörittämään pykäliä niin, että ne rahat saadaan ukrainalaisten käyttöön joko nyt tai edes pienellä viiveellä? Ainakaan ennen EU-politiikassa ei ole ollut ongelmia luoda pykäliä, jos vaan on ollut tahtoa, Kyllönen sanoo ja muistuttaa, että korona-aikana EU teki päätöksiä hyvinkin nopeasti.

Hän kertoo myös ”karmivasta tunteesta selkäytimessä”, joka on syntynyt jäädytetyistä varoista käydyn keskustelun aikana.

– Pahimmassa tapauksessa näistä rahoista tulee vain yksi pelinappula laudalla, jossa Ukrainan tulevaisuutta myydään. On hirveän vaikea uskoa, että rahojen käyttäminen Ukrainan hyväksi osoittautuisi mahdottomaksi. Kyse on enemmän siitä, onko halua löytää ratkaisut ja käyttää kaikkia laillisia keinoja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

Uusimmat

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään